Ihmeellisesti jumii välillä jää johonki sataseen ei nouse eikä laske vaikka vauhti kasvaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nopeusmittariongelma
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Minulla teki sitä että mittari tippui omassa autossa nollille kesken matkan. Siihen auttoi se että otin mittariston käteen ja putsasin kaikki liittimet.Vois olla samanlainen ongelma, tuo paikalleen jääminen vain ihmetyttää koska loogisempaa olis se että menee vauhti mittaristosta nolliin jos ei mitään tietoa nopeudesta mittarille tule.
-
niinpä ja se saattaa jumia vaik 100 tai sit 150 ei sinänsä ole mitään yhtä nopeutta mihin jäis jumiin...
Comment
-
Sama vika. Kylmällä tuntuu toimivan hyvin, mutta kun lämpenee pidemmässä ajossa tai auto muuten vaan sisältä kuuma niin jumii. Siis tuntuu kun mittarissa olisi siirappia eli viisari ei pääse liikkumaan vapaasti. Ainakin väliaikaisena korjauksena toimii elektroniikka-kliinerin suihkiminen viisaria liikuttavaan käämiin (tuossa on siis käämi eikä askelmoottori niinkun uudemmissa). Kannattaa yrittää suihkimista ensin ilman viisarin irroittamista pelkästään raottamalla mittariston pohjaa, koska viisarin saaminen takaisin oikeaan paikkaa on vähän kinkkistä. Mitään öljyjähän tuonne ei saa käsittääkseni mennä laittamaan.
Comment
-
Tuli aihe taas ajankohtaiseksi kun mittari rupesi talven aikana jumimaan entiseen malliin. Oire on se, että viisari ei seuraa nopeutta kunnolla vaan jää ikäänkuin jumiin ja sitten kun nopeus muuttuu riittävästi muljahtaa seuraavaan kohtaan. Aiemmin sain sen toimimaan sähkökliinerin avulla ja se pelasikin yli vuoden hienosti. Nyt ei kliinerit auttaneet tai sitten en vaan saanut litkua menemään perille asti. Tein sitten niin että työnsin sinne mittarin käämiin muutaman tipan ompelukoneöljyä. Tällä kertaa en ottanut viisaria irti vaan taiteilin öljyn perille pillin avulla mittaripohjan välistä. Ainakin pienellä koeajolla mittari toimi loistavasti ja jumiminen korjaantui.
Tässä muutama kuva mittarista purettuna:
http://mika.1g.fi/kuvat/netti/mittari/
Tämä on siis A4 B5 -97 autosta. Uudemmissa vuosimalleissa mittaristo on vähän erilainen ja nopeusviisari toimii käsittääkseni askelmoottorilla.
Mittari irroitus autosta ja pleksin poistaminen on aika helppo ja nopea homma. Pleksin irroituksen yhteydessä mittaristossa olevien muoviklipsien kanssa saa olla varovainen ettei ne pääse menemään poikki.
Comment
-
Eipä auttanut mitään cleanerillä puhistaminen. Päinvastoin ongelmat vain pahenivat.
Airbagin valo palaa suunnilleen 5min käynnistyksen jälkeen ja sammuu sit,
mikä voisi olla vikana? Vika ilmeni puhistuksen jälkeen.
Voiko profiilin autoon laittaa ajotietokoneellisen mittariston jos uuden laittamaan?
Comment
-
Pari vuotta näköjään mennyt viime kerrasta kun mittaria ropasin. Nyt ongelmat taas palasivat ja vaihdoin sitten koko värkin toiseen. Vaihtomittari on peräisin saman ikäisestä autosta. Oma auto siis A4 B5 -97. Kirjoittelen tähän jotain huomioita asiasta.
Mittareita on tässä -97 mallisessa ollut eri merkkisiä. Vanhassa mittarissa lukee UK-NSI ja se on taustaltaan vaalea. Uusi on taas VDO:n valmistama. Kummassakin on sama varaosakoodi ja liittimet täsmää eli ovat täysin vaihtokelpoiset keskenään. Tässä kuvassa kummatkin takaata ja edestä (VDO alhaalla) sekä kuva varaosakoodista VDO ja UK-NSI. Olen lukenut myös Magneti Marellin vaaleapohjaisista mittareista, mutta sellaista merkkiä ei tuossa omassa ole.
Teknisesti selkeä ero on valaistuksen toteutus. VDO:n mittarissa kaikki valot on hehkulamppuja kun UK-NSI mittarissa osa valoista on pintaliitosledejä (ei siis vahtotarvetta). Ulkolämpötilan näyttö on toteutettu erillisellä modulilla, joka on vaihtokelpoinen mittarien kesken. Tämän ikäisessä autossa ajonesto ei ole sidoksissa mittariin. Mittarin voi siis vaihtaa ilman koodaamista ja se toimii laakista.
Ajossa huomasin että VDO toimii jollain tapaa herkemmin vanhaan verrattuna. Sekä kierrosluku- että nopeusviisari liikkuu selvästi liukkaammin (vanha oli tosin nopeusviisarin kohdalta viallinen). VDO:n toiminnasta tulee laadukkaampi vaikutelma. Toivottavasti mittarin ropaaminen loppui tähän. Nimittäin "mittari irroita ja asenna" menee jo vaikka silmät kiinni :)
Comment
-
-
Edellisestä vm -95 B5:stä irrottelin mittaristoa useampaankin kertaan (taustavalojen takia) eikä tuntunut olevan moksiskaan vaikkei akkua irrottanut.
Nykyisessä 11/97 valmistetussa on alkanut olemaan yllä kuvatun kaltaista jumitusta nopeusmittarissa. Mittaristo on VDO:n valmistama ns. välimallin lowline eli asteikot harvemmat ja keskiosan merkkivalot pienemmät kuin vm 95-97 mutta kello analoginen joka ilmeisesti muuttui faceliftissä. Noin vuosi sitten jumitusta alkoi ilmetä ja saattaisi jotenkin olla riippuvainen ilman lämpötilasta ja/tai kosteudesta. Kesähelteillä tuntui takkuavan herkemmin kuin vuodentakaisilla pakkasilla. Tänä talvena matka-ajossa mittari pysähteli pidemmiksi ajoiksi ja joutui ajelemaan navia nopeusmittarina käyttäen. Jossain vaiheessa seurasin ilmastoinnin näytöltä, että nopeussignaali vaihtelee ja on oikealla hehtaarilla vaikka mittari pysähtelee.
Lämpömittari aloitti temppuilun jo ennen nopeusmittaria ja termostaattikin tuli vaihdettua. Mittari näyttää sitkeästi 60 astetta ja saattaa joskus yllättäin näyttääkin 90.
Uusimpana temppuna on pari kertaa vilkutellut hetkellisesti jarrujen punaista ja ABS:n merkkivaloa piippausten kera. Foorumilta luetun perusteella saattaa olla kyse erillisestä viastakin, muttei liene pois suljettu sekään että liittyisi samoihin sekoiluihin. Lienee korkea aika pistää VCDS ja piuha tilaukseen...
Kunhan ilmat taas lämpenee alkaa purku ja ihmettely. Mikähän mahtais oikeasti auttaa: elektroniikkaspray, purkki-ilma vai kolvi käteen? Vanhemmissa malleissahan oli tinausten murtumisongelmaa.
Comment
-
Uusimpana temppuna on pari kertaa vilkutellut hetkellisesti jarrujen punaista ja ABS:n merkkivaloa piippausten kera. Foorumilta luetun perusteella saattaa olla kyse erillisestä viastakin, muttei liene pois suljettu sekään että liittyisi samoihin sekoiluihin.
Comment
Comment