Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tunkkainen haju ilmastoinnista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tunkkainen haju ilmastoinnista

    Audi A4 B6 -02. Viime lämpiminä päivinä auton käynnistyksessä tai ilmastoinnin viilennyksen sammuttamisen (econ) jälkeen tulee sisälle tunkkainen haju. Hajua ei siis tule viilentimen ollessa käynnissä hetkenaikaa, ts. ajon aikana vaivaa ei ole. Olen kokeillut puhdistussuihketta, joka auttoi lähinnä peittämällä muut hajut, vaihdoin myös raitisilmasuodattimen. Vein pikkuliikkeeseen ilmastointihuoltoon 80e, jossa tehtiin myös desinfiointi 40e + uusi ilmansuodatin 43e!. Mitä ihmettä tässä seuraavaksi tekisi, kun ei oikein kunnon lääkettä edellisistä tempuista ollut. Ärsyttää jopa hieman maksaa "desinfioinnista", joka ei tehonnut vaivaan, samoin ostin itse merkkiliikkeestä suodattimen 20e:lla, nyt vaihtoivat sitten 43e:n varaosasuodattimen tilalle.

    Meinasivat että on nyt kunnossa, samoin väittivät, etteivät vedenpoistoletkut ole tukossa. Samat tuoksut puskivat hetken päästä taas nenään. Mistä noi nesteiden poistoletkut löytyvät? n. 10 min ajelun jälkeen en nähnyt maassa vettä. Pääseekö jostain käsiksi noihin ilmastointikanaviin pulloharjan kanssa?

    Mikäs se suodatin on siellä ihan edessä jossain putkessa oikean etuvalon takana? Voisko noi hajut tulla kuitenkin eri reittiä pitkin kuin tuo ilmastoinnin kylmä ilma? Tehokkaaseen puhdistukseen pitäis vissiin saada se puhdistusaine suoraan sinne kennoille (tms.). Onkohan jollain kokemusta miten se kannattaa tehdä, missä se on, jne..? Ei tunnu oikeen mistään löytyvän kuvia mistä edes kyseiset vehkeet löytyvät.
    Viimeksi muokannut okkim; 16.7.2009, 12:10. Perustelu: Lisätty kappalejaot

    #2
    Miten paha haju on ja miten pitkään sitä kestää? Omat kokemukset ilmastoiduista autoista on sellaiset että melkein järjestään tälläisillä keleillä joka kerta kun auto on seissyt yön yli ja ekan kerran starttaat niin tulee sellainen pieni tunkkaisempi haju sieltä. Tosin se haju kestää max 10 sekuntia. Näin ainakin toyotassa, audissa kuin volvossakin :)

    Comment


    • #3
      Omassa vähän samaa ongelmaa, tulee ikävä haju kun ilmastoinnin sammuttaa. A4 B5 koppanen. Täytyy vain toivoa, ettei ole esim. se kojelaudan sisällä oleva kennosto (mikä nyt onkaan) rikki. Hirvittävä homma purkaa, että pääsee vaihtamaan. En tiedä sitten onnistuisiko sen putsaus jotenkin, vai putsaantuisiko se niillä vaahdoilla samalla. Olisi tuo huolto tehtävä muutenkin, raitisilmansuodattimen vaihdoin aktiivihiilisuodattimeen joku aika sitten.

      Comment


      • #4
        Vilkaistu auton alle, purettiin oikealta lokasuoja ja muovit moottorin alta. Ei kyllä oikein löydetty letkua joka varmasti ois ollu poistoletku. Oikean etupyörän takana oli kaksi ohutta pehmeähköä mustaa n. 8mm. muovlietkua, joista toinen päättyi kotelon suojaan, mutta sekin oli aivan kuiva. Ja vaikka ajettiin näin kuumana päivänä, alta ei löydetty vesilätäkköä. Desinfioinnin jälkeen haju tuntuu olevan ehkä jopa voimakkaampi, sama tunkkainen haju siis pohjalla yhdistettynä johonkin vaimeaan kemikaaliin. Samoin alkuun ikkunoihin tulee ECOnilla aluksi kosteutta. Jäähdytintä käyttäessä haju häviää muutamassa kymmenessä sekunnissa, econilla ajettaessa haju ei näyttänyt poistuvan ainakaan vartin aikana.

        Comment


        • #5
          Minulla tuli kans lämpimillä keleillä pienen seisonnan jälkeen mynnähtänyt haju. Koitin eka sitä suihkutettavaa desifiointi ainetta mutta se ei auttanut kun pyhättömän viikon. Sit koitin sitä CRC ilmastointi laitteiston puhdistus vaahtoa ja haju lähti sillä pois. Purin raitisilma suodattimen pois ja suihkutin vaahdon puhaltimen siipien välistä pitkällä letkulla mikä tuli sen aineen mukana. Piti antaa vaikuttaa siellä 20 min ja sit ilmastointi täysille että vaahto haihtuu pois. CRC aine maksoi paikallisessa varaosaliikkeessä 10?

          Comment


          • #6
            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=76137

            Comment


            • #7
              Sit koitin sitä CRC ilmastointi laitteiston puhdistus vaahtoa ja haju lähti sillä pois. Purin raitisilma suodattimen pois ja suihkutin vaahdon puhaltimen siipien välistä pitkällä letkulla mikä tuli sen aineen mukana.
              Kiitos vinkistä. Ilmastoinnin anatomia kiinnostaisi edelleenkin. Täytyy kokeilla sitä CRC:tä tässä ihan lähipäivinä. Mietin vaan sitä että meneekö se aina sitten sinne kennostoon perille vai voiko jääkö vaan lojumaan johonkin putken pohjalle, kun kerran firman tekemä desinfiointikaan ei auttanut. Meneeköhän aine siis perille kennostoon, kun koittaa suihkuttaa mahdolisimman syvälle raitisilmasuodattimen ohi? BMW:n ilmastoinnin huoltoon löytyy linkkejä, joiden ohjeissa porataan reikä jotta saadaan aine oikeaan paikkaan.

              Samoin ihmettelen edelleen sitä, että haju tulee voimakkaammin ajettaessa ECONilla, eli tällöin viilennyslaite ei ole päällä. Viilennystä käytettäessä haju tosiaan häviää minuutissa.

              Comment


              • #8
                Jossain oli vinkki, että ottaa lämpötilamittari irti (joutuu vähän purkamaan että pääsee käsiksi, mutta liekkö saman reikää porattaessa joutuisi tekemään) ja sen reiästä pistää vaahto. Ainakin suht lähellä kennostoa on tuo lämpötilamittari ilmeisesti. Tiedä sitten mikä on paras tapa.

                Comment


                  #9
                  Parhaiten kennoon pääsee käsiksi purkamalla tuulettimen moottorin pois. Juuri äsken purin koko ilmanvaihtolaitoksen atomeiksi.

                  Comment


                  • #10
                    Okkim: Onko b5 prefaceliftissä valmiiksi se reikä sielä hansikaslokeron takana, ja valmiina se suojuskumi? Kaverille juuri soitin, kun mietin alanko ruikkiin suodattimen kautta vai mistä niin hän kerto et -01 b6:ssa on se reikä sielä valmiina.

                    Comment


                    • #11
                      Sain itte paremman tuloksen kuin liike käyttämällä CRC:n ilmastoinninpuhdistusvaahtoa. Otin raitisilmasuodattimen pois, työnsin letkun moottorin siipien välistä (erittäin ahdas) keskelle päin eli vasemmalle lähti menemään sitä letkua, jonne sain sitten suihkutettua koko purkin sisällön. Nyt ei ole pariin päivään tuoksahtanut, paitsi välillä kyseinen kemikaali. Lisäksi auton alle tuli lätäkkö, joten poistoletkutkin näyttävät toimivan. Toivottavasti tulos pysyy hyvänä.
                      On muuten sen tuulettimen vasemmalla puolella olevassa mustassa laatikossa kumitulppia kyljessä.. oiskohan jotain valmiita reikiä puhdistusoperaatiota varten..?
                      Mutta jos joku varmasti tietää mikä on oikea puhdistusreikä, niin olisi erittäin mukava nähdä ihan kuvassa.
                      Viimeksi muokannut jjj99; 19.7.2009, 21:06.

                      Comment


                      • #12
                        Kaveri sanoi juurikin, että kun purkaa hansikaslokeron (B6) irti niin ilmeisesti sielä takaseinässä on reikä jossa on kumitulppa jonka pois ottamalla saa suoraan ruikkia kennolle aineet. Olikohan siinä 6 torx ruuvia mitkä ruuvaamalla irti saa hansikaslokeron.

                        Mietinkin että onko omassa, ei ole ollut vielä motivaatiota alata purkimaan tuossa pihalla.

                        Comment


                          #13
                          Enpä sellaista tulppaa sieltä etsinyt, eikä osunut silmiinkään kun kiireellä sitä purin. Se moottori on niin helppo irroittaa, että laittaisin mömmöt suoraan kennolle sitä kautta.

                          Comment


                          • #14
                            Jaha. Haju on tullut takaisin, mutta tulee pääasiassa ECONilla. Onkohan jollain tietoa kiertääkö ilma eri reittiä kyseisellä moodilla, tuota reittiähän ei ole putsattu, kun vaahdottaessa econ ei ole käytössä.
                            Viitsisikö joku selittää miten B6:n ilmastointi puretaan, eli se moottori pois jne. Pääseekö jostain käsiksi noihin putkiin?

                            Comment


                            • #15
                              pakko opetella!!

                              ostin sit männä viikolla a4 ja nyt pitäisi opetella jotain sille tekemään.. raitisilmasuodatin on yks PROJEKTEISTA.. juu luit ihan oikein. Mie en ole ikänään enemmän kuin tankannut ja lisännyt lasinpesunestettä autoon ja nyt on tilanne et se on PAKKO oppia.. eli siis onko suodattimen vaihto täysin autosta tietämättömälle vaikeaa.. vinkkejä.. neuvoja.. opeta oi guru..

                              Comment


                                #16
                                Ei ole vaikeaa. Yksi ruuvi pois akun (edestä katsottuna) vasemmalla puolella olevasta peitemuovista (heti vasemman pyyhkimensulan alla), ja muutama muoviruuvi käännetään toiseen asentoon. Sitten se muovi lähteekin pois.

                                Sen alla on suodatin, yksi pieni vesikoudu pitää vetää vielä sen tieltä pois. Sitten vaan uutta tilalle, ja osat takaisin. Kunhan vaan alat hommiin, niin hoksaat jos jäi jotain epäselväksi.

                                Comment


                                • #17
                                  Pyyhkijät kannattaa jättää yläasentoon (virrat pois, kun ne on ylhäällä) niin lähtee se peitemuovi helpommin irti, kun ei ole varsi tiellä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Niitä peitemuovin muoviruuveja avataan sitten 90 astetta (enempää eivät käänny). Tuli vaan mieleen, kun omassa ovat aika nuljaantuneita... ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      Haju on tullut takaisin, mutta tulee pääasiassa ECONilla. Onkohan jollain tietoa kiertääkö ilma eri reittiä kyseisellä moodilla, tuota reittiähän ei ole putsattu, kun vaahdottaessa econ ei ole käytössä.
                                      Ilma tulee aina ensin höyrystimelle (kylmäkenno) ja sen jälkeen osa ilmasta ohjataan tarvittaessa lämppärin kautta, jotta saadaan sopiva lämpötila. Lämmin ulkoilma sitoo paremmin kosteutta, joka tiivistyy kylmälle pinnalle. Haju taas tulee bakteereista, jotka tarvitsevat kosteutta ja lämpöä. Niin kauan kun höyrystin pysyy kylmänä, ongelmaa ei ole, mutta kun se taas lämpenee bakteerit alkavat lisääntyä.

                                      Jos ilmastointi on ollut päällä niin kauan että kennolle on ehtinyt kertyä kosteutta ja kytketään ECON-tila, tulee kosteus ilman mukana sisätilaan ja ikkunat saattavat huurtua. Jotkut tekevät näin ajon päätteeksi jottei höyrystin jäisi märäksi ja otolliseksi bakteereiden kasvulle. Mutta onko se kosteus välttämättä hyvä sisällä autossakaan...
                                      Viimeksi muokannut panu; 6.8.2009, 18:00. Perustelu: pientä tarkennusta

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kempeleen kottarainen kiittää vinkeistä!!!

                                        Viikonloppuna olis tarkoitus aloitella ensin polttimon vaihdolla, siitä edetä penkkien pesuun (TÄN mie osaan), nyt sitte suodattimen vaihto (kerron sit miten kävi) vähän jotain ruiskutettavaa massaa johonkin päin alustaa?? (mulle näytettiin paikka eli tähtään ja ruiskutan.. kai), sitten olis vuorossa peilien lasien vaihto.. ovat hieman hapettuneet..(varautunut ostamaan uudet lasit jos pistän pirstaleiksi..), uus antenni olis mut väärän kokoisella kannalla.. täytynee ottaa edellisen natsa mukaan ja käydä ostaan uus.. Mitäs vielä... Ovenkahvat!! niihin täytyy saada uus pinta, on naarmuilla.. niin paljon tiedän et värikoodi katsoa ja käydä ostamassa spraymaalia, ja hieman täytyy hioa.. mutta.. kuinka karkealla ja ronskisti hiotaan, pitääkö käsitellä ennen maalausta, kuinka laaja ja miten alue ympäriltä suojataan???(en ikänä ole käyttänyt spraymaalia..) saiskos taas vähän vaivata??? kiitos jo etukäteen!!

                                        Comment


                                          #21
                                          [moraalisaarna]Selkeytäppäs hieman tekstiä. Yksi piste riittää useimpiin lauseisiin, ja alkuun iso kirjain. Vielä kun jakaa tekstin asiasisällön mukaan muutamaan kappaleeseen, niin saa yhdellä lukemalla selvän.[/moraalisaarna]

                                          Ovenkahvat kannattaa melkein ottaa irti, ovat melko helppo irrottaa. Hionta 320-500 papereilla ja suihketta perään kun pinta on hyvä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko hymiöt sallittuja? -Ottaa moraalisaarnan tosissaan-
                                            Kiitos vinkistä, kävin sit ostamassa audi korjausoppaan! Yritin selata, mut siinä ei sanottu mitään kahvojen irrotuksesta. Kahvan "alla" oleva oven maalipinta ja lukon ympäristö myös naarmuuntunut aika pahasti.
                                            Pystyykö maalipintaan laittamaan esim. maalarinteipillä suojan ympärille?
                                            Miten muoviosat (oletan et takapuskuri ei oo metallia), sama käsittely?
                                            Miten isossa pinnassa olevan naarmun korjauksen saa häivytettyä, kuinka iso ala käsitellään?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos tämän otsikon alle kirjoitettaisiin vain siihen liittyvää asiaa? Oli puhe muistaakseni ilmastoinnista ja sen tuoksuista.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X