Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ostoa harkitsemassa: A6 (C6/4F) TDI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ostoa harkitsemassa: A6 (C6/4F) TDI

    Olen ehkä ostamassa A6 avanttia.
    Pata olisi kyseisessä vaihtoautossa 3.0 V6 TDI. Paperien mukaan 165kw.
    Tuolla kulkineella on ajettu 88tkm ja hintaa 45000.

    Pari kysymystä.
    Onko tuohon huolto 90tkm:ssä? Vai vasta 120tkm? Silloin ilmeisesti jakopään hihnavaihto edessä? Mitä tuollaiset huollot kustantaa?

    Vaihteistona tiptronic. Mitä mieltä siitä. Ei muutakaan automaattia ole

    Vaihtona olisin antamassa tuota profiilin kulkinetta, mutta myyjä töksäytti hinnaksi 21500 vanhasta, eli väliin pitäis laittaa 23.500 eskoa.
    Mikä olisi teidän mielipide. Onko huono diili.
    Oma mielipide olisi, että kyllä omastani pitäisi saada väh 25.000 eli väliraha alle kahden kympin.
    Omalla siis ajettu 60tkm, celebration paketilla oleva quattro.

    Tilaa tässä haeskelen lisää, kun tuo nelonen alkaa perheelle tuntumaan ahtaalta.
    Toki myös arveluttaa, että kannattaako ostaa diesel, kun ei noita kilsoja tule niin kamalanpaljoa. Toki TDIn vääntävä kone on mukava. Mutta onnko se sen käyttövoimaveron väärti?

    Mitä muuta mieltä tuollaisten autojen omistajat on kulkineestaan. Kaikki risut ja ruusut tänne, niin osaan sitten katsoa ne oikeat kohdat.
    Kulkine siis

    Tuollaisesta yksilöstä siis kyse http://services.netwheels.fi/vaihtoa...asp?vid=ULY267
    Viimeksi muokannut arto s; 30.8.2012, 13:43. Perustelu: otsikko ei-ihan-niin yleispäteväksi

    #2
    Ei minusta 3.0tdi:tä kannata hakea ainakaan edullisuuden nimissä. Kuluttaa suht paljon ja dieselvero on yli 500e.
    Toki on tuo kone ihan hauska varsinkin alapäästä, mutta hyytyy vakiona ylhäältä kuten muutkin dieselit.

    Muuten itsekkin tuosta korista kuulisin juttua, koska 2.0tdi koneinen on itsellä tutkinnan alla.

    Comment


    • #3
      Nettiautoa selaamalla tuo 21500e väliraha on ehkä karvan verran alakanttiin.

      3.0TDI on kyllä mukava kone, mutta kuten Petrikin sanoi ei mikään taloudellisuusihme. Toisaalta niinkin iso auto kuin A6 voi tuntua hieman laiskalle 2.0TDI:llä ja etenkin automaatilla. Jos automaatin haluaa niin itse ennemmin ottaisin Tiptronicin kuin Multitronicin, jota kai sitäkin on saanut pienemmän dieselin yhteydessä. Toisaalta tuo 3.0tdi kuluttaa sekin helposti vähemmän kuin vastaava bensakone, mutta jos kilometrejä tulee esim. vain 15tkm vuodessa niin kannattaa ehkä harkita bensakonetta.

      Comment


      • #4
        Kysymys lähinnä kuuluu, että paljonko tulee kilometrejä vuodessa?
        15tkm alkaa olla se rajapyykki missä dieselin osto alkaa kannattamaan, toki tuo kuluttaa "normidieseliä" vähän enemmän ja painokaan ei ole höyhensarjassa.
        Taitaa siis olla jossain 20tkm:n taitteessa tässä autossa.

        Toki tuossa on voimaa suhteellisen pienellä kulutuksella.

        Tämä on mun mielestä auto joka pitääkin olla automaatti, 2.0 ja 1.9 tdi:t sitten manuaalina.
        Ja mielestäni tuo automaatti toimii noissa (ja muutenkin tehokkaammissa) ok, mitä nyt olen muutaman kerran moista päässyt kokeilemaan.

        Comment


          #5
          15tkm alkaa olla se rajapyykki missä dieselin osto alkaa kannattamaan, toki tuo kuluttaa "normidieseliä" vähän enemmän ja painokaan ei ole höyhensarjassa.
          Taitaa siis olla jossain 20tkm:n taitteessa tässä autossa.
          Ilman laskukaavaa en usko tuohon.
          Lähempänä 30tkm vuodessa taitaa olla nykyisellä disun hinnalla.

          Jone voi jotain kertoa, lomailee tällä hetkellä.

          Comment


            #6
            Kaverilla on a4 se 150kw versio ja sen perusteella sanoisin kyllä olevan todella hyvä. Toki se ei ole tippi laatikolla, mutta siinä kulutus minun mielestä kohtuullinen. Seka-ajossa vienyt 7l ja ei mitään taloudellista ajoa harrasta.

            Kyllä se 20tkm alkaa olla tuolla kulutuksella kannattavuuden raja jos vertaa nykyiseen auutoosi.

            Comment


            • #7
              Papereiden mukaan tuo A6 vie dieseliä 8.5l sekalaisessa ajossa, eli suurinpiirtein samaa, kuin tuo nykyinen 1.8T bensaa.
              Toki siihen vaikutta paljon se kaasujalan paino.

              en sit tiiä......?
              Järki ja tunne taas taistelee....

              Comment


                #8
                toi 3.0tdi ja siihen softa. 270hp/500nm lupaa digituning.
                Tuota vois sanoa jo sporttiseksi varmaan sitten :)

                2.7tdi:n saa lastulla samaan kuin 3.0tdi:n. 2.0tdi:n saa taas 170hp:ksi ja se kyllä varmaan piisaa jo pitkälle sekin.

                Jos siis haluaa dieselistä enemmän iloa irto :)

                Comment


                • #9
                  Tosta nyt vaan virallisilla valmistajan ilmoittamilla kulutuslukemilla verrattuna, 20tkm vuodessa (50% kaupunkia ja 50% maantietä) tuo 1.8tq tulisi polttoaineen ja verojen osalta n. 50e halvemmaksi.

                  klik

                  Ja näkyypä tuolla taittokohta missä toi A6 TDI alkaa käydä halvemmaksi tätä autoparia vertaillessa.

                  Se on monasti yllätys miten varhaisessa vaiheessa diesel tulee halvemmaksi, jos verrataan pelkkiä polttoainekuluja ja veroja. Vielä näilläkin polttoaineen hinnoilla.

                  Comment


                  • #10
                    Täälläpä ihan kätevä laskuri diesel/bensa kiistalle..

                    Comment


                      #11
                      Ei perhana, autokuume on sairaus.

                      Ette arvaa kuin tässä on pähköilty että mistä haaveilis. Haaveiden toteutus on sitten toinen juttu, toisaalta tällä kertaa ei mikää mahottomuus.

                      Olen tuota vertaillut kantilta 2.0tdi työmatkakulkine eli sitä n50tkm vuodessa matkaa tai sitten ns. 2:s auto eli abaut 20-30tkm vuodessa oikeasti mukavaa kyytiä. Jälkimmäisessä voittaa 3.0tdiq ylivoimasesti.

                      Jälkimmäisen ajattelin suoraltaan lastuttaa, eihän sillä muuten kerkee mihinkää.

                      S-line, xenonit, esp, vakkari, navigation plus olis varusteet mitä kaipaa. Kilsat alle 125tkm. Okei 120tkm taitaa tulla sakuissa remminvaihto, suomessa 90tkm?

                      Taitaa muuten tuotuna tollanen 05/06 tulla alle 40te maksaan.
                      Viimeksi muokannut Puuhapete; 31.7.2008, 15:53.

                      Comment


                        #12
                        Ette arvaa kuin tässä on pähköilty että mistä haaveilis
                        Minä olen jo päättänyt, että haaveilen Allroadista, tuosta uusimmasta korimallista. Projekti etenee aika hyvin, enää yksi checkpoint jäljellä, rahat.

                        Comment


                        • #13
                          Toki on tuo kone ihan hauska varsinkin alapäästä
                          Ja hyvä alavääntö innosti erään kuskin kerran haastamaan Ässän liikennevaloissa Lahdessa. En tiedä oliko kaveri autoaan lastuttanut mutta melkoista savupilveä sai sivupeilistä ihailla. Aika mukavasti se dieseliksi näytti kiihtyvän.

                          Jos itse auton vaihdan niin 2.0 TDi riittää mainiosti. Dieselkone on säästelyä ja bensakoneet tehoa varten. Isot dieselit ja pienet bensakoneet ovat joitakin asioita joita ei aina tahdo ymmärtää ;-)

                          Comment


                            #14
                            Jaa kuluttaa paljon? 1v / 31tkm keskikulutus 8.7, matka-ajot menee 6.2-6.7 pintaan. Radio, valot, ilmastointi pois niin pääsee alle kuuden. Onhan kyse kuitenkin 2 tonnia painavasta valurauta-ammeesta! Mitä olen ajanut 1.8T:llä, se on tosi pieniruokainen. Mun entinen A4 2.0 TFSI tqa vei 10.5 satasella 55tkm matkalla, eli säästöä 2ltr /100 km. Vuosi sitten dieseli maksoikin 0.99 ... Tiptronic on ainoa oikea tuollaiseen! 30tkm huolto maksoi n. 400€, vanhassa LL-huolto oli n. 20tkm välein.

                            Comment


                              #15
                              Omassa 3.0TDI:ssä on nyt noin 160 tkm. Oikean etupyörän laakeri on vaihdettu kaksi (!) kertaa ja jakopään ketjun kiristin varmuuden vuoksi kun rallatti hetken startissa. Kuskin oven keskuslukko kaipaa vähän kaitsemista tällä hetkellä. Siinäpä nuo varsinaiset murheet onkin.

                              Jarrulevyt on toiset menossa, paitsi etulevyt, jotka kesti noin 25 tkm, pitänee pyytää se levyjen kuivaustoiminto (?) kytkemään pois päältä syksyn huollossa, koska levyt kului niin äkkiä talven aikana pois.

                              Kulutus on 7.0 l/100 km noin 80 tkm ajalta. Tosin viikossa tulee noin 1000 km, joten matka-ajoa on yli puolet. 50 km:n matkalla pääsee yleensä lukemaan 7 l ja 200 km:n matkalla lähelle 6 l:aa kelistä ja vauhdista riippuen. Ai niin ja kaikki kilometrit on NOkian Q-kitkoilla kun en oo viittinyt laittaa rahojani turhiin kesärenkaisiin.

                              Tiptronic toimii hyvin ja jo edellinen Tiptr oli kestävää sorttia, josta tämä tuntuu vieläkin paremmin toimivalta. Multi on varmaan aika turha ainakin 3L koneessa, ehkä 2L koneessa kestää.

                              Rouwalla on A4 2L CR:llä, joka on kyllä 2L-koneeksi erittäin hyvä, lähes täydellinen. Ei se ihan samalla kiihdy, mutta muuten on mennyt pumppusuutinkoneista parikymmentä harppausta eteenpäin, parempaan suuntaan. Se kulkee noin 5 l/100 km, sekalaisessa ajossa, noin 700 km/kk.

                              Ai niin tuossa myytävänä olleessa autossa on ne "nolot" penkit, joista puuttuu ristiselän tuen säätö yms. Jos ne kenelle sopii niin hyvä. Itselläni osui autoon Sport-penkit, jotka pitäisi olla oikeastaan vakiona. Kummallista, että autoja on noilla vakiopenkeillä ylipäätään tuotu maahan.

                              Comment


                                #16
                                Vaikka itsellä onkin tuo säästömalli, niin ajattelin pari sanaa siitäkin sanoa, eli käytännössä matka-ajossa tuo vie ihan yhtä paljon dieseliä kuin 3.0TDI tipillä, jos kyydissä on muutakin, kuin kuski. Löpön säästön takia ei kannata tinkiä koneesta eikä quattrosta. Kaksi henkeä, kaksi koiraa ja varusteet, matkaa 850km ja pääasiassa tyhjällä tiellä yöllä ajettiin viitostietä talvirajoituksilla (todellinen nopeus rajoitus +10km/h) keskikulutus 7.0L/100km. Joten ei todellakaan mikään säästöpossu.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
                                  toi 3.0tdi ja siihen softa. 270hp/500nm lupaa digituning.
                                  Tuota vois sanoa jo sporttiseksi varmaan sitten :)

                                  2.7tdi:n saa lastulla samaan kuin 3.0tdi:n. 2.0tdi:n saa taas 170hp:ksi ja se kyllä varmaan piisaa jo pitkälle sekin.

                                  Jos siis haluaa dieselistä enemmän iloa irto :)
                                  Tiedän yhden 3.0TDI:n, josta otettiin harisen avustamana 315hv/715nm pelkällä lastulla ;) Edellinen biturbo kutonen tuntui laiskalta sen jälkeen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse olen viime aikoina pähkäillyt seuraavan quattron voimanlähteeksi 2,5-3,0 diisseliä. Mites näissä isommissa dieseleissä mahtaa kytkin, laatikko ja yleensäkin voimansiirto kestää lastutuksen tuoman melko huikean vääntömomentin lisäyksen?

                                    Comment


                                      #19
                                      Sama tuli mieleen. Automaattia en ota, joten keppivaihteiston ja kytkimen kestävyys mietityttää.

                                      Ja onko eri tehoisia 3.0tdi:tä olemassa? A4:ssa on 204hp samassa koneessa, A6:ssa enemmän?

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuota kolmelitraista on ollut tarjolla jo muutamana versiona. Ensin tuli A4:een tuo 204hv-versio vuonna 2004, korvaten vanhan 2.5-litraisen kutosen.

                                        Nykyiseen A6:een esiteltiin syksystä 2004 ihan viime aikoihin käytössä ollut, 165kW/224hv/450Nm-lukemainen mylly.

                                        B7-A4:ssa oli nopeasti A6:n julkistamisen jälkeen (heti vuonna 2005) jo ruudikkaampi, 233-heppainen laitos, en muista oliko väännössä eroa edelliseen versioon. Tämän tehoinen moottori on tällä hetkellä käytössä A6:ssa.

                                        Markkinoiden kauneimman auton, A5:n julkistaminen tarkoitti taas uusia lukemia, tällä kertaa muodossa 240hv/500Nm. Nykyisessä A4:ssä käytetään tuota samaa moottoria.

                                        Saksalaisen Auto Zeitungin numeron 11/08 vertailussa uusi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic selätti arkkivihollisensa BMW 330xd Touringin sekä MB C 320 CDI 4Matic T:n melkoisen suvereenilla tavalla. Piste-eroja syntyi yllättäen erityisesti moottorin ja voimansiirron ominaisuuksia vertailtaessa, mikä on ollut perinteisesti Audin heikoin osa-alue kyseisiin kilpailijoihin nähden.

                                        Minusta dieselkäyttöisen, automaattivaihteisen perhefarkun suoriutuminen 0-100 km/h 6,0 sekunnissa, 0-140km/h 11,4 sekunnissa ja 80-120 4,3 sekunnissa kertoo kyllä melkoisesta temperamentista. Kulutuskin pysyy voimavaroihin nähden aivan kohtuullisena.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nähtävästi koneissa on muutakin eroa kuin softa jos vertailee virisoftien lupaamia tehoja.

                                          Onkohan jotain lastentauteja noissa 204hp koneissa korjattu uudemmissa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Minusta dieselkäyttöisen, automaattivaihteisen perhefarkun suoriutuminen 0-100 km/h 6,0 sekunnissa, 0-140km/h 11,4 sekunnissa ja 80-120 4,3 sekunnissa kertoo kyllä melkoisesta temperamentista. Kulutuskin pysyy voimavaroihin nähden aivan kohtuullisena.
                                            Nuo lukemat ei kyllä vähennä yhtään mielenkiintoa moottoria kohtaan. Varsin mielenkiintoinen vaihtoehto 2.0TFSI:lle.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eihän alkuperäisessä tapauksessa mitään tarvetta ole, mutta jos keksii jonkun hyvän syyn perustella tuo 3,0Tdi itselleen/vaimolle niin sitten =)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Yksi hyvä syy on "perustella" itselleen on ajamisen helppous.
                                                Nykyinen bensa 1.8T ja keppivaihteinen.
                                                jos haluu jostain ohitse mennä, niin joutuu jerkkua hakemaan kepin kautta.

                                                Tuolla taas riittää se kick down ja homma hoidossa.
                                                Ja muutenkin kyyti taitaa olla leppoisampaa kuin nelosella. (En tiiä, kun ei ole enemmälti ajokokemusta tuosta 3.0 TDI A6:sesta)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itselläni on tuo 204hv kone tässä pienemmässä korissa. Tuntuu kyllä todella voimanpesältä kun vertaa vanhaan bensa 80:iin. Omasta mielestäni kuitenkin aivan alakierrosten vääntö voisi olla hiukan parempi. 2000-3000 kohdilla sitten riittääkin jo vääntöä vaikka muille jakaa.

                                                  Jos saisi valita, niin tomaatilla ottaisin. Itsellä on tuo 6-lovinen manuaali ja tuntuu että sitä saa kyllä veivata ihan liikaa. Eikä vaihteiden loksahtaminen kohdilleen tunnu aina kovin loogiselta. Etenkin kakkosvaihde on hiukan kankea.

                                                  Kokonaisuudessaan olen ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen autooni. Onhan sillä jo kilometrejä takana yli 200tkm, mutta eipä ne paljon tunnu ajossa. Kulutus on maantiellä 6,X ja kaupungissa 7,X. Saa nähdä miten muuttuu ominaisuudet kun laitan siihen lastun syssymmällä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mikko_R --> Lastun jälkeen se vasta herää henkiin!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hankkimassa A6 3.0 TDI quattro

                                                      Terve!

                                                      Kyseistä laitetta ollaan rahtaamassa Suomeen keväällä Saksanmaalta. Olisin hieman kysellyt käyttökokemuksia auton omistajilta, että millaiset fiilikset autosta?

                                                      Huomasin, että tarjolla olisi näköjään Saksassa myös 2.7 TDI quattro. Onkos tuossa paljon muuta eroa tuohon "isoveljeen" kuin vähemmän tehoa ja onko lohko kuin 3.0 TDI:ssä?

                                                      Onko jotain erityistä mihin kiinnittää huomiota autoa hankkiessa. Olen hankkimassa noin 70-100 000 ajettua vm 2005-2006 yksilöä. Ja nelivedon tarve on ehdoton omassa tapauksessani.

                                                      Kiitos vastauksista!

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itelläni on mennyt lähinnä etupyörän laakereita ja jarrulevyjä/paloja.
                                                        En tiedä onko tää laakeri jotenkin meikäläisen ongelma vai onko sama juttu muillakin. Laakeri pitää tasaista ääntä, joten sitä voi olla äkkiseltään vaikea havaita. Laakeri ei lotise eikä kolise vaikka olisikin muuten melkein loppu.

                                                        Ketjun kiristäjiin on näissä tehty pikkupäivitystä. Jos kiristäjää ei ole vaihdettu saattaa juuri käynnistymisen jälkeen kuulua epämääräistä rolinaa, jonka ei wirallisen tiedon mukaan pitäisi olla vaarallista (....??....). Tämä vaihdettiin minulla jossain 100 tkm kohdalla.

                                                        Jarrulevyt kestää (ainakin Suomen oloissa) jotain 20-40 tkm:n väliltä riippuen suolatulla tiellä ajetusta määrästä, ongelma koskee lähinnä 3.0 TDI moottorisia, jostain ihmeen syystä.

                                                        V6:n moottorien sylinterien pinnat on laserkarkarkaistu, joten niiden pitäisi olla suht kestävää sorttia.

                                                        Omassani on nyt noin 182 tkm eikä alusta vielä nitise, lotise eikä kolise, joten siinä mielessä vanhat tukivarsiongelmat tuntuvat olevan taakse jäänyttä elämää. Xenon-polttimot on käsittääkseni edelleen originaalit, ostin auton noin 78 tkm ajettuna kaksi vuotta sitten eikä niihin ole koskettu. No lisäpitkät kyllä laitoin, että näkee elukoita väistellä. Päivävalokytkentä säästää x-polttimoita paljon.

                                                        Jos autossa tulee jotkut keski-euroopan kitkat tai Michelinin kitkat niin ne kannattaa lahjoittaa ensimmäiselle vastaantulijalle ja ostaa Nokian kitkat tai nastat. Misukat on hengenvaaralliset tässä vehkeessä. Nokian RSI:t näyttää kestävän jotain 70-90 tkm:n väliltä, ajoin niillä ensin yhden talven ja sitten nuukkuksissani koko kesän ja hyvin tuntuvat vieläkin toimivan. Kesärenkaat maksaa rahaa, ainakin jos vannekoko on 17" tai isompi. Talveksi vois olla viisasta hommata 16" vanteet niin renkaatkin olis jotenkin järjellisen hintaiset.

                                                        Muita varsinaisia vikoja ei ole ollut (kop.kop). Tai no takaluukku ei yhdellä viikolla mennyt lukkoon, mutta se korjautui sitten itsestään.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itsellä ei ole kokemuksia kutosesta mutta omassa nelosessani ei ole alle vuoden ajokokemuksen perusteella ollut vielä mitään vikaa. Jarrupalat on taakse vaihdettu normaalien huoltojen lisäksi. Kilometrejä on viime keväästä kertynyt noin 30tkm.

                                                          Itse ottaisin ehdottomasti 3.0 koneella. Ei niissä hinnoissa kuitenkaan niin isoa eroa ole. Mutta jos vaatimattomampi suorituskyky ei haittaa niin uskoisin että tuo 2.7 on myös oiva valinta. Itse en ole siis ikinä edes koeajanut 2.7 konetta, joten täysin arvailulla mennään siltä osin ;)
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 14.1.2018, 21:44. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                                            Itse olen viime aikoina pähkäillyt seuraavan quattron voimanlähteeksi 2,5-3,0 diisseliä. Mites näissä isommissa dieseleissä mahtaa kytkin, laatikko ja yleensäkin voimansiirto kestää lastutuksen tuoman melko huikean vääntömomentin lisäyksen?

                                                            Mitenkä tiptronicin tapauksessa on tämä väännönkesto? Kyseessä olisi siis
                                                            profiilin auto ja mahdollinen lastuttaminen. Onko näihin olemassa jotkin
                                                            tiedossaolevat rajat väännönkestolle?

                                                            Tällaisen löysin ohimennessä. Siinä puhutaan "input torquesta"
                                                            ja mainostetaan 750nm kestoa. Onkohan näin?


                                                            http://www.zf.com/zfXmlServlet?sessi...echnicID=12141

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X