Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Minkälainen kytkentä huomiovaloille?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Minkälainen kytkentä huomiovaloille?

    Tuossa käsillä kun sattuu olemaan tuollainen kohtuu fiksun näköinen LED-huomiovalosarja, niin kait sitä voisi koittaa säveltää kiinnikin ja katsoa miltä näyttävät. Kohteena A4 B5 alkuperäisillä xenoneilla, ei minkään maailman valoautomatiikkaa tällä hetkellä. Kytkentä on nyt hiukan hakusessa itsellä, eli miten saisi seuraavanlaisen toiminnan:
    -virrat päälle (tai auto käyntiin) -> huomiovalot, parkit ja rekisterikilven valot palamaan
    -parkkiasento kytkimestä -> alkuperäinen parkkitoiminto, eli mittarivalot, parkit ja rekisterikilven valot, EI HUOMIOVALOJA tähän asentoon
    -valot kytkimestä -> ajovalot ym. päälle normaalisti, huomiovalot pois päältä

    Valojen mukana tulleessa johtosarjassa on kaksi viisinapaista relettä:
    1. rele
    30= +12V, 5A sulake välissä
    87= valoille lähtevä +12V
    87a= tyhjä
    86= maa
    85= hyppy toisen releen 87a-liittimeen

    2. rele
    30= virtalukolta tai laturilta heräte koko systeemille
    87= tyhjä
    87a= hyppy toisen releen 85-liittimeen
    85= hyppy toiseen releen 86-liittimeltä, valoille maa
    86= heräte ajovaloilta, joka sammuttaa huomiovalot

    Ongelmana nyt siis lähinnä se, miten saadaan parkit ja rekisterikilven valot syttymään eli mihin tuon 1. releen 87-karva haaroitetaan, sekä se miten huomiovalot saadaan sammumaan parkkiasennossa (tämä ei ole kyllä pakollinen, mutta toivottava feature).

    Kaikkein helpoinhan olisi, kun tuon toisen releen 30-karvan ottaisi parkeilta, jolloin parkkiasennossa toimisi huomiovalot ja ajovaloasennossa huomiovalot sammuisivat, mutta kun tarkoitus oli jotain valoautomatiikan tynkää saada aikaan... Itsellä loppuu ajattelukyky sähkön kanssa aika lyhyeen, joten jos joku viitsisi hieman syventyä?

    Edit: lisätty oma räpellyskuva kytkennästä joka tällä hetkellä on voimassa
    Attached Files
    Viimeksi muokannut MR; 8.1.2009, 13:32. Perustelu: Lisätty liitteeksi kuva tämänhetkisestä kytkennästä

    #2
    Tuosta 87 karvasta pitäisi tehdä haarat taka-ajovalojen ja kilven valojen lussaan (maadotus on polttimon vieressä takana. Virtaska vaan jää vähän auki, mitä nuo huomiovalot tarttevat. Takapää syö yhteensä sen 20W eli vajaa 2A.

    Comment


      #3
      Niin, tietenkin tuon vasemman puolen releen 87-karvasta parkeille ja rek.kilven valoille haaroitus, sulake pitää mahdollisesti vaihtaa vähän isompaan.

      Mutta miten nuo huomiovalot saisi sammumaan kun valokytkin laitetaan parkkiasentoon? Pitäisikö tuohon asentaa vielä yksi rele, jolla saisi katkottua vielä tuon sinisen johdon? Miten saadaan releelle heräte parkeilta kun ne kytketään päälle, jos ne ovat jo päällä? Kyselenkö nyt tyhmiä, onko tähän mitään yksinkertaista ratkaisua olemassakaan?

      Comment


        #4
        Väkersin muutama vuosi sitten 80 automaattivalot. Siihen sitten upposi 5 kpl releitä ja kytkin. Valot siis syttyvät kun auto on käynnissä, mutta kytkimellä sen saa ohitettua. (helpoin osa kokonaisuutta).
        Toiminnassa sytyttävät siis rekisterikilven valot, parkit niin eteen kuin taakse ja tietenkin ajovalot.
        -Toiminto sammuu kun laittaa parkit.
        -Sammuttaa erikseen ajovalot jos sytyttää etusumuvalot, mutta pitää muut valot päällä.(tämä siis huonoihin keleihin, eikä mihinkään pr*l teini amis juttuihin)
        -Kun vuorostaan laittaa valot normaalisti päälle ko. Rävellys ei ole taaskaan ole toiminnassa, jolloin esim. ajovalot eivät sammu kun etusumuvalot kytkee päälle.

        Siinä saa jo hiukan pohtia ja opetella. pitää kaivaa jostain tuo kaavio esiin miten sen oikein tein.

        Comment


          #5
          Jos parkeilta ottaa ohjauksen oikean puoleisen releen 86-nastaan, huomiovalot sammuu, kun parkit menee päälle. Siinä vaan menetetään tuo huomiovalot+parkit-toiminto.

          Comment


            #6
            Huomiovalojen kanssa täytyy aina palaa parkit, muuten on laiton kytkentä. Parkkien kanssa ei taas tarvitse huomiovalon palaa, joten pelkät parkitkin saavat palaa. Lisäksi ajovalojen kanssa ei huomiovalojen saa palaa, joten siksi tuo alkuperäinen kytkentä on noin, eli ajovalot katkaisevat koko vasemman releen herätteen.

            Mutta kun tuohon kuvaan lisää nuo parkit ja kolmannen releen, saadaan nätti pitopiiri, eli tuo suora parkkikytkentä vetää itse herätteen katki koko systeemiltä. Mitä tuohon vielä pitää lisätä tai miten tuo pitäisi kytkeä, että saataisiin erotettua jotenkin tuo huomiovalokytkennän parkeille antama virta ja valokatkaisijan parkeille antama virta? Onko siihen edes mitään mahdollisuutta?
            Attached Files

            Comment


              #7
              Parkkien ohjaukseen rele ja syöttö suoraan akulta. Syöttö tulee joko tuosta päivävalopiiristä, tai katkaisijan ohjaaman releen kautta suoraan akulta.

              Jos laitat noin, kuin viimeisimmässä kuvassa, valot syttyy ja sammuu saman tien (jos kerkeää edes syttyä). Parkkien saadessa virtaa, vetää tuo viimeksi lisätty rele ja syöttö katkeaa, kun heräte häviää ja valojen syöttörele päästää.

              Tai näin väittäisin, en lupaa.

              Piirtelin tuossa joutessani pikkuisen. Kytkentään lisätty rele parkeille ja diodit erottamaan varsinainen parkkien piiri huomiovalojen piiristä. Niiden ideana siis on, ettei parkkien katkaisijasta sytyttämisen jälkeen virta pääse enää vuotamaan huomiovaloille ja siitä maahan, eli huomiovalot ei pala. En muista varmaksi, meneeko tuo diodin merkki noin päin. Joku voisi piirtää puhtaaksi ja korjailla, jos keksii ajatushäröjä.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut arto s; 9.1.2009, 13:35. Perustelu: piirrustus

              Comment


                #8
                Joo, tuon toisen kuvan tarkoitus oli lähinnä esittää tuon kytkennän mahdottomuus tuollaisenaan.

                Onko tuossa kuvassasi tuo toisen releen heräte myös piirretty tuosta valokytkimen parkkiasennosta? Mitenkäs saadaan sitten huomiovalot sammumaan kun ajovalot kytketään? Vai meneekö se noin kuin alla olevassa kuvassa?
                Attached Files
                Viimeksi muokannut MR; 9.1.2009, 15:49.

                Comment


                  #9
                  Parkkien ohjaus menee samaan nastaan, kuin ajovalojen ohjaus, jolloin huomiovalojen 'heräte' katkeaa ja ne sammuvat. Ne siis sammuu, kun joko parkit tai ajovalot laitetaan päälle katkaisijasta. Käytännössä jo parkeista.

                  Tuosta viimeisimmästä kuvasta puuttuu oikeastaan vain rinnakkaisohjaus tuohon nastaan, joka sammuttaa huomiovalot. Ainakin näin nopeasti kurkattuna.

                  Comment


                    #10
                    Tässä nyt olis tällainen versio. Vielä kun lisää kytkimen herätteen väliin ja sulakkeet akulta otettavaan virtaan niin pitäisi olla valmista.

                    Tietenkin jos tuota piirrustusta vielä vähän selkiyttää ja sen mustan laatikon korvaa oikealla diodin merkillä niin saa ehkäpä jopa tehtyä siistin paketin tuosta kokonaisuudesta.

                    Askarteluksihan tuo menee, mutta tarpeeksi hyvän käsityksen kun saa niin kyllä siitä oikeastakin tulee sitten siisti asennus. (suosittelen relepohjia, sillä jos joku releistä lakkaakin toimimasta, ei tarvitse ruveta pähkäilemään vaihdon yhteydessä mikä meni mihinkin kohtaan). Tietenkin kannattaa käyttää koko väripalettia mitä kaapeleista löytyy..

                    Tuon yhden releen voi tosiaan poistaa kokonaan jos ottaa herätteen katkaisun parkeista, mutta silloinkin pitää muistaa laittaa tuo diodi tuohon väliin ettei pääse taas huomivalot sammumaan heti kun ne syttyy, koska jos parkeille syöttää virtaa, menee se myös katkaisijalle(viikselle).
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Kaivelin noita säännöksiä aiheesta.

                      Alkuperäinen kirjoittaja AKE ohje 79/208/2004
                      Lähivalaisinten tulee olla oikeanpuoleista liikennettä varten tarkoitetut. Kaikkien va-laisinten ja heijastimien tulee olla e- tai E-hyväksyttyjä kyseiseen toimintaan tarkoitettu-ja moottoriajoneuvon valaisimia. Sellaisessakaan autossa, jossa jollekin valaisimelle ei vaadita e- tai E-hyväksyntää, ei hyväksyttyä valaisinta saa vaihtaa hyväksymättömään. Valaisimessa käytettävän lampun tulee olla tähän valaisimeen tarkoitettu ja hyväksytty. E-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty ympyrän sisälle E-kirjain ja hyväksynnän anta-neen maan numero. Vastaavasti e-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty suorakaiteen sisään e-kirjain ja hyväksynnän antaneen maan numero.

                      Huomiovalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan asennettua valaisinta, jota käyte-tään ajoneuvon havaitsemisen helpottamiseksi ajettaessa valoisaan aikaan.

                      Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm. Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähe-tettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa tai muitakaan tiellä liikkujia. Ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kui-tenkin myös keltaista valoa lähettävät huomiovalaisimet. Huomiovalojen merkkivalo on vapaaehtoinen. Huomiovalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 20° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 10° ylös- ja alaspäin.
                      Piru! Ei taida omavalmisteet kelvata.
                      Viimeksi muokannut arto s; 10.1.2009, 10:34. Perustelu: Lisäys

                      Comment


                        #12
                        perrier: eli eikös tuon lisäämäsi releen voi poistaa, jos tosiaan laittaa tuolle keskimmäiselle releelle ohjaukseksi "Parkkikatkaisija +12V" ja lisää tuon diodin vastaavalla kytkennällä siihen? Tuo oikeanpuolimmainenkin taitaisi olla turha, ellei sitten tule releen virrankesto vastaan jos vasemmanpuolimmaisella syötettäisiin kaikkia valoja. Nuo kaksi alkuperäistä relettä ovat jo valmiiksi relepohjissa, mutta ovat normaalia pienempiä releitä, eli ei välttämättä joka huoltamolta löydy.

                        Ei kai siinä kuin kokeilemaan, miten käy kun kytketään... Ehtisi vain, emäntä keksi tälle päivälle muuta menoa, ja huomenna täytyy taas mennä kiusaamaan Ford Riesaa jääradalle.

                        Kiitoksia jo tähän asti keskustelusta, itsellä tahtoo olla nuo sähköhommat vähän hakusessa...

                        Comment


                          #13
                          Kyllä ymmärsit mielestäni aivan oikein.. elikkä katkaisijan johto poikki. diodi (muista kytkeä oikein päin) väliin ja diodin jälkeen (viiksen puolelta) ryöstö tosiaan omalle releelle.

                          Tosiaan mitä vähemmän releitä sitä helpompi hallita kokonaisuutta, mutta vaatii vuorostaan enemmän kestoa mitä enemmän virtaa syötetään. Tässä kun ei ole ajovaloja niin virran määrä on aika vähäistä. Sulakkeita kannattaa kylvää oikein urakalla ja mielellään heti akun jälkeen.

                          Diodin asunnuksessa suosittelen kanssa miettimään semmoista ratkaisua mikä on helppo vaihtaa. Joten itse olen käyttänyt sulakepohjaa. Tarpeeksi iso diodi ja tarpeeksi pieni sulakerasia/pohja. Näin jos diodi jostain syystä hajoaa. on se yhtä helppoa vaihtaa kuin sulake. ja taas parkit toimivat niin kuin pitääkin. :D

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja AKE ohje 79/208/2004
                            Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä
                            Mm. ranskiksiin on ilmaantunut päivävaloja, joiden kanssa takavalot eivät asetuksista riippuen välttämättä pala.

                            Ajaako tässä tyyppihyväksyttyjen autojen ratkaisut vapaan kilpailun nimissä härmän oman lainsäädännön ohi?

                            Vastaavia tapauksia on muissakin valolaitteissa: Ennen eivät sivuvalot saaneet olla punaiset, mutta nykyisin melko monessa 2000-luvun loppupuolen automallissa on takavalojen yhteydessä punaiset ledit sivuillepäin. Hätävilkut: Suomen lainsäädännön mukaan niitä ei saa käyttää liikkuvassa autossa, mutta nyt on ilmaantunut useitakin uusia automalleja, joissa hätävilkut vilkuttavat tehojarrutuksen yhteydessä.

                            Comment


                            • #15
                              MR näkyy kysyneen samaa tuolla ffp:n puolella ja kytkentään tarvitaan tasan yksi rele, mutta koska johtosarjassa oli kaksi jo valmiina niin muokkasin kytkennän toimivaksi kahdella lisä diodilla.

                              Lainaus: "Etsi valokatkaisijalta parkeille lähtevä johto, katkaiset sen ja juotat väliin diodin-päästösuunta parkeille. Kytke keltainen(huomiovalosarjan) johto diodin valokatkaisijan puolelle. Haaroita ykkösreleen 87-nasta ja kytke vapaaseen päähän diodi jonka toinen pää yhdistetään sen ensimmäisen diodin "parkkien" puoleiseen päähän. siinä se.Etsi valokatkaisijalta parkeille lähtevä johto, katkaiset sen ja juotat väliin diodin-päästösuunta parkeille. Kytke keltainen(huomiovalosarjan) johto diodin valokatkaisijan puolelle. Haaroita ykkösreleen 87-nasta ja kytke vapaaseen päähän diodi jonka toinen pää yhdistetään sen ensimmäisen diodin "parkkien" puoleiseen päähän. siinä se."
                              Viimeksi muokannut evinrude; 18.1.2009, 10:37. Perustelu: kuvaa muokattu*2

                              Comment


                                #16
                                Kas kun en itse tajunnut!

                                Tuohon vaan enää syöttö takapään tarvittaville valoille ja aamen. Sulakkeen saattaa joutua vaihtamaan isompaan tai polttimoita LEDeiksi.

                                Comment


                                • #17
                                  Varsinainen parkkipiiri ei muutu joten sulakkeita ei tarvitse isontaa, syöttöä parkeille ei muuteta vaan katkaistaan valokatkaisijalta lähtevä parkkien johto(kuvassa vihreällä piirretty) ja asennetaan diodi väliin kuten kuvassa.
                                  5A:n sulake kestää nimellisjännitteellä 60w ja "käyttöjännitteellä" todellisuudessa enemmän, sulake täytyy mitoittaa sen mukaan mitä johdotus kestää oikosulkuvirtaa palamatta. Parempi sulakkeen/sulakkeiden paikka olis releen jälkeen kummallekin valopiirille(parkit/huomio) omansa.
                                  Takavalot ja etuparkit ovat saman sulakkeen takana jaettuna kahteen piiriin(V/O).
                                  Viimeksi muokannut evinrude; 18.1.2009, 10:38. Perustelu: lisä tarkennusta tekstiin

                                  Comment


                                    #18
                                    Öö.. Punainen? Eikö punainen (kuvassa) ole syöttö tuohon huomiovalopiiriin?

                                    Onko takavalot samassa piirissä parkkien kanssa?

                                    Kun huomiovalot on toiminnassa, saavat parkit ja takavalot syöttönsä (käsittääkseni) samasta piiristä, eli saman sulakkeen takaa, kuin huomiovalot. Eihän ne paljon virtaa vie, mutta niitä alkaa olla monta.
                                    Viimeksi muokannut arto s; 18.1.2009, 10:10. Perustelu: sulakeasiaperusteluja

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo olihan se punainen se, tuli kaksi samanväristä johtoa. Asia korjattu...

                                      Comment


                                        #20
                                        Siinähän se nyt olisi yksinkertainen kytkentä. Kiitoksia Terollekkin. Täytyy vielä katsoa, josko rekisterikilven valot vaihtaisi LEDeiksi, etuparkit ovat jo. Takaparkit eivät tule aivan heti olemaan, koska LEDit eivät pidä takavaloa sulana ja peräänajon riski mielestäni kasvaa. Jos mittarivalot vielä yhdistää tuohon piiriin, niin virta hieman kasvaa. Täytyy mittailla, mitä tuosta tulisi yhteiskulutukseksi. Osaa sitten valita dioditkin paremmin oikean kokoiset.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mittarivalojen pois jättämisellä saat helpommin reagoitua pimeään, etkä tule vahingossa ajelleeksi pelkillä huomiovaloilla pimeässä :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja evinrude
                                            Varsinainen parkkipiiri ei muutu joten sulakkeita ei tarvitse isontaa, syöttöä parkeille ei muuteta vaan katkaistaan valokatkaisijalta lähtevä parkkien johto(kuvassa vihreällä piirretty) ja asennetaan diodi väliin kuten kuvassa.
                                            5A:n sulake kestää nimellisjännitteellä 60w ja "käyttöjännitteellä" todellisuudessa enemmän, sulake täytyy mitoittaa sen mukaan mitä johdotus kestää oikosulkuvirtaa palamatta. Parempi sulakkeen/sulakkeiden paikka olis releen jälkeen kummallekin valopiirille(parkit/huomio) omansa.
                                            Takavalot ja etuparkit ovat saman sulakkeen takana jaettuna kahteen piiriin(V/O).
                                            Näin nopeasti päässä laskien tuossa huomiovalopiirissä on 62W + huomiovalot suuruinen kuorma, kun kaikki autossa alunpitäen olevat lamput on hehkulankoja. Aika rajoilla on, mutta kestänee.

                                            Tuossa sulakkeen mitoituksessa olet ihan oikeassa.

                                            Itse käytän mittarivaloja mahdollisimman vähän ja silloinkin niin himmeällä kuin suinkin. Maku asioita, toki.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X