Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tahmeaa ajoa, A4 Avant 2.0TDIq -08

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tahmeaa ajoa, A4 Avant 2.0TDIq -08

    Autona A4 Avant 2.0TDIq 125kW -08. En tiedä onko tää korvien välissä vai todellista mutta tuntuu että alle vuorokaudessa joku olisi käynyt ottamassa yhden sylinterin pois tai kaatamalla siirappia voimansiirtoon... auto tuntuu jotenkin laiskalta, ihan kuin jarrut laahais tai voimaa ei tule tarpeeksi. Ainakaan pieneen alamäkeen en huomaa että jarrut ottaisivat kiinni, ilmanpaineet ok...

    Lisäksi moottori lämpesi mielestäni nopeammin kuin normaalisti mikä sai minut ajattelemaan että jokin ylimääräinen vastus siellä on. Aamulla oli pari astetta pakkasta ja auto oli ollut moottorilämppärissä pari tuntia mutta silti mielestäni yllättävän nopea nousu. Llisäksi eilen tuntui että auto olisi nykinyt tasaisella kaasulla.

    Autolla ikää alle 2 vuotta ja mittarissa 60tkm, oli LL huollossa 1500km sitten. Viat kuulostasvat juuri sille että mitään ei löydy ja valohoito maksaa maltaita jos menen marmorille kyselemään. Vai onko mulla päässä vikaa?

    Mitään ideaa mitä tässä voisi tehdä? Asuuko tässä lähellä (Espoo) joku kenellä olisi samalla moottorilla varustettu quattro joka voisi ottaa tyypit ja verrataan ajokkeja toisiinsa niin selviäisi edes se kuvittelenko mä vai onko tässä oiekasti jotain?

    vähän samantyyppinen viestiketju mutta ei kuitenkaan: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=78423
    Viimeksi muokannut jasso; 15.10.2009, 13:00. Perustelu: Kirjoittakaa mieluummin auto suoraan viestiin. Profiilit vaihtuvat.

  • #2
    Vikakoodeista todennäköisesti näkee, jos jotain mainitsemiasi vikoja. Niistä kannattanee lähtee liikkeelle..

    Comment


    • #3
      Jäätä ahtoputkissa? Ei ole harvinainen vika näissä uudemmissa 2.0tdi koneissa.

      Comment


        #4
        Jäätä?? Jos sitä on niin lienee sulanut nyt iltapäivään mennessä. Mutta millä tuon jäätymisen voi estää vai onko kyseessä rakenteellinen vika? Autoon muuten tehtiin LL-huollon yhteydessä Forte-käsittely polttoainejärjestelmälle mutta senhän pitäis tehdä vaan hyvää.

        Otan ne vikakoodit nyt ainakin ja ihmettelen niiden perusteella lisää

        Comment


        • #5
          Kato nyt kuitenkin ensin että laahaako jarrut? Lämpeneekö levyt ilman kovia jarrutteluja tai sitten kulmaa ilmaan ja rengasta pyöritteleen.

          Comment


          • #6
            turbovikaa? en tiedä onko näissä säätyvät ahdinsiivet mutta mulla oli bemussa tämä vika: siivet ei säätyneet niin kuin pitäisi. Ei voinut korjata mutta bayerin miehet tai oikeastaan maahantuoja maksoivat puolet takuuajan jälkeenkin.

            Comment


            • #7
              Varmaan melko turha kysymys mut kysympä kuitenkin: tuliko toi tahmaisuuden tunne kenties heti sen jälkeen ku laitoit talvipyörät alle...?

              Comment


                #8
                Albanzollla ihan hyvä pointti mutta en ole viitsinyt vielä vaihtaa talvitossuja alle eli eipä johdu siitä.

                Nostin nurkat ilmaan ja vas takapyörä laahaa jarrustaan ehkä aavistuksen verran mutta ei niin paljon että sen pitäisi tuntua. Lisäksi mikään jarrulevyistä tai vanteista ei kuumene normaalissa ajossa ilman rankkoja jarrutuksia, tuekin siis siellä ainakaan vikaa on.

                Yritän ensi viikolla ehtiä ottamaan diagnostiikkaa autosta, sitten olen toivott viisaampi.
                Viimeksi muokannut miiahone; 16.10.2009, 14:30. Perustelu: kirotusvirheitä

                Comment


                  #9
                  ......
                  Viimeksi muokannut miiahone; 11.1.2010, 23:38. Perustelu: viesti poistettu irrelevanttina

                  Comment


                    #10
                    Tahmeus uusiintui minkä lisäksi pientä nykimistä havaittavissa. Homma huipentui siihen, että päätin polttaa karstoja -20asteen pakkasessa; kierrokset 4000rpm ja cruise päälle. n 4km ajon jälkeen cruise tipahti pois ja hehkutuksen merkkivalo alkoi vilkuttamaan. Auto sivuun, virrat pois ja taas käyntiin. Muuten tuntui toimivan normaalisti mutta cruise oli mennyttä kunnes taas sekin heräsi eloon seuraavana päivänä.

                    Auto Espoon AudiCenteriin ja syy oli ylittynyt ahtopaine. Tämä ja todennäköisesti myös alkuperäinen tahmeus taas johtui ahtoputkien jäätymisestä - kuten täällä jo veikkailtiin. Lääke tähän on superlonin pala toisen välijäähdyttimen eteen talviaikaan. Tapaus oli kuulemella vasta toinen Espoon marmorilla ko mallilla, 140hv / yhden välijäähdyttimen moottoreissa sitä ei esiintyne. Ja kuulemma vieläkin yleisempää uudella common rail -koneella, mihin on olemassa softapäivitys "arktisiin" olosuhteisiin.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut miiahone; 12.1.2010, 00:00.

                    Comment


                      #11
                      Waimon autoon tehtin tuo sama, pleksinpala jäähdyttimen väliin. Siihen tehtiin kyllä myös softapäivitys, se kun nääs meinasi sammuilla liikenneympyröissä.... Ei sammuile enää.

                      Comment


                      • #12
                        Millanen softapäivitys tehtiin? Oliko auto B7? Vaikuttiko alavääntöön, mikä kyseisellä moottorilla tuntuu olevan aika heikko. Onko tähän muuta lääkettä kuin lastu (esim. karala). Pitääkö superloonin olla miten ohkanen ettei liikaa tuki?

                        Comment


                          #13
                          Karalalta softaa ja alkaa alavääntöä löytymään. Edellisessä kärryssä oli Mikan viritys ja mukavemmin se väänsi kaikilla kierroksilla kuin nykyinen B7. Vanha oli B6 1.9tdi alkuperäisenä 130hv, Karalan jäljiltä 170hv - tosin vajaaveto mikä selittää osan pirteydestä. Mutta tuosta topicista riittänee jutustelua muualla.

                          Mut superlonista, eihän sinne kauhean paksua edes mahdu ja juju on että se on vain toisen välijäähdyttimen edessä ja toinen on vapaana. Ja kun kevät koittaa niin suojat pois!

                          B7 ei kuulemma ole SW päivitystä, ainakaan -08 malliseen.

                          Comment


                            #14
                            A4 on tätä uutta koria, onko se nyt 8K vai mikä.
                            Ahtojäätöä ei meillä ole esiintynyt, tosin ajomatka on usein suuntaansa about 30-50 km.
                            A3:ssa on ainakin porailtu turbon painekammioon (!?) pieni reikä, josta vesi sitten pääsee pois ennen kuin lähtee kierrokselle välijäähdyttimiin.

                            Alavääntö on mielestäni ihan OK, tosin kyllä sen saa sopivissa olosuhteissa ajamallakin sammahtamaan.

                            Comment


                            • #15
                              Allekirjoittaneella samainen BRD-patti nelikossa.

                              Alavääntöön hain apuja Karalan softalla (Decatec), alavääntö heikkeni, mutta yläpäässä oli suht. mukavasti voimaa.

                              Tuli ns. perinteinen "leka-ilmiö" (mitä nyt nakulla tulee..;))

                              Meni kokonaista pari kuukautta ja meni DPF tukkoon, nilkutus marmorille ja kuntoon.

                              Manuaali-regenerointi, paine-eroanturi viallinen ja uusi orggis-softa sisään; nostaa regenerointitiheyttä ja taas mennään.

                              Mutta tehot jäi korjaamolle...;)

                              Nyt olenkin haaveillut ja selvitellyt kenen softa toimisi tuon pöntön kanssa, tosin ajatuksissa on käynyt myös sen poisto.

                              Comment


                                #16
                                vai pisti Karalan softa DPF:n tukkoon, aika yllättävää. Mutta kiitos tiedosta, itsellä sama pata ja tosiaan olin aikeissa käytättää tämänkin Karalan pajalla mutta jätänpä väliin. Jos Barro löydät softan mikä ei tuki suodattimia, niin kerro!

                                Mikä tosin estää nappaamasta koko filtteria pois - vai näkyykö se pakokaasupäästöissä leima-asemalla?

                                Comment


                                • #17
                                  Joo, kyllä harmitti, meni eurot ihan hukkaan...en tiedä olisiko siihen nyt jotain muutosta olemassa.

                                  Softan myyjä ei kyllä paljoa kantaa ottanut...

                                  Jos poistaa pöntön, tulee "herja", itse päästömittaukseen se ei vaikuta.

                                  140 hp versioon on noita poistoja kuulemma jokunen tehty, mutta tähän 170 hp (Siemens-ohjainlaite) en ole vielä oikein löytänyt...

                                  Paras olisi jos saisi pöntön kokonaan pois ja softalla regenerointi-toiminto kokonaan pois.

                                  Mutta maailma ei näin pelastu...

                                  Comment


                                    #18
                                    Johtuiko tuo tukkeentuminen nyt softasta vai siitä paine-eroanturista onkin sitten toinen kysymys.

                                    Jos on todennäköistä että on säädetty syötöt tappiin ja kone tunkee nokea pöntölle enemmän kuin laki salii, kyllä mielestäni olisi asiallista ottaa kantaa, varsinkin jos asiakasta ei ole varoitettu tukkeentumisriskistä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä syy oli softan, eli kakkua tuli enemmän kuin ehti polttaa;)

                                      Onneksi erittäin asiallinen asiakaspalvelija marmorilla hoisi asian ns. Goodwillinä eli allekirjoittaneen tappioksi jäi kadonnut softa.

                                      Selvitellään mitä vaihtoehtoja olisi tarjolla toisilla softarintamilla;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Multa luonnistuu Siemensistäkin DPF poisto softasta, mutta helpommalla selviää, kun laitetaan sinne softa joka ei sitä tuki alunperinkään.

                                        Siemens on aika työläs säädettävä, ne teen aina "customina" autokohtaisesti. Hattusoftat noissa ei toimi ku pari päivää, kunnes auto nyrjähtää.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pakko kysyä että mitä tarkoitat hattusoftalla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hattusoftalla tarkoitan tässä yhteydessä softaa, joka on tehty joskus jossain johonkin autoon, ja sitä samaa softaa/samoja muutoksia käytetään jossain toisessa autossa.
                                            Toimiakseen optimaalisesti, Siemens PPD vaatii aina autokohtaisia muutoksia niihin säätöihin. Johtuu paljolti peri-siemensiläisestä "mallinnetaan vähän kaikkea"-tyylisestä ECUn logiikasta, ja vakiosoftista jotka on aika karkealla pensselillä maalattu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mitäs tuo DPF:n poisto ohjelmallisesti käytännössä tarkoittaa? Maallikkona aattelis, että se menee tukkoon, kun ei regenerointia tapahdu koskaan, jos softassa on DPFn mentävä aukko.

                                              Comment


                                                #24
                                                Se tarkoittaa sitä että kun se DPF on fyysisesti poistettu ensin niin softa muutetaan sen mukaiseksi.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X