Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 quattron etupään tukivarsien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 quattron etupään tukivarsien vaihto

    `99 (facelift) B5 quattron (1.8T 132kw) kaksi tukivartta pitäisi vaihtaa. Ne ovat oikealla puolella iskunvaimentimen molemmin puolin ja lähes vaakatasossa. Kuinka paha homma niiden vaihtaminen on? Mitkä ovat pulttien kiristysmomentit? Ilmeisesti jossain myydään myös kokonaista sarjaa jossa on kaikki tukivarret?

    #2
    paras alottaa jo nyt niiden liuottelu jollain tunkeutuja aineella. Mulla oli parin viiko homma saada ne irti : ) saman ikäsestä kun piti varoa niitä kumeja.

    Jos löytyy kunnolla lämpöä (punaseksi) niin lähtenee napsahtamalla kun ei ole väliä niillä kumeillakaan enää.

    Comment


      #3
      Kyllä voisi sanoa että ne ylätukivarsien pultit on melkeinpä hankalimmat irroittaa tuossa autossa. Taka-akselistossakin on kyllä pari viheliäistä pulttia jotka ruostuu kiinni pusliin.

      Eli niinkuin Ola sanoi, CRC:tä tai vastaavaa sinne ajoissa, ja sitten vaan taistelemaan. Koskaan en ole saanut lämmittämällä niitä irtoamaan helpommin, johtuu varmaan siitä että tukivarret on pitänyt säästää.

      Momentteja en tiedä, "niin paljon että napsahtaa, ja vartti takaisin" ;-)

      Comment


        #4
        Ylätukivarsien vaihdossa jomman kumman varren sisäpään pultin irrotusta varten täytyi muistaakseni irrottaa koko jousen ylätuentaa hieman paikoiltaan, että saa pultin tulemaan pois tilastaan. Takaisin pultit sitten toisin päin, ettei tulevaisuudessa tarvitse.

        Ja momentteja tärkeämpää on se, että korin pään puslat kiristetään vasta sitten kun ne ovat normaalissa asennossaan.

        Comment


        • #5
          Vaikka minä lämmitin punaiseksi ja yritin jäädyttää niin tunnin taistelun jälkeen isolla moskalla kun löi niin lähti irti.Toinen puoli tuli melkein sormilla pois.Uudet pultit pittää olla ja kyllä molemat ylätukivarret vaihtoon.
          Eikä ole nin mukava isolla lekkalla lyödä 5cm lokarista.

          Comment


            #6
            Siitä pitkästä pultista olen täältä paljon kauhutarinoita lukenut, kertaakaan en ole lämmittämään joutunut. Paineilmataltta (ja CRC) on mainio laite noissa hommissa. Ei tarvitse huitoa lekalla siellä pyöräkotelossa.

            jomman kumman varren sisäpään pultin irrotusta varten täytyi muistaakseni irrottaa koko jousen ylätuentaa hieman paikoiltaan
            Kyllä, etummaisen varren sisäpään pultti ei mahdu muuten tulemaan pois, koko ylätuentaa täytyy laskea ja kiertää.

            Comment


              #7
              Paineilmataltalla olen joskus ne saanut irti, mutta useimmiten vain korvat kipeäksi. (pitäis varmaan heti ottaa ne kuulosuojaimet päähän...)

              Comment


                #8
                Ylätukivarsien pitkän pultin kanssa saa tosiaan tapella tunnin jos toisenki.
                Kannattaa sit hommata jo valmiiksi uus pultti siihen, koska vanha tuskin on enää käyttökelpoinen irroituksen jälkeen.

                Comment


                • #9
                  Ruostuuko ne tukivarsien pultit siis niihin pusliin kiinni?

                  Eikö koko jousijalka kannattaisi irroittaa autosta ja vaihtaa tukivarret siihen pöydällä?

                  Comment


                    #10
                    Ei ruostu pusliin, vaan tolppaan. Jos jousijalan napoineen haluat pois niin silloin pitää irroittaa myös vetarin ulkopää ja alatukivarret ulkopäästä. Ja jarrusatula (tai letku) + ABS-anturi. Aika työlästä sekin.

                    Comment


                    • #11
                      Kuinkahan paljon tuolla alumiini seoksiseselle olkavarrelle uskaltaa antaa lämpöä, ettei sula käsiin :(

                      Comment


                      • #12
                        Käytin tohon olkavarren pultin irrotukseen okkimin neuvoa,eli pultti poikki pulttikoneella ja sit crc:tä reikään ja vastapuolelta kun mutteria kiristi ja lisäs aina mutterin alle prikkoja niin pultti tuli läpi..

                        Comment


                        • #13
                          Mulla meni pultin kanta poikki, kun pulttipyssyllä ammuin ja mutteri puolen päätykin oli pakko katkaista. Mutteri puoli siksi, koska hakkasin vasaralla pultin näkyvän osa vinoon :(

                          Ei muuten irronnut millään kuskin puoli, vaikka laittoi sinolia, jarrunestettä tai CRC:tä. Vasen puoli irtosi pitkän rytkyttämisen jälkeen TODELLA NIHKEÄSTI :(

                          Kuskin puoli vain poraamalla. Eikä poraus kyllä ihan suoraan mennyt, joten katsotaan kauanko kestää, ennen kuin alkaa kolista.. Nooh, Tepolta saa uuden olkavarren tarvittaessa suunnilleen alle 260 euroon.
                          Viimeksi muokannut Murre; 11.4.2009, 23:36. Perustelu: muokattu

                          Comment


                          • #14
                            Eli ikävyyksiä siis tulossa, itsellä varsien vaihto ilmeisesti parin viikon sisällä. :s

                            Täytyy alkaa hiljalleen lisäilemään crc:tä sinne.

                            Comment


                            • #15
                              Olen vaihtanut kahdesti.iskari kokonaan pöydälle ja jousen puristimet paikoilleen ja sitten purku ja uudet tukivarret paikoilleen.Noin 20 min homma audiin per puoli.

                              Comment


                                #16
                                Mihin niitä jousenpuristimia tarvii ylätukivarsien vaihdossa?

                                Comment


                                • #17
                                  Ne tukivarret ovat kiinni siinä jousenlautasessa ja pultit suunniteltu väärinpäin asennettavaksi,ei voi purkaa jos ei käytä jousta poissa.Siis ne ylemmät tukivarret etummainen ja takimmainen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Sen koko jousilautasen saa irti aukaisemalla kaksi mutteria siitä päältä. Silloin on tilaa vaikka mihin, ei sitä jousta kannata alkaa puristamaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös siellä ole 3 mutteria jousilautasen päällä?

                                      Comment


                                        #20
                                        On kolme pulttia jotka pitää joustintukipaketin korissa. Nehän otetaan ensin irti että saadaan koko paketti pöydälle. Sitten ne kaksi mutteria pois niin iskaripaketti ja joustintukihässäkkä irtoaa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei se iskaripaketti tosiaan mihinkään laukea vielä sittenkään, kun on ottanut pois ne pari 13mm kannalla olevaa mutteria mistä Mikko mainitsi. Silloin irtoaa se yläjoustintukihässäkkä, missä ylätukivarret ovat kiinni, eikä se ole kuin alumiini(?)pelti vain, jousilautanen on eri osa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ne tukivarret ovat kiinni siinä jousenlautasessa ja pultit suunniteltu väärinpäin asennettavaksi,ei voi purkaa jos ei käytä jousta poissa.Siis ne ylemmät tukivarret etummainen ja takimmainen.
                                            Kaikki B5 ja Passatit joihin olen joutunut kajoamaan on pultit olleet (tehtaan jäljiltä?) ulkoa sisäänpäin eli mutteri jousen puolella. Tällöin pakettia ei tarvitse irroittaa autosta kokonaan.

                                            Siitä pitkästä pultista olen täältä paljon kauhutarinoita lukenut, kertaakaan en ole lämmittämään joutunut.
                                            Vedetään nyt sen verran takaisin omia sanoja että tuon postauksen jälkeen on kyllä lämmitettykin pultteja. Poraa en ole joutunut käyttämään.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Murre, teitkö palloniveliin rasvanippamodauksen? Tuon voisi tehdä, jos osaisi.
                                              Mihin kohtaan ja kuinka syvälle uskaltaa porailla?

                                              Comment


                                                #24
                                                Rasvanippoja vain kaupasta 8 suoraa (myös raidetangon ulommat päät) ja 2 90asteen kulmalla 6mm kierteellä. Etummaiseen alatukivarteen olen tainnut nuo kulmat laittaa, vai takimmaiseenko se oli..? Kuitenkin se jonka pallonivel tulee olkavarteen ylhäältä päin.

                                                Porauksessa vain kurkkailee tehtyyn reikään sen verran usein, ettei poraa vikaa siihen palloon, mutta puhki asti että rasva menee pallon pintaan saakka. Kierteytykseen kierretapista olen hionut kärjen pois, että saa mahdollisimman pitkälle kierteen. Nipat kierrelukitteen kanssa kiinni ja rasvaa niveleen.

                                                Älä laita liikaa rasvaa, etteivät suojakumit vaurioidu!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kaikki B5 ja Passatit joihin olen joutunut kajoamaan on pultit olleet (tehtaan jäljiltä?) ulkoa sisäänpäin eli mutteri jousen puolella. Tällöin pakettia ei tarvitse irroittaa autosta kokonaan.
                                                  Tuleeko se etummaisen ylätukivarren pultti tosiaan niin ulos, että varren saa vaihdettua siinä paikallaan?
                                                  Jäi pääsiäisen tukivarsirempasta sellainen mielikuva ettei mahtuis.

                                                  Tosin ei näin jälkeen harmittais, vaikka saiskin vaihdettua paikallaan. Iskarit kun kuitenkin vaihdoin samalla, eikä tarvinnut edes pohtia muita vaihtoehtoja.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei tule paikallaan mutta riittää että ylälautasen irroittaa korista ja kiertää ulospäin. Aikaisemmin tässä ketjussa aiheesta jo mainittu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Näemmä juu onkin mainittu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vielä kun tietäisi uskaltaako noita Slamit.netin sarjoja tilata, eivät tiedä merkkiä itsekään :o

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olmi: Arvaa muistinko tehdä... :( Nyt ovat siellä jo paikoillaan ja irti mielellään en enään ota :(
                                                          Sillä ainoastaan yläpään tukivarret on enään kiristämättä oikeisiin arvoihin, mutta kaikki muut tukivarret on jo vetästy kiinni.

                                                          Tilaa tepolta suoraan vaan osat! Mulle tuli samassa paketissa myös sisemmät raidetangot+raidetangon päät. Mutta kumit unohdin:(

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olisin jo tilannut, mutta toimitus kestää parista kolmeen viikkoa, ja asialla olis vähän kiire. Mutta jos en muualta nopeampaan saa niin sitten pistän itsekin ko. setin.

                                                            Tuo Slamitin setti vois kans olla kokeilemisen arvoinen, nipat tekee niihin palloihin niin luulisi kestävän. Hyvällä tuurilla saa parissa päivässä setin itselle. Kellään ei tunnu olevan ainakaan huonoa sanomista niistä.

                                                            Voiko niitä vanhoja raidetangon kumeja käyttää, vaatiiko uudet?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X