Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akseleiden ajoittaminen S2

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nokka-akseleiden ajoittaminen S2

    Onko kenelläkään antaa vinkkejä miten saada helpoiten ja varmimmin ajoitettua nokat. Taistelin tuossa aamupäivän yhden mittakellon kanssa ja tuloksena ainoastaan 1syl asettuminen YKK:hon.

    Moottori on siis ollut atomeina ja on nyt moottoripukissa, eli puhtaalta pöydältä liikenteeseen, mitään merkkejä ei voi siis hyödyntää. Nokkien valmistaja antaa ajoituksen ohjeeksi 0.8mm ja 0.9mm auki UKK:ssa.

    Alkuperäisissä nokissa oli sentään merkinnät jotka helpottavat huomattavasti akseleiden keskinäisen asennon hakemista, mutta näissä kun ei ole mitään :( Asennon hakeminen on tuskaa kun kokoajan joutuu ottamaan nokkapukin kansia auki ja ketjua pois, jotta saa akselin asentoa muutettua.

    Nyt kaipaisin käytännön vinkkejä asennukseen, ei kiitos mitään teorialuentoja :)

    #3
    Ja helpoiten Erno saa moiset hakemalla ne TR-työstöstä eli Tommis Billetiltä.

    Comment


    • #4
      Säädettävä nokkapyörä jo löytyy, mutta ei se tässä vaiheessa auta, kun nokat eivät ole edes samalla hehtaarilla. Yritin mallailla näitä Schrickejä samoihin ajoituksiin alkuperäisten kanssa, mutta poikkevat niistä näköjään huomattavasti. Imunokan ollessa auki sen 0.8mm, pakoventtiili on nyt jotain ihan muutakuin 0.9mm

      Ja muutenkin on kohtuu hankala projekti mitata noita unstabiilissa moottoripukissa :)

      Nokkien hammaspyörät nekin tarvitsisi olla molemmat säädettäviä, kun säätövaraa niissäkään ei ole kuin muutama aste.

      Mites Teppo laitoitko itse nokat paikoilleen, eli olisiko muistikuvia tapahtuneesta? Sulla molemmissa nokissa säädettävät pyörät+säädettävä hihnapyörä?

      Tulee vaan mieleen että miksi ihmeessä akseleiden ketjupyöriin ei ole merkattu ajoitusmerkkejä...
      Viimeksi muokannut badfear; 9.7.2009, 10:20.

      Comment


      • #5
        Imunokassa säädettävä ketjupyörä ja säädettävä hihnapyörä pakosessa, niinkuin yleensäkin.
        Ensin pako ja sitten imu.
        Jos ei pyörän säätövara riitä, niin käännetään ketjusta (hampaan verran) hehtaarille ja hienosäätö pyörästä.

        Vittumainen hiukan (lue: työläs) eikä se kyllä helpota jos kone on jossain kiikussa heilumassa, fiksumpaahan se olis pistää paikalleen..

        Vai eikö mulle nyt aukea ongelman ydin?
        UKK

        Comment


        • #6
          Suurin ongelma on tuo moottorin liikkuminen tuossa moottoripukissa, kun tahtoo liikahtaa aina kun nokkia kääntää. Sekä mittakellon kiinnittäminen tukevasti johonkin, alumiinikanteen kun magneettijalka kiinnittyy hieman huonosti... nyt mittakello on kiinni moottorinosturin puomissa, joka sekään ei ole se tukevin.

          Ongelma ratkeaa luultavasti näin että jätän nokat nyt siihen asentoonsa kun ne nyt on ja säädän sitten kun kone on paikallaan. Muuten auto on kasaamatta vielä joulunakin.

          Tommilta täytyy hakea alahihnapyörä sekä ketjupyörä, niin eiköhän se tästä.

          Comment


          • #7
            Juu suosittelen jotakin tukevampaa mittakellon kiinniketta.
            Venakopan pultin alle joku latikanpätkä mihin porattu reikä..

            Hihna tietty paikallaan ja kiristettynä kun säätää.
            Joku helposti luettava merkki vaikka just 1syl. ykk. ja pyörittelee konetta ympäri...

            Comment


              #8
              Juuri kuten Otso asian ilmaisi, lisäisin sen verran että ihan ensitöikseen heittokellolla _tarkka_ ykk paikka selville ja se jollain raaputtaa vaikka lohkoon tms

              Comment


              • #9
                Akselit ovat nyt ajoitettu ja kuten vähän epäilinkin, ei ihan helppo juttu ollutkaan. Apuna tietenkin säädettävä hihnapyörä (Tommis B.) ja säädettävä ketjupyörä (Tommis B.) imunokassa. Hieman risuja noista kummastakin tuotteesta sen verran että hihnapyörän kiila ei ollut ihan muun työnlaadun tasolla sekä ketjupyörän säätöpultit olivat liian pitkät (= kannesta lastua pyöritettäessä) ja pulttien kovuuden täytyisi ehdottomasti olla 10.9

                Molemmat pyörät täytyy tosiaan olla säädettävät, muuten ainakin Schrickin nokkien ajoitus ei onnistu tehtaan arvoihin.

                Comment


                • #10
                  mistä löysitte tommis billetin sivuilta tuon säädettävän rattaan?

                  Comment


                    #11
                    Verkkokaupan puolelta ainakin

                    http://tbc-shop.com/catalog/index.php/cPath/24

                    ja

                    http://tbc-shop.com/catalog/product_...roducts_id/159
                    Viimeksi muokannut jta; 14.9.2009, 21:51. Perustelu: suoratuotelinkki

                    Comment


                      #12
                      Ei kyllä meikäläisen silmiin ratas osu.

                      Comment


                        #13
                        Sekä vielä yhtiön normaalien sivujen kautta automallilla...

                        http://www.tommisbillet.com/suomi/au..._frameset.html

                        Comment


                          #14
                          Ilmeisesti ketjupyörä oli hakusessa kun rattaasta puhuttiin. Linkeissä on hihnapyöriä.

                          Comment


                            #15
                            Juu linkit hihnapyöriin, rattaasta ei löydy tietoa.

                            Comment


                            • #16
                              Juu ketjupöyrä on hakusessa. Hihnapyörä löytyy jo. "Ratas" sana tuli mieleen polkypyörästä jossa on ketjut ja rattaat. Ketjupyörä sanaa en itse ole ikinä käyttänyt.

                              Comment


                              • #17
                                Mulla on noita ketjupyöriä. Tarviin vakiot vaihdossa.

                                Comment


                                • #18
                                  Onko kellään ollut ongelmia rostenin säädettävän ketjupyörän kanssa? Minulla ottaa pultin kannat kanteen kiinni. Pyörä on asennettu imunokkaan pultinkannat auton keulaan päin.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Tuttu ominaisuus. Rälläköi kantaa lyhyemmäksi.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Eli siis puolivalmisteen olen ostanut. Eipä auta kuin lyhentää kantoja. Joku vois pistää rostenille viestiä että toimittaisivat käypäisillä osilla tavarat niin olis asiakkaista paljon mukavampaa asentaa paikoilleen. Ei varmaan tuotteen hintaan paljon vaikuttaisi.

                                      Comment


                                        #21
                                        Puolivalmistepa hyvinkin.

                                        Kamun nokkia just käänneltiin ja samalla asennettiin rostenin säätöratas. Rälläköinnin lisäks siitä sorvattiin milli keskiöstä että meni syvemmälle nokkaan ja kejulinja olisi sama kuin orkkiksessa. Mahtui noin ja pultinkannat on kätevästi kohti keulaa.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Miten olette käytännässä toteuttaneet tuon ajoittamisen? 1 syl ykk:on ja venttiilin painimesta mitanneet aukeaman heittokelloa käyttäen? Ja vielä mitkä oli 3B vakio nokkien vakio arvot? Minulta löytyy vain asteina tieto.

                                          Comment


                                            #23
                                            Minkälaiset pultit siellä on Rostenilta tullessaan?

                                            E: Normaalit kuusiokolothan ne siellä. Eikös siihen voisi laittaa matalakantaiset, DIN 7984-mukaiset kuusiokolot, tai sitten ISO 7380 "linssi"kantaruuvit?
                                            Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 20.3.2011, 17:05.

                                            Comment


                                            • #24
                                              Kannattaa vaihtaa matalakantaset juu.

                                              Comment


                                                #25
                                                Paikallinen ruuviliike sanoi ettei matalia ole kovana. Ilmeisesi siis 8.8 vain löytyisi. Tuntuisi hyvältä paikalta pistää kova ja kunnolla kiinni.

                                                Comment


                                                • #26
                                                  Minulla rataslinja sattui suoraan kerrasta ilman aineen poistoa. Ihan kun olis jäänyt mieleen että pultit olis olleet 8.8 laatua. Pitää varmaan etsiä pallokantaiset kuusiokolot kovemmasta aineesta.

                                                  Comment


                                                    #27
                                                    Osaako kukaan kertoa paljonko tuo ajoitus on pielessä (vakio nokat, aan)?Saako siis ajoitusta ihan kohdalleen jos vain käyttää säädettävää hihnapyörää. Vakio nokilla homman pitäisi siis toimia ihan hyvin ilman tuota ketjupyörää.

                                                    Mulla on tuo nokkapyöräkin, mutta mieltä vaivaa ajatus, että onkohan tuosta mitään hyötyä. Lisäksi närästää ajatus pulttien lyhentämisestä tai jopa rattaan sorvaamisesta sopivaksi. Onko kenelläkään ollut ongelmia noiden säätöjen kanssa eli onko pysyneet kohdillaan vai saako noita olla ruuvaamassa joka huoltovälillä? Kisa-/rata-autoissa tuo on ok, mutta hiukan epätoivottava ominaisuus käyttövehkeessä.

                                                    Comment


                                                      #28
                                                      Pienestä on närästykset kiinni.. ;)
                                                      Nokkien ajoitusten optimointi hienosäätämällä on verrattain pieni työsarka hyötyyn nähden. Tehtaan ajoitukset kun on valitettavan usein vaan "sinnepäin".

                                                      Comment


                                                        #29
                                                        Jep, näin kaveri kehui kans kun kävi jäärata S2:sensa nokat ajoittamassa et huima oli ero. Eli kannattaa!

                                                        Comment


                                                          #30
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja jarski79
                                                          Minulla rataslinja sattui suoraan kerrasta ilman aineen poistoa. Ihan kun olis jäänyt mieleen että pultit olis olleet 8.8 laatua. Pitää varmaan etsiä pallokantaiset kuusiokolot kovemmasta aineesta.
                                                          Omassa näyttää olevan 8.8 pultit. En tiedä kenen tekemiä Teppo myy.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X