Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.9 TDi ei käy kunnolla, apua kaivataan!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.9 TDi ei käy kunnolla, apua kaivataan!

    Moi!

    Kävipä sellainen homma että alkoi Audi pikkuhiljaa temppuilemaan. Ensin ei oikein hyvin lähtenyt käyntiin, sitten alkoi käydä vähän aikaa epätasaisesti käynnistämisen jälkeen, eilen kävi todella huonosti ja työnsi sinistä savua 20min, jonka jälkeen tilanne normalisoitui.

    Tänään ei enää pienen ajon jälkeen käy enää kunnolla ollenkaan. Kierrokset 400-600 ja epätasaiset, kaasu pohjassa kierrokset nousee 1200-1400 korkeintaan, savuttaa reilusti sinistä savua. Vaihdoin polttoainesuodattimen eikä siitä ollut apua.

    Vikakoodin lukija löysi vian 00550 eli Injection Start Control eli lienee jonkun sortin ruiskun ohjain. Mitäköhän seuraavaksi kannattaisi kokeilla? Onko tuolle enää itse tehtävissä mitään vai pitäisikö suosiolla viedä merkkiliikkeeseen korjattavaksi ja maksaa mansikoita?

    Auto on tosiaan A4 1.9Tdi, -96, konetyyppi tietääkseni AHU.

    Pikaisia vastauksia toivotaan! Pitäisi päästä töihinkin!

    Mode:Allekirjoitukset tarpeettomia.

  • #2
    Viittaisi tosiaan vikakoodin mukaan ruiskutusongelmiin. Pirulainen kun ei ole Autodataa tässä, niin saisi hieman edes selvennystä vikakoodiin.

    Sen verran tuo minua taas säikäyttäisi, että tsekkaisin ensin jakohihnaosastolle.

    Edit: No niin, Autodata suomentaa tuon vikakoodin "Ruiskutuksen aloitus - ohjaus".
    Syitä voi sen mukaan olla johdinsarja, polttoaineen ruiskutuksen ajoitussolenoidi, ruiskutussuuttimen neulanliikkeentunnistin, ilmaa polttoainejärjestelmässä, alhainen polttoainetaso, pumpun ajoitus.

    Eli todennäköisimmät arvaukset on kolmossuutin, ilma järjestelmässä tai jako hypännyt.

    Comment


    • #3
      Jepjep. Hinautin sitten autoni tänään Audi Centeriin Herttoniemeen kun näytti siltä ettei sille kuitenkaan enää tässä vaiheessa voi mitään itse tehdä. Kauhulla odotan minkälainen lasku tuosta reissusta lopulta tulee.

      Jännityksellä odotellaan...

      Comment


      • #4
        Luin justiinsa Ffp:ltä, että joku oli vastaavan vaivan saanut kuntoon käyttämällä vain neulantunnistimen liitintä irti. Eli huono kontakti, likaa tai jtn.

        Comment


        • #5
          Yritin kyllä käyttää kaikkia mahdollisia liittimiä irti ja putsailin niitä päällisin puolin. Ei auttanut. Saa nähdä mitä ehdottavat "ammamiehet" viaksi...

          Comment


          • #6
            Vihdoinkin, viikon odottelun jälkeen tuli soitto AudiCenteristä. Polttoainepumppu sökönä. Uusi maksaa Ruotsista tilattuna 1200?. Suosittelivat kuitenkin tuon vanhan pumpun korjaamista, jotenka pumppu lähetettiin Helsingin dieseliin korjaukseen. Parin päivän päästä selviää voiko tuota vanhaa pumppua enää korjata... Toivottavasti onnistuu sillä korjaaminen on kuulemma noin puolet halvempaa kuin uuden osan laittaminen.

            Comment


            • #7
              Siis ilmeisesti ruiskutuspumppu, polttoainepumppu ei voi olla noin kallis...? Vai onko tuossa edes erillistä pumppua tankissa?

              Comment


              • #8
                Kyllä kyse on ruiskutuspumpusta, polttoainepumppua ei ole ja se ei tosiaan olisi noin kallis.

                Comment


                • #9
                  Aivan ruiskutuspumppu lienee oikea termi.

                  Comment


                  • #10
                    Jahas ja tilanne muuttui jälleen. Ruiskutuspumppu onkin ehjä. Todellisuudessa kampiakselin päässä oleva hihnapyörän pultti oli päässyt löystymään ja hihnapyörä oli hakannut kampiakselin pään rikki. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

                    Vaihdatin 60.000 km sitten nokkahihnan Jyväskyläläisessä huoltoliikkeessä ja lupasivat hoitaa tuon kampiakselin kuntoon töiden osalta ilmaiseksi. Itse ostan uuden nokkahihnan, kiristinrullan, ohjainrullan, vesipumpun ja moniurahihnan. Kampiakseli kuulemma hiotaan kuntoon jossain koneistamolla.

                    Comment


                      #11
                      Eli siis jako hypännyt?

                      Comment


                        #12
                        Pitikö tuossa konetyypissä uusia se pulttikin jakohihnan kera?

                        Comment


                        • #13
                          Jos kone on tosiaan AHU, ja ovat jakohihnan vaihdon yhteydessä kampiakselin hihnapyörän pultin irroittaneen, niin ihmettelen kovasti.
                          Sitä ei tarvitse irroittaa jakohihnarempassa.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla kävi edellisessä audissa(80,1.9tdi/1z) samanlainen tapaus.Kampiakselin pultti irtos,kilometrejä mittarissa,260 000.Elikkä hihnan vaihto lähellä,muutenkin.Onneksi soitin tutulle remontille heti,kun rupes käymään huonosti.Oisinkohan ajanut n.150km,ei ehtiny hajottaa,muuta kuin siivapyörän kampiakselilta.Keskipulttia ei aukasta hihnanvaihdon yhteydessä,siinä on jotain muita pultteja,en tiedä tarkemmin.Se oli pikkusen hakannu akselin päätä,vähän jäi vipattaan siivapyörä.2euroa maksoi se pultti,se kannattaa vaihtaa,vaikka ei tarvitsekkaan.Auton olen myynyt vuosi sitten ja sillä on ajettu varmaankin 30 000km,ja hyvin on kestäny.Pikkusen ois vitkastellu remontissa,niin ois joutunu korjaan sen kampiakselin pään.Jotain huhua oli,että jossain on erikoistyökalu sorvausta varten,ettei tarvi akselia pois käyttää.

                            Comment


                              #15
                              Pitikö tuossa konetyypissä uusia se pulttikin jakohihnan kera?
                              Sitä ei tarvitse irroittaa jakohihnarempassa.
                              Niin sitä ei tarvitsisi irroittaa mutta muutamissa moottorimalleissa se pitää silti vaihtaa. En muista missä kaikissa mutta FFP:n forumia seuranneena voisin veikata että AAZ ainakin kuuluu siihen joukkoon. Myöskin AFN ja AVG taisivat olla listalla.

                              Comment


                              • #16
                                Eli siis jako hypännyt?
                                Joo jako oli tosiaan hypännyt...

                                Pitikö tuossa konetyypissä uusia se pulttikin jakohihnan kera?
                                Ilmeisesti ei, mutta sanoivat vaihtaneensa sen ja laittaneensa jonkin "liiman" pultiin ja vääntäneet momenttiin kiinni. Silti vain oli irronnut. Koneen malli on AHU.

                                Jotain huhua oli,että jossain on erikoistyökalu sorvausta varten,ettei tarvi akselia pois käyttää.
                                Ymmärsin että tarkoitus oli juurikin ensin purkaa autosta nokka pois ja sitten hinauttaa johonkin koneistamoon kampiakselin korjausta varten


                                Toivotaan että kaikki nyt sujuu tästä eteenpäin hyvin niin selviän kohtalaisen pienellä laskulla AudiCenteristä+varaosien ostolla...

                                Comment


                                • #17
                                  voisin veikata että AAZ ainakin kuuluu siihen joukkoon
                                  Juu, AAZ on oikein kuuluisa noista kuningaspulttiongelmistaan.
                                  Olen ollut kuvitelmissa, että AHU ja sitä uudemmat ei enää kärsisi tästä ongelmasta ja muutenkin luullut sen liittyvän vain siihen kun hihnapyörä joudutaa irroittamaan rempan yhteydessä mutta taas on näemmä omaankin autoon lisättävä yksi mahdollinen vikakohde lisää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Stefan voi sitten vaihtaa samalla. Mutta sen kanssa pitää olla tarkkana, että tekee oikein. Muuten tilanne voi olla huonompi ennen vaihtoa...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Stefan voi sitten vaihtaa samalla.
                                      Tyhmä kysymys: Minkä stefan?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kampiakselin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vaatiko tämä kampiakselin stefan vaihto kampiakselin poisottamista? Ymmärsin asian niin että koko autoa oli ilmeisesti tarkoitus käyttää koneistamolla. Eli kampiakseli pysyisi kokoajan paikallaan...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Stefan vaihto ei edellytä koneistamokeikkaa. Luultavasti kampiakselin pää on saanut vaurioita löystyneestä pultista ja kampura pitää koneistaa. Vaikea sanoa, kun ei ole itse nähnyt. Näitä pulttiongelmia on tullut vastaan aina silloin tällöin. Olisko joskus stefan vaihdon yhteydessä vedetty vanha pultti takas paikalleen. On siinä säästetty taas paljon.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos siellä on jako hypännyt niin kai ne tarkistaa myös kannen?

                                              Ylensä sattuua ainakin venttiileille kipeetä kun jako pomppaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itselläni kävi samanlainen operaatio VW Ventossa TDI -96 260Tkm kampiakselin kuningaspultti napsahti kesken käynnin melkein poikki, limppupyörä hihnoineen pysyi paikoillaan. Onneksi ehdin kääntää virta-avaimesta riittävän nopeaan kun kolahdus kuului. Avasin konepellin ja nostin limppupyörän hihnoineen pois ja mietin että jepjep.. paljonkohan maksaa uusi kansi jne.. Noh hinautin auton armottoman V***TUKSEN kera huoltoon ja sanoin että kansi ja kampiakseli ainakin uusiksi.. Seuraava päivänä korjaamolta soitettiin ja kerrottiin ensimmäisenä, että laitahan poika lotto vetämään. Minä että mitä ihmettä? Kansi säilyi ehjänä ja limppupyörän/hannashihnan pultti oli uusittu, että tule hakemaan autos pois.. maksoi muistaakseni noin 100? joskus joskus voi jopa käydä tuuri.. Noh vaihdoin venton profiilin mukaiseen autoon ja tämän yksilön kohdalla olen useasti todennut että miks helv.. vaihdoin venton pois :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  kampura pitää koneistaa
                                                  Tämä oli tiedossa mutta kysymys kuului pitääkö kampiakseli ottaa pois paikoiltaan stefan vaihdon vuoksi?


                                                  Jos siellä on jako hypännyt niin kai ne tarkistaa myös kannen?
                                                  Tuota pitää muuten kysyä...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Stefan vaihdon takia ei kampuraa tarvii ottaa pois koneesta. Minun tietääkseni.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei tietenkään tarvitse. Kaikkia sitä kysytäänkin...
                                                      Tuohon on olemassa hienon hieno stefan ulosvedin, jonka tarkoitus on irrottaa ilman vahinkoja. Itse olen käyttänyt bilteman koukkua, täytyy vaan olla extravarovainen kun pujottaa koukkua akselin vierestä sisään ettei naarmuta akselia. Ja sitten laittaa jokin levynpalanen tukipinnan alle ettei taas saa jälkiä stefan kotelon sivuun. Joskus joutuu ahtaissa paikoissa lyömään piikillä reiän stefan sivuun ja siitä koukku sisään. Siis paikoissa, joissa stefalla on tuki takanaan ettei painu sisään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No niin auto on saatu pois AudiCenteriltä. Vielä pitäisi ajaa se Jyväskylään kampiakselin pään koneistamista varten.
                                                        Audin huollon kanssa meinasi olla "vähän" erimielisyyksiä kun en ollu tilannu mitään uutta osaa autoon ja olivat kuitenkin laittaneet kysymättä nokkahihnan, hihnapyörän, stefan ynnä muita tiivisteitä... No sainhan lopulta vähän tingittyä laskun loppusummasta mutta silti kirveli kun lasku oli 840E ja auto ei vielä ole kunnossa!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Voi kiesus, saattaa vielä osa noista mennä uusiksi kun puretaan. Kampuran koneistus luultavimmin vaatiin akselin irrotuksen = kohtuu suuri työ.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Omistan TeemuL:n entisen auton eli tuon A4:n ja ongelma on nyt minulla edessäni ku vikaa ei ilmeisesti korjattu. Auto käy hyvin ja ongelmaa ei ole. Mutta nokkapyörä vipottaa ja ongelma pitäisi saada korjatuksi ennen suurempia vahinkoja.

                                                            Eikös volkkarilla ole olemassa joku erikoistyökalu jolla tuon kammen saa paikassaan koneistettua suoraksi? Onko kellään kokemuksia/tietämystä tästä operaatiosta? Hinnastakin olisi hyvä tietää.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X