Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4 Lämpötilan merkkivalo vilkkuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B4 Lämpötilan merkkivalo vilkkuu

    Terve!
    Ongelmana on B4 Avant 1.9 TDI (kone 1Z) -94 moottorin lämpötilan merkkivalon ilmeisesti turha vilkkuminen. Eli punainen merkkivalo (se, mikä palaa öljynpainevalon kanssa ennen kuin auto on käynnissä) alkaa vilkkua noin 30 sek käynnistymisen jälkeen sekä kylmällä että lämpimällä koneella. Vilkkuminen ei lopu missään vaiheessa. Nesteitä on tarpeeksi ja vesipumppu ynnä termostaatti toimii.

    Olen vaihtanut sinisen kaksipinnisen lämpötila-anturin ylävesiletkun juuresta. Niinikään kokeilin käynnistää paisuntasäiliön pohjassa olevan anturin johdin irti, ei vaikutusta (voiko ko. anturin toimivuuden testata näin?). Antureille menevät sähköjohdot näyttävät silmämääräisesti ok:lta. Akun kenkääkin käytin viisi minuuttia irti varmuuden vuoksi, ei vaikutusta..

    Tuleeko vielä ideoita mitä kannattaisi kokeilla?

    #2
    Kyllä pitäisi valon sammua, jos paisuntasäiliöstä ottaa piuhan irti.

    Comment


      #3
      Onkos tuossa multivikasensoria? Eli kolme- tai nelinapaista lämpöanturia (riippuu anturin iästä), josta tulee moottorinohjauksen ja mittariston ylilämpötieto sekä lämpömittarin signaali? Ne tuppaa hajoamaan.

      Comment


        #4
        Tuo 2-napainen sininen on eculle. Ylilämmölle ja mittarille on oma anturi.

        Comment


          #5
          Eiköhän sieltä tule asiaankuulumaton ylilämpösignaali lämpökytkimeltä. Koitahan multisensori irti.

          Comment


          • #6
            OK, kiitos tiedoista. Missähän tämä multisensori on? Lohkon kyljessä, ylävesiletkussa ei ole kuin se sininen kaksipinninen.

            Comment


              #7
              Kyseinen kapistus omaa jo vag-comilla tutkailun mahdollisuuden. Melko varmasti sanoo kyllä mitä luulee olevan vialla.

              Itsekkin kaipaisin tietoa mikä tai missä tuollainen multisensori olis. Se sininen on tosiaan eculle, sen johdon irrottamalla saa moottorin pakkohehkuttaan kesälläkin.

              Comment


              • #8
                Nyt löytyi tämä vian aiheuttanut anturi, harmaa kolminapainen, ilmeisesti sitten tämä multivikasensori.

                Se sijaitsee ainakin omassa autossani (B4, 1Z) suoraan lohkon takana, vesiletkun (sisälämppäri) juuressa.

                Otin liittimen irti, ja vilkutus lakkasi. CRC ei auttanut. Täytyy tutkia josko saisi kumisuojuksen irti ja pääsisi tutkimaan johtimia..
                Viimeksi muokannut rissane; 24.10.2007, 20:56.

                Comment


                • #9
                  Ja kun johtimet kumitutin sisällä näytti ihan hyvältä, niin eiköhän se mene uuden anturin hankinnaksi. Osaatteko sanoa, onko motonetin 37-3422 (Lämpötila-anturi Mittarille 4syl 90--94 HARMAA valo+mittari (Ø20mm/3-napaliitin)) oikea kapine?

                  Comment


                    #10
                    Jaa-a, 17,90 e on ainakin melko halpa hinta, koska halvimmillaan noita saa reiluun viiteenkymppiin. Orkkisosa on 034 919 369 C.

                    Comment


                      #11
                      http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ml#mfts_design
                      Tuolla on kuva multianturista.

                      Oliko tuo sinun anturi kenties pyöreällä liittimellä ja pyöreillä pinneillä?

                      Comment


                      • #12
                        Harmaa anturi oli tosiaan pyöreällä liittimellä ja pyöreillä pinneillä. Joten se ei ole tuo MTFS vaan jokin muu (?). Yritin etkasta katsella, että minun anturini varaosanumero olisi 053 919 501 A.

                        Tuo motonetin anturi saattaisi siis jopa ollakin oikea.

                        Comment


                          #13
                          Joo ei ole tuo se normaali multianturi. Motonetin anturi saattaisi käydäkkin.

                          Comment


                          • #14
                            Lainaan tätä keskustelua, kun on muutenkin ollut puhetta multisensorista. Sen jo totesinkin, että sensori on rikki ainakin vedenlämpömittarin osalta, koska mittari nousi säätövastuksen ollessa kytkettynä liittimeen. Samalla kuitenkin havaitsin, että ECU:lle/ilmastoinnille menevässä liittimessä ei ole jännitettä, vaikka auto olisi käynnissä. Eikös siihenkin pitäisi tulla jännite? Auto-check systeemiin ei tule jännite pelkästään virrat päällä, vaan auton pitää käydä. Tuohon yhteen liittimeen ei tule jännitettä kuitenkaan missään vaiheessa.

                            Edit: Tulee siihenkin jännite kunhan laittaa vaan ilmastoinnin päälle. Eli anturia metsästämään.
                            Viimeksi muokannut Pakkeliposki; 12.8.2013, 18:53.

                            Comment

                            Working...
                            X