Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8L, Help: polttoainemittari näyttää väärin.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8L, Help: polttoainemittari näyttää väärin.

    Onko kenellekkään sattunut eteen sellaista onkelmaa, että polttoainemittari näyttäisi väärin?

    Mun A3:n mittaristossa syttyy polttoainevalo tasan puolentankin kohdalla! Ajotietokone näyttää jäljellä olevaa matkaa noin 70-100km valon syttymisen jälkeen, joten se on kaiketi oikeassa yhdessä polttoainevalon kanssa. Virtojen pois ollessa viisari jää pikkasen punaisten merkkien yläpuolelle. Kuuluisi kaiketi painua alas?

    Ratkaisuja kaivataan ongelman korjaamiseksi...

  • #2
    Joo... Kertokaa ihmessä mikä vialla, koska itsellä täysin sama vika. Ois kiva korjata toi pieni kauneusvirhe.

    Comment


    • #3
      Skodissa ainakin saa merkkihuolloissa käytetyillä VAS testereillä sopeutettua polttoainemittarin. voisi kuvitella että tästäkin sais?

      Comment


      • #4
        Sanoisinpa ettei noin suurta "heittoa" korjata sopeuttamisella. On perin todennäköistä ettei siihen auta muu kuin mittariston vaihto, sillä vian väitetään olevan mittaristossa (joku polttoainemittarin komponentti on tiltannut) tuollaisissa tapauksissa. Mittari yleensä näyttää myös neljännestankin liikaa kun tankin täyttää...
        Niitä on ilmeisesti myös joissain mittarihuolloissa korjattu vaihtelevalla menestyksellä. Eikä tuollainen vika yleensäkään liene mikään harvinaisuus.
        Olen myös ymmärtänyt ettei vanha mittaristo sitten enää kelpaa vaihdossa hyvitykseseen jos sitä on räplätty. Taisi olla 500 luokkaa vaihtomittaristo + vaihto ja sen "sopeutus" uuteen ympäristöön...
        Haulla pitäisi myös löytyä asiasta lisää foorumilta...

        Comment


        • #5
          Kävi tossa mielessä jos esim. romikselta hankkii samanlaisen mittariston ja tuuppaa vaan piuhat kiinni. Tarvitseko tässä tapauksessa koodata/sopeuttaa? Tietoa?

          Entäpä saiskohan asian kuntoon/paremmaksi, jos vain ottais viisarin irti ja kääntäis sen oikeaan asentoon? (esim. kun tankki on täysi) Mutta saako viisarin paikoilleen mihin asentoon vain haluaa?

          Comment


            #6
            Muistaakseni mm. ajonesto tarvitsee sopeuttaa mittariston vaihdon jälkeen, mutta voin muistaa väärin.

            Comment


            • #7
              kannattaisikohan ensin katsoa vag comilla näyttääkö anturi tankissa oikein!!!

              Comment


              • #8
                Nonii, bensamittari toimii taas. Suoritin ihan koemielessä ns. manuaalisen kalibroinnin. Korjauskustannuksia syntyi täyden bensatankillisen vaatimien eurojen hinnan verran, mutta itse korjaus 0 euroa.

                Minulla siis lähtökohtana oli, että polttoainemittari heitti puolella tankilla ylöspäin, jolloin polttoainevalo syttyi aika tarkalleen viisarin ollessa asteikon puolessa välissä. Ajotietokoneen matkaa jäljellä toiminto näytti oikein.

                Tässä ohje bensamittarin "manuaalikalibrointiin", jos sellainen onkelma riivaa:

                HUOM! Minä sain seuraavalla menetelmällä korjattua oman autoni mittariston ja EN vastaa seurauksista jos joku poropeukalo tuhoaa oman mittaristonsa sitä räveltäessään näillä ohjeilla:

                1. Tankkaa tankki täyteen
                2. Mene asennuspaikalle ja pura mittaristo irti
                3. Avaa mittariston lasi, jotta pääset viisareihin käsiksi
                4. Ota polttoainemittarin viisari irti (lähtee hyvin haarukalla vääntämällä)
                5. Mene autoon ja kytke mittariston johdot paikalleen (mittariston lasi ja polttoaineviisari siis edelleen irrallaan)
                6. Käännä virrat päälle
                7. Virtojen ollessa kytkettynä, työnnä polttoaineviisari paikalleen, siten että se näyttää täyttä tankkia. Paina hiukan, jotta viisari pysyy paikallaan
                8. Kun virrat kääntää pois, pitäisi viisarin mennä normaalisti ala-asentoon
                9. Kytke mittaristo irti ja paina polttoaineviisari kunnolla pohjaan saakka
                10. Kasaa mittaristo ja laita takaisin paikalleen autoon
                11. Yeah! Homma hoidettu ja polttoainemittari näyttää oikein!

                Hintaa remontilla 0 euroa ja aikaa kului noin 30 minuuttia.

                Comment


                  #9
                  Ihan mielenkiinnosta, onko pysynyt ko. toimenpiteen jälkeen edelleen kohillaan vai alkanut vaeltaa uudelleen ?
                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.7.2016, 12:00.

                  Comment


                    #10
                    Ei pysy. Vaeltaa uudestaan. Viisarimoottorin vaihto korjaa vian.

                    Comment


                    • #11
                      Itsellä viisari heittää vähän(?), mutta pelottavasti silti. Se saattaa nytkähdellä ~0.5cm akselilla esim. jonkin viivan molemmin puolin, mutta ei usein. Joskus myös kun auton laittaa parkkiin ja viisaria tuijottaa hetken niin se ikään kuin korjaa asentoaan nytkähtelemällä vähän sinne tänne. Valo on kyllä huutanut vähästä bensasta ihan oikean näköisesti kun ollaan päästy punaisen alueen hujakoille, mutta tuossa joulupyhinä ei ollutkaan niin hyvä tuuri enää; kun valo syttyi ja laitoin juuri autoa parkkiin jatkaakseni matkaa seuraavana päivänä (kylmällä koneella), pääsin n. 10km - valon enää syttymättä lainkaan - ja auto jätti tielle. En oikein tiedä minkä piikkiin tuon saisi, luulisi valon tajuavan jos tankki oikeasti on niin pohjilla että kylmälläkin koneella rauhallinen ajo imee tankista kaiken...

                      Comment


                        #12
                        Anturivikaa veikkaisin tuossa tapauksessa, jos bensavalokin sekoilee.

                        Ihan mielenkiinnosta, onko pysynyt ko. toimenpiteen jälkeen edelleen kohillaan vai alkanut vaeltaa uudelleen ?
                        Ei pysy. Vaeltaa uudestaan. Viisarimoottorin vaihto korjaa vian.
                        Pistetään nyt vielä tarkennuksena tuohon viimeistä edelliseen, jos ei ollut silmiin osunut:
                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=107991

                        Comment


                        • #13
                          Viisari seilailee täälläkin.

                          Alkaa tuntua merkkiliike / kasa euroja ainoalta vaihtoehdolta, mutta yritetään josko vielä apua löytys.

                          Elikkä: Viisari heittelee. Yleensä näyttää tyhjää tankkia, välillä näyttää oikein. Joskus auton startattua näyttää täyttä ja sitten tipahtaa tyhjälle. Tankin kun täyttää yleensä viisari asettuu puoleen tankkiin.

                          Vikakoodinluku laitteella kun menee mittaristoo "kiinni" ja katsoo antureiden arvoja, niin viisari ja "kapulan" antamat ohmit näyttäs järkeviltä.
                          Esim. viisari puolessa ja ohmit n.170. Viisari 1/4 ja ohmit n. 135 jne..

                          Mittaristolle tein syöttötestin ja pelas normaalisti. Jäljelle jäänee anturit (toivottavasti)

                          Bensa tankista avasin molemmat korkit ja nostin pumpun ja anturit pois. Silmämääräsesti näytti hyvältä, ei rikki eikä kulumia. Laitoin takasi piuhan päähän. Heilutin käsineen kohoja vuorotellen ja yhtäaikaa viisari seurasi aina oikein perässä.

                          Tänään mittasin suoraan anturista ohmit. Näytti 153. Huomasin kuitenkin että mittaristo/ lukija näytti 137-145 eli seilas tolla välillä..?
                          Mikä selittää eri arvot? Sopeutus??

                          Niin ja auto toi a3

                          Jos joku otti tolkkua selostuksesta ja osaisi kertoa mitä vielä voi testata että saisi haarukoitua vian johonkin yksittäiseen osaan.
                          Nuo tahtoo olla sen verra tyyriitä osia että ei raaskisi ostaa nurkkiin pyörimään. :)

                          Comment


                            #14
                            Tänään mittasin suoraan anturista ohmit. Näytti 153. Huomasin kuitenkin että mittaristo/ lukija näytti 137-145 eli seilas tolla välillä..?
                            Mikä selittää eri arvot? Sopeutus??
                            Mittaristo ei ole mikään tarkkuusmittalaite. En usko että tuolla erolla on mitään väliä.

                            Katso, että onko Magneti marellin mittaristo, jos on valkoinen takakuori, niin valmistaudu ostamaan mittaristo.

                            Muutama noita tullut vastaan, jossa on piirilevyn tai komponentin sisäinen halkema, jota ei ole mikroskoopillakaan löytänyt. Mittariston piirilevyä vääntämällä voi todeta ongelman, silloinmenee viisarit edestakas.

                            Comment


                              #15
                              AUTOTRONIX FINLAND OY
                              TOPLALAHDENTIE 3
                              51740 HUUHANAHO
                              Puh: 044 0844917

                              Korjasi ainakin meidän A3 mittariston. Käytännössä mittaristo lähti Hollantiin Actronics.nl. http://www.actronics.eu/en. Pari kolme viikkoa kesti reissu.
                              Autokauppias teetti korjauksen. Vikana oli, että mittaristo ei toiminut kuin vasta tarpeeksi lämmettyään, jos silloinkaan.

                              Comment


                                #16
                                Sulla oli Magneti Marellin prosessorivika, joka on helppo korjata, ei tartte lähettää Hollantiin asti kolmeksi viikoksi, kun homma hoituu Suomessakin yleensä parissa tunnissa odottaessa. Tuolla mun viestin #12 linkissä on selitetty nuo vikavaihtoehdot aika yksityiskohtaisesti.

                                Comment


                                  #17
                                  Kukas noita sitten suomessa korjaa? Kaikki ei taida omin kätösin pystyä...
                                  Erittäin hyvä FAQ sulla aiheesta.
                                  Viimeksi muokannut klahti; 19.7.2012, 11:06.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja klahti Näytä viesti
                                    Kukas noita sitten Suomessa korjaa?
                                    Nimimerkki amalin... :) !

                                    Comment

                                    Working...
                                    X