Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 yhden pytyn misfire

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 B5 yhden pytyn misfire

    Omien ideoiden vähetessä ajattelin lähestyä foorumin s4 biturbo-asiantuntijakansaa misfire-kysymyksellä. Eli tuo oma s4 on kenkkuillut #4 sylinterin misfirellä sen noin kuukauden kun tuo auto on meikäläisellä ollut. "Tyyppivikana" vaihdoin puolan uuteen, sytkävahvistimet vaihdettu ristiin ja kun näistä ei ole ollut mitään apua, niin puola+putki+tulppa vaihtui ristiin toisen sylinterin kanssa (kaikki näissä operaatioissa ylös otetut tulpat on näyttäneet hyvältä). Ja edelleen nelos sylinterin misfiret on tyhjäkäynnillä tolkuttomia (tyyliin 2-3kpl/1sek), muiden pyöriessä siinä about nollassa. Menohaluja tuolla vehkeellä kuitenkin on, ahtoja vag-com näyttää sen mitä ecu pyytää, seokset ok, kulutus ei mitenkään kohtuuton, eikä tyhjäkäyntikään kuulosta tai näytä mitenkään huonolta.

    Viimeviikolla satuin huomaamaan vag-comilla, että nuo misfire-kanavat on enabloituna myös matalilla kierroksilla tasakaasulla ilman kuormaa. Kevyesti kenkä laskettuna kaasupolkimelle koneen kierrokset 900rpm tuntumassa alkoi misfiret olla kahden käden sormin laskettavissa ja n. 1500 jälkeen misfirejä ei käytännössä tule.

    Suuttimia en ole vielä vaihdellut ristiin, pitäisi tehdä vähän listaa mm. uusittavista letkuklemmareista, tuossa kun näyttää suurin osa letkuista olevan kiinni alkuperäisenkaltaisilla kertakäyttöisillä. Ilmeisesti paljon sitä Y-mallista imuputkea enempää ei tarvitse tuosta koneen päältä kuitenkaan purkaa, jotta bensakiskot saa nostettua ylös?

    Ok, kuskin puoleinen etummainen lambda on vaihtoa vaille valmis (internal resistance too high - intermittent), mutta loogisesti ajateltunahan tuon pitäisi heijastua koko bank 2:een. Jotenkin vaan huomannut tämän ongelman kanssa, että loogisuus on jo kadonnut. :)

    #2
    Mulla oli sama lambdan vikakoodi ja silloin antoi logittaessa kuskinpuolen lambdalle kokoajan arvoa 0,45-0,5. Tällöin log 20 näytti 4.pytylle kokoajan nollaa, vaikka nakutussensoreita on vain 1 kpl / puoli! En tiedä millä logiikalla se näytti 4.pyttyä.

    Lambdan vaihto korjasi tilanteen.

    Comment


      #3
      Se ohjain tietää mikä pytty syttyy ja jo silloin kuuluu kilinää, niin se nakuttaa. Huomaako tuon misfiren ajossa minkälaisena oireena? Nykimistä täys kaasulla?

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Marko77 Näytä viesti
        Mulla oli sama lambdan vikakoodi ja silloin antoi logittaessa kuskinpuolen lambdalle kokoajan arvoa 0,45-0,5. Tällöin log 20 näytti 4.pytylle kokoajan nollaa, vaikka nakutussensoreita on vain 1 kpl / puoli! En tiedä millä logiikalla se näytti 4.pyttyä.
        Korjaukset noissa kentissä 20 ja 21 on kaikki 0.0. Tankissa 98 ja eculla vakio softa.

        Alkuperäinen kirjoittaja mcpete Näytä viesti
        Se ohjain tietää mikä pytty syttyy ja jo silloin kuuluu kilinää, niin se nakuttaa. Huomaako tuon misfiren ajossa minkälaisena oireena? Nykimistä täys kaasulla?
        Misfireä ei tosiaan huomaa ajossa mitenkään, vetää, kiertää, käy ja kukkuu kuin tuollaisen pitäisikin. Myös tuo vag-comin raportoima misfire (15&16 / cyl.4) katoaa tasakaasulla n. 1500rpm jälkeen.

        Comment


          #5
          Millähän tekniikalla ECU muuten tunnistaa tuon misfiren? Pre-faceliftissähän tuo ei toimi.

          Oletko mitannut puristuspaineet sylintereistä? Jospa nelonen vuotaa sen verran ettei jaksa syttyä pienillä kierroksilla.

          Comment


            #6
            Toimii pre-faceliftissäkin, kunhan se otetaan ohjelmallisesti käyttöön. Itse veikkaan nelosen suutinta jos lamdan vaihto ei auta. Myydäänkö jossain sitä seafoam puhdistusainetta jota jenkeissä käytetään?

            Comment


            • #7
              Epäilen myös jotain puristuksiin liittyvää. Tulee mieleen tapaus, jossa yksi sylinteri sitkeästi aiheutti misfire-ilmoitusta, riittävän pitkään ajoa kun jatkoi, katkesi ko sylinteristä venttiili.

              Kannattaa tosin pitää mielessä, että joskus on tilanteita jossa viallinen sylinteri tunnistetaan väärin. Harvemmin tosin näin.
              Pyörintänopeuden muutoksista sylintereiden välillä ecu päättelee, palaako ko pytyssä kunnolla vai ei.

              Comment


                #8
                Lisää unohtunutta pohjatietoa autosta, eli tuo on ihan reilusti faceliftin puolella, 2001.

                Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                Oletko mitannut puristuspaineet sylintereistä? Jospa nelonen vuotaa sen verran ettei jaksa syttyä pienillä kierroksilla.
                Puristuspaineita en ole vielä mitannut, se on melkeinpä seuraavana operaationa noista kunhan saan aikataulut siitä sovittua kaverin kanssa. Tuo kuulostaa kyllä valitettavan todennäköiseltä, joskin ehkä huonoimmalta jäljellä olevista vaihtoehdoista.

                Alkuperäinen kirjoittaja terokoo Näytä viesti
                Tulee mieleen tapaus, jossa yksi sylinteri sitkeästi aiheutti misfire-ilmoitusta, riittävän pitkään ajoa kun jatkoi, katkesi ko sylinteristä venttiili.
                Jäikö tuosta käteen mitään mikä tuon loppupeleissä oli aiheuttanut?


                Tuohon lambdan vaihtoon liittyen. Mitä kautta tuonne parhaiten pääsee käsiksi ja tarvitseeko jotain erikoiskaluja? Ilmeisesti yläkautta tuo on tarkoitettu vaihdettavaksi, mutta ei tuolla konehuoneessa liikaa tilaa ole tarjolla.

                Comment


                  #9
                  Tuosta lambdan vaihdosta on täällä jo aiemmin puhuttu, löytyy haulla kun hakusanat osuu kohdilleen.

                  Lyhyesti, lambdahylsy on erittäin hyvä olla, ja pari pitkää jatkoa räikkään. Eipä siinä oikein lisäksi muuta tarvitse kuin hyvät hermot ja näppärät sormet. Ei kuitenkaan mikään mahdoton homma.

                  Comment


                    #10
                    Itse ostin lambda hylsyn ihan tarvikeliikkeestä, mutta...alkuperäinen lambda on aika pitkä ja johto ei taivu helposti. Hylsyn johtoura oli liian lyhyt ja jouduin rälläkällä sitä jatkamaan, jotta sai hylsyn pohjaan asti.

                    Laitoin hylsyn jatkeeksi nivelen ja sitten pari jatkovartta. Sillä onnistui aika hyvin vaihto. Yläkautta ja pura y-haara imuputki edestä pois. Kuskinpuoli on paskempi vaihtaa. Meni aikaa kokohommaan ~40min.

                    Suosittelen edelleen vaihtamaan lambdan. Nollaa sitten koodit ja katso uudestaan.

                    Mitä sinulla näyttää log 031 eli lambdojen arvot ?

                    Comment


                      #11
                      Onkos auto tullut kuntoon? mikä oli lopullinen vika?

                      Comment


                        #12
                        Edelleen ollaan about samassa tilanteessa. Vihdoin alkaa kuitenkin näyttää siltä, että paineiden mittauksenkin saisi aikataulutettua.

                        Lambdojen logituksessa ei kyllä mitään poikkeuksellista näy, vaan lambdat käyttäytyy aina eri tilanteiden mukaan oikein. Bankkien välillä ei myöskään ole eroa.

                        Comment


                          #13
                          Eilen otin omasta ilmanputsarin pois ja tutkin vähän kakkospytyn kylmäkäynnistyspätkimistä, jota ei kyllä huomaa kuin vag-comilla ja totesin että tulppa oli hivenen löysällä. Vaihdoin uuden tulpan ja uuden puolan putkineen. En vielä ehtinyt varmistaa loppuko pätkiminen mutta uskoisin että loppu. Sytkävahvistimet olin jo vaihtanut aiemmin ja niistä ei ollut tuohon apua eli olivat kunnossa.

                          Eli jos vaan on aikaa niin kannattaa katsoa tulppien kiinnitys ja kunto varsinkin prefacelifteissä, joissa ei ole tuota misfire tunnistusta oletuksena päällä.
                          Viimeksi muokannut ola; 7.10.2008, 12:29. Perustelu: kirotus

                          Comment


                            #14
                            Joo tuppaa löystymään noi tulpat, itse huomasi kun eri versioita vaihtelin. Varmaan vikaa asentajassa :) mutta kuitenkin kannattaa tarkistaa.

                            Comment


                              #15
                              Lopputulos

                              Jepjep. Nyt voi toivottavasti laittaa pisteen tälle episodille. Lisätään tiedolla teidän muiden tuskaa. :)

                              Syksyllä ei missään päällipuolisissa tutkimuksissa löytynyt mitään ihmeitä, ohivuodot, puristuspaineet, sähköt yms oli ok. Audi sitten halusi toivottaa hyvää uuttavuotta ja kone muuttui "audimaisemmaksi" käyden viidellä, yhden pytyn hengatessa mukana vapaamatkustajana. Tässä vaiheessa nelosessa puristuspaineita nolla ja ohivuotoja 100%. Nelosen pakonostaja (ja osa nokasta) löytyi isompina ja pienempinä kappaleina koneesta. Nostajan kärki kanitti venan juuri sopivasti auki niin, että yläkerran putsauksen jälkeen löytyi puristukset ja ohivuodotkin järkevissä kantimissa.

                              Rempasta nyt takana 1500km ja 1.5 viikkoa, misfire koodit on pysynyt poissa, eikä niitä logitukseenkaan tunnu saavan. Kiitoksia opastuksesta Okkimille ja osista Tepolle. Nyt on sitten säästetty sen verran jäsenmaksuja, että saatte jäljelle jäävät liimata klupitarran mun hautakiveen kun mä joskus lähden. :)

                              Comment


                                #16
                                Laitas vielä ne kuvat painimesta niin alkaa biturbomiehiä ahdistamaan vielä enemmän ;) (vai laitanko minä?)

                                Mahtaako tässäkin syynä ollut longlife-öljyt, vai muuten vaan huono voitelu nokalle. Se olisi kiva tietää.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä mä ite jokseenkin lähden kanssa tuota longlifeä kiittämään siitä, että pääsin tutustumaan tuon koneen saloihin odottamattomalla tavalla.

                                  Ja tässä siis kuva tuosta hajonneesta nostajasta (=1kpl). Vasemmalla oleva on siis normaalisti venttiiliä vasten ja tuon oikeanpuoleisen kappaleen yläpinta luonnollisesti sileä. Tuo nyt on taattua kamerakänny-laatua.

                                  Comment


                                    #18
                                    Unohtui sen verran sanoa että tuossa kävi aika hyvä tuuri, jotkut ovat saaneet tuollaisessa tapauksessa pudotettua venttiilin sylinteriin ja siinä on tullut aikamoista tuhoa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mitäs huonoa noissa longlife öljyissä on? Vai olisiko vika enemmän huoltovälissä niiden öljyjen suhteen?

                                      Comment


                                        #20
                                        No kun se huoltoväli on niin pitkä. Jos öljyt vaihdetaan noin harvoin (30 tkm?) niin siitä näyttää tulevan ongelmia näissä vehkeissä. Kaipa nekin toimis jos vaihtaa useammin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Niin hyvin ne longlifetkin pelaa kun vaihtaa useammin eikä tuuppaa sitä 30tkm niillä. Se että onko se enään edukasta ajaa niillä ja lyhyellä vaihtovalillä voi jokainen päättää itse.
                                          Kunnon öljy noihin Bi-Urpoihin kuitenkin taitaa maksaa sen väh 10?/L. Toki halvemmillakin ajaa ja on ajettu ja kovaa :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Löysin tuon hieman enemmän kipeää saaneen moottorin. Ei paljoa naurattaisi jos noin käy...

                                            Ja tässä toinen tapaus, aivan siinä kinttaalla että olis tullut tuhoa.
                                            Viimeksi muokannut okkim; 14.2.2009, 11:20.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mulla rupes eilen auto nykimään kun anto reilummin kaasua. Jonkin aikaa ajettua rupes moottorin vikavalo vilkkumaan eikä tehot olleet tallella.

                                              Vikakoodit:

                                              Sunday,10,May,2009,15:14:04:31599
                                              VCDS Version: Release 805.3

                                              Address 01: Engine
                                              Control Module Part Number: 8D0 907 551 G
                                              Component and/or Version: 2.7l V6/5VT G01 0001
                                              Software Coding: 10711
                                              Work Shop Code: WSC 63351
                                              Additional Info: WAUZZZ8DZ1A108792 AUZ7Z0Y1611409
                                              5 Faults Found:

                                              16815 - Warm Up Catalyst; Bank 2: Efficiency Below Threshold
                                              P0431 - 35-10 - - - Intermittent
                                              16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
                                              P0300 - 35-00 - -
                                              16688 - Cylinder 4: Misfire Detected
                                              P0304 - 35-00 - -
                                              16690 - Cylinder 6: Misfire Detected
                                              P0306 - 35-00 - -
                                              16689 - Cylinder 5: Misfire Detected
                                              P0305 - 35-00 - -

                                              Readiness: 0000 0000

                                              Measurin blokeista katottuna 4 pytty antaa eniten misfirejä. myös 5 ja 6 pytyistä tulee misfirejä.

                                              Vaihdoin sytkävahvarit päittäin mutta vika pysyi samalla puolella.

                                              Sain käytetyt puolat ja vaihdoin kuskin puolen 4 ja 6 puolat ja sytytystulpat (bosch platina)

                                              Tämän jälkeen tyhjäkäynnilläkin misfireä tulee 4 pyttyyn pari kertaa sekunnissa, kun ennen puolan ja tulpan vaihtoa n. 1/10sek. Erona tietty, että vaihdon jälkeen kone oli kerennyt jäähtyä.

                                              Onko 4 pytty auton keulassapäin? Ainakin siinä sytytystulppa oli mustan karstan peitossa.

                                              Arvailuna on myös että olis esikatti tukossa kun tuossa vikakoodissakin siitä maininta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Laitetaan nyt vielä näin sähköisenäkin samat kuin puhelimessa jos muutkin lukee ;)

                                                Eli testaa vielä varmasti ehjillä puolilla, eli 1-2-3 sylintereiden, muuttaako mitään. Ja ne sytkävahvareiden liittimet kannattaa puhdistaa.

                                                Ihan heti en tuohon katin sulamiseen uskoisi, mutta pakolämpöjä voi logittaa ja siitä saa vähän apua arvioon.

                                                Tässä sylinterijärjestys:
                                                Koodi:
                                                Tulipelti
                                                3 - 6
                                                2 - 5
                                                1 - 4
                                                Keula

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Misfire-diagnostiikka tehdään tarkkailemalla moottorin pyörintänopeuden muutosta per kierros. Softassa on raja-arvot sille, kuinka tasaisesti moottorin pitää käydä ja missä vaiheessa se tulkitaan misfireksi.

                                                  Joka ME7 ecussa on tämä valmius, mutta alkupään malleissa se pitää ottaa softasta käyttöön.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mulla on facelit S4 konekodilla AZB, jossa on tuo misfiretunnistus vakiona.

                                                    Kävin yksin tekemässä pienen koeajolenkni, niin läppärin kanssa ei ollu kovin helppoo. Jos oikean kanavan löysin, niin pakolämmöt oli molemmilla puolilla 945C.

                                                    Tasakasulla n.1800rpm misfiret oli pienimmät n. 1kpl/5sek. 4 pytyssä suurimmat.

                                                    Sen minkä uskals painaa kaasua, niin ihankuin olis turbon sihinä kuulunu vähän kovemmin kun normaalisti, kun heijastu seinistä ja ajelin ikkunat auki. Ikkunat kiinni ei sisälle kuulu turbon ääni oikeastaa ollenkaan.

                                                    Voiko ahtovuoto aihettaa misfireä vain toiselle puolelle?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Todennäköisimmät viat juuri nuo sytytysongelmat eli jos vaihto ei auta, liittimet ja jännitteet kannattaa katsoa myös ruiskutussuuttimien. Muita vikoja: ei saa bensaa, huohotinjärjestelmässä vikaa tai esim. öljyn liikatäyttö. Katalysaattori voi nyt olla nyt antanut myös vikailmoituksen johtuen noista sytytysongelmista, toinen todennäköinen on katalysaattorin heikentynyt teho, jonka juuri 2001-malli ilmoittaa liian herkästi - ohjelmalla voi korjata.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Pakolämmöt ei näytä alle tuon arvon, ainoastaan jos menee yli. Kokeile vaan uusilla puolilla ja tulpilla, niin poistuu niiden arvonta ;)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuota katin vikakoodia ei tänään enää ole tullut. Ajettu tosin vain n.50km nollauksen jälkeen. Misfirevikakoodit tulee heti kun pikkusen kovemmin lähtee.

                                                          ok, pitää varmaan hakee ihan tuoreet puolat. Olispa huono tuuri, jos tuo tänään vaihdettukin olis sökö ja tuli vielä laitettua samaan pyttyyn.

                                                          Lueskelin www.RS246.co.uk sivuja ja siellä oli MAFia ja ahtovuotoja ollut misfirejen syynä. Pitää varmaan vielä tulpan kireydetkin kattoo.
                                                          Viimeksi muokannut amalin; 10.5.2009, 23:53.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tommosen loggauksen tein. Ahtoja vissiin pyytää, mutta ei nouse?

                                                            rpm load % pyynti saanti
                                                            800 20.3 1000.0 1020.0
                                                            1080 28.6 1000.0 1020.0
                                                            2520 14.3 1000.0 1020.0
                                                            2520 59.4 1000.0 1010.0
                                                            2680 66.9 1190.0 1050.0
                                                            2760 68.4 1180.0 1070.0
                                                            2920 68.4 1300.0 1080.0
                                                            3000 69.9 1490.0 1090.0
                                                            3120 69.2 1460.0 1100.0

                                                            Kuvassa toinen loggaus:
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X