Edessa palojen ja levyjen vaihto eteen, varmaan samalla tohinalla uudet palat taaksekin. Oppaan perusteella levyjenkin vaihto vaikuttaa varsin suoraviivaiselta muttamutta... Profiilin autossa ilm. on kulumisen mittari paloissa, tarviiko auto palojen vaihdon jalkeen tietokonehoitoa vai onko pelkastaan mekaaninen toimenpide?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrulevyjen vaihto
Collapse
X
-
Itselläni sama homma tiedossa, mutta vain takana, siis levyt+palat uusiksi. Lisäksi vaihdan ne jarrusylinterin kumit uusiksi ja kyselisin onko kukaan tehnyt moista ennen, onnistuuko ilman suurempia kiroiluja? Audi Espoo kertoi tekevänsä tuon ilomielin 200:lla eurolla =) Siis vain työ
Comment
-
Jatketaanpa asiaa sen verran että ... kiusaus käyttää Motonetin jarruosia kasvaa ellei kenelläkään ole mitään negatiivista sanottavaa niistä? Sopivuus tosin hieman arveluttaa kun opaskin tuntee 3 erilaista jarrusatulaa ja Motonetin listallakin riittää vaihtoehtoja mutta mielestäni onnistuin tunnistamaan jarrusatulat. :)
Comment
-
tarvike on aina tarvike. taannoin tilasin tammerista takajarrusatulan. 3 kertaa tuli vajaavetoisen satula. tämän jälkeen karmean **tutuksen saattelemana vag-tiskille ja ekalla tuli oikea osa. tammerissa oltiin 100 varma, että 3.s satula olisi oikea ja kävivät auton allakin katsomassa ja toteamassa, että valitettavasti tämäkin on väärä palikka. (olisi pitänyt vetää käsijarruvaijeri vetoakselin läpi :) että sillee.....
Comment
-
Mulla olis sama urakka eessä. Kaikki levyt ja palat uusiks. Kiinnostais kovasti käydä Motonetistä mutta kun ei ole varmaa tietoa, että onko pelkkää pas*** vai ei.
Jotkut sanoo, että joo samaa tavaraa siellä myydään, mutta mulla kolkuttaa mielessä että tarvike on aina tarvike. Onko kokemusta Motonetin jarrutavaroista?
Comment
-
Motonetin tavaraa tuli lopulta hankittua, merkkilliikkeen hinta 4x levyt ja palat 391e, motonetistä osat ja jarrutyökalut juuri alle kahden sadan. Levyt ovat ainakin asiallisen näköiset, palojen merkki oli "Jufi" tjsp. Sopivuus vain arveluttaa mutta asia selviää tarkemmin vasta pääsiäisenä, motonetin lista kun ei tuota V6-tditä tunne. Mallia "1.8T/1.9tdi 81kW/V6" ja pikavilkaisun perusteella näyttäisivät sopivilta.
Eipä tässä hirveästi takkiin tule vaikkeivät sopisikaan tai kuluisivat nopeasti.
Comment
-
tka
Itse olen käyttänyt Motonetin jarru- ja muitakin osia monessa autossa, eikä kertaakaan ole tarvinnut takuuasioissa tiskillä asioida. Ja ainakin silloin jos varaosat on yhdessä myyjän kanssa koneelta autoon valittu niin asentamattomat eli edelleen myyntikelpoiset osat ovat aina joko vaihtaneet sopivaan tai hyvittäneet täyden hinnan. Ja oman kokemuksen mukaan kulumisnopeudessa esim. jarruosien kohdalla ei niin suurta eroa ole etteikö säästö olisi tuntuva.
Comment
-
Noniin, nyt on etupalat/levyt vaihdettu. Yllätyin homman helpoutta.
Tiedoksi: Haynesin kirjassa lukee, että paloja vaihdettaessa pitäisi satula räjäyttää irroittamalla takapuolella olevat ohjainpultit (caliper guide pin bolts).
Noh, ne sattui olemaan 7mm kuusiokololla, jota ei tietenkään mitenkään yleisesti esiinny 6-kolosarjoissa. Palat kyllä lähtee pienellä mulkkauksella irti, joten ei ole tarvetta alkaa rälläköimään 8mm avainta pienemmäksi.
Voi tietysti olla, että siinä on mun tapauksessa ollu normaalit pultit, jotka sitten on vaihdettu 6-koloon kantojen mentyä huonoks, tiedä häntä..
Comment
-
harri_72
Ostin kakkosautoon eli Volvoon etulevyt ja palat Motonetistä. Asiallisen näköiset olivat, mutta nyt on jarruvoima kateissa. Polkimen päällä saa toisinaan oikein seistä. Pitäis avata ja kattoo mikä mättää. Onks vika osissa vai tekijässä (en muuten itte vaihtanu, seli seli).
Comment
-
Helpolla sujui vaihto ja tiedoksi etta kylla nuo moto-njetin 1.8T/1.9tdi 81kW/V6 osat sopivat myos 2.5tdi-malliin. Etulevyt ja -palat olivat totaalisen lopussa, takaa vaihtui palat joissa oli viela pintaa pitkalti jaljella. Ainakin uutena toimivat hyvin, ensi kesan ja 15 000 kilometrin jalkeen voidaan tarkastella harakiri-osien kestoa.
Ja tuon 7mm kuusiokoloavaimen loytyvyys kannattaa varmistaa etukateen, ei loydy aivan joka sarjasta eika kaupastakaan. :)
Comment
-
Harri, kokeile ekaks uudestaan ilmata jos vaikka vika olis siinä et ovat huonosti ilmanneet.
Porkkiksen kans olen hieman erimieltä Motonetin laadusta. Itse 740 Volvoon tein etupäähän täyden remontin satulat, palat ja laakerit. Motonetistä ja Biltemasta osat hommasin ja varmaan kahdeksan vuotta jo ollu ko. autossa eikä mitään ongelmia oo ollu. Ehkä tehokkaampiin voi laittaakin parempia osia, mutta tavallisiin perhe autoihin ne on ihan hyviä. Ja mun mielipide perustuu omiin kokemuksiin.
Comment
-
No niin, 7500km Moponetin jarruosilla takana ... Etulevyt ovat päällisin puoli huippukunnossa mutta etujarrut kirskuvat aina välillä kuin sikaa teurastettaisiin, auto on kuitenkin pysähtynyt luotettavasti. :) Eipä tullut asentaessa mitään "anti-squeliä" laitettua mutta tekisi silti mieli syyttää tässä tapauksessa jarrupaloja kun asennuksessakaan on vaikea kuvitella suurempia mokia tapahtuvan.
Comment
-
Keraamiset tahnat on ihan vartavasten tehty jarrupalojen erotusvoiteluun ja tuntuvat toimivan kauemmin kuin kupari-/alumiinitahnat. Jostain syystä ainakin Lucaksen palojen takapuolella kiinniolevat kitinänvaimennuslevyt eivät poista kaikkea kitinää.
Comment
-
Kovia ovat ruostumaan Motonetin levyt. n. 20 000km nyt ajettu yön seisattua levyt ovat päältä aivan ruosteessa ja kirskuna on helvetillinen kunnes ruoste ehtii hankautua pois, en halua edes ajatella mitä vauhtia kuluvat - Toivottavasti eivät kuitenkaan hajoa kuten täällä oli jollekin käynyt.
Ensimmäiset ja viimeiset Motonetistä ostetut jarruosat.
Comment
-
Itse ostin motonetin levyt mutta VAG palat, ja jarrutusteho on todella hyvä (A4 avantissa). Ruostuminen on tosiaan kovaa, mutta hintaan nähden noita levyjähän voi vaikka vaihdella 60tkm välein vrt. VAG-tiskin miljoonan taalan osat. Ja jos levy on teknisesti OK eipä noissa rautakiekoissa ole suuria eroja mitä alle laittaa siviililiikenteeseen.
Comment
-
Maantiesuola levyt ruostuttaa, sille ei voi oikein mitään. Levyjen materiaali kun on helposti ruostuvaa valurautaa. Orkkis ruostuu kitkapinnasta siinä kuin tarvikekin. Tosin orkkislevyissä näyttäisi olevan kuumasinkitys/maalaus levyn hatussa, joka sinänsä pitää levyn siistimmän näköisenä hatun pysyessä puhtaana ruosteesta ainakin jonkun aikaa.
Tarvikelevyistäkin voi ton hatun maalata, jos ruoste häiritsee. Itse maalasin motonetista hankitut takalevyt ja suht. siistinä ne on pysyneet vielä parin kuukauden käytön jälkeen.
Keraamiset levyt vaan alle, niin loppuu ruostuminen. Bonuksena huomattava lompakon keventyminen, jolloin auton suorituskykykin paranee:)
Comment
-
Viime talvena alla olleet levyt eivät kyllä viittä vaille loppuunkuluneinkaan juurikaan ruostuneet, mutta tokihan se on ihan normaalia että rauta ruostuu. Mahtoivatkohan olla VAG:n alkuperäiset, ajomäärällä arvioiden eivät välttämättä olleet alkuperäiset enää, yli 250Mm ajettu kun vaihdoin.
Keraamiset jarrut olisivat kyllä kova sana, taitaisivat vain levyt maksaa enemmän kuin koko autolla on arvoa. :)
Comment
-
Kyseessä -97 A4:nen 1.8T koneinen ei quattro Audi. Illalla irroitin jarrusatulat perus remppaa varten, mutta en tutkinut sen tarkemmin että miten jarrulevyt lähtee irti...lähteekö levyt ihan vaan kun koputtelee irti navasta vai pitääkö napa purkaa auki ja jos pitää purkaa, mitä erikoistyökaluja tarvitaan?
Comment
-
Etuvetoisessa takana levy on periaatteessa napa, joten levyn irrotus vaatii napamutterin irroituksen, jonka jälkeen levy lähtee kartiolaakereilta irti.
Jos vaihdat levyt, niin vanhatkin laakerit saa kyllä siirrettyä uuteen, pitää vain varovasti naputella laakerin ulkokehä irti levystä, ettei vahingoita laakeripintaa. Napamutteri ensin tiukalle, sitten löysemmälle, kunnes tuntuu välys. Mutterin alla olevan suuren aluslevyn tulee liikkua helposti.
Comment
-
Kyllä tuossa ensimmäisessä A4:n B5 etuveto mallissa pitää takana purkaa "napa" (ainakin perus 1.8 20V malli). B6 etuveto mallissa ei tarvitse vaan siinä kummatkin lähtee satulat ja kannakkeet purkamalla.
Ja ihan muistutukseksi muista asentaa uusiin takajarrulevyihin hammaskehät jollei ole valmiiksi paikallaan varaosissa, saattaa olla hankala saada ehjänä ne vanhoista levyistä irti joten kannattaa melkeenpä varautua uusilla kehillä marmoritiskiltä jollei sitten ole aikaa mielinmäärin seisotella autoa pukeilla.
Comment
Comment