Kankkunen kävi ajamassa Ii:ssä uuden jäänopeusennätyksen Bentley Continental GT:llä viime viikolla. Kaveri oli kuvaamassa siitä videota: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=_oBFKpnKXrY"]http://www.youtube.com/watch?v=_oBFKpnKXrY[/ame]
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kankkunen 331km/h jäällä Bentleyllä (ja muut jäällä tapahtuneet nopea-ajot)
Collapse
X
-
Kyseessä ei olleet ihan normaalit hakkisvitoset. Sivulla on muutenkin mukavaa fysiikan lakeihin perustuvaa faktaa.
Kiihtyvyyden yhtälö on kova: kun auto etenee 320 km/h, yhden gramman painoinen nasta painaa n. 2,2 kg. Sekunnin aikana auto kulkee 90 metriä, ja jokainen nasta iskee jäähän yli 40 kertaa sekunnissa. Huippunopeuksissa renkaisiin kohdistuu suunnaton voima, ja niiden halkaisija venyy 15-20 mm. Lujarunkoiset Nokian Hakkapeliitat selviytyivät vaativasta kestotestistä erinomaisesti: renkaat pitivät toivotusti ja kaikki nastat pysyivät kiinni.
Edit: Haastattelun katsottuani lisättäköön, että taisi Bentley luistella vielä kutosellakin aika kivasti. Erityisesti vastatuuleen täyskaasulla oli ongelmallista. Incar-kuvassa taidettiin mennä siis myötätuuleen, kun näytti isoilla vaihteilla aika "rauhalliselta" meno.Viimeksi muokannut Ilu; 7.3.2007, 21:56.
Comment
-
hieman lisää haastetta
Jottei olisi liian helppoa, niin seuraava kisa tulee olemaan muuten samankaltainen, mutta kitkarenkailla......
Hieno suoritus Juhalta ja Tiimiltä.
Comment
-
Kyllähän se puhtaalla jäällä sutii minullakin ;)
Kyllähän nuo ihan kaupasta saatavat vitoset kuitenkin taisi olla? Ainakin tuon sivun mukaan jos oikein käsitin. Maksiminopeus on 190 km/h, sama kuin minulla. Aika ihme että nastat pysyi paikoillaan! (tässähän uskaltaa nyt itsekin vähän kokeilla kerran nuo ei irtoa ;))
Comment
-
2.2kg on kumminkin aika pieni voima verrattuna siihen, kuinka kovin niitä hiton vanhojakin nastoja joutuu repimään jos haluaa irti ne (jos siis yrittää vetää suoraan ulospäin). Myös itse käsitin tekstistä että ihan normaalit renkaat oli, tosin useinhan tälläisissa tapauksissa rengas on yhtä lähellä normaalia kuin F1:sten bensa on "pumppubensaa".
Ei myöskään mitään ongelmia Misukan renkailla, vaikka joskus ollaan käyty vähän reippaamminkin nopeusalueen ulkopuolella (mitä tolla paskalla nyt pääsisi).
Comment
-
Juu ihan sarjatuotantokumit nuo on. Kun puhuit tavallisista hakkisvitosista, niin ymmärsin, että meinaat tavallisia henkilöautokumeja. Eli noissa SU 5:ssa on siis ainakin erikoisvahvistetut rungot ja ehkä eri kumiseos. Muistit leikkimielisen keskustelun pito-ominaisuuksista nelivedolla kaasutettaessa..:)
Vaikuttaa siihen nastaan moni muukin voima kuin tuo kohtisuoraan kehää kohdistuva voima. Jos tekstiin on uskominen, niin jokainen rengas lykkää autoa n. 75 kilon voimalla eteenpäin 320 km/h tasavauhdissa ja kiihdytettäessä varmasti aika tavalla suuremmalla voimalla. Huippuvauhdeissa renkaan ollessa pingottuneena ei siihen jäähän varmaan montaa nastaa per rengas samaan aikaan ota kiinni, joten veikkaisin, että voi jossain tilanteissa aika reilu sivuttainen repivä voima kohdistua nastaan pelkän sentripetaalivoiman lisäksi. Eli kyllähän sitä herkästi olisi uskonut, että edes pari nastan aiheuttamaa ropsausta olisi Bentleyn kaarissa käynyt yli 300 km/h vauhdissa. Juha oli ajanut renkaat ilmeisen hyvin sisään..
Tosin sitten voidaan miettiä minkälainen voima kohdistuu nastoihin, kun kovassa vauhdissa asfaltilla heittää Bentleyn painoisella autolla jarrut pohjaan.
Comment
-
Nastojen pysymisestä sen verran, että muistan kivasti Hakkapeliitta kakkosilla, kun nastat lähti kertaheitolla kaikista renkaista irti. Tapahtui, kun nopeusmittari meni yli 240km/h. Tosin taas Hakkapeliitta 4 ja Contin WinterWiking 3 ovat molemmat kestäneet 250km/h ilman ongelmia. Kaikki nastat edelleen tallessa.
Comment
-
-
Diesel Golffeja ja Jettoja sekä Evo VIII:ja siellä on. Tais ne 45min -ohjelmassa olleet Bentleyt olla jostain muualta tuotu vain sitä tapahtumaa varten?
Startissa oli just juttua Juha Kankkunen Driving Academystä. Uusinta tiistain myöhäisillassa...
Comment
-
Kankkunen taas ennätysvauhdissa konsernipelillä: Juha Kankkunen ajoi Perämeren hyytävissä oloissa huiman ME:n avoautolla
Comment
-
Niin tuosta vuoden 2007 vedosta. Olihan ne hakkikset, mutta ei ihan "sarjatuotantomallia". En muista oliko rungoissa mitään extraa, mutta käsittääkseni nastojen kiinnityksessä oli vähän "extraa" :) Olihan niitä toki testattu etukäteen tehtaalla ja ajettu rummussa n. 300km/h...ei kai ilman testejä olis uskaltanut ajaa? Autohan oli Bentelyn tehtaan auto, joka jäi PR käyttöön. Myös tehtaan insinöörit oli paikalla ja huolehtivat auton "kisasäädöistä"...sujuvasti läppärillä naputellen :)
Tänä vuonna Kannuksen Kenedy on saanut näköjään paremmat rahat pirelliltä mitä Nokian miehiltä :)
Comment
-
Eikös tuossa nimenomaan pidä olla ihan kaupastaostetut renkaat?
Ja ite Kankkuseen:
- Neljä vuotta sitten, kun Juha viimeksi ajoi ennätystä, niin auto lähti sivuluisuun 295 km/h:n nopeudessa. Kysyin jälkeenpäin, että mitä teit ja hän vastasi, että "painoin lisää kaasua, niin auto oikeni".
"painoin lisää kaasua, niin auto oikeni". ..on se kova äijä! :) nostan hattua*
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viestiluulisi pojan ajaneen jo kaasu tapissa...
Comment
-
En tiedä jäällä ajamisesta noissa vauhdeissa, mutta lienee ajettava juuri sillä rajalla ettei "irtoa". Tarkoitan, että vetoa on, muttei liikaa. Tämä taas tarkoittaa ajamista ei kaasupohjassa. 330 hujakoilla saattaapi ollakin jo pohjassa. Pitäs kysyä Kankkuselta :)
Näin ihan maalaisjärjellä pähkäiltynä.
Comment
-
Ei kai se suoraan ajaminen ny niin kamalan hankalaa ole vaikka alusta onkin periaatteessa "liukas jää", varsinkin kun 4x4 autolla ajaa. Ajettiin silloin 2007 samaa baanaa ihan suomalaisen omistajan siviili Bentelyllä joku 240-250 km/h ja ihan hyvin ehti tarinoida ja naureskella :) Kyllä ainakin sillä piti olla lappu lattiassa kokoajan, tosin rata oli vähän pomppuinen silloin niin ei viitsitty sitten tuollaisella halvalla laina-autolla sen enempää kiusata...kunhan vähän fiilisteltiin :)
Comment
Comment