Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 2.5TDI V6 -01 ei käynnisty kunnolla puolilämpöisenä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 2.5TDI V6 -01 ei käynnisty kunnolla puolilämpöisenä

    Terve
    Ongelmat alkoivat pari kolme viikkoa sitten. Auto seisoi lämpöiseksi ajettuna 2 tuntia pihalla, jonka jälkeen ei meinannut millään lähteä käyntiin(joutui starttaan kauan), kylmänä lähtee tosi hyvin käyntiin. Autolla on ajettu 195 tkm, siihen tehtiin jakopäänremontti joulukuun puolivälissä. moottorin lämpöanturi vaihdettiin viikko sitten kun oli rikki (mittariston lämpöviisari ei noussut), mutta ei auttanut. Auto toimii ihan ok muuten.

    Moottorin tyyppiä en tiedä muutakun, että on V6 moottori
    ja lämpöanturin oli vihreä ja siihen menee neljä johto (jos jotakin auttaa tämä tieto) ja auto on quottro.

  • #2
    Olisko pumpun ajoitus pielessä, tuollaista oiretta silloin esiintyy.

    Comment


      #3
      Voisi olla ilmavikaa. Jos ilmenee nokka ylöspäin parkkeerattuna niin silloin ainakin saa ilmaa -->>>takaiskuventtiilit.

      Joskus p-aineen tuloletku on hankautunut melkein poikki kohdasta jossa letku tulee lokasuojan tienoilta konehuoneeseen, hankautuma on yleensä piilossa pintaa vasten.

      Lämpöantureita on useita, mutta 2 tunnin jälkeen kyllä pitäisi hehkuttaakin, ehkä toinen anturi antaa väärän tiedon --->>>vaihda loputkin.

      Hehkut on yleensä tuon ikäisessä jo sököt, 1-4 kpl enää toimii, loput mykkiä. Tämä ei välttämättä kuulu käynnistäessä juuri mitenkään ainakaan pikkupakkasilla.

      Comment


      • #4
        Ei ole hehkuvika jos lähtee hyvin kylmänä käyntiin. Pumpun ajoituksen pielessäolo tekee sen, että tarttis hehkua lämpimänäkin käynnistykseen, mutta kun systeemi ei hehkuta.
        Eräässä vehkeessäkin laitteessa hehkutus toimi vielä hehkuvalon sammumisen jälkeen, ja siten sen sai lämpinäkin käyntiin. Jakopäärempan jälkeen ei tarvinnu tuota ylimääräistä lämminhehkua. Ajoitus oli pielessä.

        Voit kokeilla ettet starttaa heti hehkun valon sammuttua, odota vielä muutama sekunti, voi lähteä paremmin käyntiin. Oletan syyn löytyvän jakopäästä jos remppa on just tehty.

        Comment


        • #5
          Omassa kulkineessa, A4 Avant 2.5TDi (BDG) -05, oli samanlaista vikaa. Epäilin itsekin tuota ennakkoa, kun jakopääremontti oli tehty edellisen omistajan toimesta 20tkm aiemmin. Ennakkoa säädeltiin ja anturit kateltiin läpi, ei löytynyt vikaa.

          Vikakoodien luku näytti "Ruiskupumpun ohjainlaite viallinen" tms. herjaa. Tuo ilmestyi aina uudelleen, kun yritti käynnistää puolilämpimänä. Joskus piti yrittää todella pitkään käyntiin. Kylmänä ja kuumana lähti käyntiin todella hyvin.

          Pumpun ohjainlaite (=koko pumppu) meni vaihtoon. Autolla oli ajettu 150tkm.

          Comment


          • #6
            Katteleppa ilma vuotoja. Kirkas letku kannen päällä onko kuplia. Onko diesel paluuletkut ehjät?

            Onko dieselsuodatin ehjä? Suodattimen kannen kara kiinni?

            Koska tuohon on vaihdettu hehkut?

            Jos ei koskaan vaihda ne.

            Lopuksi tarkasta ruiskupumpun ajoitus/tuotto/kunto

            Comment


            • #7
              ei toimi edellekään.
              Viimeksi muokannut Tomppa_89; 31.1.2009, 17:38.

              Comment


              • #8
                Ei toimi vieläkään täysin kunnolla. ajoitus oli myöhässä n. 5 asetta nytten se on nollassa, muttei käynnisty vieläkään kunnolla puolilämpöisenä. auto olisi tarkoistus säädättää uudelleen alkuviikosta mutta kuinka monta astetta kannattaisi laittaa ruiskupumppua ennakkoon jos joku osaisi sano jonkun astemäärän jota kannataisi seuraavaksi kokeilla niin olisin erittäin kiitollinen.

                Comment


                • #9
                  Edelleen sama vika kummittelee puolilämpöisenä saa sahata. Polttoaine suodatin vaihdettu ja takaisiniskuventiili. Kirkaassa letkussa ei mene ilmakuplia, eli ei oo ilmavuotoja.

                  Moottorin päällä oleva neljäpinnin lämpöanturi vaihdettu (vihreä). Onko tässä moottorissa vielä jossain toinenkin anturi joka ohjaa moottoria/hehkuja? Ja jos on niin missä?

                  Hehkut on vaihdettu 130tkm kohdalla nyt mittarissa 223tkm. Kylmänä lähtee tosi hyvin käyntiin ja hehkuttaa n 5-10 sekuntia.Vikakoodit luettu--> ei koodeja. Kaksi viikko sitten vaihtettu varta 100ah akku. Alkaa hermot menemään tän auton kanssa kun ei toimi niinkuin pitäisi.

                  Comment


                  • #10
                    Kuinka monta kertaa ei ole lähtenyt ollenkaan käyntiin?
                    Omassa kulkineessa sama oire, mutta aina lähtenyt kuitenkin pyörimään.

                    Comment


                    • #11
                      Jos pysäköit nokka alamäkeen, niin auttaako? Onko syöttöpumppu jo vaihdettu?

                      Comment


                      • #12
                        Kuinka monta kertaa ei ole lähtenyt ollenkaan käyntiin?
                        Siis aina lähtee kyllä käyntiin mutta saa pyörittää joskus harvoin lähtee nätisti käyntiin puolilämpöisenä ja sahauksen pituus jolla lähtee käyntiin vaihtelee 10-25 sekunnin välillä. Pahin on aina kun auto on seissonut yli 2 tuntia.

                        Jos pysäköit nokka alamäkeen, niin auttaako? Onko syöttöpumppu jo vaihdettu?
                        Ei oo vaihdettu eikä oo vaikutusta jos laittaa nokan alamäkeen ja kuitenkin kone lähtee aina hienosti käyntiin kun kerkee jäähtyä kokonaan jolloin hehkuttaa yli 5 sekuntia, avain koskettaa niin käynnissä. Kukaan ei vielä oo vastannut että onko tässä joku hehkutus/moottoria ohjaava TOINEN lämpöanturi sisällä sen halusin ihan varmuuden vuoksi vaihtaa jos on.

                        Comment


                          #13
                          Ennakko kannattaa säädättää/ säätää aina kartan ylärajalle .Jos jätät keskialueelle ,niin ei välttämättä lähde vielä säädön jälkeen kunnolla käyntiin , mutta kun säätää kartan ylärajalle ,niin kaikki on kyllä ruenneet lähtemään kunnolla myös puolilämpöisenä ,mitä olen itse säädellyt .

                          Comment


                          • #14
                            Ex Bemarissa 530 d oli sama vika kolme hehkua oli pimeenä oireili samalla tavalla ei lämpimänä kunnolla käyntiin. Kun kaikki hehkut vaihdettiin niin alkoi pelaamaan.

                            Comment


                            • #15
                              itellä ei meinaa lähteä käyntiin kylmänä, lämpimänä lähtee heti ,mutta kun on muutaman tunnin seisonu niin ei millään, oiskohan tossakin ajoitus pielessä, menee kyllä kohta remmin vaihtoon ,että kannattaiskohan se siinä samalla tarkistaa/säätää??

                              Comment


                              • #16
                                Tuosta Ael huono käynnistymään ketjusta löytynee kaikki oleelliset tiedot.http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=83138

                                Comment


                                • #17
                                  Nonni vikapaikallistettu, ruiskupumpussa vikaa kävi vian selvityksessä ja olivat ihan varmoja että pumppussa on vikaa, vikakoodi: 0226 Ruiskutusennakon säätöero. Uuden pumpun hinta 1650€ ja työ 400 yhteensä 2050€ :(
                                  Minkä hintasia pumput on saksassa? Onko näitä clubilaiset menestykkäästi korjannut?
                                  Viimeksi muokannut Tomppa_89; 31.3.2010, 05:55.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuommonen linkki jäänyt kirjanmerkkeihin kummittelemaan. Itselle ei tullut käyttöä kun auto jatkoi matkaa, mutta ainakin oopelin puolella ovat käyttäneet.

                                    http://www.vp44diesel.de/en

                                    Jaahas..olihan tuossa nykyisessäkin kehonkuljettimessakin VP44, eli jos joskus vedot loppuu niin aion kyllä kokeilla.

                                    Comment


                                      #19
                                      Laitetaas tämä nyt tännekin. Eli myös kotimaassa taitaapi nyt tuo pumpun korjaileminen onnistua eikä tuo nyt mitään älyttömän hintaistakaan ole.

                                      http://www.sercaphuoltopalvelut.com/vp44.html

                                      Onkohan jollakin jo kokemusta kuinka tuo homma onnistuu tuolla pohojoosessa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei taida Sercappi huoltaa pumppuja vaan ohjauslaitteita pelkästään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Niinhän tuo saattaa hyvinkin olla... Tosin nuo ns. mekaaniset korjaukset luulisi onnistuvan monessakin paikassa???

                                          Comment


                                          • #22
                                            Päivitystä tilanteeseen: Auto kävi pumpun vaihdossa uusi tehdaskunnostettu pumppu ja hehkut vaihdettiin. Tilanne parani mutta ei toimi vieläkään niinkuin pitäis pr**. lähtee kylmä ja lämpösenä avainta kääntämällä käytiin ja jos lämpömittari vähänkin nousee n.60-90*C asteinen moottori, niin silloin käynnistyy hyvin. ennen sai startata n.30 sekuntia ongelma lämpötilassa että käynnistyi nyt lähtee n.6 sekunnin startilla , mutta pahin Lämpötila on juuri sellain että moottori ei ole ihan kylmä että tekesi pitkän hehkutuksen 3-5 s eli silloin kuin moottorinlämpötila on noin 10-40 astetta. Niin hehkuvalo vaan vilahtaa(eli pikahehkutus) niin silloin ei lähde heti käyntiin. Ajoituskin säädettiin diesel paljalla kohdilleen, eli ei pitäisi olla siitä kiinni. Eli saako tästä koko pikahehkun pois, että hehkuttais aina jonkun 3-5 sekuntia lämmöistä riippumatta. Sillä aina kun tekee pitkän hehkutuksen niin lähtee ns. palmun alta :) Alkaa meneen auton kanssa hermot, eli olikos jollain ehdotuksia mitä seuraavaksi tekis/tarkistais. Ei oo ilmavaivoista kyse sille letkuissa ei mene ilmakuplia ja paluuletkut vaihdettu ja uusi alkuperäinen dieselsuodatin vaihdettu huollon yhteydessä (vikakoodit luettu-> ei mitään). (Anteeksi pitkä selotukseni alkaa hermot meneen, koska auton pitäis aina lähtee yhtä hyvin käyntiin)
                                            Viimeksi muokannut Tomppa_89; 9.4.2010, 04:19.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko säädetty kartan ylärajalle, vai ns.kohdalleen?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja dr_ink Näytä viesti
                                                Onko säädetty kartan ylärajalle, vai ns.kohdalleen?
                                                Kohdalleen laitoivat treen dieselissä, sanoi vielä asentajakin että tietokone hakee itse ajoituksen kohdelleen kun laittaa virrat päälle, kunhan ajoitus merkien mukaan on kohdillaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tietokone säätää ajoituksen kohdilleen vasta kun auto on käynnissä... EI ENNEN SITÄ .Eli käynnistättäessä pitää ajoituksen olla kohdallaan, jos meinaa saada auton käyntiin... Ihmetyttää tämä epätietoisuus dieselkorjaamojen kanssa ... Eli ennakko kartan yläreunaan ,niin varmaan lähtee käyntiin ,oli kone lämmin tahi kylmä tai jotain siltä väliltä..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuka tehnyt jakopään remontin,oliko ammattimies.Omassan kulkineessa oli samanlainen vika.Puolilämpimänä ei käyntiin kovinkaan helposti,myöskin vaihdettu jakopään hilppeet stefoja myöten.Siltikään ei toiminut oikein..Kun ajoitus laitettiin kellolla ja vag -komilla kohdalleen niin ei lähtenyt edes kylmänä käyntiin,roikan päästä lähti pitkällä sahauksella.Kuumana lähti hyvin käyntiin.Vika löytyi kuitenkin nokka akselin ajoituksesta mikä ei ollut mennyt aivan kohdalleen.En kuitenkaan purkanut jakopäätä uudelleen vaan käänsin pumpun ajoitusta hieman myhäisemmälle jonka jälkeen toimi vähintäänkin tyydyttävästi.Niin laitoin itse jakopään kuntoon,käytössäni ei ollut huoltoon tarvittavia erikoistyökaluja jonka johdosta nokka ei tullut aivan oikeaan asentoon kampiakseliin nähden.Heittoa oli varnaan 1aste tai jotain sinnepäin silmämääräisesti katsottuna asennuksessa tarvittavat merkit olivat kohdillaan ->kampiakseli ja nokan asento.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei muuta kuin uudelleen ajoitukseen vaan. Itselläni ei merkkien mukaan laitettuna meinannut startata ollenkaan, mutta kuten yllä jo mainittiinkin pikkuisen ajoitusta muuttaen jo alkaa tapahtumaan niin kylmänä kuin puolilämpöisenäkin. Meinaa usean diesel korjaamon tietotaito loppua jos kone ei moitteettomasti toimi kun merkit ns. kohdillaan. Sen jälkeen sitten vaihdatetaan osia! :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo o kai se sitten pitää viedä uudellleen ajoitettavaksi dieselissä oli pumpun vaihdoissa siellä ja asentaja väitti että korjaa itse kun laittaa virrat päälle (Itse epäilin tota kanssa mut varma en ollut asiasta) mutta täytyy mennä vänkäämään, että laittaa sen ylä kanttiin ajoituksen. jakopää on kohdillaan hienosti toimi 20 tkm ennen kuin alkoi vittuileen käynnistyminen.
                                                        Viimeksi muokannut Tomppa_89; 9.6.2013, 21:40.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...8&postcount=20

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Hehkutukseen tuo huono käynnistyminen puolilämpöisenä ei liity, eihän sen ole tarkoituskaan hehkuttaa enää +5 jälkeen tms.

                                                            Kokeilkaa startata, kun oireet esiintyy, se lämpöanturin piuha irti. Jos lähtee hyvin käyntiin, niin vika on kuluneessa pumpussa, en nyt muista tarkasti ulkoa missä. Kuitenkin vaikuttaa polttoaineen määrään ja ajankohtaan. Hätäapuna tein omaan ex -98 2.5V6TDI:hin rele/vastus vírityksen, joka startatessa (herätys startilta) kuljettaa virran vastuksen kautta. Laitoin vastuksen kautta, joten tuo johto ei ollut kuitenkaan kokonaan irti.
                                                            Vastus tulee johtoon #3, joka siis katkaistaan, ja tein sen niin, että laitoin rinnakkain johdot tuohon väliin. Toinen menee tuon vastuksen kautta ilman relettä. Toinen sitten releen kautta siten, että katkaisee releen kautta kulkevan virran startatessa, jolloin virta kulkee vastuksellisen johdon kautta. Aina muulloin releen kautta. EDIT: Vastuksen arvo omassa virityksessä oli muistaakseni 10kOhm. Sillä ei nyt periaatteessa suurta merkitystä varmaan ole, kunhan yhteys säilyy, niin ei tule katkosta virrankulkuun pumpulle.

                                                            Jotensakin näin, en ole sähkömies niin en tiedä miten nuo komponentit pitäs piirtää, mutta jos jotain kuvaa antaa.
                                                            Click image for larger version

Name:	Hamman-mod.jpg
Views:	1
Size:	13,7 Kt
ID:	1598805
                                                            Ongelmia ei tuon jälkeen ollut enää. Kerroin myös uudelle omistajalle, niin tiesi mitä ylimääräisiä piuhoja konehuoneesta löytyy.
                                                            Tälle viritykselle taisi olla joku nimikin, hamman-mod. TDIClubin foorumilla ainakin on asiasta enemmän.

                                                            Vastuuta en yo ohjeista kuitenkaan ota.
                                                            Viimeksi muokannut msippala; 1.5.2010, 08:59. Perustelu: Edit1: vastus; Edit2: kuva

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X