Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TDI V6 AKE hehkujen vaihto/käynnistyongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TDI V6 AKE hehkujen vaihto/käynnistyongelma

    Käynnistysongelmien takia kävin tänään ostamassa uudet hehkutulpat (75?). Onko kokemuksia, että kuinka hankala homma on? Ilmeisesti pitää hieman purkaa tiellä olevia laitteita? Kone pitäisi ilmeisesti ajaa ensin lämpimäksi ennen irrotusta? Vai kannattaako viedä liikkeeseen kierteiden korkkaamisen pelossa?
    Moottori käynnistyy yli 5-asteen lämpötilassa hyvin, mutta kun lämpötila laskee alle 5-asteen niin tulee ongelmia.
    Ilman esilämmitystä käynnistäessä kone käynnistyy yskien, eli pitää auttaa startilla. Esilämmityksen jälkeen pitää startata noin 15-25s ja sitten kone herää kerrasta henkiin.
    Mahdollisia muita ongelmia on myös lämpötila-anturi? Syöttöpumpunajoitus? Onko kokemuksia?

  • #2
    Mulla oli semmosta ongelmaa samalla koneella olevassa audissa että moottori käynnistyi ravistaen valkoisen savun pölläyttämänä, hehkutulppien vaihto auttoi...nyt ei enää ravistele eikä pölläyttele

    Comment


    • #3
      Mielestäni kannattaa viedä liikkeeseen, jossa mittaavat ensiksi, onko kyseessä edes hehkuista johtuva vika. Voihan vika olla muuallakin. Minulla oli samat oireet ja tuo ravistava käynnistys. Puolisen tuntia meni 6 kpl hekujen vaihdossa. 5 kpl oli kuulemma sökönä.

      Comment


      • #4
        Kun olet hehkut ostanut, vaihto on pikku homma. Vanhat voit kokeilla suoraan 12V:lla lämpijävätkö.

        Comment


        • #5
          Tähän AKE koneeseen hehkujen vaihto ei taida olla nimittäin mikään vartin homma kun omasta velottivat 2 työtuntia tai sit vaa kusettivat mua pahasti linssiin

          Comment


          • #6
            Avatessa ei yleensä mene kierteet, jos naputtelee _kevyesti_ vasaralla hehkua ja kitkuttaa avainta edes takaisin koko ajan vähän avaten. Lämpimänä lähtee parhaiten, voi myös hehkuttaa vaikka apukaapelilla, jos sattuu kyseinen jumihehku toimimaan. Ei kannata yrittää voimalla ;)
            Viimeksi muokannut jamietti; 10.12.2007, 12:54. Perustelu: tarkennus

            Comment


            • #7
              Tuli tuo homma tehtyä mennä viikonloppuma, ja tuo edellisessä viestissä mainittu
              raaauuuuhhhhaalllinene edes takaisin nitkuttelu tuntui toimivan.
              Naputellakkin olisi tehmyt mieli, mutta kun en oikein tiennyt minne naputtaa.
              Ilmeisesti mutteriin, mutta nuo ei ollut varsinaisesti jumissa, vaan ensimmäinen
              neljännesrinki meni ihan nätisti.

              No AKE koneessa näyttää olevan sellainen piirre, että kuskinpuolen etummaisen
              sylinterin hehkun vaihto vaatii joko hitosti purkamista tai sitten
              jonkun hemmetin käärmeenlumonta osaston tekemän erikois hylsyn.
              Tuossa on näet pirullisesti edessä imusarjalle menevä valualumiini putki ,
              ja se ei siitä ihan helposti irtoa. Minä jätin suosiolla tuon, onko se nyt
              sitten 2-sylinterin hehkun vaihtamatta kun se vielä oli hengissä.


              Eli viisi tulppaa voisi mennä tunnissa rauhallisellta itseasentajalta, mutta tuo
              viimeinen sitten teettää. No juu okei, myös 5-sylinteri vähän teetti, ja kun piti
              käyttää MAF irti. Sielläkin on vähän ahdasta, mutta tuo nyt oli vielä
              ihan kohtuullista.

              Comment


              • #8
                Joulunpyhinä tuli itselläkin vaihdettua. Pelkääjän puolen hehkut irtosi todella helposti, mutta kuljettajan puolella oli huomattavasti tiukemmassa. Tuo etummainen hehku irtosi mitään purkamatta nivelvarren avulla. Kuljettajan puolelta keskimmäinen hehku oli niin tiukassa, että jäi vaihtamatta. Aikaa meni noin 40min.
                Kylmänä käynnistyy nyt, kuin palmun alta. 1,5 tunnin lämmityksen jälkeen myös hyvin käyntiin. Mutta pakkasella, kun kone on jäähtynyt ajon jälkeen noin 2-3 tuntia, niin pitää taas startata noin 10-20s. eikä edes lupaa mitään ja sitten käynnistyy.
                Viimeksi muokannut 0200797; 7.1.2008, 21:48.

                Comment


                • #9
                  Yli kahden tunnin roikassa pitämisen jälkeen pitää myös startata pitkääään ennenkuin käynnistyy. Voisikohan vika olla hehkutusta ohjaavassa lämpötila-anturissa? Tuleeko samalta anturilta lämpötila mittariston lämpömittarille?
                  Olen vain ihmetellyt, koska välillä pakkasella lämmöt on melkein 90 ja yleensä vain 70. Nyt laitoin pahvinkin keulaan ja -15 asteen pakkasellakin mittari näyttää vain 70.
                  Näkeekö VAG-COM:lla jos anturi on viallinen?
                  Onko anturin vaihtaminen hankala homma ja mitä anturi maksaa?

                  Comment


                  • #10
                    Mitä hemmettiä mulla ei oo noussu koko talvena lämmöt ku vajaaseen 70 enintään

                    Comment


                      #11
                      Termostaatti rikki.

                      Comment


                      • #12
                        Samaa mieltä

                        Termostaatti rikki

                        Comment


                        • #13
                          mistäs uus termostaatti kannattais hankkia ja onko vaihto monen tunnin homma?

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen termari merkkiliikkeestä.
                            Tuossa on pähkäilty vaihdon helppoutta http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=59305

                            Comment


                            • #15
                              Termarin aion vaihdattaa, kun tulee hihnan vaihto ajankohtaiseksi.
                              Alun perin tuolla aikaisemmalla kysymyksellä yritin saada vastausta tuohon käynnistysongelmaan.
                              Eli voisiko tuo starttauttaminen johtua viallisesta lämpötila-anturista, joka ohjaa hehkutusta? Ja tuleeko samalta anturilta tieto myös lämpömittarille, kun tuntuu lämmöt joskus seilaavan?
                              Onnistuisikohan anturin testaaminen irrottamalla sen pistoke?
                              Välillä vain vi****aa kaupan pihalla autoa hinkuttaa 20s ennen kuin käynnistyy...

                              Comment


                              • #16
                                Ilman muuta lämpöanturi voi olla syyllinen.
                                On kai siihen jotain testejäkin, sori en nyt ainakaan jaksa alkaa elsasta kaivella ;)
                                Uusi anturi on alle 30e marmorilla, eli ei mikään järjettömän kallis kapistus.

                                Comment


                                • #17
                                  Kun hinta ei ole tuota korkeampi, niin vois kokeilla vaihtaa.
                                  Missä tuo anturi sijaitsee konehuoneessa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tätä paremmin en osaa sanoa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitos! Tuosta ei taida pahemmin nestettä vuotaa vaihtaessa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuikkaa jotain sopivaa tulpaksi, jos tarvii.
                                        Aika äkäisesti ja helposti suoritettu se kuitenkin lienee.

                                        Comment


                                          #21
                                          Voisi tietty olla ilmavaivaakin. Nokka ylämäkeen päin ja starttaa huonosti = ilmavaiva.

                                          Comment


                                          • #22
                                            En oikein usko, että olisi kyse ilmavaivasta. Ongelma ilmenee vain lämpötilan ollessa alle +5 astetta.

                                            Comment


                                              #23
                                              Siis hehkut on vaihdettu, mutta puolilämpimänä käynnistyy huonosti ? Voisi olla lämpöanturivika.

                                              Ilman pääsy voi tuon ikäisessä kuitenkin olla mahdollista kaikista muista paitsi metalliputkista. Jollakin oli suodattimen päälle tulevien letkujen holkkiliitos käytännössä irti, josta sitten nappasi ilmaa. Tuohan voisi periaatteessa löystyä sopivissa lämpöolosuhteissa.

                                              Ilma tulee yleensä suuttimien paluuletkuista tai joskus pa-putken tullessa lokasuojan kautta moottoritilaan. Jokin (hyvin) piilossa oleva paikka.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Omassa AKE-koneessa on kanssa noita puolilämpöisen koneen starttiongelmia. Kylmänä hehkuttaa hyvin ja starttaa sen jälkeen heti, samoin kuumana. Muutaman tunnin jälkeen saakin sitten niukuttaa akun äärirajoilla 20s about.
                                                Lämpöanturin vaihdoin jo, sillä ei ollut asiaan vaikutusta. Eilen sitten kokeilin, kun auto oli taas kädenlämpönen, käytin virrat päällä, hehku vaan vilahti. No sitten otin lämpöanturin johdon irti ja taas virrat päälle. Nyt hehkutti n.10s ja lähti sitten hienosti käymään.

                                                Noiden pitkien starttien jälkeen pukkaa tälläista vikakoodia:
                                                00550 - Start of Injection Regulation
                                                17-10 - Control Difference - Intermittent
                                                Huollossa kävin asiasta kyselemässä ja katselivat vagcomin kautta ruiskuennakkoja ja sanoivat että näyttäs olevan kunnossa.

                                                höh, mikäs tässä nyt sitten mättää? ehdotuksia?

                                                Niin yksi oire piti vielä mainita, eli kone tuntuis välillä ravistavan pirusti välillä taasen käy ihan nätisti. Tämä on siis satunnaista, kylmänä, kuumana, ajossakin huomaa, ku alkaa kone jurisemaan ja sitten häviää hetken päästä. Ihan kuin ennakko seilais miten sattuu.

                                                (260tkm ajettu, nokat varmaan alkuperäiset, hihnanvaihdosta 80tkm)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itsellä käynnistys probleemaa "puolilämpösenä".
                                                  Kylmä kone hehkuttaa ja lähtee käyntiin kuin palmun alta, puolilämpösenä ei hehkuta ja startti saa pyörittää n.5-10s ennen kuin käynnistyy.

                                                  VAIHDETTU (ei auttanut)
                                                  Vedenlämpötilan anturi (joka selvenee aiemman vastauksen linkistä) on vaihdettu.

                                                  VAIHDETAAN (seuraavaksi)
                                                  Moottoriöljyn lämpötilamittari (sijaitsee turbon vieressä). Jos ei auta niin kaivataan apuja vian metsästykseen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja safki Näytä viesti
                                                    Itsellä käynnistys probleemaa "puolilämpösenä".
                                                    Kylmä kone hehkuttaa ja lähtee käyntiin kuin palmun alta, puolilämpösenä ei hehkuta ja startti saa pyörittää n.5-10s ennen kuin käynnistyy.

                                                    VAIHDETTU (ei auttanut)
                                                    Vedenlämpötilan anturi (joka selvenee aiemman vastauksen linkistä) on vaihdettu.

                                                    VAIHDETAAN (seuraavaksi)
                                                    Moottoriöljyn lämpötilamittari (sijaitsee turbon vieressä). Jos ei auta niin kaivataan apuja vian metsästykseen.
                                                    Ruiskutuspumpun ajoitus kohdilleen, niin taas pitäis pelata.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eilen sitten kokeilin, kun auto oli taas kädenlämpönen, käytin virrat päällä, hehku vaan vilahti. No sitten otin lämpöanturin johdon irti ja taas virrat päälle. Nyt hehkutti n.10s ja lähti sitten hienosti käymään.
                                                      Ex-A6 vm.98 2.5 V6 TDI (tai -99 ei enää muista=) teki tuota, tosiaan sai sahata puolilämpöisenä todella pitkään ennenkuin lähti käyntiin (lisäys vielä, että puolilämpöisenähän noita ei tarvitse eikä voikaan hehkuttaa).

                                                      Mutta tuolta linkin takaa löytyvällä virityksellä (ns. Hamman mod) pääsi ongelmasta kokonaan eroon. Tämä on tekohengitystä tms mutta käyntiinlähtöoireet loppuivat siihen.

                                                      Tarvittiin rele, vastus ja johtoa...

                                                      http://forums.tdiclub.com/showpost.p...6&postcount=50

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitos, tämä tehdään seuraavaksi eli: Ruiskutuspumpun ajoitus!

                                                        Aiemmat keinot eivät tuottaneet tulosta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Auto a6 2.5 tdi v6 moottori AYM 2002. Mittaristossa välissä tasan 87 moottorin lämmöt tai sit nollissa eli mittari on ihan vasemmassa reunassa. Missä vika ja mitä pitää vaihtaa ?
                                                          Käynnistyksessä yms. Ei ongelmaa, kirjotin viestin tänne kun täällä oli puhetta aiheesta.
                                                          Edit: onko moottorin lämpötilamittari moottorin päällä, suht keskellä ja edessä letkuun menevä vihreä osa johon menee sähköjohto?
                                                          Viimeksi muokannut Pelimies; 12.4.2018, 14:53.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Taitaa olla italialainen mittaristo (Magneettinen marenki) saksalaisessa autossa, päättele loput itse ;)
                                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=118387

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X