Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen pumppu A4 (B5)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjaustehostimen pumppu A4 (B5)

    Alkaa huumori loppua tuon pumpun kanssa kohta.

    Eli kaikki alkoi siitä kun ohjaustehostimen pumppu alkoi vuotamaan akselilta öljyt pihalle, joten sen takia sitten uusi pumppu tilaukseen ja vaihtamaan uutta pumppua tilalle.

    Uuden pumpun vaihdon jälkeen auto kasaan, käyntiin ja ilmaamaan.

    Heti käynnistyksen jälkeen alkoi pumppu pitämään melkoista volinaa, joka tässä vaiheessa kaiketi suhteellisen normaalia, kerta ilmaa järjestelmässä. Samalla kun rattia käänteli laidasta laitaan ja lisäsi öljyä säiliöön, ei pumppu vaan hiljentynyt vaikka öljyäkään ei enää mahtunut säiliöön enempää.

    Pumppu siis vollotti äänekkäästi koko ajan ja kierrosten noustessa ääni senkuin paheni. Eikä se sitten pitkäikäinen ollutkaan, sillä 20km se kesti jonka jälkeen se jurahti jumiin ja ei enää tehostanut ollenkaan.

    Nyt tänään sitten vaihdoimme uuden pumpun hajonneen tilalle. Vanha pumppu oli kaiketi jurrannut metallit kiertoon, joka näkyi selvästi öljyn seassa olleena hileenä. Sen takia tyhjensimme vanhat öljyt pihalle, huuhdoimme linjat puhtaaksi ja vielä lopuksi kierrätimme vanhaa öljyä pois uutta samalla lisäten. Tämän jälkeen taas auto kokonaan kasaan ja ilmaamaan järjestelmää... Eikä loppunut taaskaan jurina ilmaamisesta huolimatta, vaan sama homma tämänkin pumpun kanssa. Eli odotettava elinikä taitaa olla n.20km.

    Jurahtanut pumppu oli tosiaan melko jökiksessä, sillä akselilta pyöritellessä ei meinannut pumppu liikkua mihinkään.

    Öljyinä on ollut koko ajan Febin mineraalipohjaista hydrauliöljyä, eli ei ainakaan siitäkään ole tämä homma kiinni.

    Eli onko tässä nyt vaan sattunut valmiiksi kaksi viallista pumppua peräjälkeen laitettua kiinni, vai voiko vika johtua vielä jostain muustakin?
    Ohjausvaihteessa jos olisi jotain häikkää, niin tuskin se rikkoisi tehostimenpumppua ja kestihän se vanhakin ajaa vaikka vuotikin akselilta.

    Pumput ovat olleet tarvikepumppuja, mutta ei niidenkään nyt luulisi näin heikkotekoisia olevan. Uutta pumppua huomenna lähdettävä taas tilaamaan, mutta ei todellakaan samanmerkkistä.

    #2
    Ohjausvaihde minulla oli lopulta viallinen, kun pumppua aloin vaihtamaan. Samalla orkkispumpulla mennään edelleen, ääntäminen loppui siihen kun lakkasi saamasta ilmaa ohjausvaihteen stefojen välistä. Ohjausvaihde oli kostuttanut vasta kuskin puolen pölysuojan, ja tiputtikin sieltä välistä läikän pihaan, jonka takia siirsinkin epäilyt pumpusta pois (oli läikkä väärällä kohdalla). Apukuskin puolella pölysuoja oli täynnä öljyä, silti kumi oli aivan kuiva.

    Jostain muualta se nyt varmaan ilmaa joka tapauksessa saa, jos ei kerran ilmaannu. Letkut, jäähdytinputki syylärin edessä tai ohjausvaihde, siinä lienee vaihtoehdot.

    Comment


    • #3
      Tarkennetaanmpas hieman vielä. Eli tämä uusi pumppu on taas hieronut metallia kiertoon, sillä öljy kimmeltää kuin joku efektimaali heti ilmauksen jälkeen. Käynnissä ollessa kun katsoo säiliöön, niin ei se nyt kauheasti edes vaahtoa. Vaikka sinne ilma pääsisikin, niin ei sen pitäisi kaiketi rouhia metalia sinne sekaan. Kyllä se vanhakin pumppu loppuvaiheessa kaiketi ilmaa veti siitä akselin kaulalta.

      Öljytkään eivät enää häviä pumppujen vaihtelun jälkeen, eli ei kai se silloin ohjausvaihdekkaan vuoda. Pitää se nyt silti katsoa sekin vielä kun uutta pumppua taas pääsee vaihtamaan.

      Comment


        #4
        Joo, eipä sitten kyllä kuullosta miltään muulta kuin pumpun vialta. Mutta ei uskoisi minkään ulkopuolisen osan voivan rasittaa pumppua niin paljoa, että heti alkaa sorvaaminen kun auton käyntiin laittaa. Pumpun vaihto on onneksi aika mukavaa verrattuna ohjausvaihteeseen, tosin moneen kertaan mitään ei ole mukava tehdä.

        Reilu ilma nesteen seassa kyllä vaahdottaisi säiliön täyteen aika nopeasti.

        Comment


        • #5
          Eikä se tosiaan vanhalla pumpulla volissut tuollein miten tuo ulvoo, vaikka vähän vuosikin jo. Lähteä tästä kyselemään ihan marmorilta pumppua ja sen jälkeen kyselemään tarvikepumpusta rahoja takaisin.

          Comment


            #6
            Minullakin on yksi tarvikepumppu hyllyssä, ostin tuota omaa remppaa varten, mutta ei tosiaan tarvinnut laittaa kiinni asti koskaan. Sen saa kyllä edukkaasti jos haluat vielä kokeilla tarviketta. Merkki mikälie ebay-pumppu...

            Orkkis tai laadukas tarvike luultavasti maksavat jonkin verran. Nyt olisi hyvä aika liittyä jäseneksi ja tilata Kalskeen Tepolta pumppu? ;)

            Comment


            • #7
              Homma on hoidossa toistaiseksi. Uusi tarvikepumppu tulossa ja erimerkkinen tälläkertaa. Olivat avanneet sen edellisen pumpun mikä jurahti jumiin ja selvältä valmistusvialtahan se vaikutti.
              Siellä sisällä on lukkorengas mikä pitää sitä pumpun sisäosaa paikallaan mihin lamellit tulevat. Se on sitten päässyt löystymään ja alkanut se pakka lamelleineen hankaamaan päätyyn sillä seurauksella, että lamellit ovat jumineet kiinni siihen sisäosaan estäen jouhevan pyörimisen siellä epäkeskopesässä. Tästä taas seurannut se että, akseli on korkannut itsensä booreiltaan ja lopulta pumpussa ei pyörinyt mikään muu kuin akseli. boorin reijässä.

              Kuvaus oli vähän huono kun en ihan oikeita termejä tiedä moisen aparaatin sielusta, mutta pääpiirteittäin noin. :)

              Tepolta minä jo tiedustelinkin uutta pumppua, mutta ei kuulemma kannata tilata saksasta, sillä merkkitiskiltä saa vaihto-osana sen 236?. Kävin sitten kysymässä paikallisesta merkkiliikkeestä ja hintahan olisi ollut juuri tuo.

              Kyllähän sitä voisi jäseneksi liittyä, kunhan nyt saisi nämä vehkeet kestämään nipussa edes viikonpäivät, niin ehtisi keskittymään muuhunkin. ;)

              Comment


                #8
                Huonoa tuuria on kyllä ollut matkassa, tai kaksi saman valmistuserän pumppua. Toivon mukaan nyt alkaa pelaamaan.

                Minkä merkkisiä pumput olleet/tulee nyt?

                Comment


                • #9
                  En nyt muista millään pumppujen merkkiä... Uusi mikä nyt on tulossa on kumminkin kalliimpi ja erimerkkinen, joten voisi oletaa sen kestävän. Laitan tietoa kunhan saa taas uuden pumpun vaihdettua tilalle.
                  Viimeksi muokannut Apaksa; 18.12.2008, 14:18.

                  Comment


                  • #10
                    Minä vaihdoin pari vuotta sitten ohjaustehostimen pumpun laakerivian takia. Ostin tilalle alkuperäisosan jonka laakeri kesti sitten vuoden ja 11 kk. Sain mukisematta uuden takuuseen, jonka sitten tuossa pari viikkoa sitten laitoin paikalleen. Loppu volinat taas pariks vuodeks. Että ei alkuperäisosatkaan näköjään aina kestä.

                    Edit. Jostain syyst' ei ''kk;set ja ;;kk;set oikein toimi.
                    Edit2. Jo toimii
                    Viimeksi muokannut Mörssäri; 18.12.2008, 20:37. Perustelu: ;';';';';'

                    Comment


                    • #11
                      Noniin nyt on vaihdettu taas uusi pumppu ja eipä volise enää, eli nyt tuli sitten kunnonllinen pumppu noiden kahden sätöksen jälkeen. Edellinen pumppu ihme kyllä kesti ajaa yli 200km vaikka vollottikin. Samalla sitten aukaistiin tämä vollottava pumppu ja todettiin että, sisuskalut näyttivät suht ehjiltä vaikka volisikin aika reippaasti.

                      Nämä kaksi "vähemmän" kestävää pumppua olivat merkiltään Elstock:eja ja uusi mikä ei ulvo kuuta suden lailla on merkiltään URW.

                      Nyt ei muutakuin kovaa ajoa ja odotellaan uusia vikoja. :)

                      Comment


                      • #12
                        Saako tuohon A4 B5:n pumppuun laakeria erikseen vai pitääkö koko pumppu uusia? Itsellä pumppu toimii ok eikä volise, laakeri vaan alkanut kitisemään.

                        Comment


                        • #13
                          Näytti itselläkin pumppu vuotavan akselin juuresta (facelift 1999 A4tq). Ilmeisesti pumppua ei pysty huoltamaan ja vaihto on edessä? Onko kokemuksia motonetin pumpusta:http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/178514/0

                          Comment


                          • #14
                            Ei kokemusta Motonetin pumpusta, mutta kyselin myyjältä siitä niin kertoi sen olevan tehdaskunnostettu alkuperäisosa. Ottavat vanhan vaihdossa.

                            Edit:
                            Lainaillaanpa ketjua omaan kysymykseen myös.

                            Autona A4 B5 -98
                            Mulla ääntää omassa autossa joku pahasti kans. Ääni on eräänlainen vinkumista/kitinää (vanha puinen leluauto) joka voimistuu ja tihenee kun vauhtia on enemmän. Ääni kuuluu tietyillä kierrosalueilla ja ei aivan jokaisessa ratin asennossa. Eli esimerkiksi loivassa mutkassa vasemmalle ei ääntä kuulu lainkaan. Jäähdyttimen viskotuuletin ja sen laakeri, moniurahihna ja sen kiristäjä on jo suljettu pois ääntä aiheuttavasta listasta. Laturissa ei ilmeisesti ole vapaakytkintä tämän ikäisessä??

                            Ohjaustehostinjärjestelmässä on vuotoa tuossa keulassa olevan jäähdyttimen letkuissa. Vuotavat jostain jäähdyttimen ja letkun liitoskohdasta. Ajattelin aluksi yrittää työntää letkuja hieman syvemmälle ja kiristää uusilla klemmareilla. Suunnittelin myös vaihtavani ohjaustehostimen öljyt kokonaan uusiin. Mikäli vuoto jatkuu letkujen liitosten kiristelystä huolimatta, täytyy varmaan vaihtaa nuo paluuletkut uusiin. Mikäli sekään ei auta niin sitten varmaan täytyy ruveta tilailemaan Motonetista tuota tehdaskunnostettua pumppua, jos ongelma korjaantuisi sillä. Toivottavasti ohjausvaihde on kuitenkin ehjä.
                            Viimeksi muokannut dasazo; 25.2.2011, 12:28.

                            Comment


                            • #15
                              Potilaana A4 B5 vaikeasti hengittävä 1.8 joka vähän ujeltaa.
                              https://www.dropbox.com/s/u1xkovnhpa7miez/VIDEO0035.mp4

                              Kaikki alkoi siitä, kun ohjaustehostus katosi autosta. No katselin ensin, että paluuletkujen liitokset vuotaa ja korjasin ne. Lisää öljyä säiliöön ja ilmaamaan ja jollotus katosi ainoastaan tyhjäkäynnillä, mutta tehostusta ei tullut.
                              Seuraavaksi vaihdoin tehostimen pumpun uuteen ja aloitin taas ilmailemaan, eikä jolllotus lähde enää mihinkään. Ajaessa tehostaa oikealle käännettäessä koko matkan, mutta vasemmalle kääntyessä tehostaa ainoastaan viimeisen varttikierroksen.
                              Onko se se rikki mitä en halua edes ajatella vaiko mikä?

                              Edit: Löysin tämmösen kaupan http://steeringseals.com
                              Viimeksi muokannut Jusaberg; 3.11.2013, 10:40.

                              Comment


                              • #16
                                Autoon on nyt uusitty pumppu sekä ohjausvaihde ja tilanne on edelleen sama. Pumppu kiljuu kuin viimeistä päivää ja lämpenee nopeasti.
                                https://www.dropbox.com/s/zmf0u7s2vr...2019.11.53.mp4
                                Onkohan tuo uusi pumppu paskana?

                                Comment


                                • #17
                                  Olisko paineletku tukkeessa?
                                  Ei tosin selitä aiempaa toispuoleista tehostusta..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pitääkin vielä koittaa, että tehostaako nyt molempiin suuntiin. Eilen en enää jaksanut kun alkaa hermot palamaan tuon vehkeen kanssa.
                                    Aiheuttaako mahdollinen tukos tuollaisen rallatuksen? Se nyt ei ole mahdoton paikka irroittaa ja tutkia.
                                    Viimeksi muokannut Jusaberg; 14.11.2013, 10:24.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tänään kaivelin paineletkun irti ja heräili kysymys, että mahtaako tuo tehtaalta tullessa olla kahdella jatkolla? Myös tuosta jatkojen välistä letkua taitellessa kuului hyvinkin jännittäviä naksahduksia, joten se lienee poikki.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täälläpäin pumppu pitää lämpimänä jännää vinkunaa,kylmänä ei mitään ääntä. Onko muuten vauhtipyörän keventämisellä vaikutusta siihen ääntelyyn,meinaa kierrokset tippuu muutamalla sadalla kun rattia kääntelee tyhjäkäynnillä..? Olen järkeillyt että olisi,kun motti ei ole ns. sitkeä enää kevyempien massojen vuoksi.
                                        En tiedä onko offftopic...mutta kyselen ja jakelen tietoa,oli turhaa tai ei :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pikkuhiljaa äänet kaikkoaa mutta myös tulee uusia. Ensin rempattu laturi ja laitettu remmi.. Eikös tuo kiristin hoida hommansa niin et se vain vapautetaan ja sitten 6kolo tiukataan??
                                          Nyt ei laturi kahise ja aamuherätysten hetken kiljunta loppui kun vaihdoin 6203 laakerin kiristimeen. Mutta nyt kuuluu vielä sellainen rou rou rou hiljaksensa,kierroksilla ei kuulu mistää mitää.. Ja taitaa tuo pumppu alkaa oirehtimaan loppuansa ku ajoittain tyhjäkäynnillä se (ehkä) pitää hetken rrrk rrrrk rrrg (kuvaile ny sit tota)
                                          Tietty pitäis vielä vaihtaa tuo taittopyörä mutta se on ollu ihmeen vaikee löydettävä tarvikkeena! Olisko jollaki vinkkiä siihen? Tai osanro?
                                          Pitäs tietty ottaa remmi pois ja kuunnella loppuuko äänet ettei vain tulis nokkaremmin rullista ääni vaikka eivät vanhoja olekkaan..
                                          Abc 2.6 kyseessä siis.

                                          Comment


                                          • #22
                                            juupajuu, uusi pumppu tuli vaihdettua -97 1.6 ADP koneeseen kun ei tehostanut tyhjäkäynnillä lainkaan, vain kierroksilla. Auto kasaan, n.50km koeajo toimivalla tehostimella ja auto sen jälkeen sammuksiin.
                                            Aamulla töihin ja ei tehosta yhtään, edes kierroksilla.Hirveä jurina alkoi kuulumaan ja lämmöt nousi tappiin.
                                            Kurkkaus konepellin alle ja hihnapyörä siirtynyt noin 2cm oikeasta kohdasta sivulle ja moniurahihnan leveys kaventunut puoleen.
                                            Auto talliin ja purkuun. Pumpun akselin lukitusrengas oli pettänyt ja koko akseli tuli vetämällä pihalle...tarvikepumppu.
                                            Tuleehan sieltä toki uus tilalle mutta sylettäähän se tehdä sama homma kahteen kertaan..toivottavasti ei ole samaa erää seuraava.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oliko Elstockin pumppu ?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Yritin tuota valmistajaa etsiä mutta ainoastaan tarrakoodi löytyy kyljestä ja siitä valmistaja ei selviä.
                                                Voisi olla hyvinkin kun tuli paikalliselle varaosaliikkeelle Koivusen:in kautta ja siellä näkyy tuota Elstock:ia olevan...
                                                Viimeksi muokannut Coupevesqu; 4.12.2013, 17:51. Perustelu: muutettu maahantuoja oikeaksi

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Korjausta edelliseen, tuli Koivusen kautta mutta merkki on edelleen Elstock.
                                                  Tässähän kävi sitten niin että seuraavakin oli Elstock ja nyt pumppu pitää jurisevaa ääntä, akseli sentään vielä pysyi sisällä. Tuotenumero 150006.
                                                  Ja bonuksena, tuo ensimmäinen pumppu josta akseli tuli pihalle esti myös vesipumpun kunnollisen pyörimisen joten lämmöt nousi hälytysrajaan asti jolloin sammutin auton.
                                                  Liian myöhään meni silti tuo sammutus, ilmeisesti kannentiiviste palanut kun ei saa enään ilmattua.
                                                  Ja nyt sit alkaa vääntö maahantuojan kanssa kuka maksaa kansiremontin kulut.

                                                  Uusi pumppu on nyt tilattu omaan piikkiin toisesta liikkeestä ja se tulee nyt zf merkkisenä. Hinta pomppasi merkin vaihdon myötä 180e-->270e mutta ei voi mitään. Yhtään Elstockin pumppua en sinne enään paikalleen laita.

                                                  Eniten tässä viduttaa se että nyt ei ollut omasta ammattitaidosta kyse.
                                                  Viimeksi muokannut Coupevesqu; 11.12.2013, 20:11.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eipä ole ensimmäinen Elstock jossa ongelmia.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No niin, selvittiin säikähdyksellä. Vesipumpusta oli juoksupyörä pyörähtänyt akselillaan (muovia) joka aiheutti sen että lämmöt nousi.
                                                      Se että liittyikö se tuohon ensimmäisen ohjaustehostimen pumpun akselin ulostulemiseen jää epäselväksi.
                                                      Uusi vesipumppu, samalla uudet jakopään hilut ja ZF:n merkkinen ohjaustehostimen pumppu paikalleen ja ongelmat hävisi. Jäähdytysnesteet pysyy sisällä, ohjaustehostin toimii ja ei jurise.
                                                      Seuraavan kerran kun Elstockia tarjotaan niin ymmärrän kysyä
                                                      muuta merkkiä :-)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tääläkin tuli profiilin kulkineesta ohjaustehostimen pumpun akselilta öljyt mäkeen. Hain sitten motonetistä pumpun ja toimittajana kuulemma ZF. Noh, pumppu kiinni, redlinen öljyt sisään ja ilmaamaan. Sitten auto käyntiin ja nestettä lisäämään - minuutin päästä pumppu urahti ja akselilta taas öljyt maailmalle.

                                                        Olikohan huonoa tuuria pumpun kanssa vai voiko jokin muu aiheuttaa tuon että se sylkee akselilta mömmöt pois ? Uusi pumppu tulossa tilalle ja mietin että kannattaako vaihtaa vai tutkia mahdollista ulkoista ongelmaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oliko se sitten ZF vai oliko esim. Elstock ?

                                                          Kannattaa laittaa seuraavalle pumpulle oikeaa öljyä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tiskillä kysyin kun menin vaihtamaan että onko kenties Elstock- merkkinen. Sanoivat että ei vaan ZF- näyttää toimittajaksi.

                                                            Eli siis Redline Powersteering Fluid roskiin ja jotain muuta tilalle ?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X