Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D2 ESP-versiot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D2 ESP-versiot

    Olisiko kenelläkään tietoa mikä ESP-järjestelmäversio ESP:llä varustetuissa A8 D2:ssa on? Erityisesti faceliftatut vuosimallit (2000-2002) kiinnostavat. Boschin järjestelmä lienee joka tapauksessa kyseessä. Wikipedian S8-artikkelissa puhutaan, että S8:iin tuli vasta 2002 Boschin ESP:stä versio 5.7, joten tuosta voisi päätellä, että tätä ennen on S8:ssa ja todennäköisesti myös A8:ssa ollut jokin vanhempi versio.

    Jatkokysymyksenä vielä onko kellään tietoa mitä eroja on Boschin ESP:n versioissa 5.3 ja 5.7?

    Syy miksi näitä kyselen on se, että BMW:llä tuntuu Boschin 5.7 ESP olevan käytössä jo n. vuodesta 1999, ja itsellä vertailu päällä ostaako A8 D2 vai saman ikäluokan E39 tai E38 BMW. Eli kummasta on loppupeleissä enemmän iloa turvallisuuden kannalta - uudemmasta ESP:stä (5.7 vs. 5.3) vai nelivedosta :).

  • #2
    Arvaapas kumpaa tullan suosittelemaan, kun kysymyksen esittää täällä Audipalstalla :-D

    Hassua, miten eri ihmiset punnitsevat erilaisia ominaisuuksia autoa hankkiessaan. Omassa -98 mallisessa A8:ssa ei ole minkään valtakunnan Esp- järjestelmää. Eikä sitä ole koskaan tullut kaivanneeksi. Neliveto ja parhaimmillaan 2300kg kokonaismassa tuovat sen verran turvallisuuden tunnetta (osin tietenkin virheellistäkin), ettei koskaan ole tien päällä Esp:tä tullut ajatelleeksi.
    Lisäksi kysymyykseen tulee ajotapa/tyyli. Itse nautiskelin aikoinaan 3km työmatkani talvisin Coupe quattrolla, nyt näin yhden auton perheessä A8 saa hoitaa samalla harrasteauton virkaa. Eli vaikka Esp löytyisikin, kytkisin sen 100% varmuudella pois päältä ainakin työmatkallani. Su-aamu, tyhjä teollisuusalue, yöllä satanut puhdas hanki...Mieti itse.

    Comment


    • #3
      Jeps, kiitos kommenteista. Paljonhan tuosta turvallisuudesta tosiaan tehdään muilla keinoilla kuin sähköisillä avustimilla. Tämä ESP-versioiden vertailu nyt on tätä hifistelyä. Olisi vaan hauska tietää minkä tasoisen järjestelmän A8:n ESP:ssä saa.

      Ja noin sivuhuomiona, kyllä tuo BMW selvästi altavastaaja on näissä vertailuissani ollut :).

      Comment


        #4
        D2 A8:ssa on 5.3 version espi, D3:ssa on 5.7. Se, että takavetoisessa on talvella 5.7, on vain hyväksi kun nelarissa esp on varmasti vähemmällä käytöllä. Eli kyllä valinta pitää tehdä ihan muun seikan, kun ESPin version perusteella!

        Comment


        • #5
          En ole kyllä nähnyt tuosta 5.3:sta yhtään ESP-versiota, käsittääkseni ESP tuli vasta tuossa 5.7:ssa . ESP on kyllä hyvä, jos se ei ole liian herkkä. Allroadiin ESP tuli heti alussa eli 2000 ja muihinkin Audeihin samoihin aikoihin esim. tavalliseen A6:seen 2001 alussa. A3:sissa ja TT:ssä on ns. ITT:een ESP, muissa Boschin tekemä, tosin uusimmissa voi olla muitakin. Allroadissa on vielä säätyvä ESP eli ajokorkeuden mukaan päätetään paljonko luistoa sallitaan.

          Comment


          • #6
            Kiitokset jälleen. Tuota 5.3:a epäilinkin. Kyllä 5.3 pitäisi ESP-versio sinänsä olla, johonkin siihen liittyvään dokkariinkin törmäsin googlella etsiessäni. Joskin myös pelkät ABS-järjestelmät menevät Boschilla näköjään samoilla versionumeroilla, vähän sekavaa.

            Comment


            • #7
              Tällaiseen dokkariin törmäsin lopulta:
              http://forum.e46fanatics.com/attachm...8&d=1221088476

              Tuo selittää Boschin 5.3 ja 5.7 -järjestelmien erot. Näköjään 5.3 ja 5.7 ovat ominaisuuksiltaan vastaavat (Bemarilla molemmat ovat "DSC III"), mutta 5.7 on rakenteeltaan paranneltu versio.

              Comment


              • #8
                Joo, otetaan vähän takaisin kyllä tuo ESP tai lähes sama DSC 3 voivat olla käytössä Bosch 5.3:ssa . Mitä netistä luin A8L:ssä 2000-mallissa oli vakiona ESP, ilmeisesti tavalliseen malliinkin sen sai. Toisaalta mitä luin noista Audin systeemeistä, siinä ainakin A6:ssa oli seuraavasti: Bosch 5.3 ABS/ASR , siihen kuuluu EBD, EDL ja ASR. Bosch 5.7 ABS/ESP , siihen kuuluu samojen lisäksi EBC eli electronic brake control .
                Noniin , tuli vähän luettua lisää eli näyttäisi tuo ESP tarvitsevan vain lisäpumpun(hydraulic pump for traction control V156). ITT-versiossa käytetään eri systeemiä.
                Tuossa Audin ESP:in SSP 961903:
                http://130.74.178.22/aw/training/esp.pdf

                Tuossa yksi linkki , edellinen ei taida enää toimia: http://152.66.93.29/audi/download/au...%20Systems.pdf
                Viimeksi muokannut vepek; 30.12.2011, 10:07. Perustelu: Korjausta - lisäystä

                Comment


                  #9
                  ESPin sai lisävarusteena vm. 95/96 A8:iinkin. Joka tuolloin on nimenomaan tuo 5.3 versio.

                  Comment


                  • #10
                    Jees, näillähän tämä selvisi. Kiitoksia vastanneille. Eipä tässä mitään syytä ole olla A8:ia ostamatta.

                    Comment


                    • #11
                      Etten nyt väärin muistaisi että ESP sai 3.7 koneeseen lisävarusteena/ominaisuutena ja 4.2 koneessa se on Build-in eli "vastaava ominaisuus" on olemassa jatkuvana. Minulla on keskikonsolin täysi katkasinrivistö jonka sai (vm-95-97) 4.2 (ABZ) koneeseen (penkkilämmitin vasen-sumari-takasumari-takaikkunaverho nosto/lasku-takaniskatukien lasku-vapaa-istuinlämmitin oikea). VAIN 3.7 koneeseen sai sen viimeisen vapaan paikan täyttävän eli ESP päälle/pois-katkaisimen.

                      Comment


                      • #12
                        Aika vanha topic, mutta katotaan tulisko vastausta. Eli autona A8 D2 ABZ vm 95, Onko mitään näppärää kikkaa millä esp:een saa pois? Ketuttaa kun ruttuuttaa vastaan kun vähän haluaa leikkiä.

                        Comment


                          #13
                          Ei ole ESP, vaan EDL, eli sähköinen tasauspyörästön lukko. Sen kun otat pois, voi tulla ajosta vielä tuhnusempaa. Eli ABS sulake pois.

                          Comment


                          • #14
                            ESP:n saa pois päältä painikkeesta.Ei sen EDL:n mitään leikkimistä pitäisi estää.

                            Comment


                            • #15
                              No tässähän vehkeessä ei ole mitään esp nappulaa, edl:hän vaan parantaa kun potkii lukkoo päälle, ruksutus kuuluu eripuolilta autoo kun sladittelee.

                              Comment


                                #16
                                EDL ei minusta paranna menoa, kun se toimii ABS;n kautta, eli jarruttaa sutivaa pyörää, jotta vetoa tulisi lisää. Jarrutus=ei hyvä
                                Se poistamalla toimii torsen luonnollisesti, ilman hidastuksia. Ainakin oma torsenilla varustettu menee oikein kivasti ilman avusteita. Ei se sivuttain meno ainakaan vähene.
                                Eli kuten Aki sanoi, ABS sulake pois on ainoa lääke.

                                Comment


                                • #17
                                  Täällä ainakin EDL pelaa hienosti.Eihän se EDL torseniin vaikuta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    EDL pois päältä ajelleena käytös tuntuu loogisemmalta kun se on toiminnassa. Voimanpuutetta se on jos meno hyytyy sen raksutteluihin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Hartsi Näytä viesti
                                      Täällä ainakin EDL pelaa hienosti.Eihän se EDL torseniin vaikuta.
                                      Eikö?
                                      EDL kehitettiin, jotta saadaan näennäisesti torsenille pitoa jotta auto ei jää paikoilleen ( nostat yhden kulman torsen autosta ylös, auto ei liiku senttiäkään). Normaalissa käytössä tuo paikalleen jääminen on muutenkin aika hypoteettinen, mutta EDL joka tapauksessa ei minusta tee sudittelu ja räppäilyhommiin mitään hyvää. Ilman sitä meno on loogisempaa, vaikka välillä torsen tekeekin avoimissa perissä hieman outoja liikkeitä, verrattuna jos joka akselilla olisi lukko.
                                      Normaalissa ajossa pystyn ajamaan vaikka ESP päällä, ei haittaa omaa ajoa mitenkään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei suoranaisesti.Sehän jarruttaa vain pyöriä.Jarruttelemalla sutivaa pyörää se nimenomaan tasaa renkaiden pyörimisnopeutta samalla akselilla.
                                        Viimeksi muokannut Hartsi; 28.2.2013, 08:35.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ja näin ollen muuttaa auton kulkua ei-luonnollisella tavalla enemmän kuin jos sitä ei olisi ja torsen tai avoin tasuri tekisi omat temppunsa.
                                          Mitä muuta se jarruttaisi kuin pyöriä?
                                          Kesken sivuluisun tai jo sen alussa EDL alkaa jarruttamaan toista takapyörää. Se ei muuta auton käyttäytymistä "lukkoperälliseksi", se ennemmin tappaa menon tai tekee siitä kulmikkaampa, kun pyörää jarrutetaan, toisin kuin oikealla lukolla varustetussa perässä.
                                          Edelleen, joissain normaaleissa tilanteissa näen kyllä EDL;n edut, mutta hauskanpiton sitä ei mielestäni ole.

                                          Comment


                                            #22
                                            Minun käytännön kokeilut jäällä ilman ABS sulaketta on aiheuttanut luistojen levenemistä ja mutkista ulostumisnopeuden laskua. Väittäisin ettei se kyllä menoa juuri käytännössä jarruta ja väitän myös että nopeampia kaarrenopeuksia saa EDL päällä kuin EDL pois. Jarruttakoon vaan toista pyörää jos sillä saadaan toiselle pyörälle pitoa. Ilman EDL se toinen pyörä kuitenkin sutii sen voiman harakoille vielä helpommin.

                                            Täytyy tosin lisätä että testit on suoritettu eri ikäkausien ässillä, käytös voi olla jotain muuta jossain toisessa autossa. En tiedä miten paljon eri tavalla noi ESP/EDL sun muut on viritetty vaikka siinä A8:ssa.

                                            Comment


                                              #23
                                              No joo, ehkä pitäisi muotoilla lause toisin. ESP/ EDL rajoittaa auton normaalia kulkua, niinkään kierrosnopeus ei ehkä laske. Jääradalla nopein aika tulee melko varmasti esim. ESP päällä. Mutta onko se hauskaa?
                                              Ja hauskanpidostahan tässä lienee perimmäinen kysymys?
                                              Mutta toki makuasioista ei juurikaan kannata kiistellä. Itse leikin meiluiten ilman sähköisä apuja.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mikon kanssa täysin samaa mieltä.
                                                ESP ja EDL täysin eriasia.ESP päällä ei varmasti tule nopeata aikaa jääradalla.
                                                ESP minullakin aina pois päällä paitsi matka-ajossa.EDL:n annan olla päällä kun parantaa esim. liikkeellelähtöä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mulla on omakohtaisia kokemuksia bosch 5.3 ja 5.7:sta ja niiden edl on kyllä hyvin erilaisia. 5.3 on semmonen kulmikas ja menontappaja, mutta 5.7 on jo aika huomaamaton eikä juuri tapa menoa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mikähän tuossa 98 vuosimallin S8:ssa on?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Harmi kun Tahko meni jo ohi, olisipa ollut kiva verrata kellolla ESP vastaan ei ESP. Etenkin kun ottaa jonkun uudemman ESP;n kuten tuossa omassa A3;ssa on, olisi saattanut yllättää.
                                                      EDL keskusteluun en enää sen enempää kommentoi, oman mielipiteeni siitä jo sanoin.

                                                      Edit: -98 S8 on 5.3 ja toimii 40km/h asti.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kokeilin Tahkolla ratailua ESP:n kanssa. Radat oli sen verran liukkaassa kunnossa, ettei ESP päällä meinannut päästä vauhtiin, ajoi miten tahansa. 5.7 lienee tuossa omassa.

                                                        Itseasiassa viimeisellä sessiolla koko ESP/ABS meni tilttiin, punainen huutomerkki ja ESP+ABS valot syttyivät mittaristoon. Vaikka ESP oli kytketty napista pois, niin se tuntui tekevän välillä aika rajuja korjauksia raskaampien jarrutusten yhteydessä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Se on sitten ABS mikä puuttui peliin jos ESP oli kytketty pois.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyse ei ollut ABS:stä, vaan ESP teki korjausliikkeitä, kun jarrun vapautti. Muistelen SSP:stä joskus lukeneeni, että ESP aktivoituu aina hetkellisesti hätäjarrutukseksi tulkitsemiensa jarrutusten jälkeen.

                                                            Edit:
                                                            Button for TCS/ESP E256
                                                            This button is located on the dash panel insert,
                                                            depending on the vehicle type.
                                                            It allows the driver to de-activate the ESP
                                                            function. When the driver depresses the brake
                                                            pedal or presses the button again, it re-activates
                                                            the ESP function. If the driver forgets to re-
                                                            activate ESP, the system re-activates itself when
                                                            the engine is restarted.
                                                            Viimeksi muokannut alpi; 28.2.2013, 13:09.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X