Onko joku mitannut minkä kokoiset nuo Urs4 etuovien kajautinkotelot on? Siis litroina. Entä millaisia hifisysteemejä noihin olette asennelleet ja millaisella menestyksellä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Urs4 ovikotelot ja hifistys
Collapse
X
-
No minä laitoin alkuperäisille paikoille Focalin K2 Powerit:
http://www.powerset.fi/autohifi/focal/100kp.htm
Kuullostaa paaaljon paremmalta kuin alkuperäiset kaiuttimet, muttei pärjää edellisessä autossa olleelle Choruksen 3-tiesarjalle taas millään osa-alueella.
Vähän joutui kaiutinpaikkoja työstämään, ja tekemään pellistä sovitteen elementille. Alkuperäinen ritiläkin sopii vielä päälle. Kuva sovitteesta edellisessä aihetta käsittelevässä topikissa:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=45557
-
Aivan. Tuossa on minulla nyt passiivinen etupää DLS 4" 2-tie sarjalla. Takana DLS edellisen omistajan paskaksi soittamat erillissarjat suljetuissa koteloissa hattuhyllyllä (en ole ehtinyt tutkia onko suodin palanut vai ihan elementit), kontissa oli SPL Dynamicsin 15" Pro (myös paskaksi soitettuna). Päätteet, osan johdotuksista ym tuosta saa hyödynnettyä.
Alkuperäiset kaiutinpaikat ovista on jo modattu joten se ei siitään kummene. Ajattelin vain saisiko tuohon sopivan 6½" tilsittyä sopivalla korokepalalla tai vastaavalla. Pitäisi vain tietää minkä verran tuossa kotelossa on litroja. Yleensähän nuo tapaa freeairina olla ovissa.
3-tie setti tietysti kiinnostaisi mutta aika heikosti tuossa on paikkoja semmoiselle. Menisi rakenteluhommiksi vähän reilummin.
Comment
-
Mulla oli urssissa DLS:n R4A-sarja, ihan asiallinen sointi 4-tuumaiseksi, mutta kuten Jounikin tuossa totesi, olen myöskin saanut 3-tiejärjestelmällä sekä 6,5" 2-tiekaiuttimilla laadukkaampaa ääntä. Joku muovinen nokialainen refleksikotelontapainen siellä oven sisässä oli. DLS:t upposivat kaiutinpaikoille kivutta, sovitteita sun muita ei tarvinnut. Isompaa kaiutinta ei valitettavasti ilman ovipahvien työstämistä sinne taida olla mahdollista saada.
Miten olet muuten modannut noita koteloita?
Comment
-
Pitäisi tutkia mikä sarja tuo on. Suotimesta kai sen näkisi. Elementeissä lukee pelkkä DLS. Eihän se 4" häävi esitys ole. Nyt on pelkästään ne soimassa ja kyllähän ne hoosiannaa huutaa lähes biisistä riippumatta vaikka on ylipäästöt päällä.
Refleksikotelokos se olikin? Purin meinaan nuo ovet paneelien osalta auki tuossa alkutalvesta mutta en alkanut puntaroida koteloita tai niiden kokoa enempää rajallisen aikaikkunan takia. Huomasin vain että kotelot on, ei ole freeair.
Edit: niin en ole tehnyt koteloille vielä mitään. Pohdin vain minkä verran siinä on tilaa eli onko yleensä mahdollisuuksia 4" isommalle elementille ilman kotelon purkua tai muuta radikaalimpaa toimea. Paremmassa suojassa ne suljetussa tilassa olisi mm kosteudeltä kuin free airina ovessa.
Edellisen omistajan toimesta tuohon vakiopaikalle on tehty tökerö vanerilappu johon 4" DLS on tällätty. En tiedä onko kovin tiiviskään mutta ainakin epäsiisti.
Comment
-
Se tuli muuten myös mieleen miten järkevänä pidätte Urs4 lisävaimennusta?
Eli suomeksi sanottuna verhoilut mäkeen, vaimennusmattoa pinnoille ja vermeet takaisin.
Tuossa omassa luulisin suurimman parannuksen tulevan kontin vaimennuksesta. Hattuhylly, kabiinin ja kontin välinen runkopelti, kontin pohja ym. Etuovia voisi kanssa harkita mutta lähteäkö sitten suurempimittaiseen lattia- ja kattovaimenteluun. Aika hyvin vaimennettuhan tuo on jo tehtaalta lähtiessään.
Comment
-
5,25 noille vakiopaikoille saa juuri soviteltua, mutta 6,5 menee sitten jo taiteiluksi.
Itelle tulossa 6,5 tämän hetken suunnitelman mukaan vakiokaiutin paikan takapuolelle, johon tulee ovipahviin 3kpl 6,5 rinkulaa yks ovipahvin taakse ja kaks ovipaffin etupuolelle joista ulommaista suunnataan vähän ylöspäin ja kangas+hartsi+lasikuitu päälle.. Ovipahvin sisäpuolle tuleva rinkula sen takia että saapi asennuksesta tukevan ja tukevoitettua myös tuota ovipaffia. Eli sisäpuolelta ruuvaan ruuveilla kiinni nuo kaks rinkulaa jotka on kohdakkain.
Ovet oon vaimentanu kahteen kertaan Dynamatin bitumilla ja sitten Splen-vaahtomuovi vielä kaiuttimen kohille.
Ovipahvit ois vielä tarkotus jäykistää pellinpalasilla ja bitumilla.
Ovissa on mitättömät vaimennukset joten ne kannattaa bitumilla vuorata hyvästi mutta pohja on mielestäni kyllä aika hyvin eristetty, sille en aatellu ite ainakaa tehdä tässä vaiheessa mitään.
Katon vaimennusta kannattaa myöskin harkita, kuuleman mukaan vaikuttaa myös ajomeluun aikas paljon, vaikka kyllä vähä kummalta tuntuu.. Mutta sehän selviää kun kokeilee, aikas suuri työmaa siinä vaan on.
Comment
-
Ursseissa katon vaimentamisesta innostuneille yksi pieni huomio. Sedaneissa kattoverhoilu on liimattu peltiin, eli lisävaimennuksen jälkeen tarvitset uuden kattoverhoilun. Vaahdot on pellin ja kankaa välissä tehtaalta. Veikkaisin, että parhaat tulokset saa ovet ja takapäästä vaimentamalla. Kontissa ei ole vaimennuksia sinänsä missään vaan aina löytyy heti verhoilun takaa pelti.
Nämä näin pikaiselle rakennemuistelolla ;)
Comment
-
Olettaen että S6:ssa on samanlaiset kaiutinpaikat kuin S4:ssa niin etuoviin tosiaan aika paha saada sopimaan 4" isompaa. Ainakaan jos haluaa säilyttää paikat ehjänä alkuperäiseksi palauttamisen kannalta. Itse asentelin juuri pari viikkosa sitten Fusionin Powerplant 3-tie sarjan niin että diskantit ja 4" elementit on etuovissa, 6.5" piti rakennella etupenkkien juureen mut eihän sinne mitään sovi, takaoviin meni sit pienellä vaneriaskartelulla orkkis 5.25" tilalle. Takaovien lasit ei tosin aukea enää alas asti kun tulee elementtien rungot vastaan, mut eipä ne muutenkaan kokonaan aukeisi. Jollakin vähemmän järeällä erillissarjalla ei varmaan olisi moista ongelmaa mut noi Powerplantit on ihan tolkuttoman kokoiset.
Äänieristys on tosiaan aika olematon noissa ovissa, ovipahvien alta onneksi paljastuu aika isosti tilaa josta vaimennusmattoa pääsee laittamaan.
Comment
-
rasse,
Millainen vaikutus tuolla ovivaimennuksella on ollut ajomeluun?
gedu,
Aa. Todays safety tip. Hyvä pointti. Monissa vehkeissähän tuon verhoilun saa irtikin. Tiedä sitten eduista. Kontti ja ovet on tosiaan ne suht selkeät kohteet mitä parannella.
Omassa on vielä tuo %#¤%"¤ Simons pörinäpönttö ilman muita vaimennuksia joka sitten pistää tuossa 2500rpm ympäristössä melkoista kuminaa ilmoille. Vakioputkella saisi sitä parannettua. Suksiluukun kautta ja kontista yleensä tulee kohtuullinen osa etupenkkienkin melusta. Lisäksi kuskin ovi suhisee. Olisiko siitä tiiviste painunut tai jotain. Istuu kyllä hyvin mutta molemmat etuovet "läpsähtää" kiinni kun takaovet menee mm sisältä suljettuna jämäkästi ja tiiviin kuuloisesti.
Konttiin ajattelin uutta MDF pohjaa jonka alle sitten vararenkaat ja muut sälät. Kontin ja kabiinin välinen levy vaimentaa, hattuhylly tiivistää ja vaimentaa. Josko siitä jotain. Tuntuu vain että ensi kesän "what to do" - lista paisuu paisumistaan. Onneksi on kohtuullinen loma tiedossa. :D
Comment
-
Tuosta omasta on alkuperäiset ritilät ja ties mitä jo tiessään joten siinä ei mitään sen kummempaa enää mene. Epäsiisti kankaalla päällystetty vanerinpala ja elementti siinä kiinni. Korokepalan kanssa tuohon saisi ainakin sen 5,25" menemään, ehkä suuremmankin mutta en tiedä mihin se kotelo soveltuu. Ja millainen osa erkkasarjaelementeistä on tarkoitettu freeair asennukseen.
Comment
-
gedu:
Kuinka sitten pitkäkattosesa, siinä on varmaanki irrotettava kattoverhoilu?
jtoivanen:
En osaa vielä sanoa mitään kun vasta toinen etuovi on vaimennettu ja oven säätöjä en oo vielä hakenu vimosen päälle kohilleen, nyt meinaa suhista ja kohista. Mutta palailen asiaan ku saan vaimenneltua ja säädeltyä.
Comment
-
Ovien säätöön on periaatteessa kaksi paikkaa:
1) koko oven säätö saranoista, taikka
2) ikkunakarmin säätö ovirunkoon nähden.
Saranoissa on muistaakseni säätösuunnat siten, että etuovea voi kääntää auton pituussuunnassa esim. takapäätä ylös/alas, takaovessa taas poikkisuunnassa sisään/ulos. Eli jos muihin suuntiin tarvii säätää, niin vaikkapa shimmilevyt saranan ja ovirungon väliin.
Ikkunakarmi on laseineen päivineen yhtäpuuta oven "sisäpellin" kanssa. Se koko hoito on oven päädyissä neljällä ruuvilla kiinni. Karmia voi säädellä hieman sekä sisään/ulos että ylös/alas. Oviverhous pitää poistaa että ruuveihin pääsee käsiksi.
Tietty vielä kolmantena voi säätää lukon vastakappalettakin (esim. sisemmäs, niin vetää oven kiinni tiukemmin). Tiivisteiden fuskaamisen korjaaminen näillä säädöillä voi olla kyseenalaista siinä mielessä, että helposti korin linjat ja peltien istuvuus kärsii, jos ne nyt alunperin on hyvin "jiirissä".
Comment
-
Rasse, Pitkäkattoisesta saa kattoverhoilun poistettua ehjänä, siinäkin on kyllä ihan tukevasti vaahtoa pahvien ja korin välissä.
[EDIT]
Löytyihän ne ovipahvi linkit http://www.carhifidirekt.de/index.ph...boards-audi-a6 Paria erinäköistä näyttäisi löytyvän.
[/EDIT]
Comment
-
On nuo sen verran hintavat, että otan omalle työlle vähän hintaa ja nykerrän mielummin jonkin korokkeen isommalle elementille. Tuo kotelon tilavuus ja mahdollisesti viritystaajuus pitäisi vaan tietää.
Mulla repsikan ovi on saanut jossain välissä pienen kopsun ja luulen, että tuo lukon vastakappaleen roplaus kokeillaan ensin. Onhan tuolla jo tuota ikääkin, joten pieni perussäätö voisi olla paikallaan. Tiivisteet näyttää olevan ihan ok, noin tuolla viisiin nopealla mulkaisulla.
Comment
-
Millaisia settejä väki on noihin ursseihin viritellyt? Yksi Focal setti on ilmoittautunut.
Suksiluukun reikää ajattelin hyödyntää subbarin höökimiseen. Ettei jää konttiin kumisemaan. Hattuhylly ja penkin selkäpelti vaimentaa kunnolla ja elementti puhkumaan suksiluukusta. 22x26cm oli suunnilleen sen läven koko. Hattuhyllyä voisi hyödyntää mutta se on vekeiltään aika monimutkainen joten tiiviin rakenteen saaminen on hankalampaa.
Midwooferien osalta se 4" menee vakiopaikalle mutta on aika köpö tapaus sitten kokonaisuutena. 5,25" menee kai pikkufiksillä mutta pitää tuossa ainakin mallata miten tuommoinen DLS MS6 tuohon torppaisi. Korokelevyjä saa rakennella ainakin...
Comment
-
No joo. Ei tuo MS6 kyllä kovin heittämällä mene. Ei sovi koko siihen kohtaan vaan paneelia pitäisi muokata joko rajusti tai sitten rakentaa varsin massiivinen korokerengas jotenkinpäin. Vähän keinotekoiseksi menee sekin. 5,25" kai tuohon suht järkevästi voisi vielä mennä.
Saako 5,25" sitten hyvää midbassoa aikaan?
Comment
-
Niinpä. Nykyisille 4" on nyt pelkästään soittimen muistaakseni 50Hz 12dB/okt suoto päällä ja kyllähän ne humppaa aika reilusti suht maltillisillakin voimakkuuksilla jos bassoa on. Tiedä sitten jos pistäisi soittimesta 50Hz 12dB ja soittimesta vaikka 80Hz 12dB. Subbarin koittaisi sitten siihen saada menemään.
Comment
-
Eipä tuo tuosta paljon kummene jos oveen ei järkevällä työmäärällä 5,25" isompi mene niin niihin se on tyydyttävä.
Käytettävissä TC704 SPL Dynamics vahvistin, MS6 magnesium sarja DLS josta toinen MS6 tosin paskana (jos jotain kiinnostaa varaosiksi ostaa niin tuosta saa tuon ehjän elementin), suotimia ja diskantteja olisi mahdollista käyttää. Edessä soiva DLS PS4 (http://www.powerset.fi/autohifi/dls/ps4.html) noin ainakin visuaalisen ilmeen perusteella arvioituna. Noita on siis ajettu 4-kanavaisella toinen sarja hattuhyllyllä, toinen edessä.
Kalustoa ei olisi tarkoitus hankkia ihan tolkuttomasti lisää ja varsinkin soittimella ja vahvistimilla olisi tarkoitus tulla toimeen.
Pari vahvinta mieleen juolahtanutta ajatusta etupään osalle:
Ostaisi tuohon DLS MS sarjaan 5,25" uuden sarjan midwooferit ja hyödyntäisi vanhat suotimet ja diskantit. Passiivinen etupää, subbari kaveriksi. TC704 sillattuna 2x200W etupäälle. Etupään ylipäästö vahvistimesta ja soittimesta 12+12dB/okt.
Pistäisi etupäälle koksun tai tuon nykyisen 4" sarjan puoli-aktiivisena. 4" johonkin kohtaa kojelautaa / oveen pienet kotelot / läpykät, diskantti pilariin tms. Oviin taas ne 5,25" midwoofereiksi. Keskarille 250Hz 12dB/okt ylipäästö (vahvistimesta, säädettävissä 50-250Hz) ja midwooferille samaan kohtaan vastaava alipäästö. Midwooferin ylipäästö sitten loivahko 12dB/okt soittimesta. Meneekö liian monimutkaiseksi?
Subbarin autossa on ollut SPL Dynamicsin Pro 15D2. Varmaan ihan ok mutta se(kin) paskaksi soitettuna. Toinen kela sohjona, rahisee ja on riski vahvistimelle. Kotelona käytetty varapyöräkoteloa. Todennäköisesti liian pieni refleksikotelo. Massiivinen kumina.
Ajatus oli basson osalta pistää subbari puhkumaan joko suksiluukusta (mieluusti kyynärnoja sitten alhaalla) tai sitten noille DLS MS6 oli tehty hattuhyllyyn noin 20-22cm kanttiinsa olevat neliskanttiset reiät (koteloille). Niihin voisi myös soveltaa 8-10" siten että elementit hattuhyllyllä, kotelo hyllyn alla. Subbarille on vahvistimeksi DLS 1000 jotain malli. 400/700/1000W (4/2/1 ohm). Suodin 12/24dB/okt, portaaton vaiheensäätö ja kabiinin puolelle asennettava tasonsäätöpotikka. Näppärän oloinen laite.
Niin. Mitenkäs kanavan hfii-prot suosittelisi?
Kotilaitteiden kanssa on tullut jonkun verran pelattua ja rakenneltua mutta autopuolella on vähän uutta. Asennukset olisi tarkoitus niputtaa muiden hommien oheen kesälle kun autoa tulee purettua sieltä sun täältä muutenkin. Konttia ja ovia on tarkoitus vaimentaa vaimennusmatoilla. Samaten ovipaneelit ym. Kottiin uusi pohjalevy, varapyöräkoteloon tarvikkeita tai ehkä jopa varapyörä. Bassokotelo joka tapauksessa kontin etuosaan, vahvistimet sen takaseinään.. Oviasennuksia pitää ainakin siistiä. Midwooferin asennuslevy on aika tökerö ja diskantti on vain "pudotettu" alkuperäiselle asennuspaikalle ritilänsä taakse.
Comment
-
Itselläni on 12" free-air elementti suksiluukussa, edessä 4" erillissarja, takana 5,25" erillissarja, koko höskää ajaa 6-kanavainen JBL. Soi minun "puurokorvilleni" vallan miellyttävästi, basso jaksaa tarvittaessa täryttää kuskin penkkiä, kuitenkaan hyökäämättä missään kohtaa jumputtamaan. Resonoimaan pääsee tällä hetkellä, vissiin edellisen tankissa käynnin jäljiltä vähän huonosti pultattu selkänojaan, aikaisemmin ei sitä tehnyt.
Elementit kaikki DLS:ää, erillissarjat Reference mallistosta. Asennettuani nämä soittokuntoon jouduin toteamaan, että nyt minulla on parempi soundi kuulokkeiden lisäksi autossa, kuin kotiteatterissa.
Comment
-
Aivan. Sattuuko mallit sinnepäin:
http://www.powerset.fi/autohifi/dls/ps4.html
Tuommonen edessä?
Taakse näkyy olevan 5,25" paljon vaihtoehtoja. Referenssisubbariksi ... tämä:
http://www.powerset.fi/autohifi/dls/rw12.html
Ihan mielenkiintoinen ajatus kyllä kieltämättä. Kovin tiiviiksi sitä konttia ei oikein saa kun ainakin minulla tulee hattuhyllyn reikien lisäksi penkin sivuista reiät koripellissä. Toki sieltä on helppo tehdä kaapelivetoja.
Tuo hattuhyllyoptio on vähän suuritöisempi kun se vaatii kotelon lisäksi semmoiset 20-22cm kanttiinsa olevat "tornit" ylöspäin oikeista kohdin (läpivienti hattuhyllyn läpi) ja niiden päälle sitten hattuhyllylle uusi pohjalevy ja elementit siihen kiinni.
Millaisilla suodoilla nuo on sinulla kytketty ja miten kovilla tuo 4" sarja on edessä?
Comment
-
http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=1176 Etupäänä
http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=1178 takapäänä
http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=1169 subbarina
en ole uskaltanut kokeilla mitä setti kestäisi, korvat särkyy ennen kuin elementit lähtee leikkaamaan. Takapenkki tuntuu tiivistävän aika tehokkaasti kaapelivientiaukot, subbarin saa kyllä soimaan kaiken päälle, kontrolloidusti, niin halutessa ;) Omaan käyttöön (levylautaselta on löytynyt yhtä aikaa sibeliusta, griegiä, beastia boyssia, massive attackia ja timo maassia :)) on toiminut tosiaan ihan riittävästi
Comment
-
Juu. Mainitsetko vielä miten olet nuo suodot pistänyt? JBL on varmaan siinä suotimet vai oletko soittimesta suodatellut?
Mulla on edessä visuaalisen ilmeen perusteella tuo 4" PS4 sarja. Varsin samankaltainen.
Onko sinulla urssissa kiinteä konttipelti penkin selkänojan takana? Ja elementti sitten siinä kiinni? Vie nuo free-airina ainakin minimaalisesti tilaa. Paljon 12" isompi tuonne ei taida mahtua.
Comment
-
Pakko himppasen hehkuttaa tuota omaan paksiin eksynyttä Peerlesin XLS 12 -subia. Vähän yli 20 litran suljetussa kotelossa jenkkaa oikein kivasti, joskaan ei ole mikään dB-tykki. Itse en kyllä sellaista kaipaakkaan. Vielä kun saisi tuon etupään kuntoon, saisi vähän sopivammat jakotaajudet sillekin.
Comment
Comment