Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

t89 1.8tq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • t89 1.8tq

    Jonkun aikaa on tullut suunniteltua moottorin vaihtoa tuohon AS-kilpuriin. 3A kone vei kyllä hienosti 4wd Tercelin jälkeen, mutta jotain jää silti kaipaamaan. :)

    Siispä nokka kohti paikallista purkaamoa, josta löytyikin yksi A4:n keulapala liki täydellisellä 1.8t tekniikalla (AEB).

    Kotona pienen purkamisen jälkeen se näytti tältä. Joku oli mennyt rälläköimään runkonumeron pois ruotsin puolella, joten koneen osia metsästäessä oli pieniä ongelmia että sai oikeat osat. AEB koneessa tapahtui 96 pieniä muutoksia ainakin jakohihnassa, lambdassa ja ECUssa. Sähköjenkin osalta auto oli täydellinen, ainoastaan virta-avain puuttui. Tässä oli vielä ulkoinen ajonesto purkki joten mittaristo rumbakin jää onneksi suorittamatta. Pari muuta kuvaa aiheesta.

    Muutaman viikon ahertamisen jälkeen AEB oli löytänyt uuden kotinsa typ89:n keulalta.

    Mekaanisesti mylly meni aika mukavasti paikoilleen. Laatikkoon se meni heittämällä. Korvien kanssa oli odotetusti pientä säätämistä. Alunperin oli jo selvillä että apurunkoon konetta ei tulla kiinnittämään vaan runkopalkkeihin se pitää saada kiinni kuten 5 pyttyisissä veljissään. Jenkkifoorumien mukaan B4 4-syl koneiden korva menisivät heittämällä AEB lohkoon ja B3 5-syl tukikumeihin. Vasemmalla puolella se olikin totta. Oikealle puolelle sen sijaan piti hankkia ADR koneisen cabrion korva. Ensi yrittämältä se näytti sopivankin hyvin. Tarkempi tarkastelu kuitenkin osoitti että tukikumi on 30mm liian korkealla. Syynä tähän on se että ADR koneen kanssa on käytetty samoja tukikumeja kuin V6 koneisissa. Tämäkin pähkinä ratkaistiin laittamalla tukikumin ja runkon väliin spacerit, ei paras ratkaisu mutta toivottavasti ajaa asiansa.

    Muita ahtaita paikkoja löytyi sieltä täältä. B5 coolerin hyödyntäminen tyssäsi (onneksi) heti alkuunsa. Katti näyttäisi sopivan samaan paikkaan kuin B5:ssä. Paitsi että downpipe suuntaus menee hiukan poskelleen. Lisäksi raidetanko pitäisi saada vietyä katin lapi, ei siis hyvä.
    Myös jarrupääsylkky tulee aika lähelle imusarjaa.
    Lämppärin putket menee myös aika läheltä raidetankoa, olemattoman vaimentimen kiinnike piti poistaa. Toi muovilähtö on muuten Boran lämppärinkennon lähtö.
    Kojelaudan alle taitaa tulla myös ahdasta.
    Myöskään akku ei sovi alkuperäiselle paikalleen, joten se löytänee uuden kodin takakontista.

    Koska B5 cooleri piti hyllyttää, löytyi keulalle cooleri uudesta TDI octaviasta. Samasta autosta tuli myös syyläri. Vesiputkiksi sopi B5:n alkuperäiset putket melkein sellaisenaan. Coolerissa oli hassut muoviset lähdöt, johon tarvitaan hiukan sorvattua palikkaa. Cooleri paketti sopii juuri ja juuri B3:n keulalle, korkeutta tuli n.10cm lisää ja leveyttä sen verran ettei omat umpiot sovi paikoilleen. Tulee sitten valotkin uusittua samalla kertaa. Lisäksi koko paketti sopii alkuperäisen puskurin sisälle.

    Sähköjen osalta ei vielä ole löytnyt suuria ylläreitä. Koneen johtosarja oli täydellinen, joten sen ja korin väliin tarvitaan adapteri sarja jossa yhdistettynä B5 kojelaudan johtosarja ja 3A:n koneen johtosarja soveltuvin osin.
    Ajoneston "ongelmallisuus" oli jo tiedossa etukäteen. Tässä homma ratkaistiin käyttämällä B5:n ajonesto purkkia ja virtalukkoa jossa on lukukela ja ajonestollista virta-avainta. Tämä ylimääräinen virtalukko+avain piilotetaan jonnekin kojelaudan syövereihin. B3:n oma virtalukko jää käyttöön normaalisti. Mutta koska luovuttaja autossa ei ollut virta-avainta, ja immopurkkia ei saa ohjelmoitua uudelle avaimelle merkkiliikkeen ulkopuolella, on väliaikaisesti käytössä kerhoveljeltä lainattu immopurkki ja avain S2:sta.

    Tällä hetkellä tilanne on se että kone on jo käynyt hetken aikaa, mutta paljon on hommaa jälkellä ennenkuin autolla pääsee oikeasti ajelemaan.

    #2
    Asiallista. Joko lämpömittari ja kierrosmittari on sopeutettu? Oliko kallis tuo uusi koneen korva ja mistä sellaisen löysit?

    Comment


    • #3
      Kierrosmittari näyttäisi toimivan sellaisenaan, ainakin tyhjäkäynnin tuntumassa. Lämpömittarista ei vielä ole tietoa. Korva löytyi Tepon kautta ja hintaa oli vajaa 150e.

      Comment


        #4
        Mitä tuollaisesta keulapalasta joutuu maksamaan? Kiinnostaisi tehdä Fabiasta sliipperi 1.8T tekniikalla :)

        Comment


          #5
          Esa on n. valovuoden minua edellä projektissa. Muistahan päivitellä tänne kun hommat etenee.

          Kaima: tuollainen 1.8T keula maksaa Tmi Valko:n kautta 2ke. Kenties Esakin omansa sieltä hakenut?

          Comment


          • #6
            Valkolla ei ollut silloin kun tarve oli joten tuli toiselta purkamolta. Itse asiassa mulle ei tullut tosta palasta kuin kone apulaitteneen ja sähköt, loput palautettiin takaisin. Mikko on hinnan suhteen oikealla hehtaarilla, hinta riippuu varusteista, kilsoista jne.. Mutta ton koneen lisäksi rahaa palaa pirusti kaikkeen pikkusälään.

            Comment


            • #7
              Hiukan homma taas edennyt sitten viime kerran.

              Pakoputki tuli hitsailtua kasaan ja lambda uusittua. Alkuosa putkistoa on uutta, loppuosa alkuperäinen. Ahtoputket on myös paikoillaan.

              Ilmanputsari toistaiseksi tuollainen kartiomallinen, mutta jotain parempaa sinne pitäisi saada. Auto tulee kuitenkin liikkumaan pölyisissäkin olosuhteissa. Vähintään lämpösuoja täytyy rakentaa imuilmaa viilentämään.

              Nyt konetta uskaltaa jo hiukan käyttää kun ilma kulkee suunniteltua reittiä. Muutoin tuntuu toimivan ihan ok, mutta kierrokset tippuu todella hitaasti tyhjäkäynnille. Mahtaisiko asiaan vaikuttaa väärä kaasuläppäkotelo? Tai sopeuttamisen puute? Nyt siellä on uudemman AEB:n kotelo (058133063M), kun pitäisi olla vanhempi C versio. Mekaanisesti se menee paikoilleen ilman mitään ongelmia, ja kytkentäkin näyttää olevan sama. Olisikohan jossain sähköisissä arvoissa eroja?

              Ajamaan ei vielä ole päässyt, muuta kuin sen verran että kytkimen irrottaminen on kokeiltu tallissa.

              Muita havaittuja omituisuuksia on että öljynpaine valo syttyy kun paine nousee riittävän suureksi. Mahtaisiko jostain löytyä 1.4barissa avautuvaa kytkintä, joka sopisi M10x1 kierteeseen?

              Paremmat lähivalotkin on jo rakenteilla.

              Sisällä homma edennyt sen verran että AEB:n johtosarjan ja auton välinen muunnosjohtosarja on siistitty ja kytketty paikoilleen. ECU täytyy ripustaa kojelaudan alle koska johdot ei riitä yhtään kauemmaksi.

              Katsastukseen täytyy myös ruveta valmistautumaan. Myös papereiden keräys leimaamista varten on meneillään. Päästötodistuksen sai tilattua maahantuonnista koneen sarjanumeron perusteella, runkonumeroa ei tarvittu.
              Viimeksi muokannut EsaT; 13.1.2008, 18:54.

              Comment


                #8
                Onko lämpöanturissa muitakin ominaisuuksia? Klipsikiinnitteinen? 90-luvun lopun 1.8 20v vapari cabrioista sopiva? Ei ole perhealbumia tässä, joten kuhan jotain huutelen.

                Tuohon menee varmaan S2:n ilmansuodatinkotelo senkus laittaa vaan.
                Viimeksi muokannut porkkis; 5.1.2008, 00:02. Perustelu: tuo cabrio tuli mieleen

                Comment


                • #9
                  Joo sellainen klipsikiinnitteinen nelipinninen. Cabrio oli niin hyvä heitto että täytyy ensi viikolla poiketa hakemassa sellainen anturi. Perhealbumin mukaan pitäisi sopia, ja arvotkin näyttää samalta.

                  Comment


                  • #10
                    Onko nuo pienemmät lyhdyt sumarit? Vaiko kaukovalot?

                    Comment


                    • #11
                      Sumarit

                      Comment


                      • #12
                        Lämpömittarin toimimattomuus olikin ihan omaa sekoilua. Vanhassa koneessa signaali maadoittui suoraan anturista koneeseen, 1.8t:ssä tulee oma maajohto kajuuttaan... Nyt mittari näyttä alkuperäisellä anturilla 20 astetta enemmän kuin vagcom.

                        Leimakin tuli lappuun ongelmitta.

                        Nyt sitten pääsee hiukan ajelemaankin ja näkee että mitä oikeita ongelmia rupeaa ilmaantumaan.

                        Comment


                        • #13
                          Onnistuuko swappi vähäpäästöiseen -92 cäbiin?

                          Comment


                            #14
                            Eikös alkuperäistä uudemman koneen saanut vaihtaa ilman mitään ylimääräisiä temppuja.

                            Comment


                            • #15
                              Uudesta koneesta täytyy esittää selvitys päästöistä konttorilla. Käytännössä joutuu tilaamaan maahantuojalta selvityksen moottorin sarjanumeron tai moottorin luovuttaja-auton runkonumeron perusteella.

                              Comment


                                #16
                                Päästölappu tulee aina luovuttaja-auton valmistenumeron perusteella. Hinta oli VV-autolla vuonna 2004 muistaakseni 70 e.

                                Comment


                                • #17
                                  Niin tulee, mutta mun tapauksessa sitä ei ollut tiedossa ja maahantuoja selvitti runkonumeron koneen numeron perusteella tehtaalta. Samalla hehtaarilla hinta nykyäänkin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onkos tästä kuvia kokonaisuudessaan ja miten on auto toiminut?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kuvia on hiukan niukemmin, mutta tuolla on muutama incar aiheesta. Valitettavasti noi kaikki incarit on mykkäfilmejä.
                                      Ainoa suurempi murhe oli kun öljypohja sai kipeää vahvasta panssarista huolimatta. Nyt paikoillaan on peltinen öljypohja joka toivottavasti kestää hiukan paremmin. Muuten auto on kulkenut koneen osalta moitteettomasti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jouduitko millaiset päästötestit käymään ton kanssa läpi vai kelpasiko pelkkä lappu päästöistä?

                                        Comment


                                        • #21
                                          26.1.2008:
                                          Uudesta koneesta täytyy esittää selvitys päästöistä konttorilla. Käytännössä joutuu tilaamaan maahantuojalta selvityksen moottorin sarjanumeron tai moottorin luovuttaja-auton runkonumeron perusteella.
                                          Eli ainoastaan tuo maahantuojan todistus. Mitään sen erikoisempia mittauksia ei tarvittu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            linkataan tähän yksi tietolahde lisää:

                                            1.8T konversio / Moottori B2 / B3 / B4 koriin

                                            http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1774571

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Tommy200rs Näytä viesti
                                              linkataan tähän yksi tietolahde lisää:

                                              1.8T konversio / Moottori B2 / B3 / B4 koriin

                                              http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1774571
                                              Sori derailaus mutta pakko kommentoida,

                                              Tämmöiset tietolähteet pitäisi kyllä kerätä "projektipornoa" osioon omaksi nipukseen jotta nimenomaan tietous wanhuksien rakentamisista leviäisi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kaikkea mitä tuossa ylläolevassa linkissä sanotaan ei kannata nielemättä uskoa. Esim koneenkorvista siellä on väärää tietoa, ABK/ABT korvat ei sovi (kaikkiin?) AEB lohkoihin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pahoittelen tätä offtopic lätinää ja laitetaan se 1NHV-OHC-T moottoriviruksen piikkiin... Olen samaa mieltä, että olisi sopivaa, jos olisi tuollainen projektiporno-osio suunnittelumielessä olisi olemassa. Otsikon voisi kohdistaa aina vastaanottajaelimen korimallin mukaan, niin ei tulisi sopivasti reunaehtoa suunnittelulle.

                                                  Olen hieman tutkinut miten tuollainen ahdistettu vajaapytty nelonen menisi B4 80:n v6 koneneen tilalle ja siksi esim tämä thredi on kovin mielenkiintoinen. Tässä eräs 1,8T B4 avant umbau

                                                  http://audi.fraggaz.de/
                                                  Kone käy http://audi.fraggaz.de/Motormusslaufen/Geraeusch.avi

                                                  Löysin myös muutaman 2L FSI koneen (Golf tai S3) netistä , mutta ei toistaiseksi vinkkiä sellaisen istuttamisesta B4 80er Quattron keulalle.

                                                  B4 80er "DTM" Quattron ajo-ominaisuudet jäykillä vakaajilla on sen verran mukavat, että aihe kiehtoo. 5-pyttyiseen verrattuna 4-mukinen olisi kevyt ja vähemmän tilaa vievä moottori. Alle 50cm tilaan meneviä koneita olisi toki vielä TTRS kone.

                                                  Tässä on linkki miten Audi FSI BHZ kone laitettiin ueber tuoreeseen Golffiin, mutta se nyt ei ihan riitä porkkanaksi, mutta tarinaa kumminkin.

                                                  http://dpham00.info/gti/etka/

                                                  Sitten muistin nuo FSI-koneiden venttiilikuvat ja rautakuume hellitti heti ja paluu ajatuksissa vanhempaan tekniikkaan. Toisaalta FSI-koneelle luvataan "helppoa tehoa" ja pientä kulutusta. Vastaavasti tuo vanha 20V turbo nelonen on myös pienen kulutuksen maineessa.
                                                  Viimeksi muokannut Tommy200rs; 1.1.2010, 09:54.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X