Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 vaihdevivuston huoltoa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B5 vaihdevivuston huoltoa

    Vaihdekepissä tuntuu olevan jonkunverran ylimääräistä klappia ja kuulin, että noita vivuston liikkuvia kumi- ja muoviosien vaihdolla siitä tulee kuin uusi.

    Onkos kukaan noita vaihdellut ja mitkä osat kannattaa vaihtaa? Hinnastoja katsellessa ei osat ainakaan kalliita ole, mutta, jos jollakin on kokemusta niin voisi alla olevasta kuvasta neuvoa tarvittavat osat.


    #2
    Mitä itse olen oman kepin kanssa "taistellut" niin tuo pallo, (15) ja sen kiristinsokka (47) kaipaa huolenpitoa. Se pallo on saattanut kulua, muovia kun on, ja tuo sokka voi olla löysä. Kun laitoin short shifterin, laitoin sokan tilalle säädettävän letkukiristimen jolla saa välyksen pois.

    Muuhun vivustoon en ole koskenut, mutta täytyy katsoa seuraavassa koneen irroituksessa nekin.

    Comment


    • #3
      Samaa asiaa koskien...mites tuo osa 45, taitaa olla jonkinsortin tukikumi. Tuntui olevan aika paljon välystä kun viimeksi auton alla olin. Vaikuttaako se kepin klappiin mitenkään? Mitenkähän kova homma vaihdella osat 45 ja 15?

      Comment


        #4
        Tietääkseni ihan nätisti yläkautta saa tuon osan 15 ja 45 vaihdettua. Tosta kun luet tuon Okkimin viestin, niin tuon osan 45 väljyyden saa pois letkukiristimellä.

        Sulla Jari on Facelift malli, joten pieniä eroja saattaa olla tuohon kuvaan.

        Comment


          #5
          Faceliftissä on erilainen sokka, paljon parempi. Mutta sekään ei tuota "pallonpidikettä" kiristä, pitää vain sen paikallaan.

          Ja kyllä ne saa vaihdettua yläkautta. Nuppi pois, pieni sokka pois kepin varresta, rojut pois varresta, ja sitten tuo iso. Täähän kuulostaa ihan pervolta ;D

          Comment


          • #6
            No niimpä okkimin viestissä näytti olevan tuo osan 45 sokka...en osannut lukea tarpeeksi tarkasti että osa 47 liittyy osaan 45...insinööri ja maanantai on huono yhdistelmä!!!;D No jos yläkautta saa vaihettua niin aina parempi. Pitääpä joku kaunis päivä ottaa keppi käteen ja vetää löysät pois!;D Jos Aki ehdit ennen mua tehdä tuon homman ja klappi lähtee, niin ilmoittele.

            Comment


            • #7
              Onko muilla välystä kepissä kun on vaihde päällä vai onko mulla jotku helat väljiä?? Meneekö näistä puslia?

              Comment


              • #8
                Onko poijat korjaillu välyksiä kepistä? Korjaantuuko se lemmarilla? Täälläkin kun keppi "välystää" ni pitäs ottaa ns. löysät pois.. :)

                Comment


                  #9
                  Osat on jo odottamassa, mutta vielä joutuu löysää keppiä vatkaamaan, kun on ollut tärkeämpiäkin projekteja.

                  Tuo pallonivel ja kiristinrengas oli muuten yllättävän halpoja. 11,30? yhteensä.

                  Comment


                  • #10
                    Tuo pallonivel ja kiristinrengas oli muuten yllättävän halpoja. 11,30? yhteensä.
                    Siis oliko tuo marmoritiskillä noin halpa. Jos oli niin pitääpä itsekin huomenna hakea vihdoin ja viimein osat. Kesäloma alkaa huomisen jälkeen, niin ehkä ehtisi jopa vaihdella.

                    Comment


                      #11
                      Varaosakanavalta otin, mutta ei liene marmorillakaan kalliita, kannattaa kysyä. Varaosakanavalta kun ottaa, niin lienee viisainta tilata muutakin, kun joutuu kerran postimaksua maksamaan.

                      Comment


                      • #12
                        Varaosakanavalta otin, mutta ei liene marmorillakaan kalliita, kannattaa kysyä. Varaosakanavalta kun ottaa, niin lienee viisainta tilata muutakin, kun joutuu kerran postimaksua maksamaan.
                        Varaosakanava?

                        Comment


                          #13
                          Varaosakanava

                          Comment


                          • #14
                            Okkim: Mistä hommasit short shifterin?

                            Comment


                              #15
                              Eka tuli ToyGuylta jenkeistä, toinen eBaysta.

                              Comment


                              • #16
                                nostetaans vanhaa vähän ylös, kysyisin ylenpänä olevasta kuvasta, siirtotangon (28) päässä oleva kuminen ristinivel joka tulee vaihdelaatikon siirtotankoon kiinni, saako kumista niveltä irrallisena? tai onko jotain vastaavaa systeemiä että saisi välystä pienemmäksi?

                                Comment


                                • #17
                                  Itsekkin tässä olen yrittänyt etsiä haulla samaan asiaan vastausta kun Juha, mutta ei ole tullut vielä mitään vastaan. Itsellänikin näyttää olevan saman siirtotangon päässä välystä. B6 ja B7 koriseen ilmeisesti saa vaihdevivuston korjaussarjaa marmorilta, mutta onko tietoa saako samanlaista B5:seen?

                                  Comment


                                    #18
                                    Oon sitä mieltä että koko vakio kepillä voi heittää vesilintua.
                                    Sitä ei tajuakaan ennen ku siihen vaihtaa KUNNON kepin tilalle.
                                    Mää ostin jsahlmanilta sen JHM short shifterin, ei oo mikään halpa keppi, mutta eipä oo kaduttanu hetkeäkään.
                                    Siinä on tuo onneton "kuula" kepin varresta korvattu laakerilla, ilman mitään typeriä kumeja siellä välissä. Sitten siinä tulee mukana kunnon puslat orkkis "kumilötköjen" tilalle.
                                    Ei paljon välyksiä tunnu, vaihteen vaihtokin on 10 kertaa nopeampaa.
                                    Mulla ainaki oli vakio keppi sellainen että se pisti vaan vaihteen ehdolle, imaisi sitten vaihteen päälle kun lootaa itteään huvitti.
                                    Eipä sitä kyllä tosiaan tajunnu ennen ku vaihdoin.
                                    Nyt ei kuulu vaihteen vaihdossa kuin pieni tupsahdus putkesta, ja taas mennään täysillä.
                                    Suosittelen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      OT: Joo itelle tuli kanssa joululahjaksi tuo JHM Complete-Packages. Kuumeisesti odottaa että saa paikoilleen. Ja kaikkea muutakin ne oli Hotchkissin pahvilaatikkoon saanu mahtumaan siellä..:) Kerrankin mieleisiä lahjoja.;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Shortshifterikitti autossa on kyllä kiinni, itse vaihtesto tuntuu todella napakalta. Syy vaihdevivuston tutkimiseen juontuu viimeviikolta ennen jääradalle menoa, alkoi nimittäin 1. vaihe ja pakki menemään todella huonosti päälle moottorin pyöriessä, auto sammuneena kyllä menee vaihteet silmään. Epäilen kuitenkin tällähetkellä kytkintä, vaikkei se vielä luista tippaakaan. Jotenkin vaan näytti että vaihdevivusto eläisi vähän liikaa, ja siitä johtuisi tuo jumiminen. Itse laatikko ei rutise ollenkaan, ja öljyäkin laatikossa on.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vaihteiston ulkoiset välykset paikannettu ja työnalla, mutta vaihteiston sisällä siirtovipu liikkuu vapaata noin 4mm (akselin suunnassa). Kurkkasin lootaan ja ei selvää kulumaa missään. Siirtotankon kuula ok, mutta siirtäjässä oleva vastine näyttäisi luvattoman väljältä ja oudon soikealta. Näyttäisi että siinäkään ei kyllä selvää kulumaa ole? Onkohan nuo välykset vaan sitten hyväksyttävä muuten hyvässä lootassa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Siihen voisi hitsata lisää tavaraa niin että se on sopivan tiukka.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tilasin siihen kuitenkin tuon siirtotangon ja siihen tulevan laakerilaipan kuitenkin uuden kun liukupinnat oli molemmissa kuluneet. Eivät olleet kalliit merkkarilla ja saatavuuskin ok. Tuota itse väljää siirtäjääkin olisi saanut, mutta hintapolitiikka ei ollut enää houkutteleva(yli 200eur). Mutta pitää vielä katselmoida jos välystä koittaisi edes hieman optimoida siirtäjässäkin. Olen hieman vierastanut aina valuosien täyttämistä lankakoneella, mutta kaikkeahan voi kokeilla...

                                              Comment

                                              Working...
                                              X