Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6, 6-vaihteinen laatikko sökö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6, 6-vaihteinen laatikko sökö

    Liki kuukauden on "korva" seuraillut apumiehen puolelta edestä kuuluvaa hienoista vinkunaa auton ollessa liikkeellä, pysähtymiseen ääni loppuu. Kovemmassa vaudissa ääntä ei juuri erota, mutta hidastuessa kuuluu kovemmin, vaihteista riippumatta. Testasin myös vauhdissa moottorin ollessa sammutettu ja vaihde vapaalla kytkin irroittaneena.. ääni kuului edelleen.Vaihteisto on normaali 6-lovinen manuaali ja auto a6 2,5tdi V6 vm-99.

    Merkkihuollon vuositarkastus ei ääneen viime viikolla reagoinut mitenkään, en tosin heidän asiantuntemuksella sitä odottanutkaan.
    Kun tuo sivuääni kiusaa käytin autoa eilen paikallisen pajan asiantuntijan koeajolla ja hänen arvauksensa oli vaihdelaatikko?
    Olivat kuulemma viime viikolla tarkistaneet 6-lovista wolkkaria 94tkm, jossa oli samantapaisesti käyttäytyvä huomattavasti kovempi ääni ja vaihteistoon vika oli paikallistettu.
    Muuta tietoa ei siitäkään ollut. Pajamies totesi, että näissä 6-lovisissa laatikoissa on ollut vaihteistovikoja pienilläkin ajomäärillä.

    Vaihteiden toimivuus on moitteeton, eikä mitään öljyvuotojakaan ole esiintynyt, tosin öljyjä ei ole vaihdettu enkä tarkalleen tiedä mikä öljy on sisällä, kun on tuontiauto.

    Osaisko joku antaa parempaa tietoa, onko taas kyseessä ns. tyyppivika 194tkm on nyt mittarissa.
    Nokat tästä keväällä uusittiin..mitä odotettavissa vaihteiston suhteen, laatikon uusinta kenties?

    En vain oikein selkeää keskustelulinkkiä ko.aiheesta tältä saitilta haulla löytänyt.

  • #2
    Hmm... Oletko varma ettei syynä voisi olla vain pyöränlaakeri? Muuttuuko ääni kääntäessä? Kokeile hakua pyöränlaakerilla, muistelen että taannoin oli jostain aakuutosesta pyöränlaakeri mennyt...

    Comment


    • #3
      Kyllä pyöränlaakeria itsekin ensin epäilin, mutta oireet ei oikein siihen passaa, käännöksillä ei juuri mitään vaikutusta ääneen.
      Toisaalta erilaisia kokeiluja olen tehnyt ja vaikuttaa siltä, että ääntä voi hiukan hallita vaihdekepillä.Keppiä liikutellen ääni vaihtelee, että kyllä se vaihdelaatikon suuntaan epäilyttävästi viittaa.
      No ensitöikseni vaihdatan lootaan öljyt..odotan mielenkiinnolla, millaista tavaraa löytyy öljyn seasta, tai voi kai olla ettei löydy mitään, mutta senjälkeen taas kuunnellaan.

      Pelkoni on, että piakkoin puretaan vaihdelootaa todetakseni vaan jälleen "grande katastrofin", ei kestänyt vaihteisto edes 200tkm?
      Kyllä hiljalleen alkaa kypsyyn näihin a6 yllätyksiin, !65tkm meni nokat ja varmaan dielselpumppu pamahtaa pian 200tkm jälkeen.
      Toisaalta en usko,että autoni on ensimmäinen a6, josta 6-lovinen manulaatikko olisi hajonnut.. Näin se oli nokkaremontissakin,jälkeenpäin ilmeni, että moni oli kokenut saman yllärin.

      Mutta onneksi pihallani seisoo aina lähtövalmiina tuo 90-luvun Carina, jolla matkaa taitettu jo 380tkm!

      Comment


      • #4
        Koitappa huvikses pistää ilmastointi pois päältä.
        Mulla pitää puhaltimen moottori semmosta vaimeeta ujellusta. Kuulostaa aivan kun tulisis jostain vaihteistosta. Muuttuu aavistuksen kiihdytyksissä. pysähdyksissä ei sitten kuulukaan mitään. Ja ääni häviää kun laittaa ilmastoinnin OFF asentoon

        Comment


        • #5
          Laakeri voi hajota myös niin, että kääntö ei vaikuta ääneen. Muutama Audi sitten, 90-mallissa edestä kuului ihme rouskutusta, tuntui että ääni muuttui tienpinnan mukaan, ajatus tuliko se renkaista. Saksan reisukin ajettiin ja ihmeteltiin.

          Sitten kun avasin laakerin, niin kuivahan se oli.

          Comment


          • #6
            Ilmastointi on jo kokeiltu..ei vaikutusta.

            Ujellus alkaa noin 50..60 vauhdissa selvimmin, nopeuden kasvaessa 100 pintaan ja se vaimenee hiukan, ehkä muihin tieääniin tms.

            Kuten aiemmin totesin kokeilin n.60 vauhdissa auton kulkiessa vapaalla vaihdekepin liikuttelua sivusuunnissa, vinkunassa voi silloin todeta pientä vaihtelua liikkeiden mukaan..siksipä epäilyni vain vaihdelootaan? Samaa muutosta totesi pajamieskin kokeiluissaan ja perusteli arviotaan siihen.Varmaa ei hänkään voinut sanoa.

            Toki pyöränlaakerikin vois noin äännellä, lottovoitto, jos näin olisi..?

            Comment


            • #7
              Oisko jollain kokemuksia a6 vaihteistorempan kustannuksista ja vaikka korjauspajastakin.
              Käsittääkseni hinta muodostuu suurimmalta osalta työstä, toki osiakaan ei ilman jaella.

              Vaakakupissa on ns. korvaaminen vaihtolaatikolla, jos jostain sellaisen löytäisi.

              Kaverilla meni kesällä 300 e-mesen automaattilaatikko, vaihtokone maksoi jotain 3,5ke! Audiin on varmaan paljon hankalampi edes löytää vaihtokoneita?

              Comment


              • #8
                Minulla oli audi 1.8 s -88. Oireet alkoi juuri noin 50-60H/KM alkuun .Sitten hävisi yli 100 ajettaessa,muutta kun ajettiin autolla 10tkm piti ajaa jo 130h/km että ääni olisi hävinnyt>poskilaakerit paskana.Uusittiin poskilaakerit ja laatikko hiljeni.

                Comment


                • #9
                  Niinpä..juuri poskilaakereita pajamieskin äänioireista epäili.. muistatko rempan kustannustasoa.

                  Comment


                  • #10
                    Tein itse remontin,meni 3 vk ajan illat rempassa,oli vaikea toteuttaa nyrkkipajassa.Remppa maksoi
                    osien hintoina 320 eur.Syy poskilaakereiden menoon oli kaksi syytä.eka syy oli;laatikossa oli poskilaakeri SKF merkkiset,mutta tekijä maa Italia!!!!!!!!!!Toinen syy laatikko suuniteltu väärin poskilaakerin akseli oli liian korkealla ja voitelu puutteelinen>tämä minun omia päätelmiä.
                    Asensin sinne Manneman laakerit.Ajoin itse autolla ennen remonttia 123tkm ja remontin jälkeen vielä 220tkm ilman viknkunoita.Ennen oman rempan aloitusta kysyin Laakkoselta kustannusarviota.Euroiksi muutettuna noin 3500eur ja markkoina noin 21000mk,joten työ on kallista jo vuonna -92

                    Comment


                    • #11
                      Ulina vaihteiston suunnalta jatkuu edelleen, muutaman tuhat kilsaa olen noin ajellut..joten remppauspaikkaa pakko tutkailla.

                      Kun Oulun suunnalla aika usein liikun, sattui silmiini jostain mainos sikäläisestä mm.vaihteistovikojen korjaamosta, muistini mukaan Autokorjaamo Vepsäläinen oli firman nimi.
                      VAG konsernin tuotteet varaosineen oli mainoksen mukaan heidän erityisosaamistaan.

                      Oiskos kokemuksia ko. korjaamon operoinneista.. lähinnä kiinnostaa hoituiko homma kohtuudella?

                      Toki merkkiliikekin on lähellä, mutta uskomattomalta kuulosti viime huollon aikaan, kun kyselin d-pumpun korjaushintoja, jos se nyt on vaikka seuraavana tulollaan.. "no ainakin 5 tonnia oli arvio pumppurempasta" ! Vaihteistoremppaa ei sitten ihan tuolla hinnalla varmaan siellä tehdä.

                      Comment


                      • #12
                        Sulla on juuri samat oireet kuin mulla laatikon suhteen. Itellä 5vm ja lasis 140tkm.Öljyjen vaihto ei auttanut ja vanhojen öljyjen mukana tuli hieman purua. Kepistä heiluttelu muuttaa ääntä ja vapaallakin huutaa(sorvaava ääni paremminki, alkoi ulinana) . Uusi vaihdelaatikko 4020e. Huoltomies sanoi pystyvänsä vaihtamaan poskilaakerit laatikko paikallansa(arvio noin 850e+osat noin100e mitä epäilen vahvasti), mutta minun aski pitää klonk klonk ääntä kannatinkumin/siirtovivun/torsenin paikkeilta kun pyöräyttää renkaista auto nosturilla.
                        Jos meinaat rempata laatikon niin ilmottelehan kustannuksista.

                        Comment


                        • #13
                          ..niin vaihdatin myös turhaan vaihteiston öljyt, vanhat kun osoittautuivat täysin puhtaiksi siivilän läpi laskettaessa.
                          Ääni on vaihtelevan tasoista kimeäää ujellusta, joskin niin heikkoa, että radio pitää kytkeä pois päältä kuullakseen, ja nopeuttakin tarvitaan vahintään 50. Aamuisin ns.kylmänä liikenteeseen lähtiessä ääni kuuluu kovempana hetken aikaa.
                          Minkäänlaisia klonksuja tms.en ole kuullut, ehkä oireiden pahetessa niitäkin tulee.Öljynvaihdossa yritettiin testailla ääntä rattaita pyöritellen, mutta tuloksetta.

                          Sikäli hankala juttu tuo kun vikaa kuunnelleet paikalliset huoltomiehet eivät osaa varmasti paikantaa ongelmaa..vain arvailuja? Huoltomies perusti arvailuaan parin 6-lovisen Passatin vm-01-02 vaihdelaatikon vikaääniin, ne kun olivat kovin samantapaisia, mutta huomattavasti äänekkäämpiä ja poskilaakereihin niissä vika paikantui. Alle 100tkm ajettuina saivat korjaukset takuun piiriin.

                          Ilmeisesti 6-lovinen vaihteistokin on sitten tämän mallin ongelma, kuten nokka-akselit?
                          Kunhan jotenkin saan korjausprojektin jälleen käyntiin, niin kustannusinfoakin voin antaa..onhan tämä auto melkoiseksi euronielijäksi korjausten suhteen osoittautunut.

                          Comment


                          • #14
                            No niin, käytiin taas ulinaa paikallistamassa pajalla.

                            Tarkisteltiin kaikki askin ulkopuolinen mahdollisuus ulinaan. Ikäväksi lopputulemaksi jäi, että askin perältä se ulina lähtee, koventunutkin on ajokilometrien myötä.
                            Ensiviikolla operoidaan ainakin perän osalta.
                            Jos siitä ei mitään löydy, niin sitten kaivetaan syvempää, ehkä menee aski vaihtoon..?
                            Kuulin vain viime viikolla, että taksin hajonneen vastaavan askin tilalle ei löytynytkään uutta Suomesta ja pitkässä toimituksessa oli sakuiltakin. Korjaustoimenpiteeksi jäi askin uuslaakerointi hiluineen!

                            Matkan varrella olen yllätyksekseni havainnut, että Audin ulisevan 6-vaihteisen man.askin kanssa kumppanuuteen joutuneita kohtalotovereita löytyy useampiakin, vaikka eivät tällä saitilla ilmoittaudukaan. Tyyppiviaksi luokittelisin.

                            Comment


                            • #15
                              Vika laakerissa

                              Jatketaanpa yksinpuhelua..
                              Vaihteisto purettiin "atomeiksi" ja víka ulinaan löytyi pienen vetopyörän laakerista, kolme rullaa oli syöpynyt 0,5-1,0mm kuopille!

                              On kyllä selvääkin selvempi materiaalivika, mutta niitähän tästä mallista löytyy!

                              Korjauskulut arviolta jotain 1500e tietämissä..et silleen.

                              Comment


                                #16
                                Samaan syssyyn sitten muutkin laakerit uusiksi. 1500 EURoa on iso raha, mutta sentään halvempi kuin tehdaskunnostettu aski.

                                Comment


                                • #17
                                  Mikä mahtaa olla laatikon tyyppikoodi?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo en tiedä tuota tyyppikoodia, auto on nyt pajalla.. pitää ilmoitella kun saan sen takaisin.
                                    Tosin odotusaika voi venyä pitkäksikin, kun laakereita ei löydy Suomesta.Kaikki rullat tietysti menee vaihtoon.
                                    Laakeritoimittaja oli kehaissut korjaamon kaverille, että tuttu on tapaus, ovat kuulemma toimittaneet laakerisarjaa useampaankin vastaavaan askiin.

                                    Comment


                                      #19
                                      ulina

                                      se perinteinen laakeri josta ääni lähtee,joissain kestää 300tkm tai jotain,paras tapaus on ollut ~80tkm ajettu aski.

                                      1500e kuulostaa aika kovalta kustannukselta....

                                      marmorilla laakeri muistaakseni ~180eur? laakeri kaupassa ~80e./toki ei saa mistä tahansa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mites nämä vanhemmat mallit?

                                        Onko kellään ollut 6-lovisessa ongelmia?

                                        Tietäs varata 1500 euroa sivuun hyvissä aijoin...

                                        Comment


                                        • #21
                                          No täälläkin on nyt saatu aski levälleen. Aikaslailla täystuho. Molemmat akselit,kruunu,rattaita, kaikki laakerit, stefat, taitaa mennä 2500-3000e töineen jos "hyvin" käy.Maanantaina selviää osien hinnat.

                                          Comment


                                            #22
                                            Noh, miten kävi?

                                            Comment


                                            • #23
                                              No niin, osat teki jotai 2600e plus "laskennallinen palkka" 900e. Menipähän sachsin race kytkin paikallensa ja apurungon puslat sai liimattua täyteen samalla. En muistanutkaan kuinka hiljainen auto on.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hei!

                                                Minulla on kuulunut jo 20tkm ajan mittaan ja nopeuden mukaan voimistuva ujellus. Nostin keulan ja pyöritin tyhjäkäynnillä 6-vaihteella. Ääni ei loppunut kun kokeilin pysäyttää vuorotellen molemmat pyörät, joten vika paikantui vaihdelaatikkoon/perään. 270tkm ajettu.

                                                Kysymys kuuluukin että saako vaihdelaatikon alakautta pois, irroittamatta moottoria?
                                                Toinen kysymys: Olisiko kellään vaihdelaatikon räjäytyskuvaa lähettää?

                                                Kiitoksin...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllähän tuon pois saa ilman koneen irrotusta

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Näyttää siltä, että 6 lovisissa laatikoissa menee pienen vetopyörästön laakeri. Se on laakeri lähimpänä pientä vinohammaspyörää joka pyörittää tasauspyörästöä. Ne hammasrattaat on sovitettu pareina, ja kohdistus on todella tarkkaa. Tehtaalla on etsitty hiljaisin kohta ja asennettu siihen, joten kun laakeri kuluu vähänkin, alkaa kuulumaan jonkinlaista vollotusta, aluksi erittäin hiljaisena ja kasvaa kymmenien tuhansien kilometrien aikana kovemmaksi. Itse koitin laittaa laatikkoon RVS:ää, mutta ilmeisesti aivan liian myöhään.

                                                    Oireet minulla oli seuraavanlaiset:
                                                    -Ääni (vollotus, ulina) alkoi kuulumaan erittäin hiljaisena, aluksi epäilin omia korviani, kun muut eivät kuulleet sitä.
                                                    -Ääni kovenee ajokilometrien (tuhansien) myötä.
                                                    -Ääni kuului selvemmin kun kanitti vaihdekeppiä johonkin suuntaan.
                                                    -Ääni riippuu vain ja ainoastaan nopeudesta, ja tietysti kuuluu selvimmin kun muut äänet on hiljaisia, eli sileällä asvaltilla, kesärenkailla, kohtuullisessa nopeudessa, kevyellä jalalla... Ei riipu vaihteesta/vapaalla, vedosta tai moottorijarrutuksesta, mutkista, kytkimestä eikä jarrutuksista.
                                                    -Jos nostaa keulan ilmaan ja laittaa vaihteen päälle (esim 5.v) sitten pysäyttää toisen puolen, niin vollotus jatkuu täysin samanlaisena. Muista laittaa ESP pois.

                                                    Jos siis jollakulla alkaa kuulumaan hienoista ääntä vaikeasti paikallistettavasta paikasta, se voi olla vaihdelaatikosta. Laittakaa ihmeessä heti RVS:ää laatikkoon ja kertokaa tänne auttaako. Laakeri voi olla pelastettavissa jos ei odota liian kauan. Samalla kulutus laskee, ääni hiljenee ja vaihteet menee silmään entistäkin paremmin.

                                                    Jos on liian myöhäistä niin kannattaa ostaa kunnostettu laatikko tai viallinen ja korjata/korjauttaa kuntoon. Sitten vaihdattaa alle, niin ei tarvitse pitää autoa pukeilla. Laatikko kestää kyllä ajamista viallisenakin vaikka miten pitkään. Sitten voi myydä omansa pois ja pelastaa jonkun päivä.

                                                    Kyseisen laakerin vaihto maksaa:
                                                    -Laakeri 220€ postitse saksasta.
                                                    -Vaihtotyö ehkä 200-300€. Siihen tarvitaan prässiä.
                                                    -Laatikon irroitus ja asennus 350€ (7h*50€/h eli edullinen)

                                                    Jos tekee itse niin kannattaa hankkia käsiinsä ElsaWin -ohjelman. Niitä löytyy Ebaysta ja netistä ilmaiseksi jos uskaltaa. Kyseiseen autoon ei ole korjauskäsikirjaa joten vaihtoehdot on vähissä. Tosin jos omatunto ei kestä torrentin lataamista niin ohjelmiston saa varmaan muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla maahantuojalta...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eikös kyseisen laakerin (täällä usein kutsuttu pinjonilaakeriksi) vaihto kuitenkin edellytä koko kakkosakselin purkamista, koska ko. laakeri on siinä viimeisenä. Epäilenpä että missään onnistuisi 200-300e haarukkaan käytännössä koko vaihteiston levälleen laitto ja kasaus.

                                                      01E-perheen laatikon korjausohjeita on kyllä eri tarpeeksi laajoissa autojen korjausoppaissa koska sitä on käytetty noin 91-2005 välillä melkein joka korissa pitkittäiskoneiden kanssa. Harrastajaympyröissäkin nykyään taitaa kulkea skannattu versio jostain virallisesta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos nyt käsitin oikein mitä laakeria tarkoitetaan, niin riitää kun laatikko halkaistaan kytkinkopan ja sitä seuraavan lohkon välistä. Se on aivan helppo homma, eikä kestä montaa minuuttia.

                                                        Siellä pinionakselin etupäässä on ne irrallaan olevat laakerirullat, jotka pääsee karkuun jos ei ole tarkkana ja tiedä miten laatikko kannattaa avata.

                                                        Lisäsinpä nuo kuvat, olen tuossa avannut sen laatikon niinkuin kerroin. Pinionakseli on tuossa toisessa kuvassa pystyssä ihan irrallaan laatikon sisällä. Toisesta kuvasta näkyy alemmassa akselissa sen laakerin vastinpinta.
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 7.3.2011, 10:25.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Paljolla korjaat minulle laatikon? Taidatkin olla aika osaava äijä! Kiitos valokuvista.
                                                          Minä luulin kokoajan että pinjoni on samaa puuta akselin kanssa. Tällöin pitäisi vetää ensin pois kaikki muut rattaat ja laakerit samalta akselilta niinkuin porkkis mainitsi yllä. Olenko väärässä?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Aivan aivan, meikäläinen mietti nyt homman vähän väärin. Olikohan se etuvetoisessa kuten kirjoitin, kun ei ole onttoa kakkosakselia...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X