Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mahdollisesti RS6 (C5) hankkimassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mahdollisesti RS6 (C5) hankkimassa

    Tervehdys forumille,

    Auton vaihto olisi edessä, ja Audi merkkinä houkuttelisi. Audia ei itsellä ikinä ole ollut, ja kokemukset noista vaihtelevat hyvän ja huonon välillä.
    Nyt useampikin malli Audilta voisi tulla kysymykseen, ja niitä tutkitaan, niihin tutustutaan, ja katsellaan että mikä malli (tai merkkikin) veisi sitten voiton muista.

    Yhtenä vaihtoehtona olisi tuollainen RS6, korimalliltaan C5. Uuteen korimalliin ei yksinkertaisesti ole varaa, ja tollainen RS-sarjalainen on aina houkutellut niin tekniikaltaan kuin ulkonäöltäänkin. Ominaisuuksia tuollaiseen perheautoon varmasti löytyy jo melkein liikaakin.
    Kaveri tuollaista oli päässyt espoossa joskus koittamaan, ja eipä mitään huonoa kommenttia tuosta tullut. Oli kuulemma oikein kiva ja hieno peli, veti tasaisesti ja tehokkaasti, hiljainen ja tasokas, kaikinpuolin upea auto.

    Tuosta on sitten tullut lueskeltua ja etsittyä tietoa, ja on tullut luettua niin tätä kuin paria muutakin audi-forumia.
    Suurimmat viat tai heikkoudet tuntuisivat olevan:
    - DRC:n kestävyys, iskareita tuntuu saavan vaihtaa kohtalaisen usein
    - Vaihdelaatikko saattaa hajota lähes kilometreistä huolimatta
    - Ohjaustehostin / ohjaustehostimen putket hajoavat enemmän ja vähemmän säännöllisesti
    - Kova kuluminen jarruilla, paloja menee ja etulevyt herkät menemään kieroiksi.
    Tuleekos kellekään mitään muuta isompaa / kalliimpaa mieleen?

    Isot huollot (hihnan vaihdot) RS6:ssa on vissiin 60tkm:n välein, eli kun käytettyä ostaa niin kannattaa katsella kilsoja, onko vaihto edessä vaiko takana.

    Pari Plus-mallia näyttäisi myös olevan kaupan, toisessa hintaero tavalliseen on ihan hirveä, toinen taas about samanhintainen normaaleiden RS6:n kanssa.
    Eikös tuon Plus-mallin erot ole lähes tulkoon tämmöiset:
    - 30heppaa enemmän, tehty ECUn vaihdolla/päivityksellä
    - Vaihteistolle taisi olla lisätty jäähdytin
    - Koneelle jotkut lisäjäähdyttimet, mitkä on normaaliinkin saanut lisävarusteena
    - Kromiton versio mustilla listoilla ollut vaihtoehtona
    Muita eroja?

    Yleisin neuvo tuntuu olevan se perinteinen käytettyä ostaessa, että ostaa sen kalleimman, uusimman, ja vähiten ajetun mihin vaan sen hetkiset rahat riittää.

    Kaikki kokemuset, neuvot, vinkit, ja muut tervetulleita.

    #2
    Tässä vähän vanhaa juttua

    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=48617

    Comment


    • #3
      Juu kiitos, tuo linkissä oleva keskustelu onkin tullut jo tutuksi, kuten moni muukin RS6:sta koskeva aihe tällä forumilla.
      Viimeiset pari iltaa on tullut vietettyä hakua käytellen ja lueskellen mitä on vastaan tullut.

      Comment


      • #4
        Tuosta DRC:n kestävyydestä olen samaa mieltä. Ostin oman RS6:n viime lokakuussa ja sen jälkeen olen joutunut vaihtamaan toisen takaiskarin ja kun toinen etuiskari oli menossa päätin purkaa koko DRC:n pois! Ostin tilalle Bilsteinin B16 PSS9/PSS10 alustan ja päivääkään en ole katunut vaihtoa. Alustasta hävisi heti sellainen pintakovuus ja alusta on paljon mukavampi kuin DRC:llä. Ja saahan sitä hieman alaspäinkin jotta auto näyttää paremmalta :)
        Olen tässä vajaassa vuodessa ajanut 35tkm ja minulla ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa auton kanssa. Paitsi kulutus... Tehohan ei tule tyhjästä.

        Ei muutakuin RS6:sta osatamaan!

        Niin ja voishan sitä itsekkin kysyä että pitääkö paikkaansa että RS6:een ei saa vetokoukkua?

        Comment


          #5
          Tehdas kieltää vetokoukun asentamisen RS6:seen, siksi sellaista ei ole.

          Uskaliaat ja rikkaat asentaa S6:sen koukun, omalla riskillä. Voi laatikko olla kovilla jos painavia kuormia vetä....

          Ei ne laatikot muuten nyt niin usein porsi, joskin on niitä muutamia mennyt.

          DRC tarkoittaa Daily Repairs Contionously vai miten okkim sen selitti :) Kuitenkin, en tiedä yhtään RS6:sta mistä ei olisi DRC porsinut ainakin kerran. Nykyäänhän etuiskarit ovat uudella numerolla eli ilmeisesti uutta osaa, toistaiseksi kestäneet kylläkin.

          Comment


            #6
            DRC:n uudet osat tuntuvat kestävän, kop kop. Ei sitä kuitenkaan tartte pelätä, jos on ongelmia, niin vaihtaa sitten H&R/Bilstein/KW-alustan, parilla tonnilla ongelmasta pääsee eroon. Itse en ole halunnut, sillä toimiva ja kunnossa oleva DRC yhdistää mukavuuden ja ajettavuuden kivasti. Viallinenhan on ihan hirveä ja lyö läpi ihmeellisesti.

            Välijäähdyttimien vuodot tuntuvat olevan myös tyyppivika, kun noin 90% autoista niistä kärsii, en muista oliko niistä tuolla juttua. Taas ei ole sikakallis homma, vakiot maksavat muistaakseni n puolitoista touhutonnia vaihdettuna, ja Wagnerin isommat ja paremmat saa alta parin tonnin.

            Laatikkojen osalta komppaan Kallea, ei ne nyt niin ongelmallisia ole.

            Etulevyjen kieroontuminen on mulle ihan uutta, mutta plussassa onkin marginaalisesti paremmat sporttijarrut. Ja olen laitattanut sinne ne Phaetonin jäähdytysosat, kestävät jopa suht kovaa ratakäyttöä oikeilla paloilla ja nesteillä varustettuina.

            Mukava vekotinhan se on, mutta ei ihan maailman halvin pitää tiptop-kunnossa. Miten se menikään, halvalla ei saa hyvää, pätee ostoon ja ylläpitoon.

            Comment


              #7
              Ja jos orkkisvälijäähyt vaihtaa, niin kannattaa sinne alareunan sauman kohdalle laittaa vaikka kotelomassaa, niin ei pääse suolavedet jäämään siihen lillumaan ja syömään puhki välijäähyjä.

              Comment


                #8
                Nykyään on muuten DRC:stä ruvennut hydrauliikkaputketkin menemään tukkoon -> rikkoo iskarin. Näin Audilta kerrottiin minulle, on muutama tapaus ollut.

                Koko DRC:n vaihtaminen, kaikki osat siis, tekee sen 5-7 tuhatta euroa joten jos itse maksaa niin eiköhän perinteisen alustan kannata ilman muuta laittaa.

                Mutta lopputulos siis kaikkien mielestä lienee: osta pois (ja varaa tilille varmuuden vuoksi muutama tonni peruskorjausrahaa)

                Comment


                • #9
                  No miten Tuuvelle kävi? Tuliko sieltä RS6:sta vai ei? Itsellä ollu oma täällä Tukholmassa nyt helmikuulta asti. Mukava peli =)

                  Nyt ois seuraavaksi tarkoitus vaihtaa N75 ja Dv't jotta sais turbojen toiminnan enemmän jokapäiväkseksi. Niin hitaasti olivat ehtineet hiljetä, ettei enää edes osannut sitä "lisätehoa" kaivata normiajossa.

                  Soppaa vie sen 12-13 sataselle, kun ajan sillä kaikki päivittäiset ajot. Ekovehje ei ole, mutta verrattuna mihin tahansa vaikka V6 -vehkeeseen, niin en väittäisi kovin pahaksi.

                  Sitten tietenkin jos pakkaa ajamaan koko ajan kuin tuli perseen alla, niin kulutus nousee =)

                  Comment


                  • #10
                    Terve! Olen harkitsemassa RS6 ostoa ja nyt muutaman päivän viestiketjujen selaamisen perusteella en ole pystynyt kehittämään vielä tarkkaa kuvaa siitä miten paljon vuositasolla korjauksiin ja huoltoihin tulisi varautua. Olen tosiaan käynyt useita eri RS6 keskusteluita läpi ja pyrkinyt niiden pohjalta hankkimaan mahdollisimman realistisen kuvan siitä paljonko rahaa uppoaa satunnaisiin korjauksiin. Onko tosiaan niin, että useita tuhansia on syytä varata satunnaisten korjaustarpeiden varalle vuositasolla. Tämä ei kuulosta Audimaiselta. Olen myös harkinnut Finntakuun Ultratasoa kahdeksi vuodeksi jolloin ainakin osaa korjaustarpeista olisi pois mielestä. Finntakuun 3000 € vuosihinta tosin hieman mietityttää, kun en ole varma mitkä RS6 yleisimmistä vioista jää takuun ulkopuolelle.

                    Osaisiko kukaan ottaa tähän kantaa? Finntakuun turvatasot löytyvät täältä:

                    http://www.finntakuu.fi/cgi-bin/nett...isaturvat.html

                    Comment


                      #11
                      Ylläpitokulut riippuvat vähän siitä mitä autolle on jo tehty ja mitä ei. Aika moni "vika" on tyyppivika, josta pääsee eroon. Mutta semmoiset 5000 euroa kun varaa vuodelle, niin sillä pärjää ;)

                      Mutta hei, jos hyvin pidetty, vaihteisto vahvistettu ja tyyppiviat korjattu viritetty yksilö kiinnostaa, niin allekirjoittaneella on moinen myynnissä kunhan vielä vaihdetaan kolme vanhemman mallista drc iskaria uudempiin tai sitten olen vaihtanut alle stasiksen setin. Niin ja radion antenisysteemikin pitää vielä vaihtaa. Auto on vikojen kera nähtävillä tarvittaessa nytkin.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja J.F.K Näytä viesti
                        Olen myös harkinnut Finntakuun Ultratasoa kahdeksi vuodeksi jolloin ainakin osaa korjaustarpeista olisi pois mielestä. Finntakuun 3000 € vuosihinta tosin hieman mietityttää, kun en ole varma mitkä RS6 yleisimmistä vioista jää takuun ulkopuolelle.

                        Osaisiko kukaan ottaa tähän kantaa? Finntakuun turvatasot löytyvät täältä:

                        http://www.finntakuu.fi/cgi-bin/nett...isaturvat.html
                        siis ne kaks vuotta maksaa sulle 3000e eli 1500e/vuosi? eiks vaa vai eikö?
                        Finntakuu korvaa kaiken mitä noissa turvataso määrityksissäkin sanotaan.

                        Comment


                          #13
                          Omistin RS6 plussan noin 2.5 vuotta, ja siinä ei ollut suuria ongelmia (tai siis ne DRC-huolet meni takuun piikkiin...). Huollot tehtiin merkkiliikkeessä ja vuotuinen ajomäärä oli noin 25tkm. Laskin kilometrikustannukseksi noin 0.45€ / km, sisältäen vakuutukset, bensat, renkaat, huollot ja korjaukset, mutta ei pääomakuluja.

                          Selittävä tekijä on paitsi korkea bensankulutus niin myös tiheä huoltoväli ja erittäin kalliit huollot. Suomessa on esimerkiksi määrätty iso nokkaremppa tehtäväksi 60 tkm välein, kun esim Saksassa se on 90 tkm. Ja sen rempan hinta Suomessa Audicenterissä oli vuonna 2009 noin 3300€. Tietty siitä saa K-plussaa, eli selvää säästöä :)

                          Comment


                            #14
                            Tää on varmaan näitä juttuja, että Ruotsissa on 1.8t:n nokkahihnan vaihtoväli 180 tkm ja Suomessa 90 tkm. Uskoisin, että risalla voi vetää 90k aivan jännittämättä myös Suomen olosuhteissa.

                            Comment


                              #15
                              Sitähän maahantuojallakin on ihmetelty, että miksi huoltopuolella ehdotetaan todella tiuhoja vaihtovälejä. Ei Suomen olot ole sen kummemmat kuin pohjoisruotsissa. En muista mikä oli tarkka luku, mutta Suomessa hihnoja vaihdeltiin oikeasti ihan helvetin paljon enemmän kuin Ruotsin puolella.
                              Toisaalta, jos se vesipumppu kestää maasta riippumatta sen 40- 90tkm niin miksei sinne tuuppaisi uutta hihnaa samalla kun paikat on jo auki.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Juhi Näytä viesti
                                siis ne kaks vuotta maksaa sulle 3000e eli 1500e/vuosi? eiks vaa vai eikö?
                                Finntakuu korvaa kaiken mitä noissa turvataso määrityksissäkin sanotaan.
                                Itsekkin tutkiskelin noita sivuja hiukan ja pisti korvaan seuraava:

                                ajoneuvolle tulee tehdä tarkastus yhteistyökorjaamollamme. Tämän jälkeen Lisäturva astuu voimaan välittömästi. Finntakuu Oy:llä on tarkastukselle sopimushinta, jonka asiakas maksaa itse.

                                Tuon tarkastuksen hintaa ja sisältöä en taas löytänyt mistään. Näin siis jos autolla oli ajettu yli 50 tkm.

                                Comment


                                  #17
                                  Joskus myymääni autoon tuollainen tarkastus tehtiin ostajan pyynnöstä. Vastaa aikalailla autotohtorin tarkastusta, olisiko aikaa mennyt pari tuntia, hintaa en tiedä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juhi:
                                    Finntakuun hinta määräytyy seuraavasti,

                                    Lisäturva Plus
                                    6 kk tai 10 000 km 1913.40 eur
                                    12 kk tai 20 000 km 2394.00 eur
                                    24 kk tai 40 000 km 3945.60 eur

                                    Lisäturva Extra
                                    6 kk tai 10 000 km 3024.00 eur
                                    12 kk tai 20 000 km 3780.00 eur
                                    24 kk tai 40 000 km 5500.80 eur

                                    Lisäturva Ultra
                                    6 kk tai 10 000 km 3618.00 eur
                                    12 kk tai 20 000 km 4521.60 eur
                                    24 kk tai 40 000 km 6098.40 eur

                                    Eli Ultratason vakuutus on 6089,40 € kahdeksi vuodeksi, jolloin vuosikustannukseksi on n. 3000 €.

                                    RistoEe:
                                    Pirautin Finntakuulle ja sain vastaukseksi, että tarkastuksen hinta on 50 € ja sen perusteella selviää saako autolle takuun vai ei. Voi myös käydä niin, että tarkastuksessa todetaan joitain vikoja jotka tulee korjauttaa ennen Finntakuun voimaan astumista.

                                    Comment


                                    • #19
                                      salonenm:
                                      Taidan ainakin näin aluksi katsella virittämätöntä RS6:sta =)

                                      Comment


                                        #20
                                        Vaikeahan sitä tiuhaa vaihtoväliä on ymmärtää. Omassani oli kuitenkin maahantuojan / merkkiliikkeen takuu. Ja vaikkei takuuta olisikaan, ns. goodwill-tapaukset sujuisivat luullakseni paremmin, jos auto on huollettu merkkiliikkeessä ja ohjelman mukaan. Eli koin sen kyllä pakolliseksi tai ainakin järkeväksi toiminnaksi.

                                        Virittäminen tai virittämättömyys ei hirveästi vaikuta mielestäni noihin RS6:n käyttökuluihin, ainakaan jos puhutaan perusviristä (lastu+putkisto). Pikemminkin päinvastoin, eli sille kalliille harrasteelle saa huomattavasti miellyttävämpää vastinetta. Lastutettuna ainakin oman auton moottorin käytös muuttui kivemmaksi. Kuminauhavoiman sijasta tuli kunnolla vääntöä, ja samoin vaihdelaatikko toimi paremmin lastutettuna, mtm:n lastu vähensi luistatustaipumusta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Korjaamon näkökulmasta nuo lisätakuut on aika usein ihan skeidaa. Aina löytyy joku ihme syy, miksi jotain ei korvata.
                                          Esimerkki: Johtosarja oli hapettunut, vettä päässyt liittimestä, korjausta ei korvattu. Jos ohjainlaite olisi tässä tapauksessa hajonnut, se olisi korvattu. Mutta johtosarjan korjaus jäi asiakkaan maksettavaksi.
                                          Kiva siinä soitella ja ilmotella että eipä maksa takuu, joudutte kaivamaan taskusta muutaman satasen korjaukseen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                            Korjaamon näkökulmasta nuo lisätakuut on aika usein ihan skeidaa. Aina löytyy joku ihme syy, miksi jotain ei korvata.
                                            Esimerkki: Johtosarja oli hapettunut, vettä päässyt liittimestä, korjausta ei korvattu. Jos ohjainlaite olisi tässä tapauksessa hajonnut, se olisi korvattu. Mutta johtosarjan korjaus jäi asiakkaan maksettavaksi.
                                            Kiva siinä soitella ja ilmotella että eipä maksa takuu, joudutte kaivamaan taskusta muutaman satasen korjaukseen.
                                            Riippuu varmaan lisätakuun myöntäjästä, esim. Finntakuu ei korvaa "kosteusvaurioita". Korjattavat osathan löytyy aina lisätakuun myöntäjän sopimusehdoista josta löytyy myös "tapahtumat", joita ei korvata...

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Juhi Näytä viesti
                                              Riippuu varmaan lisätakuun myöntäjästä, esim. Finntakuu ei korvaa "kosteusvaurioita". Korjattavat osathan löytyy aina lisätakuun myöntäjän sopimusehdoista josta löytyy myös "tapahtumat", joita ei korvata...
                                              Kokemusta on melkein kaikista jotka Suomessa myöntää.
                                              Kyllä ne korvaa ja korvattavat lukee tarkasti, siltikin usein joutuu asiakkaalle selittämään että soita takuun myöntäjälle ja kysy miksi eivät maksa tai tinkaa että maksavat. Asiakas sitten hoitaa soittorumbaa ja ilmoittaa kuka maksaa.
                                              Ja kaikki ei johdu siitä, ettei asiakas ole lukenut takuun ehtoja.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X