Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo kohina lämpimänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Outo kohina lämpimänä

    Jo jokusen aikaa on vaivannut vanhusta seuraava ongelma: Koneen lämmettyä alkaa usein kuulua konehuoneesta käyntiäänenkin ylittävää 'kohinaa'. Joskus melu häviää, kun käyttää kytkinpoljinta hetken aikaa pohjassa. Varmimmin kohinasta pääsee eroon, kun pitää auton paikoillaan ja samalla luistattaa kytkintä esimerkiksi 2-vaihteella siten, että kierrokset laskevat nopeasti lähes kuolemispisteeseen.

    Kohinan yhteydessä tyhjäkäynti on 1000-1100 rpm eli hitusen korkea kyseisen yksilön normaaliin 750:iin. Kohinan hävittyä käynti tasaantuu. Usein äänen saa uudestaan tarkoituksenmukaisesti päälle, kun nopeasti käyttää kierroksia noin yli 1500 rpm:ssä. Kylmänä moista hermorasitetta ei koskaan esiinny.

    Venttiilikannen kyljessä on surullisen kuuluisa 'alipainepumppu', jota pyörittää nokkava-akseli. Kampiakselin takastefan vaihdosta ei ole tietoa. Kohina on hankala paikantaa mutta kantautuu em. pumpun ja kytkimen välimailta.

    Entäs alipainepumpun todellinen hyöty?

    25.2 LISÄYS: Kyllä vahvistaisin äänen kantautuvan kyseisestä alipainepumpusta. Voisin aloittaa tietty puhdistamalla sen - eikai siitä koskaan haittaa voi koitua, jos voitelen sen vielä moottorin öljyllä?

    16.3 LISÄYS: Ei, kyllä se silti voisi kuulua myös kytkimeltä. Ei silti ilmeisesti painelaakeri vaan tuota kampuran takastefaa epäilisin.

    t. kohinasalpaaja
    Viimeksi muokannut JonasK; 16.3.2008, 18:06. Perustelu: typo ja lisäys ja lisäys

    #2
    Eikös kampura liiku normaalisti hieman pitkittäin aksiaalisesti?

    Comment


      #3
      Kyllä liikkuu, mutta heittokellolla mittava juttu.

      Comment

      Working...
      X