Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8L ja kaikennäköistä pikkuvikaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8L ja kaikennäköistä pikkuvikaa

    Eli tulipa tuotua saksanmaalta 12/2000 rekisteröity A3 1.8T 2001 vuoden faceliftillä. Kaikennäköistä pikkuvikaa huomasin jo paikanpäällä mutta hinnan ja vikojen laadun takia ei voinut jättää ostamatta ;)

    En ole itseasiassa varma onko threadi oikealla alueella mutta korjataan tarvittaessa.

    Eli seuraavaksi kyselen ohjeita seuraaviin:

    1. Bensamittari

    Bensamittari "ist kaputt", kuten myyjä sanoi, johtunee anturista. Mistä ko. anturi löytyy?

    2. Apukuskin sähköikkuna

    Aukeaa kiltisti mutta ei nouse ilman apuja. Jos avaa puoleen väliin ja koittaa nostaa niin laskee vaan alas, ei väliä käyttääkö kuskinpuolen vai apukuskinpuolen kytkintä. Ehdotuksia missä vika voisi olla?

    3. Kuskin ovi

    "Ajotietokone" (palikkamalli joka osaa suunilleen kellon ja bensavalon) kertoo kuskin oven olevan kokoajan auki vaikka totuus on jotain ihan muuta. Onko tämä anturi missä? Nopeasti tutkailin enkä huomannut perinteistä tappimallista ratkaisua mistään..

    4. "Ajotietokone"

    "Ajotietokoneen" ruutu on yläkulmasta sumea, vaikuttaisi siltä että liitin on huonosti kiinni/hapettunut/huonolla tuulella, sillä vähän vaihtelee kuinka laajalti alue sumenee. Tämän liitin löytyy todennäköisesti melkosten muurien sisältä mittariston takaa?

    5. Ulkonäkö

    Vielä tähän loppuun se itselle epäoleellisin asia. Eli etupuskuri on yllättäen löytänyt tiensä johonkin valkoiseen aitaan tms. ja maalia on lohkeillut sieltä täältä. Lisäksi muovissa on pieniä kolhuja mutta olisi helppo uskoa että joku muovipuskureita työkseen korjaava henkilö/firma tämän hoitaisi nopeasti, jos joku tietää niin ilmoitelkaa kyseisen ammatin harjoittajia pk-seudulta. Toisekseen auto on seissyt jonkinaikaa pskaisena ja likaa on pinttynyt kiinni ja joistain kohtaa aurinko on vähän polttanut pieniä 2mm halkaisijaltaan olevia ympyröitä lähinnä kattoon. Aika hyvin tuntui lähtevän kliinerillä ja vahalla, mutta tarvittaessa vien auton myllytettäväksi, eli kyseisiä henkilöitä/firmoja voi myös ilmoitella pk-seudulta.

  • #2
    Sähkölasit

    Itselläni oli sähkölaseissa myös samanlaisia ongelmia mikä korjaantui sillä kun voitelin ikkunaurat silikonilla... Nyt lasit ovat toimineet normaalisti...

    Comment


    • #3
      1. Polttoainemittarin anturi löytyy bensakoneissa takapenkin alta. Karvamaton alla on luukku jossa on 3 ruuvia.

      3. Ovikytkin sijaitsee lukossa. Helpoin tapa päästä (ehkä ainut) lukkoon on irroittaa lasikehys ovirungosta (4 pulttia). Toki johtokin voi olla poikki... En tiedä sitä miten päin poikkinainen johto näkyy..

      4. Jep :)

      Comment


      • #4
        Kiitos hyvistä neuvoista, vähän eilenillalla koitin jo ruiskutella crc-silikonia ikkunankarmeihin ja vähän tuntui auttavan, pitää vielä vähän katsoa mistä se kampeaa niin paljon että anturi luulee käden olevan välissä. Parani kyllä jo hieman.

        Täytyy viikonloppuna ottaa Paavulin neuvoista vaari ja kahtella mitä löytyy.

        Comment


        • #5
          Ikkunoiden vika saattanee johtua myös mekanismin liukupalikoista. Kuluneet vai rasvaa vailla?

          Itse taistelen kuljettajan ikkunan kanssa, lasi ei inahdakaan, vetomoottori naksuu.

          Ohessa vielä kuva selvennykseksi mekanismista.

          Comment


          • #6
            Itsellänihän on sama ikkuna ongelma molemmissa ikkunoissa.. oon miettinyt että jos se olisi se halvatun klipsi joka haljennut (ohjaa vaijeria tms.) ..

            Comment


            • #7
              Mietein itsekin, voisiko tuo vetomottorin vaihteistoboksi mennä jotenkin jumiin/yli. En uskaltanut tuosta kuvan tilanteesta enempää purkaa vailla varaosia, täytyy hommata varamoottori ja purkaa uudelleen.

              BTW! Jos tuota ikkunakehystä irroittelee, kannattaa merkitä sen asento tussilla ovirunkoon. Ei tarvitse sitten arpoa oven yläkarmia kohdalleen eikä tule turhia tuulensuhinoita.

              Comment


              • #8
                Noissa hajoaa aina muovipalikat joihin ikkuna tulee kiinni.
                Toinen palikka kun hajoaa, nostaa mekanismi ikkunaa vinoon, jolloin kädellä avittaminen auttaa.

                Vaiva korjautuu korjaussarjalla, jossa tulee 2kpl muovihärpäkkeitä. Eikä maksa maltaita edes marmorilla.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Paavuli Näytä viesti
                  Ikkunoiden vika saattanee johtua myös mekanismin liukupalikoista. Kuluneet vai rasvaa vailla?

                  Itse taistelen kuljettajan ikkunan kanssa, lasi ei inahdakaan, vetomoottori naksuu.

                  Ohessa vielä kuva selvennykseksi mekanismista.
                  Oletko jo saanut ikkunasi kuntoon? Omaan A3:seen (vm. 02) tuli vastaavanlainen vika apumiehen ikkunaan. Ikkuna ei liikahda mihinkaan, edes käsin avustettuna. Kuitenkin pieni naksunta kuuluu kun painaa avausnappia. Olisi kiva saada tämä korjattua.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja mattik Näytä viesti
                    Oletko jo saanut ikkunasi kuntoon? Omaan A3:seen (vm. 02) tuli vastaavanlainen vika apumiehen ikkunaan. Ikkuna ei liikahda mihinkaan, edes käsin avustettuna. Kuitenkin pieni naksunta kuuluu kun painaa avausnappia. Olisi kiva saada tämä korjattua.
                    Ihan hyvin rupes toimimaan ikkunat kun vetelin silikonia karmeihin, eipä tullut korjaus kalliiksi :) Sateella välillä kanittaa vielä kun tulee enemmän kitkaa mutta täytyy vielä vähän tarkastella mistä kampeaa jos myöhemmin rupee häiritsemään enemmän.

                    Kuskin oven anturi myös on ruvennut itsekseen pelittämään vaikka yleensä perävalotakuilla kun ostaa auton niin käy nimenomaan toisinpäin ;)

                    Myös "ajotietokoneen" näyttö on useimmiten tätänykyä hengissään. Näytössä ei ole pikselivikaa koska kaikki ovat sillontällöin käytössä, joten ongelma lienee virransyötössä. Tutkinta jatkuu.

                    Vielä kun saisi bensamittarin kuntoon niin kelpais :)

                    Comment


                    • #11
                      Enpä ole vielä ikkunaa varsinaisesti korjannut. Kokonaisen kuljettajan oven lasikehyksen ikkunoinneen ja moottoreineen (siis koko höskän) kävin hankkimassa AVKsta. Jahka pääsen tallille hommiin koetan todennäköisesti vaihtaa pelkän vetomoottorin ja mekanismin auton omaan kehykseen, vaikka moottori niiteillä kiinni onkin. Raportoin heti kun selviää missä vika on, en uskaltanut mekanismia purkaa ilman "varaosaa". ... Niin, ja kauppaan ylijäävät osat konkurssin lievittämiseksi...

                      Comment


                        #12
                        Edesmenneessämme A3:ssamme oli mittaristovika, bensamittari kiukutteli ja lämmöt mukamas nousi jokaisella ajokerralla tappiin asti aiheuttaen piippailut yms. turhaan. Ongelma poistui koko mittariston vaihdolla, tosin antureiden uusiminen ei auttanut ennen mittaristonvaihtoa..

                        A3 myös valitteli jatkuvasti, että kuskin ovi on auki, tämä ilmaantui aina kuumilla keleillä ja silloin kun kuskinoven jätti auringonpuolelle. Vastaavasti kylmillä ja viileillä säillä toimi niinkuin pitääkin, todennäköisesti jokin kosketushäiriö tms, mutta vastausta siihen jäin kaipaamaan(!?), kun auto siirtyi AVK:n listoille.

                        Comment


                        • #13
                          Sähkölasi onglemaa olisi täälläkin. Oireet ovat seuraavat: Kun lasia lähtee avaamaan, lasi laskeutuu toisinaan n. 10cm ja sulkeutuu sen jälkeen itsestään. Toisinaan taas avautuu reilut 10 cm voimakkaan pamahduksen saattelemana ja pysähtyy siihen, tuon pysähdyksen jälkeen lasin voi ajaa alas asti, mutta kiinni laittaessa se taas pysähtyy samaan 10 cm kohtaan. Olisikohan tuossa vikana ne aikasemmin mainitut kuluvat muovihärpäkkeet, vai mikähän tuota oikein vaivaa?

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Jarza79 Näytä viesti
                            Sähkölasi onglemaa olisi täälläkin. Oireet ovat seuraavat: Kun lasia lähtee avaamaan, lasi laskeutuu toisinaan n. 10cm ja sulkeutuu sen jälkeen itsestään. Toisinaan taas avautuu reilut 10 cm voimakkaan pamahduksen saattelemana ja pysähtyy siihen, tuon pysähdyksen jälkeen lasin voi ajaa alas asti, mutta kiinni laittaessa se taas pysähtyy samaan 10 cm kohtaan. Olisikohan tuossa vikana ne aikasemmin mainitut kuluvat muovihärpäkkeet, vai mikähän tuota oikein vaivaa?
                            Aika vaikea diagnosoida ko. ongelmaa sillä avaamisessahan on täysin eri homma kuin suljettaessa ikkunaa; suljettaessa hankaava ikkuna luulee sormien/pään/vaimokkeen olevan ikkunan välissä ja tämän vuoksi vaihtaa ikkunan kulkusuunnan ei haluttuun suuntaan. Avattaessa taas ... ei tule mitään mieleen. :)

                            Pistettiinpä tossa yks päivä Vag-Com kiinni audiin ja napattiin seuraavia vikakoodeja:

                            17608 - Boost Pressure Control Valve (N249): Mechanical Malfunction P1200 - 35-00 - -

                            En ole vielä tarkastanut, mutta epäilys olisi että mahdollisesti by-pass vaihdettu johkin aftermarket palikkaan sillä turbon sihahduksen kuulee ihan selvästi vielä 3-4 vaihdettaessa n. 3000-3500RPM.

                            16395 - Bank 1: Camshaft A (Intake): Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced)

                            Tämä häiritsi enemmän. Jako kyrsällään? Itse olen jostain saanut mielikuvan että retard setpoint on asento jossa venttiilit ovat täysin auki, todistakaa vääräksi halutessanne.

                            16804 - Catalyst System: Bank 1: Efficiency Below Threshold P0420 - 35-10 - - - Intermittent

                            Mistähän tämä voisi johtua? Katsastuksessa meni ainakin päästöistä läpi heitämällä. Ts. ei mitään hajua mistä tämä voi johtua, liittynee kattiin :)


                            18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low P1602 - 35-10 - - - Intermittent

                            Tähänkin voi joku tarttua jos on tullut vastaan.

                            16795 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected P0411 - 35-10 - - - Intermittent

                            Mikä on ko. "Secondary Air Injection System"?

                            Vielä viimeiseksi koodi


                            01423 - Lateral Acceleration Sensor (G200) 012 - Electrical Fault in Circuit

                            Tämä liittyy todennäköisesti palavaan ABS-valoon, tai UHK (?) kuten manuaali sanoo saksaksi.

                            Nuo koodit siis tullut viime nollauksen jälkeen josta ei tietoa. Nollattiin koodit alkuviikosta, katsotaan mitkä ovat palanneet ensiviikoksi.

                            Tämä threadihan pitäisi melkein olla projektipuolella? :)

                            Comment


                            • #15
                              Raportoidaanpa tänne. Vaihdoin lauantaina omaan A3sen kuljettajan ikkunaan koko mekanismin vaihtokarmista, ja homma alkoi pelittämään. Melko episodi tuo homma on tehdä. Voin laittaa kuvia ja ohjetta jos ihmisiä kiinnostaa. Huonosti toimiviin ikkunoihinkin löytynee mekanismista selitys, mekanismin pystyy periaatteessa rasvaamaan purkamatta ovea kokonaan. Laitan tosiaan kuvaa jos halutaan.

                              BTW, vaihtokarmissa ollut ikkuna pysähtyi ensimmäiseen yläosan tiivisteeseen, kovin herkkä on siis tuo puristumisen estin. Sekin saattaa olla syynä ikkunan pysähtelyyn matkalla. Tai sitten ikkuna ei ole suorassa kiinnikkeissään.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Paavuli Näytä viesti
                                Raportoidaanpa tänne. Vaihdoin lauantaina omaan A3sen kuljettajan ikkunaan koko mekanismin vaihtokarmista, ja homma alkoi pelittämään. Melko episodi tuo homma on tehdä. Voin laittaa kuvia ja ohjetta jos ihmisiä kiinnostaa. Huonosti toimiviin ikkunoihinkin löytynee mekanismista selitys, mekanismin pystyy periaatteessa rasvaamaan purkamatta ovea kokonaan. Laitan tosiaan kuvaa jos halutaan.

                                BTW, vaihtokarmissa ollut ikkuna pysähtyi ensimmäiseen yläosan tiivisteeseen, kovin herkkä on siis tuo puristumisen estin. Sekin saattaa olla syynä ikkunan pysähtelyyn matkalla. Tai sitten ikkuna ei ole suorassa kiinnikkeissään.
                                Juu laita vaan kuvia, jos löytyy. Pitäs purkaa tuo kuskin ovi ja ihmetellä ikkunan toimintaa, kunhan tässä kerkee.

                                Comment


                                • #17
                                  Vähän päivitystä tähän:

                                  Eilen vähän purin autoa ja otin bensapumpun irti ja mittailin mitä arvoja bensamittarin anturi antaa, ja sain noin 50 - 220ohmia. Kuulostaisi ihan loogiselta tuo? Eli bensamittarin ongelma tuskin on ko. anturissa vaan jossain muualla.

                                  No mielenkiinnon yltyessä nappasin mittaristonkin irti ja yritin vilkuilla josko näkyisi jotain rikkinäistä komponenttiä minkä takia viisari ei heilu. En löytänyt sillä en kauheasti viitsinyt purkaa. Pidän itse ehkä todennäköisempänä johtoja jotka tulevat anturilta, olisi helppo uskoa että maadottavat jostain sillä bensamittarin lukema ei heilu vaan on jämptisti nollassa.

                                  Mutta onnistuin sentään jotain tekemään, samalla kun mittaristo oli käsissäni huomasin että muovikuoren ja lcd-näytön välissä oli roska joka painoi näyttöä, otin sen pois ja nyt näyttö on taas kirkas :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Onko kukaan vielä uskaltanut purkaa ikkunan avausmekanismia.. Omassa coupessa ikkunaa avatessa vaijeri aluksi löystyy (niin kuin pitääkin) samalla kun alhaalta vetää kireämmälle. Mutta ennen puoltaväliä yllättäen vetääkin molemmista päistä erisuuntaan...
                                    Sama nostaessa takaisin ylös, eli aluksi löystyy ennen kuin tiukkaa uudestaan, vaikka ylös nostettaessa alhaalla pitäisi löystyä ja ylhäällä kiristyä.
                                    Onko kellään (mieli)kuvaa kuinka tuo rulla ja vaijeri toimii keskenään?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla olis projektina ottaa tuo ikkuna karmeineen irti viikonloppuna kunhan hankin uudet pinkit klipsut ensin. Joten: kaikki kuvat/vinkit/ym on enemmän kuin tervetulleita, nimittäin kyseessä on ihan ensimmäisiä projekteja audin kanssa ja olisi mukava tehdä asiat kerralla oikein!

                                      Tähän mennessä irroitettu ovipahvi ja moottori (purin hieman ja totesin ehjäksi), mutta ovikamia en ottanut irti ennenkuin on uutta osaa valmiina.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kannattaa katsoa karmin kiinnitysruuvien paikat, säästyy säätötyöltä. Jos ovipahvin olet irroittanut jo, on loppu helppoa. Johtojen irroituksen jälkeen ja avaamalla pultit, nousee koko höskä ulos ovesta. Minulla muuten olisi kaupan kokonainen karmi laseineen ja koneistoineen, yv jos tarvesta. ;)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voisitko Paavuli vielä tarkentaa tota karmin kiinnitysruuvien paikat-juttua? Ne neljä torx-ruuvia kulmissa? Niissä on maalattu viivat runko-ruuvin kanta että menee oikeaan kireyteen(?) vai onko se juurikin tuo ongelma? Jos ei niin sitten ei ole hajuakaan mitä tarkoitat :D

                                          Tarviiko ikkuna laskea alas jotta lähtee irti? (pelottaa laskea sitä alas, kun oli hirveä homma saada se ylös ja jos ne muoviklipsut ei olekkaan rikki ja en löydä vikaa niin on pakko heittää ovi takaisin paikoilleen ja meidän hoodeilla sitä ei voi kyllä ikkuna auki säilyttää pihalla hetkeäkään.)

                                          Comment


                                          • #22
                                            No duoda en pysty enää tarkemmin selittämään, koska autoa ei ole käsillä. Ikkuna kaikkine osineen ja pölyineen on kuitenkin kiinni muistaakseni mustilla torx ruuveilla avatun oven etu ja takareunassa. Itse merkkasin ruuvien paikat piirtäen kapealla tussilla prikkaa ympäri. Ikkunan asennolla ei ole merkitystä irroituksen kannalta. Hökötys painaa sitten jonkinverran. Muista irroittaa johdot!

                                            Itselläni oli nostinmoottori rikki. Tämä on marmorilla erittäin kallis osa. Toki voi olla, että mekanismi on hypännyt paikoiltaan tjsp. Varsinkin jos ikkunaa on paljon renkattu edes taas. Kys mekanismi on paha akilleen kantapää.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X