Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 jää säätelemään läppämoottoreita...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B6 jää säätelemään läppämoottoreita...

    ...virtojen poikytkemisen jälkeenkin kuuluu sellaista ääntä ja narinaa, että säätöhommeleita tehdään. Onneksi ei sentään puhallinta käyttele vaan tyytyy läppiä veivailemaan.

    Ei ole kyllä hyvä nykyisen sähkönhinnan aikoina, että auto setvii noita omia aikojaan yöt läpeensä - onko muilla ollut moista autonomiaa osoittavia kulkineita?

    Löytyihän sieltä vikakoodikin:

    Address 08 -------------------------------------------------------
    Controller: 8E0 820 043 J
    Component: A4 Klimaautomat 1116
    Coding: 00000
    Shop #: WSC 63351
    1 Fault Found:
    01842 - Potentiometer/Actuator for Temperature Flap: Right (G221)
    30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

    Onko tämä selvä peli?

  • #2
    Täällä myös auto jää silloin tällöin säätelemään noita läppiä, enkä ole siihen sen enempää huomiota kiinnittänyt kun melko harvoin tapahtuu. Ja koodi on seuraava:

    Address 08 -------------------------------------------------------
    Controller: 8E0 820 043 A
    Component: A4 Klimaautomat 0912
    Coding: 00000
    Shop #: WSC 63251
    1 Fault Found:
    01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)
    41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent

    Comment


      #3
      Nollasin koodin ja seuraan tilannetta.

      Comment


      • #4
        Tääläkin jää säätelemään mutta onko teillä jotain puhallus voimakkuuden ongelmia kylmänä?

        Comment


          #5
          Joo, säätelyä tapahtuu näköjään muutaman minuutin ajan, ei ihan koko yötä :)

          Mitä tarkoitat ongelmilla -- meinaatko esim. että alkaa puhaltamaan (kylmää) ilmaa ennenkuin moottori on lämmennyt?

          Comment


          • #6
            Itellä ainakin toimii tuo niin, että jos on säätäny ilmastoinnin vaik 24asteeseen, niin kylmänä ei työnnä ilmaa juuri lainkaan vaan sitten vasta alottaa puskemaan ilmaa (lämmintä) kun kone on lämmennyt

            Comment


            • #7
              Ottaessa autosta virrat pois pitää ilmastointi??? säätöääntä.
              Onko joku rikki vai onko tuo ominaisuus?

              Tekee sitä kyllä tyhjäkäynnilläkin ja ääni hieman ärsyttää...

              Autona A4 (B6) -03

              Comment


                #8
                Täällä myös säätelee tyhjäkäynnillä, että virrat pois otettua(~½min).
                Itseasiassa tuo ääni semmoinen, kuin joku ottaisi vastaan tai moottori veivasi edes-takaisin jotain läppää. Mikään ainakaan ei kiinni ota, sen verran tullut kurkittua tuonne kojelaudan sisään.
                Vikakoodeja ei löytynyt itseltä.

                Comment


                • #9
                  Joo ihan sama minulla... En tiedä onko vakavaa, mutta hieman ärsyttää noi säätöäänet.

                  Comment


                  • #10
                    Onko jollakin vastausta ongelmaan?

                    En tiedä kuinka kauan se niitä säätelee, koska en jaksanut kolmea minuuttia kauempaa odotella. =)

                    Comment


                      #11
                      Heikkoja muistikuvia että raitisilmaläppä kuuluu sulkeutua virtojen katkaisun jälkeen. Vanha ja hapan säätömoottori ei löydä oikeaa asentoa ja/tai läppä jumittaa.

                      Rouvan Q-vaunussa piti raivostuttavaa sarjanaksutusta parin minuutin välein auton käydessä. Kävin kristallipalatsissa teettämässä läppien sopeutuksen, nyt toimii taas.
                      Sopeutuksessa testerillä ajetaan kaikki säätömoottorit vuorollaan ääriasennosta toiseen.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitosta tiedosta. Pitääkin käydä kyselemässä tuota sopeutusta.
                        Auto on seissyt jonkin aikaa, joten ne saattavat olla jumissa.

                        Comment


                        • #13
                          Itsellä ilmastointi antaa myös seuraavat koodit läppämoottoreiden potikoista.

                          00727-Potentiometer in Positioning Motor for Defrost Flap (G135)
                          (huurteenpoistoläpän säätömoottorin (8E1820511B, V107) potentiometri G135, tummanvihreä vipu)
                          30-00 - Open or Short to Plus

                          00601-Potentiometer in Positioning Motor for Central Flap (G112)
                          (keskusläpän säätömoottorin (8E1820511C, V70) potentiometri G112, valkoinen vipu)
                          30-00 - Open or Short to Plus

                          01842-Potentiometer in Positioning Motor for Temperature Flap Right (G221)
                          (oikean lämpötilaläpän säätömoottorin (8E1820511A, V159) potentiometri G221, violetti vipu)
                          30-00 - Open or Short to Plus

                          Vika ilmenee siinä, että ilmastointi napsuttelee noita läppiä, mutta moottoreita se ei aja mihinkään vaan aina yrittää josta napse syntyy. Napsuttelee virrat päällä ja sen jälkeen kun virrat sammuttaa. Eniten häröilee tuo huurteenpoistoläpän säätömoottori (vihreä vipu).

                          Noh, VCDS:llä sopeuttamalla se ajaa säätömoottorit ääriasennosta toiseen, mutta sopeutuksen jälkeen alkaa taas normikäytössä napsutella moottoreita ja antaa samat vikakoodit.

                          Seuraavana sitten purin nuo Bosch:n valmistamat säätömoottorit ja testasin vivustojen toiminnat käsin, toimivat ok. Samalla toki sai myös hieman niveliä rasvattua ja herkisteltyä. Moottorit toimii normaalisti kun niitä ajaa 12VDC jännitteellä eri suuntiin. Kaikkien säätömoottoreiden potikoistakin tulee laitapinneistä mittaamalla ~4.7kohm/potikka ja puolivälin asennossa keskinavassa laitoihin ~2.35kohm. WinElsa ei vastusarvoista sanonut mitään, ainoastaan ohjeen testata moottorin toiminta.

                          KYSYMYS, millaisia vastusarvoja noille potikoille pitäisi olla, onko kaikille sama tyyppi ja mistä noita potikoita saisi erikseen ja millä tyypillä löytyisi? ELFA:sta ei löydy sopivaa

                          Toki ehjään läppämoottorin potikkaan vertaamalla voisi vielä tutkia... lisäksi epäilyttää tuo ilmastoinnin ohjainlaite, voiko sen vika aiheuttaa moista häröilyä, koska miten kolme moottoria kerralla voisi herjailla samasta viasta...

                          Esimerkkikuvat:


                          Viimeksi muokannut Patasuvanto; 23.5.2012, 14:36.

                          Comment


                          • #14
                            Pari-kolme vuotta sitten säätömoottorin meteli alkoi niin ärsyttää, että vaihdoin kerralla ne, jotka antoivat viikakoodin. Sopeutin ne sitten VCDS:llä, eikä sen jälkeen ongelma enää ilmestyi. Sopivasti matkalla Pärnuun kävin tilaamassa Tallinnan Audi centerista, paluumatkalla sain ne tiskilta. Maksoivat muistaakseni about 70,-/kipale.

                            Comment


                            • #15
                              Elektroniikan puhdistus spraytä tonne potikan (oranssin lätkän alla) sisään ja samalla käsin kääntää ääriasennosta toiseen.Täällä ainakin loppu raksutus.

                              Comment


                              • #16
                                Mikäköhän mahtaisi vaivata kun itselläni nuo raitisilmasuodattimen alla olevat läpät sulkeutuuvat kun auton käynnistää ja jonkun 10km päästä aukeevat ja silloin vasta puskee sisälle ilmaa ja vähän ajanpäästä taas sulkeutuu? ja kun läpät ovat kiinni niin tunnetusti ilmaa ei tule sisätilaan vaikka kuinka yrittää imeä. Ainut keino miten läpät saa auki kun haluaa niin on kun suihkuttaa lasinpesunesttettä ajossa

                                Comment


                                  #17
                                  Onko siinä nappi automaattiselle sisäilman kierrolle?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos jabe minua tarkoitit niin ei ole automaattista kiertoa

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja zonza Näytä viesti
                                      Jos jabe minua tarkoitit niin ei ole automaattista kiertoa
                                      Tarkoitin juu.
                                      Luin uudelleen tuon kommenttisi, niin sen mukaan ne läpät toimisi ihan päinvastoin mitä niiden kuuluisi, eli kun suihkutat lasinpesunestettä, niin niiden kuuluisi varmaankin sulkeutua.
                                      Ajattelin että jos tuossa on ulkoilman laatu-anturi mikä häröilee ja sen takia tekisi tuota, mutta se taisi tulla vasta B7.
                                      Mutta koitappas irroittaa tuo sisäkierron säätömoottori (8E1820511D), jos se on jossain vaiheessa ollut irti ja laitettu tuo väärinpäin paikalleen jos se on edes mahdollista.

                                      Comment


                                        #20
                                        Aukeaako ne läpät oikeasti kun lasia pesee?

                                        Kun pestään lasia niin sisäilmakierto aktivoituu ja siksi tulee ilmaa suuttimista vaikka ulkoläpät olisi kiinni. Veikkaan että ulkoläppien ohjainmoottori siellä alkaa olla vaihtokunnossa. Vikakoodit kertoo varmaan lisää.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuostako muuten johtuukin että kesähelteillä lasinpesun jälkeen tulee hetken oikein kylmää ilmaa sisälle -syytä moiseen ilmiöön yrittänytkin joskus pähkäillä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mitään vikakoodeja se ei anna minun lukijallani ja nyt taas puhaltaa ilmaa sisälle kun pakkaset pienentyi. Kun otin hansikaslokeron pois nii kuulee välillä ajossa kun siellä joku raksuttaa mutta en ole vielä päässyt selvittämään mikä

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla läpsytteli myös ärsyttävästi läpät auton käydessä ja sammutuksen jälkeenkin. Vikakoodin luvussa syyksi selvisi sisäilmankierronläpän säätömoottori joka olisi jumissa.
                                              Eihän se ollut ku purkaa hansikaslokero pois ja sieltäpä löyty useampi säätömoottori. Käytin kyseistä säätömoottoria auki ja sisälle ruiskasin valkosta vaseliinia. Ja kas kummaa pienen jumpan jälkeen moottori alkoi pelaamaan.
                                              Käytin samalla kaikki moottorit irti ja auki ja vaseliinia sisään ja läppiä käsin liikuttelin.
                                              Tämän pienen hoidon jälkeen läpsyttely ja ilmastoinnin sekoilu loppui. Kaverina ja isona apuna oli Herra Eversti Sandels.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kertokaapas viisaammat, kuuluuko B6:sen puhaltaa ilmaa noista kojelaudan päissä olevista ns. sivuikkunoiden huurteenpoistoriteleistä? Itsellä ne on mykkänä vaikka mitä namiskoita painelisi paneelista. Äkkiseltään kuvittelisi, että noilla on yhteinen läppämoottori tuulilasin huurteenpoistoritelien kanssa, mutta tuulilasille kyllä puhaltaa normaalisti.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X