Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Avant 4.2 "ilmaperän" vaihtaminen tai madallus

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• A6 Avant 4.2 "ilmaperän" vaihtaminen tai madallus

Katsastuksessa ilmeni sellainen tuleva rupeama, että "ilmaperällä" olevan A6 4.2 Avantin oikea puoli on tullut tiensä päähän.

Nyt kun pitäisi uusia tuo ilmaperä kuntoon niin ajattelin, että samalla madaltaisi hieman autoa, koska se tuntuu liian korkealta ja kiikkerältä verrattuna aiempiin ajokkeihin.

Haulla onnistuin bongaamaan muutaman threadin aiheesta, mutta niiden ansiosta kysymysten määrä vain kasvoi. Joku oli mm. vaihtanut ilmaperän normaaliin jousitukseen.

Mutta itse asiaan, eli osaatteko neuvoa kahdessa kysymyksessä?

1.) Millaisella keinolla saa madallettua "ilmaperällä" olevan ajokin, jossa siis ei ole takana ollenkaan jousia? Pystyykö takana olevaa ilmaperää säätämään alemmas ja lisäksi sitten tietysti eteen tulisivat madaltavat jouset ja iskarit?

2.) Onnistuuko "ilmaperän" vaihtaminen normaaliksi jousi+iskari-yhdistelmäksi, sillä minä en käytännössä tarvitse kyseistä ilmaperää mihinkään, koska autolla tulee lähinnä kuskailtua ruokakassia? Jos tämä onnistuu jotenkin niin sittenhän riittäisi kun autoon ostaisi kokonaan uuden "normaalin" alustasarjan.

Eikös nuo ilmajousitukset ole niitä mitä porukka välttää kuin ruttoa. Ovat hieman tyyriimpiä korjata kuin tavallinen alusta.

Aika harvalla taitaa suomen maalla olla tuollainen, joten harrastajapiireissä niitä on vielä vähemmän.

Albumista jos kurkkais niin vois nähdä onko ripustuksissa isoakin eroa. Oletettavasti quattro koska isolla koneella?

Comment

Itse vaihtaisin suosiolla alustasarjan. Totesit ettet tarvitse ilmaperää kuorman kantamiseen, joten vielä paremmalla syyllä.

Itse vaihdoin omaani K&W Variant 1 (maksaa koko sarja jtn 1100?) ja olen ollut todella tyytyväinen. Voit uskoa ettei se ole yhdellä pussinvaihdolla hyvä vaan hetken päästä reistailee jo toinen puoli ja pahimmassa tapauksessa menee rasituksessa rikki myös tuo kompura ja/tai ohjainlaite, jotka ovatkin sitten niitä "halvimpia" osia (yli tonnin kpl).

Tuossa tekniikan vaihdossa täytyy vain ottaa huomioon, että yläpäähän täytyy ostaa uudet suojakumit, puslat ja yläpäänkiinnitys tiskiltä, koska ilmajousissa ne ovat jousipussissa kiinni. Helpoimmalla pääsee, kun menee marmoritiskille ja pyytää printin molempien tekniikoiden piirroksista ja vertailee mitkä osat täytyy ostaa. Omassa autossa noita puslia oli kolmea eri jäykkyyttä ja kiinnitystäkin taisi olla 3 erillaista joten oli osittain lottorivin tekemistä ;) , mutta onneksi oikeat tuli. Nämä maksoivat omaani jtn300? muistaakseni.

Sen verran vielä kehasen, että ero on niinkuin yöllä ja päivällä. Ennen perä vaappui niin pirusti ja nyt menee mutkistakin ihan erilailla. Ei ikänä uskoisi miten tollanen 2t panssarivaunu voi taittua noin hyvin.

Comment

Kiitokset Audi(ni)stille vastauksesta. Tosin minulla olisi vielä tuohon jatkokysymys...

Noissa ilmaperällä ja Xenoneilla varustetuissa Avanteissa ei ole ajovalojen korkeustasosäätöä, koska sitä ei tarvita kun perä tasaa automaattisesti kuorman rasituksesta aiheutuvan keulimisen ja valot ovat aina oikealla tasalla.
        Tuleeko esim. katsastuksessa ongelmia kun vaihtaa normaalin tyyppisen alustasarjan, jolloin ajovalojen korkeussäätö olisi joskus paikallaan. Muistelen että tuota säätöä jopa vaadittaisi nykyisin autoissa. Tämähän tosin selvinnee myös soittamalla katsastuskonttorille, mutta jos täältä saa vastauksen niin olen kiitollinen tiedosta.

Lisää vastauksia kaivataan edelleen, varsinkin madalluksesta ilmaperän kanssa...

Comment

Olen ainakin itselläni huomioinut että valoissa on itsessään kyllä korkeussäätö. -99 A6 avant 4.2 ilmaperällä

Comment

Missä muodossa sinulla on tuo ajovalojen säätö? Löytyykö itse Xenoneista läheltä umpioita joku säätönamikka vai onko sinulla kojelaudassa sellainen perinteinen ohjainkiekko ratin ja valokatkaisimen välissä? Itselläni ei ainakaan ole sellaista säätökiekkoa, mikä yleensä autoista löytyy.

Comment

Alkuperäisxenoneissa on todennäköisesti automaattinen korkeudensäätö. En ole kertaakaan nähnyt alkuperäisxenoneilla varustettua Audia, jossa ei tuota automaattista korkeudensäätöä olisi.
              Viimeksi muokannut Miika H.; 6.6.2007, 18:02.

Comment

Ja tuo säätö toimii siis pyöräntuentaan sijoitetuin tunnistimin, jotka ohjaavat säätömoottoreita.

Comment

Ok, Kiitos! Toivotaan, että minullakin tuollainen automaattisäätö Xenoneista löytyy.

Mikä muuten on Audin normaalisti tehdasmadalluksiin käyttämä merkki? Onko se Sachs?

Olin ainakin BiTurbossa todella tyytyväinen tehdasmadallukseen. Se tuntui kestävän käyttöä ja aikaakin. Auto ei keulinut mihinkään suuntaan niin kuin usein saattaa käydä jos on laittanut madallussarjan alle joltain ns. tuning-merkiltä.

Comment

Sama vika omassa 4.2:ssa.Auton vasen takakulma vajosi toisinaan pitempiaikaisen seisonnan aikana.
                    Läkkeeksi riitti uuden ilmapalkeen vaihto(n 200?+työ).
                    Samalla säätivät perää n.5cm alemmaksi.
                    Eteen vaihdoin cobra madallus sarjasta etujouset.

Comment

Voit todeta valojen säädön toiminnan pysäköimällä auton seinää vasten niin että näet auton valokeilan käynnistäessäsi.
                      Valokeila liikkuu alas/ylös kun laitat virran päälle.

Comment

Käynnistäessä Xenonit liikkuvat minulla kyllä (valokeila nousee alhaalta ylös) ja enää ainoa ongelma onkin se, että pitäisi jotenkin saada selville, että onko Xenoneitten korkeudensäätöanturi kytketty etupäähän vai jollain tavalla perän Nivomaattiin? Joku mainitsi aiemmin, että se olisi kytketty etupäähän, mutta täyttä varmuutta omasta ajokista ei ole, jos tässä on olemassa malleittain eri variaatioita, koska sellainenkin epäily on esitetty.

Eräältä avuliaalta Foorumilaiselta (kiitos vielä hänelle) sain osaluettelon Nivomatin vaihtamisesta normaaliin alustaan, eli se puoli on nyt pulkassa.

Comment

Tässä vielä lista vaihdettavista osista. Näillä osilla siis "ilmaperän" tilalle vaihtuu normaali Audi A6 4.2 Q Avantin jousitus:

2 4B0511115AR coil spring 78,10 156,30
                          2 4B3513031B gas filled shock absorber 150,30 300,50
                          2 8E0512297A buffer block lower 6,00 12,00
                          2 8E0512109B base 3,60 7,20
                          2 8E0512149H buffer block upper 11,90 23,80
                          2 4B0512131Q stop buffer 17,50 35,10
                          2 8E0512121D shock absorber mounting upper 46,80 93,60
                          2 N 90755801 bolt, hex.hd.with shoul. (combi) M8X32 1,00 1,90
                          2 N 0211984 hexagon nut, self-locking M10X1 0,40 0,90
                          2 N 10272202 hexagon head bolt (combi) 2,20 4,40
                          2 N 90635001 hexagon nut, self locking M12X1, 5 0,60 1,30
                          2 N 01153110 washer A13X24X2, 5 0,20 0,40

Comment

Working...
                          X