Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 -88 jarrut jäävät päälle laahaamaan.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 -88 jarrut jäävät päälle laahaamaan.

    Ostin tuossa äskettäin tuollasen audi 100, jossa ongelmana jarrut jotka eivät palaudu. Jarrupoljin on kuin kivi. Koska kaikki jarrut ottavat samalla tavoin kiinni epäilen, että ongelmana voisi olla pääjarrusylinteri. Tuntuu ettei palauttaisi painetta enään jarruilta pois vaan jarrut jäävät päälle. Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia? Jarrupääsylinteriä tuskin pääsee sen paremmin korjaamaan joten uus ois hommattava n.70? näyttäis maksavan motonetissä.

    Lisäks nopeusmittari ropaa eikä näin ollen pyöritä matkamittariakaan. Muut mittarit tuntuis pelaavan ok. Näissä nopeusmittari ei taida olla enään vaijerilla?

    #2
    Omassa satkussa oli aikoinaan sama vaiva. Etujarrut alkoivat laahaamaan ja syylliseksi paljastui pääsylinteri. On myös ollut juttua, että vanhat jarruletkut voisivat moista aiheuttaa (letku osittain tukossa tms. jolloin paine ei poistu kunnolla jarrusylinteriltä).

    Comment


      #3
      Kerran kaikki jarrut ottavat yhtälailla kiinni, pääsylinterihän se silloin reistaa. Uusi vain tilalle, sillä se korjaantuu. Vanhaan ei löydy korjaussarjaa eikä juuri kannata korjatakaan, kun uusi maksaa alle 100e.

      Osta samaan syssyyn jo heti uudet putket tai varaudu viettämään pitkä tovi putkien ehjinä irrotukseen.

      Comment


      • #4
        Pillistä kuumaa putkien muttereihin niin irtoaa nätisti.

        Comment


        • #5
          Todennäköisesti auto seissyt pitkään. Jarrunesteitten vaihto voisi auttaa, jos systeemi toimii yleensä ollenkaan.

          Comment


          • #6
            Pääsylinterivikaa myös veikkaisin. Mulla teki saman, tosin kuumudesta johtuen. Aukesi, kun jäähtyi.

            Noita jarruputkien nippoja en ole koskaan onnistunut pääsylinterin päästä hajottamaan, eli uskoisin, että aukeavat ihan nätisti, kun eivät ole putken toisen pään tapaan suolaa yms. saaneet. Oikealla jarruputkiavaimella silti lähtisin noita avaamaan.

            Comment


            • #7
              Juu tuossa miltei kaikki muut jarrujen osat onkin jo vaihdettu korjaus kuittien mukaan noin reilu vuosi sitten. Ei varmaan kovinkaan pitkäaikaista apua ois, jos vaan vaihtais uudet nesteet ja putsais kaiken muun mahdollisen jarruista? Tuohon kuumuuteen sen verran, että kun autolla lähtee kylmiltään eivät jarrut laahaa ennen ensimmäisiä jarrutuksia. Elikkäs varmaan uutta jarrupääsylinteriä vaihtamaan ryhdyn. Katsoo, jos viikonloppuna saan projektin hoidettua. Miten tuossa on muuten jarrupiirit jaettu etu/taka-akseli omassaan vai ristiin vasentaka-oikeaetu jne...ilmausta varten tiedustelisin? Kässäriäkin pitäs kiristää, mistä kohtaa löydän kiristysruuvin.

              Kannattaako mittaristoa varten tehdä oma topic? Oisin siihen kaivannu vinkkejä, että mistä kannattaa viikaa etsiä kun ei nopeus- eikä matkamittari toimi. Huomenna jos kerkeen niin avaan mittariston ja aloitan tutkimukset.

              Auto seissyt n. 3kk
              Viimeksi muokannut drysd_; 30.7.2008, 00:50.

              Comment


                #8
                Ristissä ovat. Oikea taka - vasen etu, vasen taka - oikea etu.

                Tarkista mittariston juotokset.

                Comment


                • #9
                  Mittarit pelaa! Ensikertalaisenakin sain vartissa korjattua nopeus- ja matkamittarin ongelman. Puhdistin vain mittarien liitännät ruiskutin niihin hieman crc:tä ja mittarit pelaa taas. Ajoin samalla n. 2km testilenkin, jarrut eivät laahanneet kun olivat kylmät eikä lenkillä tarvinnut jarrua painaa kertaakaan(Viittaa siihen että vika juuri jarrupääsylinterissä? Vai mihin?).

                  Motonetin varaosaluettelosta katselin tuota jarrupääsylinteriä kumpi näistä osanumeroista on oikea, 23-5086 vai 23-5083? Auton tyyppi Audi 100 2,0e 5-syl facelift-malli rekisteröity ensikertaa 17.10.1988
                  Viimeksi muokannut jasso; 1.8.2008, 19:40.

                  Comment


                    #10
                    Lukeeko alkuperäisen pääsylinterin päällä (edessä ylhäällä, säiliön etummaisen liitoksen edessä) ATE? Jos lukee, niin silloin sanoisin, että oikea malli on 23-5086. Girling olisi puolestaan 23-5083.

                    Erittäin sekavaa, mutta ETKAn mukaan Girlingin sylkkä on 22,2mm ja ATEn 23,81mm. Toisaalta tehostimia on vain kahta mallia, runkonumeroon F44J... asti ja siitä eteenpäin. Tiedä sitten mitä niissä muuttuu. Tehostimen pohdiskelua siksi, että se on se osa, joka määrittelee mikä sylinteri käy ja mikä ei. Ja jos tehostin ei juurikaan muutu niin veikkasinpa, että kaikki sylinterivaihtoehdot käyvät, vaikka olisivat hieman alkuperäiseen nähden erilaisia.


                    Mitään todellista tietoa en osaa sanoa sopivuudesta.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                      Mitään todellista tietoa en osaa sanoa sopivuudesta.
                      Useassa varaosaliikkeessä on nykyään käytettävissä rekisteritunnuksella haettavat auton tiedot.

                      Pääsylinterillä on säätökin polkimen päässä, mutta itsestään se ei muutu. Vaatii jotain turailuja, että menisi pois säädöistään. Väärä säätö estää nesteen virtaamisen takaisin säiliöön ja luonnollisesti myös toisin päin.

                      Comment


                      • #12
                        Tänään ajelin n.30km lenkin taajamassa enkä vältellyt jarrujen käyttöä. Jarrut pelasivat kohtuullisesti, jonkun verran etuvanteet oli lämpimät, mutta kyllä niistä kädellä ainakin pystyi pitämään kiinni. Vasta lopussa alkoi tuntua vähän, että jarrut alkoivat laahaamaan. Auttaisikohan, jos vaihtais koko järjestelmään kokonaan uudet jarrunesteet pelkästään? Vanhojen iästä kun ei kummemmin tietoa.

                        Tuosta pääsylinterin säädöstä, missä kohtaa tarkemmin se sijaitsee. Voisin kokeilla ensin vaikka sitä. Poljin kun on aika jäykkä painettaessakin.

                        Jarrujen teho tuntuu kuitenkin olevan ihan hyvä, helposti saa tehtyä lukkojarrutuksen kuivalla asfaltillakin.

                        Comment


                        • #13
                          Tuolla kuva.
                          Polkimeen tulee tuo säätötanko.
                          Eli hylly kuskin jalkatilasta irti.
                          Tappi muistaakseni löysäksi koloonsa, niin toimii, jos on toimiakseen. Muuten sylinteri vaihtoon.
                          Vanhat nesteet kannattaa vaihtaa, vaikka tuskin mitään vaikuttavat asiaan.

                          Comment


                            #14
                            Tapin sokka irti, tappi irti, haarukka pois polkimesta, löysää haarukan kiristysmutterit, pyöritä haarukkaa säätääksesi pituutta, kiristä mutterit, haarukka polkimeen, tappi paikoilleen, sokka paikoilleen.

                            Tilaa on sitten vähän, joten pidä hermot rentoina.

                            Kannattaa vaihtaa nesteet vasta, jos pitää vaihtaa sylinteri.

                            Comment


                            • #15
                              Ongelma taisi ratketa sattuman kautta. Jarrunestesäiliön korkissahan on reikä, josta järjestelmän tulisi päästä tasaamaan painetta. Korkin kumitiiviste oli väärässä kohtaa eikä ilma pääsyt kulkemaan reiästä. Paine aiheutti korkkiin pienen halkeaman josta paine pääsi tasaantumaan ja jarrut eivät enää jumiudu.

                              edit: Ehdin iloita liian aikaisin :( Jarrut tahtovat edelleen jumittua kun läppenevät kaupungissa pyöriessä. Aukeavat taas kun niiden antanut jäähtyä. Huomenna täytyy käydä se sylinteri ostamassa.
                              Viimeksi muokannut drysd_; 5.8.2008, 03:17.

                              Comment


                              • #16
                                No nyt ne jarrut sit levis tyystin. En ollu vielä mitään osia vaihdellu, kun autolla ollu pelkkää matka ajoa ja siinä jarrut pelittäny ihan hyvin. Tänään läksin parkkipaikalta liikkeelle ja kun jarrutin ekaan risteykseen niin hoplaa poljin painu vastustelematta pohjaan. Ihan pohjassa ottaa jarrut lukkoon toisen vasemman eturenkaan varmaan oikeen takarenkaan, mut jarruteho ihan olematon. Nesteitä en ainakaan pahemmin nähny häviävän, vaikka painelin jarruja useita kymmeniä kertoja, että putkien luulisi olevan ehjät. Kaverinkin arveli että nyt antautu pääsylinteristä tiivisteet ja sen vuoks vuotaa ohi, eikä saa paineita järjestelmään. Täytyy viel huomenissa käydä valosan aikaan katomassa onko hävinny nesteet. No onneks löytyy tuo uus pääsylinteri jo valmiiks hyllystä, kun tuli silloin viimeks ostettua :)

                                Täytyy vaan ihmetellä, että antautu nuo jarrut ilman mitään ennakko varotuksia. Vai onko tuo ihan normaalia, että menee yhtäkkiä vaan noin?

                                ps. onhan tolla jo 5000km tullu oston jälkeen rullattua :)

                                Comment


                                  #17
                                  Olen samasta aiheesta kirjoittanut muutamaankin topicciin aiemmin.
                                  Lötkössä on tunnetusti jarruletkuvika ja hydraulisen jarrutehostimen vika jotka johtavat tuohon jarrujen jumittamiseen.
                                  Tapauksessasi tuo ristikkäispiirin toiminta ja toisen toimimattomuus indikoi radikaalia vuotoa kadonneessa piirissä.
                                  Se voi hyvinkin olla seuraus laahaamisongelmasta - laahaa tarpeeksi että tulee loppuhiki jolloin tiiviste antautuu.
                                  Aikanaa omassa lötkössä viallinen oli hydraulitehostin siinä pääsylkän kaulalla, jätti paineet päälle vuotavan tiivisteen vuoksi - seurauksena lisääntyvä paine eli jarrut kiinni.
                                  Silloin (10v sitten) ei ollut tehostinsylkkään korjausosia tarjolla. Purkuosan tilalle vaihdolla ongelma poistui.
                                  Kaverin lötkössä oli etujarruletkusta antautunut kudos, jolloin letku varasi itseensä "haukimuotoisen" paineen. Se johti yhden pyörän jarrutukseen, paineen noustessa entisestään lämpeävässä jarrusylinterissä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Asiaa selventääkseni nyt ei ole ongelmana enään jarrujen laahaaminen tai niiden jääminen päälle vaikka kirjoitinkin vanhaan topikkiini (ts. en viitsinyt tehdä uutta). Jarrut siis tänään katosivat vain täysin. Enään ei siis ole ollut ongelmia laahaamisen kanssa, mikä hyvinkin saattoi johtua viallisesta ohjaustehostimenpumpun propusta, joka vuoti. Se asia on korjattu aikoja sitten ja pumppu ei enään vuoda. Jonka jälkeen ajettu jo tuhansia kilometrejä.

                                    Ollakseni tarpeeksi selkeä. Ongelmana siis nyt mitä luultavammin jarrupääsylinteri, josta jokin osa antautui. Huomenna kun tulee valosaa tutkin asiaa tarkemmin. Oireet jarruteho täysin olematon ja poljin painuu ilman suurempaa vastusta pohjaan. Suurempaa nesteen hävikkiä en nestesäiliössä havainnut. Mutta palataan asiaan huomenna.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X