aamulla oli pyyhkijät päällä työmatkan, kunnes ne hyytyivät keskelle tuulilasia. Hetken päästä ne alkoiva taas toimia, mutta pysähtyvät yläasentoon, ei alas niinkuin pitäisi. Joku katkaisin saa nyt väärää informaatiota sulkien asennosta, onkos ollut samanlaista vikaa ja miten korjaantui?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F Tuulilasin pyyhin takkuaa, KORJATTU !
Collapse
X
-
-
Aikaisemmassa A4:ssa (-02) vivusto jumittui ja muuttui myös hitaaaksi. Syy oli siinä, että pyyhkijöiden varsien sekä vivuston liitoskohdasta oli ajanmyötä päässyt kosteutta ja likaa vivuston mekanismiin ja siten hapettunut/jumittunut. En tiedä pystyykö vivustoa jotenkin elvytämään, mutta itse uusin vivuston kokonaan. Ei mikään ihan mahoton homma. Uudessa vivuston päässä on kumisuojat estämässä veden ja lian pääsyn mekanismiin.
Comment
-
irroitin pyyhkijöiden releen joka on kuskin jalkatilassa, aukaisin, tarkistin juotokset ja puhdistin kärjet. Ei auttanut. Rele naksahtaa aina kun lopettaa pyyhkimisen, tuonhan se tekee normaalisti kun sulat jäävät alas pyyhkimisen loputtua.
Toimii siis muuten täysin normaalisti mutta sulat jäävät pyyhkimisen jälkeen yläasentoon, jolloin relekkin naksahtaa. Voiko vivustossa joku pyörähtää ympäri tms joka aiheuttaisi tuon?
Vai onko moottorissa jokin katkaisin joka voi pyörähtää kierroksen ympäri?
Comment
-
Tyyppivika kaikissa 2000 -luvun alun Audeissa. Useimmiten tuo jumittumine johtuu vivuston likaantumisesta/hapettumisesta, kuten tuossa aiemmin on jo todettukin. Minulle ne vaihto Audi Centerissä takuuseen koko vivuston pienen keskustelun jälkeen. Tosin tuon jumittumisen pystyy itsekin korjaamaan jos peukalo ole nyt ihan keskellä kämmentä.
tässä vielä linkki DIY-korjaukseen.
Comment
-
Hätäensiapu (takuuta ei anneta), tee hyppyjohto jossa kaksi latta-abikoa (labrasto löytyy varmaan sen verran osia) ja aja sen avulla pyyhkimet ala-asentoon releen pohjan kautta (eli rele irti) ja tökkää sen jälkeen rele takaisin. Jotainhan sieltä pyörähti ohjauksista ympäri tai väärään asentoon, jospa se 180° vaihevirhe menee sitten tuolla pakkosyötöllä takaisin...
Takuuta tosiaan ei ole ja toimivuutta ei taata :-)
Comment
-
A6 4F Tuulilasin pyyhin takkuaa, KORJATTU !
Tuulilasin pyyhin rupesi yhtäkkiä jumittamaan. Menee johonkin satunnaiseen kohtaan lasia ja jumittuu siihen. Saa sen houkuteltua kotipesään eri vivun asennoilla sitten lopulta.
Ei aikaisempia oireita
???Viimeksi muokannut Jukuri; 13.8.2009, 23:39.
Comment
-
Vieras
-
Nonnih. Yritin irrotella varsia ja keskempänä olevan sainkin irti. Laitapyyhkimeen olisi pitänyt olla sopiva ulosvetäjä, kampeaminen+naputtelu ruuvin päähän ei auttanut.
Yritin sitten laittaa akseleille ja niveliin CRC:tä ja rupesi ne sitten käsin auttamalla jo vähän paremmin liikkumaan.
Sitten huomasin keskimmäisen akselin kuumuvan sormia polttavaksi testailujen aikana, joten purin siitä lukkoprikan ja pienen tiivistys o-renkaan pois ja lisää rasvaa ja vähän paineilmaa ja sitä rataa.
No lopulta pyyhin alkoi sitten ominkin voimin jo liikkua ja on ainakin toistaiseksi pelannut.
Pitäsköhän sen akselitapin tulla jotenkin kohtuudella läpi vai minkälainen rakenne tuossa lie, kun en kerinnyt kovin kauaa sen kanssa tussaroimaan.
Comment
-
JATKOA:
No nyt sain tehtyä sille koko remontin, joka menee pääpiirteissään näin:
-Tulipellin reunan tiivistekumi pois.
-Leveä muovilevy irti (eteenpäin vetämällä).
-Sitten muovikupit pyyhkijöiden muttereiden päältä pois.
-Löysää pyyhkijän varren mutterit AV13.
-Tiukassa oleville varsille joutuu käyttämään pientä ulosvetäjää (esim Bilteman 75mm mahtuu just ja just). Kun jättää mutterin akselinsa päähän niin ulosvetäjä ei luiskahda, kun tila on vähän liian ahdas ulosvetäjälle.
-Sitten kun varren saa naksahtamaan irti niin mutterit kokonaan irti ja varret irti.
-Kaksi torxia irti lämppärin kotelon päältä, ne pitää sitä viimeistä kapeaa muovilärpäkettä kiinni.
-Muovilärpäke irti, voipi olla aika tiukassa tuulilasin alareunan urassa, mutta aikansa kun nitkuttelee niin irtoaa.
-Kolme AV10 mutteria irti pyyhinkoneistosta.
-Sitten pyyhkimen moottorin liitin irti, meisselillä pitää avata sen lukitus.
-Rele/sulakekotelon kansi ON otettava irti, 5 torxia, lähtee ihan suosiolla irti, vain 1/8 niin paha kuin A6 4B:ssä sama kotelo.
-Nyt koneisto mahtuu tulemaan suosiolla pois.
-Moottorin johdolle on joku ihme kiinnike, jonka jouduin murtamaan meisselillä kun en saanut muuten irti.
-Sitten koko koneisto johonkin kunnolliselle työpöydälle kunnon valoihin purkamista varten.
-Akselien päässä on lukkoprikat ja niiden alla aluslevyt ja niiden alla ihan pieni O-rengas, nämä kaikki varovasti irti ja talteen.
-Sitten voi aloittaa akselien irrotuksen.
-Hyvällä tuurilla (esim toinen) lähtee ihan noin vaan kun vähän heilauttaa.
-Huonolla tuurilla (se toinen) toinen on AIKA tiukassa. Kiersin lukkomutterin akselin pään kierteeseen suojaksi ja sitten irrottamaan esim:
----Kampi isoon ruuvipenkkiin kiinni, että saa edes vähän kiertymään, ohutta öljyä vaikka aseöljyä tai jotain että jollain tavalla kiertyy
-----Sitten voi ruveta vasaralla hakkailemaan ja öljyämään jos akseli sattuisi esim puoli milliä kerrallaan liikkumaan johonkin suuntaan.
-----Sitten kun on jo hiki, niin jossain vaiheessa se luovuttaa ja akselin saa pois.
------ Kannattaa välillä vähän tsiikailla, että mutteri on paikallaan, ettei tuhoa kierteitä.
-Laakerina on kaksi messinkiholkkia ja niiden välissä tyhjä tila, joka on todennäköisesti täynnä kovettunutta ektoplasman ja tiesuolan kivettynyttä seosta. Sen saa pienellä meisselillä aika helposti rapsuteltua pois.
-Sitten meisseli+trasseli+vesihiomapaperilla laakeriholkkipinnat puhtaiksi.
-Akselin pintakin kannattaa puhdistaa vesipaperilla tai jollain.
-Rasvaksi laitoin (kun ei potkurirasvaa ollut) Bilteman Litium-vaseliinia, siinä kun mainostettiin sen kestävän märkää ja tiesuolaa (uskottavahan se on). Vaseliinia reikään niin paljon kuin sielu sietää ja akselitappi paikalleen.
-O-rengas+alusprikka+lukkoprikka paikalleen ja sitä rataa sitten kasaan päin.
-Auton vesikaukalo on aika "helppo" putsata tässä vaiheessa. Siellä muhii kuitenkin keskikypsä komposti, jonka saa imurin harjan ja meisselin tms kanssa suht puhtaaksi.
-Veden poistoreiät esim lämppärikotelon alapuolelta ja keskipyyhkimen kohdalla olevan pienen keruukaukalon suppilon voi kans puhdistaa. Raitisilmasuodattimen alus pysyy paremmin puhtaana, mutta töhnää sielläkin on.
-Koneiston toiminta kannattaa tsekata vielä ilman pyyhkimiä (pelti kiinni), samalla akselit asettuvat oikeaan lepokohtaansa, mikä ei ole ihan itsestään selvää juuttuneen koneiston kanssa.
-Pyyhkimet paikalleen ja mutterilla boorikartio kiinni ja muovitulpat ja loput irto-osat kiinni ja sitten voikin jo testata lopullisesti toiminnan.
-Kadonneiden työkalujen etsintä, palautus ja puhdistus.
-Ovet lukkoon ja käsien pesulle, ettei sikainfluenssa tartu ja olutpullo auki
-Lopuksi voi arvioida kuluneen ajan (2-4 tuntia) perusteella tuntipalkkaa itselleen.
-Koneisto maksanee liikkeessä about 400 eur.
Comment
-
Sanottakoon tähän, jos pyyhkijät jää hapettuman vuoksi jumiin tai sulat eivät mene alas, ainoa oikea aine siihen on kaasarin puhdistusaine (esim. Valvoline). Esim. WD tai CRC eivät tehoa tuohon alumiinihapettumaan oikeastaan yhtään. Kaasarin puhdistusaineen käytön jälkeen kannattaa kyllä öljytä ko. kohde.
Comment
-
Itsellä jäi tänään A4 pyyhkijät sopivasti näkökenttään, eli liikeradan puoliväliin. Toimivat siis normaalisti ilman mitään jumitusta, mutta pysähtyvät aina puoliväliin. Kun pyyhkijät pistää päälle, niin käyvät ensin alhaalla, sitten ylhäällä ja takas puoliväliin. Onkohan syypää nyt rele, vivusto, moottori vai muuttuja x?
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja protoni Näytä viestiItsellä jäi tänään A4 pyyhkijät sopivasti näkökenttään, eli liikeradan puoliväliin. Toimivat siis normaalisti ilman mitään jumitusta, mutta pysähtyvät aina puoliväliin. Kun pyyhkijät pistää päälle, niin käyvät ensin alhaalla, sitten ylhäällä ja takas puoliväliin. Onkohan syypää nyt rele, vivusto, moottori vai muuttuja x?
Comment
-
Tuon toteamiseksi pitää ilmeisesti purkaa tuota muovia ja vivustoa edestä? Pitänee lähteä varmaan paikallisen marketin lämpöseen P-halliin ihmettelemään tilannetta. Mitenköhän mahtavat suhtautua tuommoseen kevyeeseen huoltamiseen? Vai ymmärtävätkö lainkaan kevyen huoltamisen päälle? Kohta siellä on sitten joku koneremonttia tekemässä samalla verukkeella.
Comment
-
Lainataanpa tätä topiccia...
Tilanne seuraavanlainen:
Pyyhkijät toimivat vähän oikutellen, eli liikkuivat hieman hitaasti. Otin vivuston pois ja melkein heti huomasin toisen akselin olevan paljon jäykempi. Hieman varovasti lämpöä ja akselistaan irti. Ruostettahan siellä oli. Putsaus, rasvaus ja takaisinlaitto.
Irroitin samalla muutkin vivustot ja putsasin/rasvasin kaikki.
Koko hela hoito takaisin nippuun ja asennus takaisin.
Kokeilu, pyyhkijät toimivat muuten nyt hienosti, mutta jäivät yläasentoon. Moottorista mutteri irti ja pyöräytys 180 astetta ja uudelleen kiinni. Nyt päästiin jo lähelle, mutta ei kohdilleen sitten millään.
Nyt pyyhkijät jäävät noin 20 astetta tuulilasin alareunasta. Pyyhkivät kyllä koko alueen, mutta jäävät sammuttuaan aina tuohon. Monta kertaa kokeilin hieman liikuttamalla boori kerrallaan, mutta ei.
Nyt loppuivat ideat.
Miten saan pyyhkijät taas oikeille kohdilleen?
Comment
-
Itse "hieno"säädin A4 B6:ssa pyyhkimien asentoa laittamalla tihkuasennolle ja menin auton viereen kytikselle. Kun pyyhkijät lähtee pyyhkimään, niin nappasin repsikan puolen pyyhkijästä kiinni ja väkisin pikkasen joko antaa lisää vauhtia tai nappaa vähän kiinni ..
Kuullostaa rankalta, mutta tuolla tavalla sain laitettua tasan kohdilleen :-)
ilmeisesti joku vähän jossain löysällä ...
Comment
Comment