Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbon tuenta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Turbon tuenta?

    Koitin haulla löytää infoa tästä, mutta tuloksetta.

    Eli onko kellään toimivaa konstia turbon tuentaan?
    Omassani on to GT40 rosterisen tuubisarjan päässä ja turbon suuri koko aiheuttaa päänvaivaa tuennan suhteen.
    Rosterisarja kun on herkkä muutenkin halkeilemaan, niin oikealla tuennalla olisi vissiin mahdollista minimoida sitä halkeilua..

    #2
    http://i24.photobucket.com/albums/c2...a_kannake1.jpg

    Tuossa on kuva Teemun Golf-kärry projektista.

    Comment


    • #3
      ja tässä pari versiota osastolta AudiSport...
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Mikäs palikka tuo on tuossa hukkiksen vieressä noissa kahessa ekassa kuvassa?

        Comment


        • #5
          Olisko paukkuun liittyvä ylimääräinen venttiili?

          Comment


          • #6
            gegu huonosti ymmärrettävän höpinäni alla jo korjasi.

            Tuollainen järjestely oli jossain kohtaa PikesPeak mallissa ja oli käytössä joissain ralleissa myös S1 konehuoneessa.
            kuvia ohessa.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut Vänni; 26.12.2009, 09:42. Perustelu: S1 kuva lisätty ja korjattu asiat oikein

            Comment


            • #7
              Vai syljettäisiinkö sillä ahdettua ilmaa pakopuolelle ja myöhäinen sytkä ja reilu bensan syöttö hoitaisi loput?

              Comment


                #8
                näin niikuin gedu sanoi.

                Comment


                • #9
                  Tollanen tuenta siitä nyt sitte tuli. Toiminut ainakin toistaiseksi.

                  Pahoittelen kuvan kännykkälaatua...

                  Comment


                  • #10
                    Biltemasta ainakin löytyy edukkaasti sopivia palloniveliä tähän käyttöön. Täytyypä napata kuva omasta toteutuksesta kun seuraavaksi menee tallille.

                    Comment


                    • #11
                      Tuo meikäläisen palikka, jossa on pallonivelet molemmissa päissä on lähtöisin Saab-Viggenin laskutelineestä. Toivottavasti siitä ei mitään saabipöpöä tartu....

                      Comment


                      • #12
                        Tässä kuva omasta toteutuksesta, 4e:n Bilteman kuulanivelillä rakennettu.

                        Comment


                        • #13
                          En ihan äkkiä keksi miten tuo tukee mitään.

                          Comment


                          • #14
                            Roikkuuhan tuo aika kaukana kannesta jolloin ainakin oman järkeilyn mukaan tuki tuo yhden tukipisteen lisää. Tavallaan tulee kolmio pakosarjasta, turbosta ja tuesta. Turbo painohan vääntää pakosarjaa kauemmas kannesta jolloin tuon tuen pitäisi se estää.

                            Comment


                            • #15
                              Parantaako vai huonontaako turbon laippaan nyt aiheutuva kiertoliike pakosarja kestävyyttä? Ajatus on rakentaa kolmio noista tukiraudoista kannattelemaan ahdinta ilman pakosarjaan kohdistuvia voimia. Ikään kuin ahdin saatetaan painottomaksi pakosarjalle.

                              Comment


                              • #16
                                On se melkonen mörkö tuo ExPReS:n ahdin. :)

                                Juupajuu, itekkin järkeilin että se pitäs tehdä sellasella ns "pyramidirakenteella" se tuenta ja siten että se tukee vielä pakosarjan kasvaessa pituutta kuumana. Pyrin hoitamaan sen tuolla viimeisellä lyhyellä pystylinkillä jossa pallot päässä.
                                Ainakin vielä on rosterisarja pysynyt ehjänä.

                                Comment


                                • #17
                                  Maailmalla näkyy olevan tuollaisia "täystukia" ja sitten yksittäisiä tukivarsia. Tuo tukihan päästää pakosarjan liikkumaan muihin suuntiin kuin alaspäin.

                                  Esimerkiksi tässä motorsportin puolelta kuva tuesta, eikö tuossakin turbo kuitenkin roiku pakosarjan jatkona, tuo tuki vaan estää alaspäin "retkahtamisen"?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin tuossa on nyt nimenomaan se ratkaiseva ero että turbo _roikkuu_ tuosta tuesta, eli tuki keventää ahtimen painon pois pakosarjalta. Jos tuen molemmat päät on nivelöity, se ei voi ottaa vastaan kuin tuen suuntaisia voimia. Näin siis koko ahtimen paino on pakosarjan varassa mikäli nivelöity tuki on poikittain.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tässä kuva omasta toteutuksesta, 4e:n Bilteman kuulanivelillä rakennettu.
                                      Jäi vaivaamaan tuossa jokin kunnes älysin sen että eihän tuo onnistu kun kerran on molemmissa päissä nuo nivelet. Silloinhan tuo toimisi jos ainoastaan turbon päässä olisi nivel joka antaisi turbolle mahdollisuuden "liikkua" pituus-suunnassa mutta molemmissa päissä kun on niin lopputuloksena on ylimäräinen tanko konehuoneessa.

                                      [e] katos, terho oli kerinnyt kommentoimaan tuota jo sillä välin kun ihmettelin kuvaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tossa kuvassahan on oikein turbo-miehen vesipumppukin. Hiano.
                                        Kuvasta pisti silmään että siinä hukkaporttikin on tuettu ihan samoin kuin turbokin. Se on vissiin tarpeen kun hukkaportti on sarjan sivulla, eikä päällä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Olisko Rellun moottori oikein 80-luvun alun F1 autosta.
                                          Tukea tekeville siinä on hyvä malli. Uskoisin tuon olevan hyväksi havaittu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pitäis pikkuhiljaa alkaa kolmiotukea värkkäämään omalle ahtimelle... Mistä ootte hommannu tommosia säädettäviä nivelpäitä mitä on käytetty esim. tossa kuvassa? http://www.audiclub.fi/audifinns/att...2&d=1261470688

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eiköhän tommosia saa vaikka etrasta tai muulta skf tms jälleenmyyjältä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                löytyy ihan IKH:n kuvastostakin pikkusen halvemmalla kun nuo skf:n versiot ja välttänee turbon tuennassa

                                                Comment


                                                • #25
                                                  OT. Tuossa Thuppu:n laittamassa kuvassa. Miksi siinä on 2 kpl hukkaportteja ja mihin nuo punosletkut on kytketty (imusarjaan?) Mielenkiintoinen setuppi..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    vastaus
                                                    Viimeksi muokannut okkim; 26.3.2018, 09:07. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ohops, olisi pitänyt lukea koko threadi alusta alkaen hieman huolellisemmin...

                                                      No palataan aiheeseen, onko tuosta tuennasta todettu olevan hyötyä (esim. pakosarjan kestämisessä) ns. vakioautoissa (normi turbo jne). Urssissahan tuo pakosarja on kaikissa enemmän tai vähemmän rikki...

                                                      Voisihan tuollaisen pyramidin väsätä omaanikin, tosin jos hyöty on olematon noissa normivehkeissä (RS2 setti) niin ei moista jaksa pelkän uskottavuuskertoimen takia tehdä =)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onhan siitä hyötyä, varsinkin kun on isompi ahdin siirretty pidemmän vivun päähän.

                                                        Vakio kököstys nyt halkeaa jo ihan vanhuuttaan ja hiukan erikoisen lämpöjakauman takia väittäisin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Turusta ainakin ihan laakerikaupasta on saanu ostaa.
                                                          10mm ~10€

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kävin tänään paikallisella IKH edustajalla mutta eihän sieltä löytyny noita pieniä 8mm reiällä olevia laakeriniveliä joten tyydyin ottamaan 8mm palloniveliä, 5e/kpl. Eiköhän noi aja asiansa..?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X