Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sutta vai sekundaa: Motonetin pa-pumppu 5syl. 2.3L:een?
Tuo Motonetin ruiskupumppu on Boschin 0 580 254 019.
Mitat on Ø 60mm ja 115mm. Ulkomitoiltaan on Pierburg-mallisen pumpun kotelon kokoinen, joten alkup. kiinnitysroippeet 443 201 767A ja 443 201 791 sopivat suoraan.
Motonetin takuukin toimii, kun kaverin Saabin walbro-pumpun vein takuuseen. Merteilista ei kokemuksia.
EDIT: Poistettiin turha mutu.
Viimeksi muokannut Petri Tuomas; 25.3.2007, 14:54.
Kannattaa olla tarkkana sen kanssa, että käykö sinne Pierburg- vai BOSCH-pumppu. Motonetista saa halvemmalla, jos se on se Pierburg pumppu. Tosin niitäkin on kahta erilaista.
Tilasin ACE koneeseen motonetista Pierburg pumpun ja motonetissa oli siihen oikea Pierburg-osanumero, tosin tuli väärä pumppu maahantuojalta. Se "väärä" pumppu saattas mennä tohon KU:hun. Varmaan vieläkin siellä hyllyssä.
Helpommaks tuli tilata oikea pumppu varaosakanavalta, vaikka tuli kalliimmaks kuin motonetista. Motonetin toimitusaika n. 1kk Pierburgin pumpuille, ellei ole varastossa.
Jos perhealbumiin on yhtään luottamista, niin Pierburgia on vm89 lähtien NF-koneissa. Saattaahan noita olla vanhemmissakin, mutta se selvinnee melko pian katsomalla vanhasta pumpusta mallia.
Ihmetyttää, että bosh tarjoaa noita pumppujaan Pierburgin tilalle, vaikka ne ei sinne kuitenkaa käy suoraan käy. Aika paljon joutuu osaa vaihtamaan, että sinne tuo Bosch uppoaa.
KU koneisen tankissa olikin sitten Bosch pumppu ja käsissä VV-autolta ostettu Pierburg ... mutta eipä hätää, Pierburg oli varustettu konversiopaketilla ja pumpun ympärillä oli muovinen adapterirengas sekä ohjeissa neuvottiin jättämään takaiskuventtiili kokonaan pois.
Eli Pierbugin ohjeissa lukee "Conversion Kit Part. No. 443 906 087 BE" ja maininta moottorikoodeista
Audi 100 1983--> ja Audi 200 -->1984
moottorikoodeilla NF, KZ, PX, HU, HX, MC, KP
Tuon lisäksi sopi siis vielä ainakin KU moottorikoodiseen.
Pierburg pumpussa on muuten parempi pumpun imusuodatin -- erillinen pussisuodatin vrt. Bosch pumpun integroitu metallisihti.
Vaihdoin tosiaan Bosch->Bosch, mutta löytyy tuollainen käytetty Pierburg myös. Saattaa olla vähän vaikea seurata mun ajatuspolkuja, jos olettaa jotain muuta :)
Ei tuosta varaosa-Pierburgistakaan löydy vaimentajaa eikä takaiskuventtiiliä. Letku on vain banjo-pultilla kiinni suoraan pumpussa.
En ainakaan minä huomannut, että liittimissä olisi ollut tässä tapauksessa eroa.
Eli olisi ollut vielä helpompi vaihtaa Pierburgiin kuin uuteen Boschiin. Tyypillistä.
Elikkäs itsellä olisi tuossa viikonloppuna edessä bensapumpun vaihto-operaatio.
Vielä en ole vanhaa pumppua nostanut tankista pois, mutta olen jo kurkannut siitä "huoltoaukosta" tankin sisään. Pystyykös tuolleen katsomalla tai jotenkin muuten varmistamaan mikä pumppu autossa on?
Korjauspaikka on sen verran kaukana sivistyksestä etten tahtoisi huomata, että on tullut summassa ostettua väärä pumppu ja taas korjaus venyisi ainakin viikolla.
Auto on siis Audi 100 2.3E vm.88 ja NF koneella. Tarjolla olisi käytetty Pierburg:in pumppu sopivalla hinnalla, mutta jos se ei passaa niin ei sitä paperipainoksi viitsisi ostaa.
Jos sulla oli se luukku auki niin olisit nostanu pumpun pois ja kattonu, ei se ole paha homma. 3kpl sellaisia muoviklipsejä jotka pitää pumppua (=pumpun pidin) kolmessa tapissa kiinni, sormilla levittää niitä klipsejä ja samalla nostaa niin pumppu on kourassa. Yhden käden homma, ei tosin vasemman..
Teemu, miksi ostaisit käytettyä pumppua, vaikka olis halvempi. Jokupäivä se pettää kuitenkin. Uuuden ostamalla olet varmemmalla pohjalla km. määrien suhteen. Meinaan ei se pumppu paljon varoittele, kun välille jättää. (kokemusta on) ja koputan puuta.
Totta tuo että uudella pumpulla ajaisi varmemmin pitkään. Hommassa on vain sellainen mutta, että tilipäivä on ensikuun puolella ja tililla tällä hetkellä 100€. Autoakin olisin tarvinnut päivittäin eli tuo käytetty pumppu tuli sellaiseksi väliaikaisratkaisuksi.
Vaihdoin pumpun siis lauantaina ja vaikka pumppu olikin väärän mallinen sain patentoitua sille jonkin sortin kiinnikkeen. Tosin nyt kun pumpun sai pelaamaan niin ilmeni seuraava vika. Nimittäin 0 bar puristusta neljännessä sylinterissä. Tuosta lisää tuolla "Typ44 ei käynnisty" ja "Nyt ottaa päähän" topikkien puolella.
Kaupunki uhkasi hinauttaa -89 käyttöönotetun ja katsastamattoman Audi 100 Quattroni pois ja veloittaa siitä 210€, josta seuranneesta hätäpaniikista johtuen tilasin välittömästi alvadi.ee:stä germaaniassa valmistetun Bosch -kopion 59€:llä (koska motonetin pumppuvaihtoehdoista sain sen käsityksen, että eroa on VAIN sähköliittimissä)
Pumpun banjoletkulähtöä ei saa puristettua kiinni ilman mutteria, joka on mukana osassa 34, jonka nimi on "Fuel pressure damper". Mutteri on erikoisrakenteinen, koska sen sisällä pääsee bensa virtaamaan alaspäin banjoletkulähtöön.
No onneksi sain ajettua omatekoisen bräkleen letkusuihkutuksen avulla autoni toiselle (ilmaiselle) parkkipaikalle, joten sain nyt hieman lisäaikaa bensapumpun vaihtoon (ja katsastusremontin tekemiseen).
Kiitos osatarjouksestasi, Arto! Sähköpostiini ei tullut ilmoitusta uudesta kommentista, jonka vuoksi ehdin jo tilata osan muualta.
Letkua voi olla vaikea saada tiiviiksi kierteen päälle, bensanpaine luultavasti falskaa kierteen uraa pitkin ? Jos bensa suihkuaa tankissa pumpun käydessä vuotavasta letkuliitoksesta, niin autossa ja sen ympärillä saattaa leijailla bensan hajua.
Osa löytyi: "Banjo Bolt is a 1/8-27 NPT Female to Male 90 Degree Elbow that allows a more accessible position for the fuel sensor. The thread size for this banjo bolt is M12 x 1.25" and comes with (2) 12mm diameter crush washers."(https://www.glowshiftdirect.com/hond...hread-adapter/)
Laitoin 2kpl tilaukseen. Mahdollisesti pystyn hyödyntämään toisen sovitusan bensanpainemittarin asentamiseen polttoainesuodattimen lähtöpuolelle, mikäli löydän jostain 1/8-27 NPT male -kierteellä varustetun paineanturin,
Mittari löytyi itse asiasta hyllystäni, sillä olin tilannut sen toiseen projektiautoon öljynpainemittariksi. Kokeilin kierteen sopivuutta NPT-27 1/8" kierrepakalla, kierrepakka kiertyi kevyesti oman paksuutensa verran öljynpaineanturin kierteeseen, ja jumittui sitten, koska kyseessä on kapeneva (tapered) kierre. Kierrapakka käyttäytyi samalla tavoin, kun kokeilin kiertää sitä Bosch -mallisen bensapumpun painelähdön kierteeseen.
100psi = 6,8948bar, joten asteiko riittäänee Boschin pumpulle, koska motonetin varaosaluettelo lupaa sille 6.5bar paineen. Tarvitsee askarrella "FUEL pressure" -tekstillä varustettu bar -asteikko mittariin.
6v. audin tankissa seisonut etanolibensa oli tuottanut niin paljon ruskeaa lakkaa/hartsia/kiteytynyttä etikkahappoa kaikille tankin ja bensapumpun pinnoille, etten saanut tankkia puhtaaksi, jonka vuoksi tulevaisuuden riskinä on bensapumpun imusiivilän tukkeutuminen, jonka oireista on kirjoitettu tässä:
Tuohon edelliseen voisi kuitenkin huomauttaa ainakin yleisellä tasolla että M10x1 ja tuo NPT-27 1/8" ovat sitten niin lähellä toisiansa ettei välttämättä tajua mitään vaikka ristiin asentaisi varsinkaan kun kyseessä vasta lopussa tiukkeneva kartiomainen kierre ja/jos vielä lisäksi kyseessä joku hieman pehmeämpi metalli.
-Mutta ei tuommoisessa tietoisesti tehdyssä vääräoppisessa sovituksessa mitään ongelmaa minulla ainakaan ole ollut öljynpainemittarin kanssa -no kyllä minä vähän M-kierrepakalla tuota NPT-puolta kuitenkin varulta muokkasin.
"Tuohon edelliseen voisi kuitenkin huomauttaa ainakin yleisellä tasolla että M10x1 ja tuo NPT-27 1/8" ovat sitten niin lähellä toisiansa ettei välttämättä tajua mitään vaikka ristiin asentaisi ..."
Sama "väärästä kierteestä huolimatta kiertyy paikoilleen" -ilmiö on em. bosch->pierburg -adapterin, siis M12x1.25 Hondan banjopultin päässä olevassa kierteessä: Tuumainen LVI -asentajan hattumutteri kiertyy hyvin paikoilleen, mutta sillä ei voi kuitenkaan puristaa banjoletkulähtöä paineenpitäväksi, koska kierre korkkaa, jos sitä vääntää avaimella tiukalle.
Jos "noise damper", tai "fuel damper" -mutteria ei ole saatavilla bosch->pierburg -vaihdoksessa, "noise damper" -hattumutteri pitää korvata esim. Lada 2121:n aluvanteen pyöränmutterilla, joka kierretään Hondan banjopultti adapteriosan päähän:
Myös joissain Nissaneissa on käytetty M12x1,25 kierteellä olevia avonaisia pyörän muttereita, joita saa motonetista, jolloin joutuu itse kiinnittämään bensanpaineen kestävän hatun mutterin päähän.
Hondan 90 asteen kulma adapteriosaa käytettäessä banjoletkulähtö kääntyy alkuperäiseen vaakasuoraan asennukseen nähden 90 astetta, mikä ei haittaa, sillä polyamidiletku joustaa kyllä riittävästi.
Kiireessä jouduin rakentamaan hattumutterin osista: Liimasin sähköliimalla kaksi matalaa M12x1,25 mutteria toisiinsa, ja sitten liimasin vielä M12x1.25 pultista katkaistun pätkän hatuksi mutterin päähän. Toimii! :)
"Tee-se-itse" hattumutteria kasattaessa on huomattava, että tehdastekoinen sileä mutterin pinta jää kuparitiivisteeseen päin. Kiireessä meinasin hitsata tulpan väärään päähän, jolloin kuparitiivistettä vasten olisi jäänyt se puoli mutterista, josta olin smirgelöinyt pois sinkityksen. No onneksi huomasin virheen ennen hitsausta! :-)
Toinen ongelma tulee sulavasta sinkityksestä, ja lämpölaajentumisesta, jotka pyrkivät jumittamaan mutterin sisään hitsauksen ajaksi kierretyn pultin kiinni, jonka vuoksi joutuu hitsaamaan ensin nurkista, sitten herkistelemään pultin käsin pyöriteltväksi, ja vasta sen jälkeen hitsaamaan paineenpitäväksi, ja herkistelemään taas pultin käsin pyöriteltäväksi. Huonosti pyörivä tee-se-itse hattumutteri rikkoisi luultavasti messinkisen M12x1,25 kierteen, jos jättäisi teräspultilla tehtävän "kierretappi" herkistely työvaiheen pois.
Ilmeisesti Bosch -pumpun lisäksi myös tankin pohjaan kolmella pultilla kiinnitetty muoviosa korkeus on erilainen tehdasasennuksissa, jonka seurauksena pierburg->bosch -vaihdoksessa pumppua pitää laskea alemmaksi kuin mitä sen ympärillä oleva pullistuma antaa ymmärtää.
Olisi pitänyt ymmärtää laittaa isolla letkuklemmarilla tämmöisestä halkaisijaltaan 7cm siivilästä purettu ruostumaton teräsverkko bosch -mallisen pumpun alapäähän: http://www.clasohlson.com/fi/Siivil%C3%A4/Pr345116000
Sen jälkeen bosch -pumpun olisi voinut asentaa niin alas, että siivilä ottaa tankin pohjassa olevaan muoviosaan kiinni.
Pumpun kohdistupullistuman mukaan asennettuna pumppu jäi niin ylös, että se haukkasi ilmaa, vaikka tankissa oli noin 8-9 litraa bensaa. No onneksi A -mittarin viisarin heilunta ja tankista kuuluva korina paljasti bensan ennenaikaisen "loppumisen" koekäytön aikana.
Pierburg -mallisen pumpun ensimmäisessä ylösnostosssa esisuodatin jäi tankin pohjalla olevan valkoisen muoviosan sisään. Toisella ylösnostolla esisuodatin nousi mukana, jolloin sen verkon reunat kolhiintuivat rikki. Täältä olisi saanut uuden - mahdollisesti sopivan - esisuodattimen:
"PRE-FILTER-1 - Esisiirtopumpun suodatin, halk. 51 mm, kok. korkeus 16 mm, liitäntä 18.5 - 19 mm
No pierburg -pumppuni ei nostanut painetta riittävästi, ja otti silti 20A virtaa (ja poltti sulakkeen), jonka vuoksi sitä ei kannata enää asentaa käyttöön, vaikka olisikin ehjä esisuodatin.
Comment