Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia kaasuläpän sopeutuksen kanssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ongelmia kaasuläpän sopeutuksen kanssa

    Tuli putsattua kaasuläppäkotelo ja yritin sitten putsailujen jälkeen sopeuttaa kaasua, huonoin tuloksin. Tein sopeutuksen Ross-Techin sivuilta löytyvien ohjeiden perusteella ja pääsen kiinni Group98:siin, mistä vaijerikaasullisessa sopeutus löytyy. Siellähän on pari potentiometrin jännitearvoa ja summittainen tieto kaasun asennosta (idle, full, jne). Poljinta painettaessa lukemat muuttuvat, joten sähköisen yhteyden kaasuläpällä pitäisi kaiketi olla kunnossa, eikä vikakoodejakaan tule. Sopeutus vain ei onnistu.

    Sopeutusta käynnistettäessä lukemat katoavat ja ruudulle pamahtaa punainen Error-teksti. Kuitenkin, kun kaasuläppäkoteloa kuuntelee, niin se pitää tasaista surinaa ja lopuksi naksahtaa, mitä sen kaiketi kuuluisikin tehdä sopeutusta tehtäessä. Kaiken lisäksi suljettaessa moottorin kontrolleri ja avattaessa se uusiksi ja tutkittaessa Group98:sia siellä lukee, että adaptation OK.

    Eli tietokoneen mielestä kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta nostettaessa jalka kaasulta, kierrokset putoavat noin 2000 kierrokseen ja esimerkiksi pysähtyessä liikennevaloihin, kierrokset tippuvat 2000:sta pikkuhiljaa normi tyhjäkäyntilukemille (~1000rpm). Eli tyhjäkäynti ei ole kadoksissa vaan tuntuu kuin koneessa olisi nyt kaksi tyhjäkäyntiä.

    Group23:ssahan pitäisi olla jonkinnäköinen binääritieto sopeutuksen onnistumisesta. Jos kaikki on kunnossa luvun pitäisi olla muistaakseni 100000, mutta minulla se on 001111, eli tuon mukaan kuitenkin jokin mättää.

    Onko kenelläkään mitään ideoita mitä pitäisi tehdä, autolla on aika ärsyttävä ajella korkean tyhjäkäynnin takia. Itsellä alkaa olemaan ideat aika lopussa.

  • #2
    Muistelisin, että 001111 tarkoittaa suunnilleen sitä, että potentiometrin sopeutus ei onnistu (nuo kaksi ekaa 1:stä vasurista) ja tyhjäkäyntisäätimen sopeutus ei onnistu (nuo oikeanpuoleiset kaksi 1:stä).
    Syitä lienee esim. rikkonainen kaasuläppäyksikkö tai johdot poikki tjsp. Viisaammat kertokoon.
    Itsellä tosin, koodi on toi 100000 ja silti välillä jää 1500rpm roikkumaan hetkeksi kierrokset tyhjäkäynnillä. Tämä alkoi mulla kotelon putsauksen ja sopeutuksen jälkeen.

    Comment


    • #3
      Jatketaan nyt vielä aihetta. Auto kävi vuosihuollossa ja pyysin samalla kokeilemaan niiden laitteilla kaasuläpän sopeutusta. Eipä onnistunut, vaan laite väitti että kaasuläpän sopeutus ei ole mahdollinen. Huollossa sitten kertoivat, että ensimmäiset moottorinohjauksen softaversiot eivät mahdollista kaasuläpän sopeutusta. Voikohan tämä pitää paikkansa? Mikäli näin on niin onkohan jotain poppakonstia olemassa tyhjäkäynnin korjaamiseen?

      Comment


      • #4
        itsellä 1.8tQ 97vm lähes vastaava ongelma paitsi että antaa vikakoodin 17967/p1559/005465 throttle body (j338) fault in basic settings, jota se ei suostu kuittaamaan pois eikä suostu läppää sopeuttamaan vaan läppä jää vain inisemään paikalleen ja kaasuläppä ei juurikaan edes liiku. kokeilin toisellakin kaasuläpällä ja sama juttu. nuo pinäärit on mulla kans tuo 001111. autossa on kaiken lisäks lastu ja ahdot pitäs olla siellä 1bar mut ne onkin vain 0.3 tällähetkellä. n75 on vaihdettu ja hukkis toimii ko letkun tukkii ni ahtoja taas löytyy. ja bypass toimii letkut ok kunnossa. ecu:ssa ilmeisesti joku vittuilee vastaan mutta mikä??? itsella ideat lopussa ja pahasti. kun ottaa ton group98 ni siel näkyy kyl kaikki potikoiden arvot hyvin ja tila on idle mut viimises lokeros lukee ERROR, ja ku sopeuttaa ni sama punanen error napsahtaa ruutuihin. ecu numero on 8D0907557T ja kaasuläppä on 058133063C ja se toinen on Q loppunen. marmorilla sanoivat muistaakseni että q korvaa nykyään ton c mallin. auto kuitenkin käy ihan normaalia tyhjäkäyntiä kaikesta huolimatta.
        Viimeksi muokannut Evilpenquin; 20.1.2011, 17:47.

        Comment

        Working...
        X