Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torsenin levyprikka modaus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Torsenin levyprikka modaus?

    Kukaan perehtynyt torsenin levyprikkojen vaihtoon? Vakioissa ilmeisesti pronssipinnoitus ja ne vaihdetaan pitävämmällä pinnalla oleviin -> saavutetaan suurempi momentinjako.

    #2
    Vähän on tullut lueskeltua, mutta ei vielä tehtyä. Audizinella löytyy kans juttua:

    http://audizine.com/forum/showthread...ht=torsen+mod*

    http://audizine.com/forum/showthread...ht=torsen+mod*

    Comment


      #3
      Tarkoitus olisi ostaa/teettää noita prikkoja jossain vaiheessa ja modailla parit torsenit. Vakioissa torseneissa on joko neulalaakerit tai teflonpäälysteiset välilevyt jotka vaihdetaan teräksisiin/laakeripronssisiin.

      Kyseessä siis sama modi mitä Stasis Engineering ameriikassa kauppaa. Ei vaan oikein ilkeä maksaa montaa sataa dollaria moisesta hommasta. :)

      Comment


        #4
        Onko tietoa noiden prikkojen mitoista? Niistä voisi tehdä kimppatilauksen, veikkaan että niitä voisi muutama kappele mennä.

        Comment


          #5
          Toinen juttu on sitten että onko se parempi modattuna.

          Comment


          • #6
            En ymmärrä yhtään miten tuo toimii, eri materiaalista oleva prikka painaa painelaakeria? Tuosta löyty kuva ja mitat ainakin 1,8:ista :
            http://torsen.com/fsae/012000_washer.htm

            Comment


              #7
              Eli modi perustuu kitkakertoimien muuttamiseen. Normi Audin torsen toimii veto päällä 2:1 voimanjaolla, rullatessa/moottorijarrutuksessa 4:1 voimanjaolla. Kitkoihin vaikuttamalla saadaan nuo käännettyä toisin päin. Eli veto päällä onkin 4:1 voimanjako maksimi, ja rullatessa/moottorijarrulla 2:1. Radikaalimpia muutoksia saisi aikaiseksi sitten rattaiden uudelleen suunnittelulla jne.

              Kaikki tieto modia varten, myös teoriat sen takana löytyy osoitteista http://www.torsen.com/fsae/fsaefaqframes.htm http://www.torsen.com/general/general_faq.htm ja http://www.torsen.com/files/Traction...ol_Article.pdf

              Kuten MrCrossfire totesi, olemme tekemässä alkuun yhtä vanhempaa ja uudempaa torsenia varten kamat. Jos toimii, niin eiköhän saada lisää järjestymään. Tiedot on jo mitä tarttetaan, materiaaleista on kyselyitä menossa jne :)

              Jos haluaa "hätäräppyillä" voi toki tilata esm Absolutelta $155 arvoset prikat...
              Viimeksi muokannut gedu; 4.1.2009, 21:42.

              Comment


                #8
                Käsittääkseni 01a ja muidenkin askien missä torsenin kuori on 2-osainen, käy nämä prikat:

                http://www.torsen.com/fsae/m021dhu_washer.htm

                Tämän threadin kuvien perusteella tuo ko. torseeni ei tarvisi kuin nuo 2 prikkaa, joilla korvataan painelaakerit.

                In-car videota katselin jostakin kireämmästä audista missä oli ko. modi tehty, ihan mukavan näköisesti syötti ulos kurvista. Kyllä nuo jenkitkin sitä näkyvät hehkuttavan, mutta mitäpä ne eivät hehkuttaisi.

                Saan varmaan noita "aihioita" hommattua kun nehän ovat std. kamaa INA:lta, koneistuksestakin on käyty alustavia keskusteluita, mutta mikäli jollakulla on tarjota ehdottoman hyvä kontakti joko hankintaan tai koneistukseen niin toki kuunnellaan.

                e: jaaha, gedu kerkis ensin. :)

                Comment


                • #9
                  Ilmoitan kiinnostukseni prikkasarjaan.

                  Comment


                    #10
                    Yks jenkki diileri kehui mutka ajoon tuota modia tai Stasiksen vastaavaa. Suoraan ajettaessa esim varttia ei kuulema ole hyötyä vaihtaa.

                    Voitashan me kimpalla tilata noita Stasiksen versioitakin :)

                    Comment


                    • #11
                      Kiinnostusta löytyy täältäkin suunnalta!

                      Comment


                        #12
                        Kai niitä vois stasikselleki lähettää kellä rahaa on. Ite en raaski niille rahojani antaa kun nuo prikat maksaa korkeintaan pari euroa kipale ja koneistus siihen vähän päälle.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt tuli luettua teoria läpi, oli aika pitkä. Miten tuo kestää, jos painelaakerit jätetään pois entä melu? Hinnaksi voisi arvioida : INA tehtynä noin 8EUR ja pronssi noin 10EUR tuskin mikään yritys tekee noita halvemmalla onhan tuo käytännössä manuaalihommaa.
                          Lisäillään: eli öljyn viskositeettia muuttamalla voidaan myös muuttaa tuota suhdetta. Esim. takapään ollessa ilmassa, pitäisi jarrua painamalla saada vetoa etupyöriin. Mitenköhän, jos vähän painaa jarrua eikö auto ainakin teoriassa voi silloin kiihtyä liukkaalla paremmin vai tasaako Torsen tilanteen ennalleen.
                          Viimeksi muokannut vepek; 5.1.2009, 00:24.

                          Comment


                            #14
                            takapään ollessa ilmassa käsijarru on parempi ystävä ;) etupään taasen ollessa tyhjän päällä käyttöjarru (yleensä puree edestä ensin ja suuremmalla voimalla)

                            Comment


                              #15
                              Jos kohtuuhintaan modaustarpeet saadaan, niin 99 vuotiseen 01E laatikkoon satsin otan.

                              Comment


                              • #16
                                Onkos täällä tapahtunut mitään?

                                Comment


                                • #17
                                  onkos joku tehnyt näitä ja minkälaisella menestyksellä toiminut? ja jos tekijää löytyy niin kiinnostais ostaa itellekin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    passaisko urs4 -93 6v tämmönen modi http://www.torsen.com/fsae/m021dhu_washer.htm
                                    ja tämmösillä rikoilla http://simplybearings.co.uk/shop/p88...duct_info.html
                                    ja vissiin pitäs hioa kokoon 2.36 - 2.39 mm ja 1.55 - 1.58 mm ja milläs tuo hiominen vois onnistua

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tulipa tutkittua ja kiinnostusta löytyisi myös.

                                      Comment


                                      • #20
                                        rikkoja tulossa ... katotaan mitä tulee ja miten toimii ...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Raportoippa sitten toiminnasta ennen kuin liukkaat loppuu. Tuo laiva kun tahtoo ilman riittävää käskytystä mennä suoraan hyvinkin mielellään, niin olisi mukava joskus ilman täyttä happeakin saada se kääntymään ;)

                                          Comment


                                            #22
                                            Mistä Janne hommasit prikat? Samalla noita olis varmaankin mennyt muutama sarja enemmän, itse ainakin olisin ottanut.

                                            Comment


                                            • #23
                                              http://simplybearings.co.uk/shop/p88...duct_info.html

                                              Näitä tulossa, eli pitää työstää.
                                              muutamassa päivässä pitäisi tulla joten äkkiähän nuita saa jos todetaan toimivaksi.
                                              Varmaan jo ensviikolla paikollaan, toivottavasti ...
                                              otan kuvia ja raportoin ...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hyvä homma! Ilmoittele sitten, niin saadaan vehkeet toimimaan kunnolla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  ei kerenny tälle viikolle tulliin jumi prkl

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mites Jannen projekti etenee, eli onko vaihdettu jo näin kevään tullen?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hyvin etenee ... rupes vastustaan niin hitsasin koko tortun jumiin, otin etuperästä lautaspyörän veks ja suttasin takaset sileeks ...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Gedu/Mr.Crossfire, joko on päästy asentelemaan prikkoja?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          ite olen konesitaja koulutukseltani ja pystyisin varmaan prikkoja sorvaileen jos jostain aineet ja mitat sais homttuu ja jos jotain semmoset kiinnostais

                                                          mutta mutta ite tarvii varmaan vielä vähän lueskella noita linkkejä enemmän kun nyt meni vähän ohi että mitä tän modin pitäis parantaa? suurempi momenttijako eli toisin sanoen mitä?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Suurempi osa käytettävissä olevasta momentista on modin jälkeen siirrettävissä pitävämmälle akselille. Tai siis näin ainakin käsitin..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X