Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4F jarrujen kuivaustoiminnon poiskytkeminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    4F jarrujen kuivaustoiminnon poiskytkeminen

    Kuten talvella totesin, etujarruLEVYT kestivät 24 000 km ja syypää on automaattinen jarrujen kuivaustoiminto. Eräs toinen samanlaisella ajava oli samaan aikaan huollossa ja sen LEVYT oli loppuneet 26 000 km:n kohdalla ja taksissa alle 10 000 km.

    Yritin selvittää saisiko sen jotenkin kytkettyä pois päältä, mutta eivät ainakaan Bernerillä saa sitä pois. On kuulemma "ohjelmassa", voihan se ollakin.

    Kyseinen ohjelma tietää kuivata jarruja kosteuden mukaan ja luultavasti kosteus päätellään sitten tuulilasin pisaraanturilta. Tulikin mieleeni, että josko tuon sitten kytkisi pois päältä talven ajaksi. Ehkä pärjäisi manuaalisellakin pyyhkimellä.

    Onko muilla 3.0 TDI-koneisilla samaa ongelmaa ? Ja onko näissä kaikissa tuo automaattipyyhin ?

    Nykyisillä levyillä on ajettu 15 000 km eikä ne oo kuluneet yhtään mihinkään, joten ratin ja selkänojan välissä ongelman osuutta on vain hyvin rajoitetustoi, (Passatissa levyt oli vielä 95 000 km:n kohdalla vain aavistuksen kuluneet.)

    #2
    Itsellä nyt 30tkm lasissa ja ei mitään kulumisen merkkejäkään levyissä. Se ei niitä kuivattele kuin silloin kun tuulilasinpyyhkimet ovat päällä!
    Eli ei se niitä pahemmin talvella käyttele! Paremminkin syynä kulumiseen saattaa olla "lukkojen" toiminta kun tuossa 3.0tdissä on vähän sitä vääntöä ja talvella voi olla tarvetta jarruttaa sutivaa pyörää...

    Comment


      #3
      Nii-in. Voi se olla niinkin. Korjaamopäällikkö arveli myös, että jarrupala ja -levy yhdistelmä ei oikein kestäisi suolaa.

      Sinun tapauksessa olet ilmeisesti ajanut suurimman osan ajostasi ns. sulan kelin aikaan.

      Jotain outoa tämän mallin jarruissa kuitenkin on.
      En ihan usko tuohon luistoneston vaikutukseen näin rajuna, yritän kuitenkin ajella aika iisisti ja matka-ajoa ns. suoralla tiellä on kilometreistä ehdoton valtaosa ja pikkuteillä voi ESP:n ottaa pois päältä huonolla kelillä.

      Comment


        #4
        Kuluvatko levyt liian ohuiksi vai tuleeko niille joku muu?

        Comment


          #5
          ESP:in lisäksi myös ABD syö niitä levyjä. Ja sitä ei saa kytkettyä pois pikkuteillä.

          Jarrut ovat kulutusosia, hyvä kun eivät hapettumaan pääse. Käytön merkki :)

          Comment


            #6
            Onko palojen kitkapinta liian kovaa materiaalia, jos levyt kuluu herkemmin? Tai levyissä vikaa materiaalissa/karkaisussa?

            Comment


              #7
              Siis ongelma on se, että sekä palat että levyt kuluvat nimenomaan suolaisissa talviolosuhteissa suhteettoman paljon ajokilometreihin nähden.

              Vetoluistoa en usko normaaliajossa ihan hirveästi tulevan, neliveto näissä kaikissa kuitenkin aika huomattavasti tasaa kulumista.

              Aikaisemmassa 2.5TDIV6Q:ssa jarrupalat ja levyt kesti moninkertaisen määrän. ESP siinäkin oli.

              Comment


                #8
                Kuivaus toimii vain maantienopeuksissa ja pyyhkijöiden ollessa päällä (Rain-X:ää tai 5sateesta lasiin niin ei tartte pyyhkijöitäkään). Omassa oli huolto 29tkm ja sanottiin että kestävät kenties 10tkm vielä, pyysin kuitenkin vaihtamaan ettei tartte kesken kauden taas varikolle mennä. Ongelmana on oikean sisäpalan kuluminen, ei kuitenkaan korvattavaksi huoltotapahtumaksi saakka. Palat on "uudemmat" ja kovemmat ja myös paremmin pitävät. Ja narisevat ryöminnässä ihan yhtälailla ...

                Ominaisuuden poistosta oli jossain juttua, en nyt löytänyt missä mutta olikos se rain sensorin disabloiminen joka poisti tämänkin?

                EDIT:
                While traveling in rain or snow, the front brake pads are applied periodically (every 185 seconds) to the brake discs at a minimum pressure 7.25 psi - 21.8 psi (0.5 - 1.5 bar) for a short time (approx. 2.5 seconds). This cleans the brake pads and discs, thereby improving braking response. However, the windshield wiper must be switched on and the vehicle speed must be
                greater than 43.5 m.p.h. (70 km/h).
                Viimeksi muokannut ksarvala; 8.9.2008, 14:46. Perustelu: Audi SSP 993403

                Comment


                  #9
                  Onkos kyseinen toiminto ihan vakiovaruste vai kulkeeko jollakin optiokoodilla ? Tietää vältellä jos joskus tuollaista olisi ostamassa.

                  Comment


                    #10
                    Taitaa olla vakiona 2.0 TFSI ja 3.0 TDI koneissa ja kenties muissakin isommissa.
                    Optiona voi tilata pienemmän moottorin kokomerkinnän ;-)

                    Comment


                      #11
                      Kiitos ksarvala !!!

                      Mistä tuo muuten löytyi ?

                      Comment


                        #12
                        http://ebahn.bentleypublishers.com/AUDI/
                        http://www.bentleypublishers.com/

                        Comment


                          #13
                          Miettikääs hyvät herrat tätä.

                          Jaksotus 185 sek ja 2.5 sek = 1,3% aikaa. Eli 100 kmh nopeudella 1.3 km jarrutusta 100 km:n matkalla (maantieajossa). Jos nopeutta 80 kmh( realistinen) 1,7 km.
                          200 km:n matkalla jo 3,4 km.

                          Eipä ihme että palat ja levyt kuluu hiukkasen. Aika nerokas keksintö.......

                          Comment


                            #14
                            Tuo jarrutus tuskin on mitään muuta kuin "hipaisu" levylle. Eli ei varmaankaan mitään mahdottomia kuluta, ja huomaisihan sen jo vauhdissakin jos ne välillä tyrkättäisiiin "lukkoon"...

                            Comment


                              #15
                              Huollosta sanoivat itselle että on todella yksilöitä kulumisen suhteen nämä 4f:t. Joista tosiaan joutuvat vaihtamaan alle 30tkm hiluja, ja toisissa ei juuri mitään kulumaa samoilla kilometreillä.

                              tuota logiikkaa nyt tarkemmin tutkimatta kysyn onko esim. Jukurilla pyyhin viiksi KOKO ajan ympäri vuoden tihku/sadetunnistin asennossa? Itsellä se on siinä vain kuin sataa, vaikka sadetunnistin mahdollistaisi sen pitämisen tihkuasennossa koko ajan...

                              Comment


                                #16
                                Nonnih.

                                Pyyhin on kyllä suurimman osan ajasta 0-asennossa, joten ei se siitäkään oikein voi tulla.

                                Kuivatushipaisu ei kovin iso varmaan ole, koska ei sitä ajossa huomaa, tosin autosta ei sitä varmaan kovin herkästi huomaisikaan. Kaksi ja puoli sekuntia on kuitenkin aika pitkä aika ja jarrupaineena 1 bar = 0.1N/mm2 ja jos männän halkaisija on vaikka 50 mm (?) niin 1963 mm2 , josta voimaksi tulee 196 N = 19 kg. Ei tuo voima nyt ihan mahdoton ole, mutta jotain outoahan tuossa tapahtuu.

                                NIINKUIN noissa etupyörän laakereissa, jotka taitaa olla varsinaisia vedenimureita ! Oikeassa etupyörässä on jo kolmas laakeri menossa ja vasempaan pitää kohta vaihtaa toinen. 166 tkm.

                                Comment


                                  #17
                                  Miten peset autosi ja varsinkin vanteet? Painepesurilla ,jos pesee, kannattaa painetta pienentää tai ei suihkuta suoraan jarruosiin ja napaan.
                                  Vesi menee paineella yllättävän pienestä reiästä. Aika ruosteisia laakereita on tullut vaihdettua 2-vuoden ikäisiin autoihin..

                                  Laakereiden laadussakin on tosin eroja, koska mm. SKF:ääkin tehdään ties missä "Timbuktussa".

                                  Comment


                                    #18
                                    No juu.

                                    Ei sitä vettä kyllä painepesurilla normaaleilla ranteilla sinne laakeriin mitenkään saa.

                                    Laakeri kesti noin 50 tkm eli vuoden ja oli ruosteessa sisältä.

                                    SKF voitaneen muutenkin jo ruotsintaa Svenska Kepullager Fabrik.
                                    Kai siinä on pakko joku suunnitteluvika olla kun ne niin äkkiä menee. Wanhoissa 100:ssakin ne kesti sentään about 250 tkm/kierros.

                                    Comment


                                      #19
                                      Saakos ton kuivaus toiminnon koodattua pois?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä mulla palat kesti yli 40tkm ennen kuin varoitus tuli ja kuulemma näissä se varoitus tulee varsin ajoissa. Eli pintaa olisi vielä ollut. Pyyhkijät on lähes aina Auto-tilassa, ei se jarruttele kuin sateella. Ajotyyli oli kytkintä säästävä kun se oli menossa vaihtoon, eli ainoastaan isoimmalla vaihteella moottorijarrutus, muuten vapaalle ja ihan jarruilla.

                                        Edellisessä autossa jossa tätä ominaisuutta ei ollut, niin kyllä sen jarrujen puutteen huomasi, jos sateessa ajoi pari tuntia ja sitten joutui äkisti jarruttamaan. Sellainen lyhyt hetki meni ennen kuin alkoi tapahtumaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mun paloilla (ATE)on ajettu n.18tkm ja valo sytty.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla Ate:n palat kesti uusien levyjen kanssa 21tkm, merkkivalo syttyi muutama sata km aiemmin. Sisemmät palat olivat aivan loppu, uloimmat olivat kuluneet 1-2mm. Aiemmat, Motonetistä ostetut jotkut espanjalaiset palat kestivät 35tkm.

                                            Comment


                                              #23
                                              Itse vaihdoin just ATEn palat uusiin. kestivät n. 50tkm ja sisäpalat aivan kaljut. Ulommat melkein uudet. Näihin pitäis saaha pelkästään sisemmät palat kun ne kestäis ajaa ainakin neljät sisäpalat.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Saakos ton kuivaus toiminnon koodattua pois?
                                                Samaa kysyisin täällä, onko kukaan perehtynyt aiheeseen?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Saman verran kestivät jarrut B6:ssa ilman kuivaustoimintoja. Se on kuitenkin aika kevyttä se jarruttaminen ja en jaksa uskoa, että se jarruja hirveästi kuluttaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Itse sanoisin että se sisäpalan kuluminen aiheutuu siitä, ettei autolla jarruteta kunnolla niiden kuivailujen välissä.

                                                    Omassa 4Fssä palat kuluivat ihan tasaisesti kun itse sillä ajelin. Kun auto sitten siirtyi perheen toisen osapuolen käyttöön niin sisäpalat alkoivat kulumaan. Aikani sitten opetin nykyistä kuskia jarruttamaan välillä kunnolla niin palat ovat taas kuluneet tasaisesti.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Se sisäpalan kuluminen johtuu yksimäntäisen/toispuolisen satulan rakenteesta. Jokaisessa omistamassani autossa on sisäpala kulunut reilusti aiemmin loppuun. 90, B6 ja 3C. Ja jarruja käytetään napakasti, 90:n tapauksessa radallakin, kun siinä oli vielä tuollaiset satulat. Kun ne vaihtuivat nelimäntäisiin, palat kuluvat tasaisesti. 4F:n jarruja ei ole vielä tarvinnut vaihtaa, sen verran uusi ostos.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        tuota kuivaustoimintoa kun miettii yksinmäntäisellä satulalla, niin sehän on täysin typerä systeemi. Jarrua käytetään toiminnossa vain kevyesti, ettei kuski tiedä että siellä jarrutellaan, niin silloinhan se vain työntää mäntää vähän ulospäin, ei niin kovaa että se vetäisi toisenkin puolen palaa levyä vasten, tästähän johtuu sitten se, että vain toinen puoli jarrulevystä "kuivaa" ja lämpenee kun mäntä työntää vain yhtä palaa..
                                                        ..nämä on just niitä vermeitä näissä..että maailma pelastuu..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Maailman ei tässä ole tarkoitus pelastua, vaan kuljettaja ja matkustajat. Tiukassa paikassa arvostaa, kun jarrut purevat heti eikä 10 m:n kuivatusmatkan jälkeen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Teille, jotka harkitsette kuivauksen poistamista tässä omat kokemukset märistä jarruista; brembon z17 palat kuluneena vaati sadekelillä melkoista ennakointia, kun ensimmäinen 20-50m jarrutuksesta ei ollut mitään pitoja jarruissa.

                                                            Palat näyttää siis tältä:
                                                            http://teilecar.com/files/porsche-tu...8151j-z18-.jpg
                                                            Sateella toiminta huonontui mielestäni siinä kohdalla, kun sisäpuolen pala kului noitten urien pohjaan asti. Levyissä on myös urat, eli ei nekään näköjään määräänsä enempää auta veden poistossa.

                                                            Satula siis kiinteä 6-mäntäinen (uudet satulat, ensimmäiset palat menossa eli ei ole jumissa) ja sisäpuolen pala kului tuplanopeutta ulkopuoleen verrattuna. Molemmilla puolilla sama homma.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X