Jonkun aikaa on tullut suunniteltua moottorin vaihtoa tuohon AS-kilpuriin. 3A kone vei kyllä hienosti 4wd Tercelin jälkeen, mutta jotain jää silti kaipaamaan. :)
Siispä nokka kohti paikallista purkaamoa, josta löytyikin yksi A4:n keulapala liki täydellisellä 1.8t tekniikalla (AEB).
Kotona pienen purkamisen jälkeen se näytti tältä. Joku oli mennyt rälläköimään runkonumeron pois ruotsin puolella, joten koneen osia metsästäessä oli pieniä ongelmia että sai oikeat osat. AEB koneessa tapahtui 96 pieniä muutoksia ainakin jakohihnassa, lambdassa ja ECUssa. Sähköjenkin osalta auto oli täydellinen, ainoastaan virta-avain puuttui. Tässä oli vielä ulkoinen ajonesto purkki joten mittaristo rumbakin jää onneksi suorittamatta. Pari muuta kuvaa aiheesta.
Muutaman viikon ahertamisen jälkeen AEB oli löytänyt uuden kotinsa typ89:n keulalta.
Mekaanisesti mylly meni aika mukavasti paikoilleen. Laatikkoon se meni heittämällä. Korvien kanssa oli odotetusti pientä säätämistä. Alunperin oli jo selvillä että apurunkoon konetta ei tulla kiinnittämään vaan runkopalkkeihin se pitää saada kiinni kuten 5 pyttyisissä veljissään. Jenkkifoorumien mukaan B4 4-syl koneiden korva menisivät heittämällä AEB lohkoon ja B3 5-syl tukikumeihin. Vasemmalla puolella se olikin totta. Oikealle puolelle sen sijaan piti hankkia ADR koneisen cabrion korva. Ensi yrittämältä se näytti sopivankin hyvin. Tarkempi tarkastelu kuitenkin osoitti että tukikumi on 30mm liian korkealla. Syynä tähän on se että ADR koneen kanssa on käytetty samoja tukikumeja kuin V6 koneisissa. Tämäkin pähkinä ratkaistiin laittamalla tukikumin ja runkon väliin spacerit, ei paras ratkaisu mutta toivottavasti ajaa asiansa.
Muita ahtaita paikkoja löytyi sieltä täältä. B5 coolerin hyödyntäminen tyssäsi (onneksi) heti alkuunsa. Katti näyttäisi sopivan samaan paikkaan kuin B5:ssä. Paitsi että downpipe suuntaus menee hiukan poskelleen. Lisäksi raidetanko pitäisi saada vietyä katin lapi, ei siis hyvä.
Myös jarrupääsylkky tulee aika lähelle imusarjaa.
Lämppärin putket menee myös aika läheltä raidetankoa, olemattoman vaimentimen kiinnike piti poistaa. Toi muovilähtö on muuten Boran lämppärinkennon lähtö.
Kojelaudan alle taitaa tulla myös ahdasta.
Myöskään akku ei sovi alkuperäiselle paikalleen, joten se löytänee uuden kodin takakontista.
Koska B5 cooleri piti hyllyttää, löytyi keulalle cooleri uudesta TDI octaviasta. Samasta autosta tuli myös syyläri. Vesiputkiksi sopi B5:n alkuperäiset putket melkein sellaisenaan. Coolerissa oli hassut muoviset lähdöt, johon tarvitaan hiukan sorvattua palikkaa. Cooleri paketti sopii juuri ja juuri B3:n keulalle, korkeutta tuli n.10cm lisää ja leveyttä sen verran ettei omat umpiot sovi paikoilleen. Tulee sitten valotkin uusittua samalla kertaa. Lisäksi koko paketti sopii alkuperäisen puskurin sisälle.
Sähköjen osalta ei vielä ole löytnyt suuria ylläreitä. Koneen johtosarja oli täydellinen, joten sen ja korin väliin tarvitaan adapteri sarja jossa yhdistettynä B5 kojelaudan johtosarja ja 3A:n koneen johtosarja soveltuvin osin.
Ajoneston "ongelmallisuus" oli jo tiedossa etukäteen. Tässä homma ratkaistiin käyttämällä B5:n ajonesto purkkia ja virtalukkoa jossa on lukukela ja ajonestollista virta-avainta. Tämä ylimääräinen virtalukko+avain piilotetaan jonnekin kojelaudan syövereihin. B3:n oma virtalukko jää käyttöön normaalisti. Mutta koska luovuttaja autossa ei ollut virta-avainta, ja immopurkkia ei saa ohjelmoitua uudelle avaimelle merkkiliikkeen ulkopuolella, on väliaikaisesti käytössä kerhoveljeltä lainattu immopurkki ja avain S2:sta.
Tällä hetkellä tilanne on se että kone on jo käynyt hetken aikaa, mutta paljon on hommaa jälkellä ennenkuin autolla pääsee oikeasti ajelemaan.
Siispä nokka kohti paikallista purkaamoa, josta löytyikin yksi A4:n keulapala liki täydellisellä 1.8t tekniikalla (AEB).
Kotona pienen purkamisen jälkeen se näytti tältä. Joku oli mennyt rälläköimään runkonumeron pois ruotsin puolella, joten koneen osia metsästäessä oli pieniä ongelmia että sai oikeat osat. AEB koneessa tapahtui 96 pieniä muutoksia ainakin jakohihnassa, lambdassa ja ECUssa. Sähköjenkin osalta auto oli täydellinen, ainoastaan virta-avain puuttui. Tässä oli vielä ulkoinen ajonesto purkki joten mittaristo rumbakin jää onneksi suorittamatta. Pari muuta kuvaa aiheesta.
Muutaman viikon ahertamisen jälkeen AEB oli löytänyt uuden kotinsa typ89:n keulalta.
Mekaanisesti mylly meni aika mukavasti paikoilleen. Laatikkoon se meni heittämällä. Korvien kanssa oli odotetusti pientä säätämistä. Alunperin oli jo selvillä että apurunkoon konetta ei tulla kiinnittämään vaan runkopalkkeihin se pitää saada kiinni kuten 5 pyttyisissä veljissään. Jenkkifoorumien mukaan B4 4-syl koneiden korva menisivät heittämällä AEB lohkoon ja B3 5-syl tukikumeihin. Vasemmalla puolella se olikin totta. Oikealle puolelle sen sijaan piti hankkia ADR koneisen cabrion korva. Ensi yrittämältä se näytti sopivankin hyvin. Tarkempi tarkastelu kuitenkin osoitti että tukikumi on 30mm liian korkealla. Syynä tähän on se että ADR koneen kanssa on käytetty samoja tukikumeja kuin V6 koneisissa. Tämäkin pähkinä ratkaistiin laittamalla tukikumin ja runkon väliin spacerit, ei paras ratkaisu mutta toivottavasti ajaa asiansa.
Muita ahtaita paikkoja löytyi sieltä täältä. B5 coolerin hyödyntäminen tyssäsi (onneksi) heti alkuunsa. Katti näyttäisi sopivan samaan paikkaan kuin B5:ssä. Paitsi että downpipe suuntaus menee hiukan poskelleen. Lisäksi raidetanko pitäisi saada vietyä katin lapi, ei siis hyvä.
Myös jarrupääsylkky tulee aika lähelle imusarjaa.
Lämppärin putket menee myös aika läheltä raidetankoa, olemattoman vaimentimen kiinnike piti poistaa. Toi muovilähtö on muuten Boran lämppärinkennon lähtö.
Kojelaudan alle taitaa tulla myös ahdasta.
Myöskään akku ei sovi alkuperäiselle paikalleen, joten se löytänee uuden kodin takakontista.
Koska B5 cooleri piti hyllyttää, löytyi keulalle cooleri uudesta TDI octaviasta. Samasta autosta tuli myös syyläri. Vesiputkiksi sopi B5:n alkuperäiset putket melkein sellaisenaan. Coolerissa oli hassut muoviset lähdöt, johon tarvitaan hiukan sorvattua palikkaa. Cooleri paketti sopii juuri ja juuri B3:n keulalle, korkeutta tuli n.10cm lisää ja leveyttä sen verran ettei omat umpiot sovi paikoilleen. Tulee sitten valotkin uusittua samalla kertaa. Lisäksi koko paketti sopii alkuperäisen puskurin sisälle.
Sähköjen osalta ei vielä ole löytnyt suuria ylläreitä. Koneen johtosarja oli täydellinen, joten sen ja korin väliin tarvitaan adapteri sarja jossa yhdistettynä B5 kojelaudan johtosarja ja 3A:n koneen johtosarja soveltuvin osin.
Ajoneston "ongelmallisuus" oli jo tiedossa etukäteen. Tässä homma ratkaistiin käyttämällä B5:n ajonesto purkkia ja virtalukkoa jossa on lukukela ja ajonestollista virta-avainta. Tämä ylimääräinen virtalukko+avain piilotetaan jonnekin kojelaudan syövereihin. B3:n oma virtalukko jää käyttöön normaalisti. Mutta koska luovuttaja autossa ei ollut virta-avainta, ja immopurkkia ei saa ohjelmoitua uudelle avaimelle merkkiliikkeen ulkopuolella, on väliaikaisesti käytössä kerhoveljeltä lainattu immopurkki ja avain S2:sta.
Tällä hetkellä tilanne on se että kone on jo käynyt hetken aikaa, mutta paljon on hommaa jälkellä ennenkuin autolla pääsee oikeasti ajelemaan.
Comment