Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 aiheista puuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 44 aiheista puuhastelua

    Ajattelin laitella vähän remonteista tarinaa tännekin, kun kolme Typ 44:sta on kerran huollettavanani.
    Pääsääntöisesti yritän pitää aiheen profiilin vuoden 1987 Audi 100:n ympärillä.

    Ostin tämän ensimmäisen Audini vuonna -02 Valkeakoskelta. Mittarissa oli silloin 483tkm. Moottori oli vaihtunut KP:stä RT:ksi 40tkm aiemmin. Tällä hetkellä ollaan lukemassa 521tkm.

    Moottorin vaihdon syy oli runsas huohotus öljyn mittatikusta, jonka itse epäilen vain johtuneen huohottimen jäätymisestä.

    Aloitin Audin kunnostuksen -02 ruostesuojauksesta. Nyt alkaa olemaan uuden ruosteiden läpikäynnin aika. Tällä kertaa joudun turvautumaan myös hitsauskoneeseen. Sen verran ovat aika ja kilometrit nakertaneet vanhusta.

    Ostin hommaa varten maaliruiskun, jotta tällä kertaa saisi 2K -maalejakin käytettyä.
    Tarkoitus on käydä läpi alusta ja eturipustuksen osia. Jousijalat ovat vaihtolistalla ja samoin apurunko.
    Helmoista kaavitaan -02 ruiskutetut tavarat pois ja suihkitaan uutta tilalle.



    Viimeksi muokannut audiq; 3.10.2009, 15:36. Perustelu: Kuva vaihdettu

  • #2
    komee vehje..=))
    itsellä samanlainen-87 ja pari muutakin audia..200-87 ja 5000s-86.kaikki automaatteja..=)

    Comment


      #3
      Type44:nen jakaa foorumiväestön kahtia. Osa porukasta on aiemmin pappalötköllä ajanut ja suhtautuvat asiaan samalla vakavuudella kuin olisivat myyneet persettä Viipurin torille. Eli eivät hiisku asiasta yhtään mitään. :-)

      Hemmetin hyvä auto, jopa hydrauliikkavikoineen kaikkineen, erittäin halpa hankkia tällä hetkellä, eikä etuvetoisen käyttöentisöintibudjettikaan karkaa taivaalle.

      Esim. ihan randomilla nykäisty myynti-ilmoitus (oops, onkin quattro):
      http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=78983

      Nielee kilometrejä tuokin vehje kelpo ylläpidolla vielä toiset mokomat.

      Comment


        #4
        Viimeksi tänään eräs työkaveri otti puheeksi tuttunsa, jolla on jonkin matkaa yli 400 kkm ajettu lötkö. Kaveri ei millään halua vaihtaa autoa, siihen kun pitkä mies mahtuu kummemmin kikkailematta, ei siitä tunnu ikinä mikään hajoavan. Se vaan kuluu. =)

        Kyllä typ 44:n tulisi saada arvostusta osakseen. On vielä niitä autoja, jotka on suunniteltu kestämään. On sitä paitsi moneen aikalaiseensa verrattuna erittäin mukava laite.

        Itseltä meni juuri ohi yksi V8, joka harmittaa suunnattomasti.

        Comment


        • #5
          Kesällä ajelin muutamalla uudemmalla autolla ja kyllä oli niin kodikas olo, kun pääsi oman Audin rattiin taas.

          Esim. Focus oli tosi levoton mutkissa, vaikka ajeli ihan rajoitusten mukaan. 2000-luvun diesel Golf oli suht ok, mutta ei niin jämäkkä menemään matka-ajoa kuin Typ 44.
          Typ 44 on kyllä niin kotonaan matka-ajossa.

          Omaani vaihdoin raidetangonpäät sen takia, että saisin sen junamaisuuden sieltä vielä selvemmin esille.
          Ei vanhoissa mitään vikaa ollut katsikonttorinkaan mukaan, mutta kyllä vaan tuntuma parani uusilla nivelillä.

          Ja aiheeseen.
          Tänään hitsailin taakse tunkin nostokumin alle hieman tavaraa. Samalla tinasin takapyörän takaata yhden kolon umpeen.
          Pitäisi viimeistään huomenna saada happomaali hiottuihin kohtiin. Kuvia laittelen myöhemmin.

          Comment


            #6
            Mukavaa, että näitä löytyy vielä :)

            Comment


            • #7
              Ruostetta, maalia ja paketointia.

              Kiveniskumassan pääsin tänään suihkimaan helmoihin. Sitten olisi toisen pintamaalikerroksen aika. Vähän jäi ohkaiseksi maali etupyöräkaaresta, joten täytyy sekin suihkia vielä uudelleen. Pyöräkaareen tulee myöhemmin vielä kotelosuoja ja alustamassa ottamaan iskuja vastaan.

              Comment


                #8
                Oletteko muuten huomannu, että suurin osa tiellä liikkuvista lötköistä on kohtalaisen hyväkuntoisia?

                Ajettavuus edelleen omaa luokkaansa muihin samanikäisiin ajoneuvoihin verrattuna. Varaosien hankintaprosessin kun tietää ja siihen varautuu, niin mikäs näillä on ajella :)

                Audiq, onko toi kuva vasemasta vai oikeasta etulokasuojasta?

                Comment


                • #9
                  Juu, kiinnitin huomiota yleiseen siisteyteen silloin jo, kun omani ostin. Sinkki tekee ihmeitä ja paksu maali.

                  Varaosa-auto olisi kyllä fiksu ostos. Itseasiassa ostinkin sellainen, mutta olikin niin hyvä, että se on edelleen ajossa.

                  Oikeasta etulokasuojasta kuvat. Etupyörän takaata. Siitä on se muovilokari pois pyöräkotelosta. Pikku hiljaa täyttyvät moskalla ja ympäri vuoden melkein on se moska sitten kosteaa. Yhdessä Typ 44:ssa kasvoi tuolla ruohoa. Ei ollut onneksi vielä pahassa kunnossa pellit.

                  Comment


                  • #10
                    Kävin puhaltamassa eilen tulleet tolpat Hyvinkään Pintakäsittely oy:ssä. Ystävällinen palvelu, homma hoitui odottaessa ja hinta oli hyvin kohtuullinen. Voi siis suositella paikkaa muillekin.

                    Hiekkapuhallus

                    Nyt olisi tolpat happomaalissa. Huomenna olisi tarkoitus käydä prässäämässä uudet laakerit paikoilleen.

                    Happomaalissa
                    Viimeksi muokannut audiq; 24.9.2009, 14:56. Perustelu: Kuvia piiloon uusien tieltä

                    Comment


                    • #11
                      Tulitko kysyneeksi onnistuuko tuolla Hyvinkäällä myös jauhemaalaus?

                      Comment


                      • #12
                        En kysellyt. Kysyivät kyllä, että tarvitseeko maalata tolppia. Märkämaalausta näyttää heillä olevan.
                        Google tarjoaa Atacon Oy:tä, jossa ilmeisesti on jauhemaalausta, sekä hiekkapuhallusta. Kokemusta firmasta ei ole.
                        Mutta jos puhallutat eri paikassa kuin maalautat, niin kannattaa viedä tuonne Hyvinkään Pintakäsittelyyn.

                        Hintoja kun kyselin puhallukselle, niin yksi liike Hyvinkäältä sanoi hinnaksi, että maksimissaan 140e. Nyt missä kävin, niin hinta-arvio oli, että maksimissaan 30e. -Hieman eroa...

                        Comment


                        • #13
                          On tosiaan hinnassa melkoinen ero. Olen kuullut tuosta hyvinkään paikasta pelkkää hyvää, täytyy viedä omaakin osaa sinne puhallettavaksi.

                          Comment


                          • #14
                            Tolpat pintamaalissa ja uudet laakerit käyty prässäämässä Sepen pajalla Hyrylässä paikoilleen. Varmuuden vuoksi hommasin myös yhden ylätukilaakerin.

                            Lisäksi haettu foorumilaiselta toinen apurunko. Kiitokset Mäntsälään.

                            Comment


                              #15
                              No niin, tällaista rojektia on mukava seurailla. :) Autokin näyttää varsin asialliselta. Omat sympatiat on kyllä 44:sten puolella. Ensimmäisiä ajokokemuksiani on ollut järven jäällä sudittelu 100 quattrolla joskus kauan ennen autokoulua, ja muutenkin tuo korimalli kuuluu omaan lapsuuteen ja nuoruuteen.

                              Näin täällä. :)
                              Attached Files

                              Comment


                              • #16
                                Hyvältä näyttää Heikin aarteet. :)

                                Ja tuo Heikin mainitsema 100:n quattro on tuttu yksilö minullekin. Kuva veljen kesälomareissulta Taivassalosta. Kuva otettu sen jälkeen, kun olin muutaman tunnin äheltänyt uusia kytkimen sylintereitä paikoilleen.
                                No, oma moka. Olisihan ne nesteet voinut vaihtaa kytkimelle ajoissakin. :)

                                Comment


                                  #17
                                  Hienoa, että joku uskaltautui tänne projektipuolellekin kirjoittamaan typ44:sista.

                                  Se, että noita tuntuu olevan vain suht hyväkuntoisia liikenteessä johtuu ihan iästä. Erityisesti pre-faceliftit on oikeasti jo niin vanhoja pelejä, että huonokuntoiset ja ilman huoltoa jääneet on jo painettu kauhalla kasaan aikoja sitten. Pre-faceliftit eli mm. kapealla mittaristolla/keskikonsolilla ja noilla aidoisti ovenkahvoilla ovat tuoreimmatkin jo 22v vanhoja, vanhimmat lötköt yli 25v. Faceliftitkin ovat tuoreimmillaan jo 17-18v ikäisiä. Nuo pre-faceliftit (en keksi parempaa sanaa) alkavat muuten käymään pikkuhiljaa suht harvinaisiksi.

                                  Mitä tulee ajettavuuteen, niin eihän näitä nyt vakioalustalla voi missään nimessä vertailla mihinkään nykyisiin peleihin. Vaikkei lötkö viittaakaan suoraan alustaan, niin kyllähän ne vähän lötköjä on kaikin puolin, alusta kunnossakin. Ikäluokkaansa ja kymmenisen vuotta uudempiinkin autoihin verrattuna kuitenkin aika tasokasta menoa.

                                  Itse vartuin typ44:än parissa, joten näihin on vahvat tunnesiteet. Minulle typ44 on das Audi, jos pysytellään normimalleissa. Sportti-Urkit sitten toki erikseen. Typ44:ät oli kuitenkin Audin jokseenkin ne ensimmäiset "premiumluokanmallit".


                                  Sitten itse ropaukseen jotain...

                                  Pulverimaalauksen jättäisin väliin. Kokemuksien perusteella ei todellakaan hyvä valinta. Yksi kivenisku ja se on siinä. Sitten lähteekin lastuina irti kaikkialta. Kunnon perinteinen maali on paljon parempi.

                                  Lötkössähän ruostuu ensimmäisenä takahelman kulmat ja sitten nuo kaarien kulmat etuovien edessä. Oven raosta ja lokarin välistä sinne pääsee kertymään skeidaa ja kaikki vesi tuulilasin kaukalosta kulkee pois noiden kulmien kautta. Skeida tukkii ne pohjan ja sitten onkin kuravelliä ympärivuoden varastossa. Ei kuitenkaan ihan niin paha, kuin Golf4:sen etupyörän kaaret. Kerää vuodessa ämpärillisen kuraa sisälokasuojan ja kaaren väliin :)

                                  Pre-faceliftin sisustaan olen jotenkin alkanut tykästymään kovasti. Alkaa olemaan siinä iässä, että se sisusta on jo siirtynyt vanhasta ja karusta ulkonäöstä retron puolelle. Hyväkuntoisena varusteltuna jo aika keräilykamaa. Faceliftin konsolia on C4:seen asti joten, siinä ei ole vielä mitään vanhuusarvoa. Niitä on kaikkialla.

                                  Älä muuten kuvaa Jussi sitä tähtisuodatinta puhki :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Kaksi 44:sta omistaneena suhtauden erityisellä lämmöllä näihin autoihin. Molemmat ajokkini olivat vielä Team Doorhandlen osittain suunnittelemia pre-faceliftejä :-) Aika ehkä kultaa muistot, mutta varsin mainio auto toi A100 kyllä oli, erityisesti täydellä vetotavalla varustettu q-malli. Harvasta nykyautosta löytyy samat sisätilat yhtä uhkeassa ulkomuodossa ja takonttikin oli sen kokoinen, että tavaraa mahtui mukaan riittävästi. Autossa suoraan sanottuna kulminoituu lause: Vorsprung durch technik! Sitä se todellakin aikanaan oli.

                                    Comment


                                      #19
                                      Sitä tilaa mitä nuo tarjoaa, saa kyllä uudemmista peleistä hakemalla hakea.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt olisi uusi apurunko paikoillaan, uusilla Febin kumeilla ja yläpuolelta ML-käsiteltynä. Tolpat maalattu, ML-sivelty, uudet pyöränlaakerit, toinen uusi ylätukilaakeri ja tolpat kiinni autossa.

                                        Edellisiin tolppiin vaihdoin uudet ylätukilaakerit, niin en katsonut aiheelliseksi vaihtaa kuin toisen puolen, jonka epäilin saaneen kipeää aiemmin. Iskarit, jouset ja se toinen ylätukilaakeri siis tulivat vanhoista tolpista.


                                        Hieman kummastusta aiheuttaa se, että uusilla tolpilla oli aurausta vanhoilla säädöillä viisi senttiä. Oletin, että mittatarkkuus olisi osilla parempi.
                                        Camperia en saanut toiselta puolelta ihan samaan, missä se oli aiemmin. Jäi millin vajaaksi. Tosin se linja osuu pyöräkaareen nyt aivan samaan kohtaan molemmilla puolilla.
                                        Epäilen kyllä, että onko pyöräkaaretkaan ihan samoilla kohdin. Ihmettelisin, jos olisivat.

                                        Sitten sellainen ongelma ilmeni, että toiseen suuntaan täydet kääntäessä hieman auraa toinen rengas. Tuon oletan ja toivon korjaantuvan sillä, kun saan raidetangoista käännettyä ratin suoraan.
                                        -Pitää narujen avulla se tehdä.

                                        Tämmöinen väliraportti tällä kertaa ja takaisin auton alle...

                                        EDIT: Auttoi lankasäätö. Nyt ratti suoremmassa ja ei ainakaan niin pahasti sorra rengasta.
                                        Viimeksi muokannut audiq; 27.9.2009, 20:22.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Minun ja veljen Audit leimattu peräkkäin. Molemmat menivät läpi, mutta veljellä oli havaittavissa alkavia murheita.
                                          Katsimies sanoi minun Audistani, että Audi on todella hienossa kunnossa. Etutolppia ja apurunkoa katsoessaan pyöritteli vaan päätään, että kyllä on nähty vaivaa. :D

                                          Ja veljen Audin kohdalla sanoi, että hän näkee toisesta Audista, että alkavat viat tulee varmasti korjattua kunnolla. :)

                                          Oli kyllä harvinaisen tarkka katsimies. Sama mies hakkasi siskon auton viikko sitten ajokielto-kuntoon. Hyvä niin, mutta normaalilla tyylillä olisi leima tullut siihenkin.
                                          Oli Hyrylän KTK:n konttorilta lähtenyt entinen porukka Hyvinkäälle. Eli KTK:lle mennessä kannattaa nykyään olla autot oikeasti kunnossa.
                                          Siskonkin auton katsastus kesti tasan tunnin.
                                          quattrosta eivät tällä kertaa katsoneet jarruja dynossa ollenkaan.

                                          Suuret kiitokset Aapolle Mäntsälään ja Pekalle Rovaniemelle osa-sponsoroinneista. Hienoa harrastajahenkeä! :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Siskonkin auton katsastus kesti tasan tunnin.
                                            Taitaa ennemmin johtua autosta kuin katsastajasta. :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Autostakin varmaan osin, mutta pääsääntöisesti johtui kyllä katsimiehestä. Kassakin sanoi, että hänellä saattaa sitten kestää, kun on uusi talossa ja ei ole oppinut vielä talon tavoille. -Suomeksi, katsoo liian tarkkaan autot läpi. Huomasi, että oli tullut palautetta asiasta.
                                              Mutta minulle sopii, että syynäävät tarkkaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mutta minulle sopii, että syynäävät tarkkaan.
                                                Juu, parempi niin. Mikään ei ole hölmömpää, kuin valitus siitä, kun "ei menny katsastuksesta läpi, kun katsastusmies löysi sitten väljän tukivarren ja hapertuneen jarruletkun."

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Iso käsi täältäkin projektille:-)
                                                  Monenlaista linttaa itelläkin on ollut, mutta typ 44 on edelleen se nro:1

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minun listalla Astro on myös korkealla. Luotettavampi kuin Audi, mutta helmat antaa tasoitusta. :)

                                                    Tolppa maalattuna paikoillaan, sitten apurungon vaihtoa. Kolmannessa tolpat ML ja alustamassa-käsittelyn jälkeen. Tuo näkyvä pinta on nyt sitä ruostesuojaamosta haettua tavaraa. Ihan fiksun oloista.

                                                    Viimeisenä Audi katsastuksen jälkeen. -Pestynä ja vahattuna. :)





                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tosi siisti peli, tykkään! Muutaman vuoden omistin lötkön, toki "vain" faceliftillä mut ei ikänä voinu ajoltansa moittia!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Helmat ja puskurit laitettu;-), niitä ei edes enään ollut.

                                                        Tuohon voisi vielä hommata pohjapanssarin. Suojaa hyvin koneen alapuolta kaikelta moskalta, mitä tien päältä irtoaa.
                                                        Tukitangot multa löytyneet, mutta varsinaiset pellit on lähteneet litomaan? Tukitangot voin sponsoroida.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No täällä on helmaremontti vielä vaiheessa. -Valmistuu ehkä sitten, kun uskallan lähteä maalailemaan metallihohtomaalin lisäksi raitoja kylkeen...
                                                          Ystävällinen Volvo-kuski osti uuden takapuskurin, että se asia tuli hoidettua vaivattomasti.

                                                          En ole pohjapanssaria Typ44:ssa nähnytkään.
                                                          Edellisessä autossa oli paksu alumiinipanssari, mutta alkoi kyllästyttää sen irti repiminen aina huollon yhteydessä ja kiinnikkeiden oikominen.
                                                          Lisäksi Audin öljypohja tuntuu menevän niin läheltä tallin lattiaa tallista ulos ajaessa, että taitaisi panssari jo alkaa osua lattiaan. Joten taisi vaan pesuhommat vaihtua panssarin kanssa puuhasteluun. Asia olisi kyllä eri, jos tulisi kilometrejä enemmän vuodessa.
                                                          Mutta kiitos joka tapauksessa tarjouksesta! :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nyt oli sitten aika puuhastella veljen 100:n quattron kimpussa.
                                                            Siinä oli hieman tökerösti paikkamaalattu ovesta kulma ja ruoste oli päässyt muhimaan maalin/listan alla hyvin. Samalla avasin oven etunurkan, kun sen sauma oli hieman turvonnut.

                                                            Ensimmäinen vähän vaativampi maalaus maaliruiskulla tuli sitten samalla tehtyä. En ollut aiemmin maalannut pintapeltejä. Roskien kanssa oli ongelmaa ja niiden johdosta en ole kovin tyytyväinen jälkeen, mutta muuten homma sujui yllättävänkin hyvin.

                                                            Eli tuohon taka-alanurkkaan on vaihdettu peltiä ja etu-kanttaukseen toinen pala. Hitsattu 100% saumalla, tinattu ja kitattu. Sitten on happomaali x2, hiontamaali x2 ja pintamaali x4.



                                                            http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2395377.jpg

                                                            http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2395378.jpg

                                                            http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2395379.jpg

                                                            http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2385363.jpg

                                                            http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2395380.jpg

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X