Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 Sportback

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 Sportback

    Hankinnassa A3 SB . Onko kokemuksia 1,4 ja 1,8 TFSI bensiinimoottoreista ?
    Kesto ja käytettävyys. Harkinnassa S-tronic em moottoreiden yhteydessä tai quottro 1,8 TFSI:llä . Kannattaako maksaa Ambition:in alusta ja sporttipenkeistä ?

    #2
    Alkuperäinen kirjoittaja jlinds Näytä viesti
    Hankinnassa A3 SB . Onko kokemuksia 1,4 ja 1,8 TFSI bensiinimoottoreista ?
    Kesto ja käytettävyys. Harkinnassa S-tronic em moottoreiden yhteydessä tai quottro 1,8 TFSI:llä . Kannattaako maksaa Ambition:in alusta ja sporttipenkeistä ?
    Hyvällä kaverilla on viime syksynä luovutettu 1.4TFSI S-tronic Business Ambitionina lisättynä mm. S-line urheilualustalla (10mm matalampi kuin Ambitionin mukana tuleva sporttialusta). Verhoilu on nahkaa mutta penkit on sporttijakkarat. Erittäin makea peli arkiliikkumiseen ja oikeastaan ainoa huono puoli on 1.4 TFSI -koneen teho tai oikeammin sen puute: muu auto kestäisi reippaasti lisääkin voimaa. Arkiliikkumiseen tehoa on kyllä hienosti ja S-tronic toimii lähestulkoon ajatuksen lailla. Radallakin sillä ehti viime kesänä vakion urS4:n vauhtiin ihan hyvin, lähinnä toki hyvän alustan ja urssia parempien jarrujen (tai siis pienemmän massan) vuoksi.

    1.8 TFSI:llä en ole A3:n korissa ajanut mutta olen antanut ymmärtää että liikkuminen on hyvin vaivatonta. Itse kyllä saattaisin tehdä kuin kaverini: pienempi kone mutta paremmat varusteet sillä 1.4 TFSI S-tronicin kaverina antaa erittäin joustavaa, helppoa ja moneen tilanteeseen riittävän ripeää liikkumista. Toki 1.8TFSI quattro manuaali on monessa tapauksessa parempi kuin 1.4 TFSI S-tronic. 1.8 TFSI S-tronic etuvetoisena sen sijaan jättäisin hankkimatta ja muistelen että 1.8 TFSI quattro S-tronicia ei ole hinnoiteltu.

    Ambition on ehdoton valinta Business-paketin lisäksi. Muita suositeltavia varusteita ovat musta sisäkatto ja sisävalopaketti. A3:n sisävalovarustus on sanalla sanoen surkea ilman pakettia: vain yleisvalo edessä ja takana, ei edes kartanlukuvaloja! Sporttipenkit eivät missään tapauksessa ole liian voimakkaasti muotoillut vaan tukevat erittäin hyvin olematta ahdistavia.

    Comment


    • #3
      No itsellä on kokemusta nyt kolmesta A3:sesta, -07 1.6 etuveto, -08 1.8tfsi etuveto ja nyt käytössä ollut 7kk -09 1.8tfsi/quattro ja tuolla ambition-paketilla. Kaksi ekaa oli CC ja tämä viimeisin SB.

      Sanon heti alkuun että jos tuon 1.8tfsi:in hankit niin elä ota etuvetosena! Talvi 08-09 oli yhtä tuskaa kun tuossa koneessa kuitenkin matalalta hyvät väännöt ja tehoakin jonkin verran tuon kokoiselle autolle. Meinaan auto oli kovin herkkä sutimaan kun lähti liikkeelle ja rattia sai käännellä kun eturenkaat haki pitoa tiestä. Hermothan tuossa alko menemään suht pian. Kesällä ei kait suurempia eroja etu-quattro, mut heti kun on liukkaat niin lisäsijoitus maksaa itsensä (tai näin siis kannattaa uskotella ainakin) takaisin kun auto kerrankin lähtee ja kulkee niin kuin toivoisi.

      1.8tfsi koneesta en heti keksi mitään moitittavaa, vääntöä on hyvin, lähtee tarvittaessa ja kulutus on hyvä kun voi isoa pykälää lyödä päälle jo matalissa nopeuksissa. Ajotietokone näyttää jo siinä 62km/h kohdalla että voipi laittaa 6sen päälle jos tie on suora. Ambition-paketin alusta on hyvä ja tietääkseni madallus on -20mm joka kyllä itelle riittää, eli en aio madaltaa lisää ja tuntuis että ihan eri luokkaa nuo jousitukset siel on kun tuossa attractionissa. Sporttipenkit ovat hyvät istua, tukevat sivuilta ja niissä kyl viihtyy pitempiäkin matkoja. Rattikin on vähän hienompi tässä ambitionissa ja vaikka sumuvaloja ei tule käytettyä, niin oman pikku lisänsä ne ulkonäköön tuo. Eli business-paketin lisäksi suosittelen kyllä ambition-pakettia.

      DSG:n suhteen en osaa sanoa, mutta hyvin tuolla 6-pykäläisellä manuaalilla on pärjännyt. Hetki tos menee kuitenkin että tottuu laatikon melko jäykkään toimintaan ja saa vähän sulavammaksi sen pykältämisen. Hetken aikaa meni että silmä tottui, mutta kyllä tässä sportbackissa omat etunsa on nuiden takaovien suhteen. Mukavempi myös avata tuo etuovi kun se ei tunnu niin raskaalta ja on lyhyempi, kuin tuossa CC:ssa.

      Toivottavasti oli apua :) Lisää saa toki kysyä jos mieli tekee.

      Comment


        #4
        Sportback houkuttelisi kyllä kovasti. Budjetti ja vaatimukset eivät vaan taaskaan tahdo kohdata toisiaan. 35t? on kattobudjetti ja automaatti on ehdoton vaatimus. 1,4 ei houkuttele, mutta 1,8 jää varusteiltaan melko karvalakiksi. Ehdotelkaa millaista pakettia suosittelette.

        Comment


          #5
          Jos 1.4 ei missään tapauksessa kelpaa, niin valintani olisi seuraava:

          Audi A3 Sportback S line Business Attraction 1,8 TFSI 118 kW S tronic, 35 365 €

          Tuossa siis vakiona nämä S-line Business varusteet:

          Xenon Plus -ajovalot ja LED -huomiovalot
          Nahalla päällystetty ohjauspyörä, 4-puolainen
          Vakionopeussäädin
          Keskikyynärnoja etuistuinten välissä
          Ajotietokone
          S line ulkonäköpaketti
          Alumiinivanteet, 10-Puolainen design, koko 7,5 x 17"

          Tuohon ottaisin lisäksi sport-alustan, hintaan 388e. Tällöin suurimmat puutteet Ambitioniin verrattuna ovat sporttipenkkien, sumuvalojen ja 3-puolaisen nahkaratin puuttuminen (tilalla 4-puolainen nahkaratti). Säästöä noiden varusteiden puutteesta noin 1300e. Ulkoväriksi ei metalliväriä, vaan esimerkiksi Ibisvalkoinen, joten siitä ei lisähintaa. Kokonaispaketin hinta noin 35750e, ja heti kun auto on tilattu tilaisin siihen RNS-E Navigaattorin, josta noin 700e lisää, jolloin kokonaishinta jäisi 36400e nurkille.

          Tuosta tietenkin puuttuu käteisalennus, joka ainakin Black Editionin kohdalla oli hyvin tarkasti 5% auton verottomasta hinnasta, eli tuon 1.8 TFSI mallin kohdalla vajaa 1400euroa. Tällöin ollaan aika tarkalleen kattobudjettisi summassa, tosin ilman talvirenkaita.

          Comment


          • #6
            Jos jotain voin suositella niin ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA karsi penkeistä. Tavalliset penkit ovat todella huonot! Kaikinpuolin Ambition paketti kannattaa ottaa ihan vaan niiden takia. IMO.

            Comment


            • #7
              "ja heti kun auto on tilattu tilaisin siihen RNS-E Navigaattorin, josta noin 700e lisää, jolloin kokonaishinta jäisi 36400e nurkille."

              Mistä RNS-E navi tohon hintaan?

              Comment


                #8
                Zikke: Laitoin privaa...

                Comment


                  #9
                  Enemmän tai vähemmän laillisin keinoin hankittuja RNS-E laitteita eri automalleihin on tarjolla esim. eBayssa halvemmallakin. Itse maksoin reilusti alle 500, tosin kävi usean yrittämän jälkeen säkä huutokaupassa viimeisen sekunnin kymmenyksen huudolla (yleensä noissa myyjän kaverit ilmeisesti huutelee viime hetkellä hintaa ylös ettei mene liian halvalla). Alleviivataan vielä, että alkuperästä on vaikea mennä takuuseen vaikka myyjä väittäisi mitä. Koodien murtaminen on käsittääkseni erittäin vaikeaa - ellei ole epärehellinen kaveri oikeassa paikassa töissä.

                  Comment


                  • #10
                    mites noiden laittaminen sit toimintaan asti? Vaatii kait vag comilla kikkailua ja muuta? Ilmeisesti laitteen aitous vaikuttaa asiaan tms.? Vähän offtopic mut joku voi laittaa vaik privaa jos osaa kertoo tarkemmin..

                    Comment


                    • #11
                      mites onko kokemuksia 05vm guattro a3 tfsi 200hv.itsellä harkinnassa ostaisko sellaisen kun edellinen auto lähti uudelle omistajalle,kiinnostaisi kulutus ja huoltojen hinnat,saa kertoa myös 140hv tdi guattrostakin

                      Comment


                        #12
                        Meillä on ollut A3 Sportback 2.0T quattro (ei siis guattro..) reilut puoli vuotta ja reilun 10 tkm ajan. Ihan miellyttävä peli, moottorin luonne on oikein joustava, kone ei pistä pieniäkään kierroksia pahakseen. Kulutus ei ole mikään hirveän pieni (siitä on oikein toinen viestiketju täällä jossain) ja meilläkin yleensä menee yli 10 litraa sadalla. Pienimmillään kulutus on ollut talvirajoituksilla matkalla Helsingistä Joensuuhun. Ajotietokone näytti muistaakseni lukemaa 7,4 l/100km. Suurehkoon kulutukseen osasyynä on varmasti lyhyet välitykset. Voimaa riittäisi pidemmillekin mutta jostain syystä myös kutonen aika lyhyt välitykseltään.

                        Tavaratila quattrossa on sitten reilusti vajaavetoista pienempi. Litroissa eroa on lähemmäs sata. Quattron kontin lattia on etuvetoista korkeammalla ja tilavuutta on vain noin 300 litraa. Tilan muoto on kyllä selkeä ja hyvä.

                        Kaasun ja kytkimen yhteispeli on hiukan hankala saada pehmeäksi. Edelleenkin itsellä tulee nykiviä lähtöjä. Kone ottaa herkästi kierroksia ja kytkimen liike on pitkä. Siihen kun lisää sen, että ykkönen on tosi lyhyt, lähdöistä tulee helposti niskoja nykiviä.

                        Ihan kiva ja fiksu auto. Samaan rahaan voisi ostaa myös vastaavalla tekniikalla olevan Golf GTI:n tai Octavia RS:n. Tässä tulee nintendolla toteutettu neliveto mutta puhtaassa sporttitunnelmassa A3 antaa em. autoille tasoitusta aika paljon. Tämä on hiukan "hienostuneempi", ei ollenkaan räyhä.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja adeoussi Näytä viesti
                          mites noiden laittaminen sit toimintaan asti? Vaatii kait vag comilla kikkailua ja muuta? Ilmeisesti laitteen aitous vaikuttaa asiaan tms.? Vähän offtopic mut joku voi laittaa vaik privaa jos osaa kertoo tarkemmin..
                          No eipä se hirveesti kikkailua vaadi, mutta vag-comin / vcds:n kyllä. Foorumilla on aiheesta keskustelua. 2DIN paikalle menee helposti, muuten vaikeammin. Isoin haaste taitaa tulla noiden Concert 2+ / 3 jne. sukupolven laitteiden tilalle laittaessa kun antennivahvistin on toteutettu eri tavalla. Ei ole aitoja tai epäaitoja laitteita (tai en ainakaan ole kuullut). Jotkut epäilyttävän halvat laitteet voi olla varastettuja tietysti. Toimiva laite toimii jos 4-numeroinen koodi on tiedossa. Sen hakkeroiminen esiin on erittäin vaikeaa.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt olisi torstaina minusta tulossa 06 tdi a3 quattron omistaja. Auto on ihan vakio 147tkm ajettu, voimaa siihen on saatava. Minulla oli edellinen 03vm leoni ts 150, joka oli piristetty 221hv 434nm, niin voi tuo audi tuntua hieman nuhapumpulta.
                            Viimeksi muokannut 8866; 15.6.2010, 23:14. Perustelu: Lauseet alkaa isolla kirjaimella, pilkun jälkeen tulee välilyönti ja lause päättyy pisteeseen.

                            Comment


                            • #15
                              Pakkohan sitä nintendo nelikkoa on kokeilla ja näin ollen pistin tulemaan sportbackin saksasta. 2.0tfsi "quattro" vajaa 90tkm ajettu kampe. Sen huomasin että a3:sessa on yleisesti aika hyvät varusteet verrattuna esim a4.

                              Comment


                              • #16
                                Kävinpä koeajamassa eilen A3 SB 1.4 tfsi s-tronicin. Yllättävän pirteä tuon kokoiseksi moottoriksi ja s-tronic yllätti myöskin positiivisesti, erityisesti S-moodilla ajettaessa. D:llä ajettaessa s-tronic heitti jo 50-60 km/h nopeudessa aika nopeasti jopa 7. vaihteelle ja taajama-ajossa noilla nopeuksilla vaihde seilasi aika tiheästi 6. ja 7. vaihteiden välillä. Eipä tuo suuremmin haitannut sillä vaihteen vaihdon s-tronic tekee erittäin sulavasti, jopa huomaamattomasti.
                                Ajon aikana selasin ajotietokonetta ja keskikulutuslukemina se näytti yli 11 l / 100 km lukemaa?! Eihän tuo voi pitää paikkaansa ellei sitten keskikulutusta mitata vain kyseiseltä ajomatkalta - silloin voisi hyvinkin pitää paikkaansa kun vasta olin lähtenyt liikkeelle ja moottori oli vielä kylmänä.
                                Esittelyauto oli Ambition ja black-edition paketilla, panoraamakatolla eli erittäin asiallisilla varusteilla. Sporttpenkkeihin meikäläinen liimautui kuin täi tervaan, eli ehdoton varustevalinta, sanon minä(kin).

                                Ei tuo koeajo ainakaan autokuumetta helpottanut, pahensi pikemminkin. Saas nähdä miten meikäläisen käy kun automyyjä lupasi vielä tänään antaa ehdotuksen välirahasta nykyiseen Volvoon.

                                Comment


                                • #17
                                  Varmastikkin katsoit ajamasi matkan keskikulutusta. Katsoitko oliko kummatki ( ykkös ja kakkos) ajotietokone nollattu? Tai sitten sillä oli vaan joku ennen sua revitelly kunnolla :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    En nollannut laskureita liikkeelle lähtiessäni.

                                    Hmm... paljonkos olette saaneet listahinnasta tingittyä kun olette uutta autoa olleet ostamassa? :D

                                    Comment


                                    • #19
                                      no kerros nyt minkälaisen tarjouksen sait kun kerran noin hymyilyttää? :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        A3 SB Ambition 1,4 tfsi, black edition business, lohkolämppärillä ja talvirenkailla 34t (alv 23 %).
                                        Uudesta autosta en ole ennen kauppaa tehnyt mutta luulisi että 5 % tippuu helposti noista pyyntihinnoista?
                                        Oikeastaan tässä pelataan vain välirahasta kun olen vanhaa autoa tarjoamassa vaihdossa mutta helpompi se on itselle laskea kun vähentää uuden hankintahinnasta -X prosenttia ja laskee vaihtoauton hyvityshinnalle +X prosenttia.
                                        Viimeksi muokannut James Potkukelkka; 1.7.2010, 17:20.

                                        Comment


                                          #21
                                          James Potkukelkka: Jos tuossa autossa on mukana S-Tronic ja Open Sky-panoraamakatto, on hinta kohdallaan. A3sen verottomasta Business-hinnasta sai toukokuussa tingittyä noin 5%, yhdeltäkään jälleenmyyjältä ei enempää irronnut ennen paperien allekirjoitushetkeä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja adeoussi Näytä viesti
                                            Varmastikkin katsoit ajamasi matkan keskikulutusta. Katsoitko oliko kummatki ( ykkös ja kakkos) ajotietokone nollattu? Tai sitten sillä oli vaan joku ennen sua revitelly kunnolla :)
                                            1 tietokone nollautuu automaattisesti kun ovet on yli 2h lukossa. 2 tietokone ei nollaannu ennenkun sen itse nollaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minkäköhän takia tässä (http://www.nettiauto.com/audi/a3/3315139) autossa on suurempi kulutus kuin seuraavassa (http://www.nettiauto.com/audi/a3/3234151), vaikka moottorit ovat molemmissa samat 1.4 TFSI ??

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kai noi myyjät heittelee hatusta noi kulutuslukemat..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  mukava auto on tuo a3 tfsi quattro ajella,eilen vaihdoin a3 tdi 140hv quattron siihen

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Olis tarkotus laittaa oma auto pois ja liisari tilalle ja tuollanen A3 sportback mahtus budjettiin. Auton pitäs olla Quattro mutta en ole oikein varma että riittäskö tuollainen 103kW moottori vai pitäskö samoin tein laittaa tuo 125kW. Onko kellään kokemuksia, ainakaan täältä Oulusta ei kovinkaan monenlaista pirssiä koeajoon löytynyt.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei ole kokemusta kummastakaan moottorista mutta noin arkikäytön kannalta varmaan itse panostaisin varusteisiin tehon sijaan. Etenkin jos ja kun sitä samaa autoa täytyy kolme vuotta sietää. Kolkissa taitaa vieläkin olla pumpparikoneet ja niiden luonne ei ole mikään sivistynein mahdollinen, etenkään tuossa 125kw versiossa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei ole enää hetkeen ollut pumpparikoneita.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hyvä että sekin tieto tuli korjattua. :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Elikkäs sittenkin 125kW? :) Varusteita olis tulossa Ambition paketti, S-Line ulkopaketti, metalliväri, sadetunnistin+automaaginen taustapeili, sisävalopaketti, Bose:n audiot sekä alumiiniset somistelistat. Tietty ois hyvä jos hintaa sais tiputettua eli oisko säästön paikka juuri tuossa moottorissa vai sittenkin metallivärissä :O

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X