Autocheck ilmoitti että keskimmäinen jarruvalo on pimeänä. Kävin vilkaisemassa ja tosiaan lisäjarruvalo pimeänä siitä takaluukun ylälaidasta. Miten tuon vaihtaa oikeaoppisesti? Auto on -06 mallinen A6 avant.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4f lisäjarruvalon vaihto
Collapse
X
-
A6 4f lisäjarruvalon vaihto
-
Onkos tuo lisäjarruvalo LED- vai hehkulankapolttimoilla? Jos toi on LED:llä tehty saattaa olla, että ne on "kiinteät" jolloin pitäisi vaihtaa koko valaisin.
Oletko muuten tarkistanut saranan kohdalta onko johtosarja ehjä, saattaa olla nimittäin vika siinäkin?
En muista ulkoa onko siinä jarruvalon lasissa ruuvit ulkopuolella, jos ei niin pitää purkaa takaluukun verhoilumuovit yläreunasta josko sieltä löytyis kiinnitysruuvit jarruvalolle.
Sori, että vastasin kysymykseen usealla lisäkysymyksellä, mutta noi voi olla hyvä selvittää ennen kuin alkaa vaihtamaan sitä valoa.
-
ETKA:n mukan ilmeisesti kyseessä ledirivisto (ainakaan erikseen ei polttimoita näytetty). Osa 4F9 945 097 ja hintaa taitaa olla noin 45 euroa marmorilla. LED:t todennäköisesti ihan mahdollista vaihtaa, jos vain kolvi pysyy kädessä ja aikaa hetki näprätä. Kannattanee tarkistaa, ettei siellä nyt ole jotain muuta rikki (johto tms), ennen kuin koko valaisinta vaihtaa.
Comment
-
Toi Etka on varaosamanuaali. Jokos sait tuon lisäjarruvalon korjattua, samaa vikaa olisi omassakin?
Se verhoilupala näyttäis olevan alareunastaan parilla ruuvilla(20 torx) kiinni ja yläpuoli taasen klipsuilla.
Tosin sen alaverhoilunkin joutuu irroittamaan päästäkseen käsiksi niihin ruuveihin. Ja sehän on 6kpl 25 torx:lla kiinni(4 alareunassa ja 2 varoituskolmion luukun alla) plus klipsuilla.Viimeksi muokannut jronkainen; 20.4.2009, 14:43. Perustelu: irroitusohjeet siirretty kuvien kerra seuraavaan viestiin
Comment
-
Irroitusohjetta, nyt kuvien kera:
1. Homma kannattaa aloittaa sillä, että irroittaa ensin luukun alareunasta ne kaksi valoa ja takavalojen suojaluukut.
2. Sitten kun on irroittanut 6kpl Torx 25 ruuveja ja vääntää niitä klipsuja auki kannattaa olla kaveri joka pitää sitä muovia kiinni, ettei se putoa maahan ;)
3. 2kpl torx 20 ruuvia ikkunan kehyksestä auki ja klipsut irti ja nyt on kaikki tarpeelliset muovit irti.
4. Nyt pääsee näkemään sen jarruvalon ja se lähtee irti kun liuttaa sitä alareunan mustaa muoviosaa oikealle kunnes se vapauttaa jarruvalon kiinnityksistään ja sitten pääsee ottamaan sen ulkokautta irti.
Kiinnilaitto sitten päivastaisessa järjestyksessä.
Omassa näytti olevan vikana hapettunut liitos siinä jarruvalossa ja sen kun putsailee, niin pitäis lähteä toimimaan. Tosin joutuu ilmeisesti ottamaan homman uusiksi koska kun kokosin kaikki takaisin niin taas valittaa valon toimimattomuutta. Tarvii vissiin parannella sitä liitosta jotenkin.
No nyt löytyi syyllinen, eli minä itse ;) olin siis onnistunut sitä jarruvalon liitinpinnejä puhdistaessani saamaan ne irti osittain juotoksista ja siksi se valo välillä toimi ja välillä taas herjas. Nyt sitten on purettu tuokin valaisin kokonaan, eli se punainen ulkomuovi on liimattu kiinni valaisimen runkoon. Se pitää irroittaan esim. dremelin sahaterällä. Sitten pääsee purkamaan irti sen piirilevyn, josta löytyy pintaliitosledit(yksi palanut, ei herjaa siitä) ja samalla kolvaamaan liittinpinnit kiinni piirilevyyn. Muoviosat hitsataan takaisin lennokkipikaliimalla tms ja nyt vaan uudelleen kasaus ja jarruvalo toimii taas.
Comment
-
Olen ottanut tuon lisäjarruvalon irti kun valo palaa ja joskus ei pala (oli muuten tosi hyvät nuo purkukuvat, muuten en olisi saanut valoa kotelosta pois) mutta en näe lampun johdoissa mitään liitintä joka olisi hapetunut ja aiheuttaisi valon vajaan toiminnan..Uskaltaako johtoja katkasta jotta pääsisi katsomaan missä lampun ja johtojen liitos on..??(johtoihin on laitettu jotain sikafleksin tapaista tatimaa joten näkyvyys on aika heikko) Autoni on A6 avant -06 tdi
Comment
-
Siis tarkoitin tuolla jarruvalonjohtojen liittimellä sitä mikä tulee siihen jarruvaloon kiinni ja siitä lähtee se johto sinne johtosarjaan, sekö liitin ei ollut hapettunut? Vai tuoko liitos on sikafleksillä tehty? Se liitin on takaa katsottuna oikeassa reunassa oleva valkoinen palikka johon siis tule se johto(harmi kun ei tullut kuvaa siitä, enkä ala enään purkamaan jotta saisin kuvan;-). Ei aivan näy tuossa viimeisessä kuvassa(jää juuri sen oikealle puolelle ulos kuvasta).
Comment
-
Juurikin se liitos on tehty sikafleksilä, joka menee jarruvalon oikeaan reunaan (takaa päin katsottuna)valkoiseen palikkaan..Vai onko se valkoinen palikka nimenomaan se liitin, näyttää ainakin sellaiselta ettei se lähde irti vai onko vain miehessä vika?(;Ei oikein uskalla kovin väkivaltaisesti yrittää kun ei tarkasti tiedä mitä pitäisi yrittää irti..
Comment
-
jaahas sitä on ilmeisesti korjailut aikasemmin joku 'asentaja' koska siinä on ihan ilman työkaluja irroitettava liitin(Se valkoinen palikka ei lähde irti vaan sen sisällä on se liitin).
Olisikohan yritetty tiivistetty tuolla sikafleksillä. Se liitos saattaa silti olla huonossa kunnossa siellä sisällä. Jotenkin se tarvis saada auki jotta sen pääsisi puhdistamaan. Saako sitä massaa mitenkään kaavittua pois?
Comment
-
Tuli kans mieleen että ilmeisesti on joku omasta mielestä "hyvän" korjauksen..kyllä sitä massaa saa ainakin jonkinveran kaivettua pois, olisiko ollut mahdollista että tämä edellinen korjaaja olisi esim. tinannut johdot suoraa kiinni siihen jarruvaloon vai onko edes mahdollista tinata sinne..??
Comment
-
Voihan ne olla tinattukin, siellä on kaksi pinniä joihin sen johdon liitin tulee kiinni. Mutta jos toi on tinattu niin onkohan sitten käynyt kun minulle, että oli ne pinnit irronneet tinauksestaan piirilevyn puolelta(tuosta operaatiosta on tuossa 'korjausohjeessa' selostusta).
Helppo konsti koittaa onko siellä sitä liitintä ollenkaan joisi olla työntää joku ihan ohut ruuvari tai naula siitä johdon vierestä sen massan sisään ja jos menee valon rungon tasalle niin se liitin todennäköisesti puuttuu. Jos taas se tökkää melkein heti niin sitten siellä on se liitin joka on töhritty sillä massalla.
Itse lähtisin kyllä kaivelemaan sitä massaa pois ja koittaa tehdä se liitos uudelleen, edes jotenkin irroitettavaksi.
Comment
-
Asiaan sivuten.. onko kokemuksia A4 B5 sedaniin lisäjarruvalon asennuksesta kokemuksia? Mietin, että etsiäkkö alkuperäinen, vai asennellakko joku muu (mahd. toisesta Audi mallista). Alkuperäiseen varmaan leditkin polttimoiden tilalle saa, niin ei haittaa. Takalasissa on tummennus, mutta tiedä mitä katsastus sanoo. Tietysti vuosimalli on sitä, ettei lisäjarruvalo ole pakollinen, mutta näin oman ja muiden turvallisuuden kannalta tuon mielelläni lisäisin.
Mielellään siistiä asennusta haluaisi tehdä ja ei viitsisi kovin paljoa ainakaan hattuhyllä leikkailla. Tietysti joku oma kapea ja huomaamaton ledi virityskin mahdollinen, mutta ei katsastus taida tykätä jos ei ole kiinassa tehty ja hyväksytty. Ja liekkö pitää toimia katsastuksessa, jos se asennettuna on vaikkei olisi vaadittu kyseisessä autossa alunperin...
Comment
-
Kaivoin sen massan pois ja sieltä paljastui että edellisellä omistajalla oli ollut ongelmia kyseisen liittimen kans ja liitintä ei enää ollut, johdot ovat tinattu suoraan kiinni niihin pinneihin ja ilmeisesti kun massa on vähän elänyt niin ajan kanssa johdot ovat päässeet koskettamaan toisiaan ja kun johtoja liikutteli niin valo hetken taas paloi (nyt ei johdot enää kosketa toisiaan)..Tinaukset johdoissa oli aivan hyviä joten ajelen nyt hetken ilman sisäverhouksia ja jos se vieläkin rupeaa herjaamaan niin tarkistan sitten sen piirilevy tinauksen..Jos se ei enää herjaa niin tosiaankin teen liitoksen irroitettavaksi.. Kiitos avusta;)
Comment
-
Lainataanpas tätä topickia nii ei tarvi turhaan uutta aloittaa. Elikäs minkä kantaiset polttimot noissa lisäjarruvalojen hehkuissa on? Pieniä lasikanta polttimoita onko ne nyt sit t5 vai mitä? Omasta oli muutama hehku palanut nii kannattaapi nyt vaihtaa sit samalla kaikki ja ledimallisiin. Kannattaako laittaa suoraan jo punaiset ledit vai valkoiset?
Comment
-
Olipas operaatio vaihtaa tuo lisäjarruvalo ... klipsiä ja hahloa on kun närpiössä tomaatteja eikä sinne meinaa nähdä mitenkään. Enivei, suurin ongelma oli että jarruvaloassy ei mahdu tulemaan ulkokautta ulos, on vissiin takalasin toleranssit senverran pielessä että väkisin piti vääntää. Ei se haitannut, punainen lasi oli jo alunperin toisesta päästä liimauksista irti ja vettä sisällä. Ledeistä oli yksi kokonaan pimeä ja kaksi himmeää + jossain katkos = 6 kpl vilkutteli. Uusi tiskiltä n. 60e. Sitä (punaista linssiä) piti tosiaan viilata alalaidasta että sai painettua paikalleen. Sen mustan liukuvan osan tarkoitusta en oikein hiffannut, uusi assy meni paikoilleen ilman siihen koskemista eikä se mielestäni ota sisällä luukussa mihinkään kiinni? Koko helahoito on kiinni niillä messinginvärisillä hakasilla 4 kpl.
Irroituksessa en saanut alimmaista trimmiä irti ennenkuin löysäsin myös yläosan ruuveja, niihin pääsee kulma-avaimella kunhan hiukan päkistää alaosaa erilleen. Klipsit kantsii oikoa ennen takaisinlaittoa että pitävät. Ja varoa lasinlämmittimen johteita.
Ledit ovat ehkä tuollaisia ja niitä on 4x6 kpl rivissä. Ja nehän ovat ikuisia, joohan ?
Comment
-
Nyt homma tehty, onneksi lukaisin ELSAsta miten se tulisi tehdä. Eli riittää lämpimällä ilmalla kun sen muovisen verhoilun irroittaa yläosasta klipseistään vetämällä, näin sitten pääsee käsiksi lisäjarruvaloon ja voi irroittaa sen. vaatii toki hieman taivuttelua, mutta verhoilu näytti kestävän todella hyvin aika raakaakin käsittelyä.Tätä en tietenkään suosittele talvella näin tehtäväksi.
Comment
-
Oma A6 2005 Avant alkoi myöskin herjaamaan lisäjarruvalon toimimattomuudesta. Irroitin ylläolevien ohjeiden mukaan valon ja epäilin liitosta koska kun irroitettuna syötin valolle 12V se paloi. Putsasin liittimen ja laitoin takaisin, mutta toimi vain muutaman päivän ja alkoi taas valittamaan. Uudelleen irroitus ja lisää tutkimista ja kun huomasin LEDit hieman himmeäksi mittasin virran kulutuksen ja se oli vain noin 10 mA. Aikani ihmettelin ja kävin hakemassa varaosatiskiltä uuden LED modulin (n 60?) ja sen virrankulutus oli hieman yli 20 mA. Vaihdon jälkeen kaikki toimi hyvin. Kannattaa varoa hätäisiä johtopäätöksiä, jos se palaa, se ei välttämättä ole kunnossa.
Johdotusta penkoessani huomasin, että autoni asennettu Jäegerin CAN väyläinen perävaunun valoja ohjaava boxi saa jarruvalo-ohjauksensa juuri tästä johtimesta. Lisäjarruvaloa ohjaava boxi ei anna lisäjarruvalolle sähköä jos epäilee sen olevan rikki ja siten perävaunun jarruvalot eivät tässä tilanteessa toimi. En tiedä onko Audin alkuperäisessä, melko arvokkaassa, perävaunun pistokkeen ohjaimessa sama kytkentä. Jos on, lisäjarruvalo kannattaa korjata nopeasti kun se vikaantuu ja kärryä tulee vedeltyä. Toisaalta, eihän ne peräkärryn valot muutenkaan tavallisesti toimi.
Comment
-
Samoilla asioilla ollaan, vaikkakin A4 B6:sessa. Irroituskuvista ja ETKAA vertailleen näyttää toteutus yllättäen olevan melko samanlainen. Jos ymmärsin oikein niin moduulin korjauksen toimivuuden kanssa on vähän niin ja näin, ja uusi moduuli on varmasti se helpoin ratkaisu. Vai onko noissa A4:en moduuleissa joku tyyppi-ongelma että ledit irtoavat vai ovatko ne oikeasti rikki?
Tepolle taas mailia?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja makez Näytä viestiOma A6 2005 Avant alkoi myöskin herjaamaan lisäjarruvalon toimimattomuudesta. Irroitin ylläolevien ohjeiden mukaan valon ja epäilin liitosta koska kun irroitettuna syötin valolle 12V se paloi. Putsasin liittimen ja laitoin takaisin, mutta toimi vain muutaman päivän ja alkoi taas valittamaan. Uudelleen irroitus ja lisää tutkimista ja kun huomasin LEDit hieman himmeäksi mittasin virran kulutuksen ja se oli vain noin 10 mA. Aikani ihmettelin ja kävin hakemassa varaosatiskiltä uuden LED modulin (n 60?) ja sen virrankulutus oli hieman yli 20 mA. Vaihdon jälkeen kaikki toimi hyvin. Kannattaa varoa hätäisiä johtopäätöksiä, jos se palaa, se ei välttämättä ole kunnossa.
Johdotusta penkoessani huomasin, että autoni asennettu Jäegerin CAN väyläinen perävaunun valoja ohjaava boxi saa jarruvalo-ohjauksensa juuri tästä johtimesta. Lisäjarruvaloa ohjaava boxi ei anna lisäjarruvalolle sähköä jos epäilee sen olevan rikki ja siten perävaunun jarruvalot eivät tässä tilanteessa toimi. En tiedä onko Audin alkuperäisessä, melko arvokkaassa, perävaunun pistokkeen ohjaimessa sama kytkentä. Jos on, lisäjarruvalo kannattaa korjata nopeasti kun se vikaantuu ja kärryä tulee vedeltyä. Toisaalta, eihän ne peräkärryn valot muutenkaan tavallisesti toimi.
mutta ei vissiin sitten kannata alkaa korjata, jos kerran systeemi saattaa herjata jos jotain jää hiukan puolikuntoiseksi? On näköjään punainen lasi liimattu moduliin eli jotain menee kyllä rikki, ennekuin piirilevy on käsillä...Viimeksi muokannut JPa1; 6.5.2011, 10:27.
Comment
-
luukun muoviverhoilua raottaa vähäsen, muistaakseni ihan repäsemällä lähtee. älä revi kylmällä ilmalla, menee klipsit rikki.
Verhoilun välistä pääsee käsiks takapuolelta. siinä pitää ruuvarilla lyödä semmonen muovi"luisti" muistaakseni hantin reunaan kohti niin se jarruvalo "räjähtää" osiks, semmoset peltijouset irtoaa ja sit valo irtoaa.
Ennen asennusta ne irronneet jouset ja "luisti" pitää asentaa paikoilleen. Sen jälkeen se valo painetaan paikoileen
Comment
-
Vieras
Ja jos sen laittaa uusiksi, voi sen repiä myös osissa ulkokautta. Ensin lasi irti ja sitten tuleekin loput.
Ota samalla korjausjohdot siihen valon liittimeen, ne ovat 100 varmasti hapettuneet ja siitä se vikavalokin johtuu. Ja vaikka se liitin kotelokin, ei maksa paljoa ja jää yksi näpräys pois välistä. Johtojen liittäminen vanhaan kutistejatkoilla kuten Duraseal.
Comment
-
Voihan sen tietenkin repiä, mutta asentaa joutuu kuitenkin uuden sisäkautta. Mutta kannattaa tosiaan tehdä kerralla nätisti. Sen verran tuota tutkinut, että kyllä sen saa elvytettyä uusilla ledeillä jne. mutta tulee äkkiä kalliimmaksi. Toki saisi varmaan paremmin kestävän yksilön.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja makez Näytä viestiKyllä Pullan ehdotus ulkokautta on ihan järkevä, uuden saa painettua ulkokautta paikalleen ilman ongelmia kun jousiklipsit on paikallaan
Comment
Comment