Mitenkä uusi auto tai moottori yleensä tulis sisäänajaa? Mie olen törmännyt ainakin kahteen eri koulukuntaan. Toisten mielestä autolla pitäis hissutella alkukilometrit, kun taas toisten mielestä heti alussa pitäis antaa enemmänkin raippaa. Valmistajat taitaa olla tuon löysemmän sisäänajon kannalla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sisäänajo
Collapse
X
-
E_R
No itse olen sitä koulukuntaa, että pääasiallisesti kannatan alkukilometrien ajamista normaalisti eli välttäen kovia kiihdytyksiä ja liikaa kuormittamasta moottoria, mutta siis mihinkään karsta ajeluun ei kannata alkaa.
Hieman OT:
Sitten vähän itseäni kiinnostaisi kyseistä aihetta sivuten kun olen kuullut audi myyjältä seuraavanlaista:
Eli kysymyksessä oli Uusi Audi A4 (vm.-05) en muista millä moottorilla(bensa kuitenkin), mutta myyjä väitti että siinä autossa ohjausyksikkö tarkkailee ensimmäisten satojen kilometrien aikana kuljtettajan ajotapaa ja tämän jälkeen ohjausyksikkö "säätää" sopivimmat säätöarvot juuri kuljettajan ajotyylin mukaan.
Eli jos tämä on tosi ja jos haluaa, että kone toimii suurimmalla mahdollisella teholla niin pitäisi ekat 100 kilsaa ajaa kumia polttaen ja rajusti kiihdytellen ja moottorijarrutusta käyttäen????
Jos jollakin olisi kyseisestä asiasta FAKTAA niin olisin kiinnotunut onko myyjä puhunut hulluja vai onko tosi.
Sitten jos joku osaisi sanoa siis jos tämä on tosi niin mitkä arvot on erinlaisia eri ajotavoilla? Sytytyksen ajoitus?suihkutusmäärä?
-
Muutama numero takaperin Vauhdin Maailmassa oli mielenkiintoinen, ja erilainen näkemys sisäänajoon. Kannattaa etsiä käsiinsä -en muista ulkoa periaatetta. Muuta kuin suht lyhyen totutusajon jälkeen täyskaasuvetoja, sitten taas totutusta ja niin edelleen. Oli perustelut kilpapuolelta tuohon puuhaan.
Motronicin oppimisesta ei hirveästi tietoa. Eikös se koko ajan vähän opi, esim bensan laadusta ym. Automaattilootissahan on oppivaa logiikkaa ollut jo pidempään.
Comment
-
...Eli jos tämä on tosi ja jos haluaa, että kone toimii suurimmalla mahdollisella teholla niin pitäisi ekat 100 kilsaa ajaa kumia polttaen ja rajusti kiihdytellen ja moottorijarrutusta käyttäen????
Käsittääkseni mm. päästöihin liittyvä seikka, että moottorin kuluneisuus/käyttöolosuhteissa tapahtuvat muutokset, eivät vaikuttaisi käytön aikaisiin päästöihin/moottorin toimintaan merkittävästi.
Comment
-
-
Olennaista lienee se, että totutusajossa tehoja otetaan lyhyt aika ja siten pikkutehoilla jäähdytellään ja taas alusta. Sisäänajo on metallin työstöä hiomalla, lämpöä syntyy ja metallia irtoaa.
Koneen annetaan lämmetä kunnolla ennen tehojen ottoa ja ajon jälkeen annetaan tyhjäkäynnillä jäähtyä hyvä tovi.
Huom! Koneen vedenlämpö ei kerro kone-elimien lämpötilasta mitään. Samalla mittarin lukemalla saattaa männän pää joko hehkua punaisena tai olla haalea. Siksi pitää erityisesti kovan ajon ja sisäänajon (jossa lämpö syntyy aina sisäänajettua konetta enemmän) jälkeen jäähdyttää tyhjäkäynnillä.
Comment
-
Tähän tyyliin omat harrasteautot sisäänajetaan ja ainakin eräät menestyvät kilpa-autot kotimaassa. Uudet autot ovat todennäköisesti jo saaneet ihan hyvän sisäänajon satamissa :)
1. hetken aikaa tyhjäkäyntiä, ja sitten noin 5min 5krpm
2. 15-30min jäähdytys
3. hetki taas tyhjäkäyntiä, sitten noin 5min 8krpm
4. täyttä baanalle/radalla.
1 ja 3 kohdassa tehdään niin sanottu "alkuhionta", eli kaikki "ylinmääräiset" murut pois sylintereistä. Nössöttelyllä ensimmäiset tunnit saadaan vain kaikki kuopat/soikeudet sylinterissä suurenemaan. Järki sitten päässä, jos auto ei kierrä 8000kierrosta niin lasketaan vähän 1 ja 3 kohdan arvoja ;)
Moni ihmettelee että eikö se kone leviä kun kierrätetään noin julmetusti, kyllä moottorin pitää kestää vaikka viikko maksimikierroksia mitä se kiertaa. Mikäli ei kestä, niin sitten ollaan asetettu rajoitin liian ylös, tai tehty liian heikko kone.
Comment
-
Mikan neuvoon lisäisin vielä, että aluksi mineraaliöljyt sisään ja 3:n jälkeen Litkut pihalle ja sit täyssynteettiset sisään uuden filsan kans, luonnollisesti.
Comment
-
Nostampa topicin ylös ja kysyn samalla että miten "sisäänajo" kannattais suorittaa ku vaihtuu laakerit, veivit ja männät? kuulin että mäntien kannalta olisi hyvä jos antaisi kaasua kunnolla mutta laakereiden kannalta pitäs ajella suht nätisti?
Vähän kakspiippunen juttu, kävi mielessä että jos ajaisi vakiomännillä laakerit sisään ja vaihtais sitte männät, mutta onko tuossakaan mitään järkeä?
Comment
-
Jos on hoonattu/porattu niin ihan jotkut perushyvät öljyt sisään, ja tosiaan ekan ajolenkin jälkeen vaihtoon. Aika tavalla kumminkin pientä metallipartikkelia irtoaa, ja turha sitä on koneessa kierrättää vaikkei periaatteessa isommaksi haitaksi olekkaan. Luonnollisesti myös uusi suodatin sitten heti perään.
En kyllä käsitä miksi koneen laakerit vaatisi sisäänajoa, laakerithan ei kosketa kauloihin, vaan siinä välissä on öljy mikä siirtää voiman kiertokangelta kampiakselilta, ja runkolaakerit pitää kampiakselin irti lohkosta öljyn välityksellä.
Comment
-
Jossain tuostakin ollut, että heti sisään mineraaliöljyt ja kovia kierroksia niin asettuu männänrenkaat ja muut kohdilleen. Ei syö öljyä jatkossa ja puristukset asettuu, mutta miehiä on monia. Tuo kevyt ajelu on niiden tehdasöljyjen takia, kun ne on varmasti longlifet ja ei ole parhaat poistamaan ensimmäisten kilometrien kulumaa.
Comment
-
Joskus törmäsin uuden auton kohdalla ohjeeseen, jonka mukaan ajetaan vaihtelevilla kierroksilla ja nopeuksilla, mutta kuorman tulisi olla kevyt, eli ei täyskaasukiihdytyksiä. Uudessa autossa kun sisään ajetaan muutakin kuin moottori..
Itseäni kiinnostaa kunnostetun moottorin sisäänajo. Eniten raavituttaa turbomoottorin vaatima säätö. sisään pitäisi pyörittää, mutta kovasti ei uskalla ajaa ennen säätöä. Kovin perusteellista säätöä ei varmaan pysty tekemään, jos konetta ei uskalla kuormittaa..
Comment
-
Itseäni kiinnostaa kunnostetun moottorin sisäänajo. Eniten raavituttaa turbomoottorin vaatima säätö. sisään pitäisi pyörittää, mutta kovasti ei uskalla ajaa ennen säätöä. Kovin perusteellista säätöä ei varmaan pysty tekemään, jos konetta ei uskalla kuormittaa..
Comment
-
Tämä aihe on siitä kiva että siihen AINA sisältyy ripaus magiaa. Nykyisinhän autoihin ei suositeta mitään varsinaista sisäänajoa, eli ihan normaalia kevyttä käyttöä, ei ilman kuormaa ulvottamista eikä ns,"jäähdyttelyjä" koska moottoreissahan on jäähdytysjärjestelmä joka siitä huolehtii ja jäähdytys on tehokkaampaa käyttökierrosalueilla, eikä suinkaan tyhjäkäynnillä. Kuten tietysti lämpeneminenkin...
Enää ei ole ns. sisäänajo öljyjäkään tai ensimmäistä öljynvaihtoa 2-3 tkm jälkeen.
Yhden Audin sisäänjo oli 600km yhtä soittoa eikä se yhtään siitä kyttyrää tykännyt...
Omakohtaiset kokemukset ovat tietysti subjektiivisia mutta en ole koskaan kiinnittänyt varsinaista huomiota tuohon sisäänajoon, no jokuset on toki olleet jonkun muun sisäänajamia, silloin on joutunut kiinnittämään huomiota siihen sisäänajajaan, jostain syystä yksikään kottero jonka olen omistanut ei ole syönyt öljyä sitä normaalia, abaut < 1 litraa vaihtovälillä, niin LL kuin määrämitallakaan vaihdettuna.
Eikös nämä nykykotterot säädä itse itsensä, siis yleisten teiden kotterot, muihin en ota kantaa koska koetan pysyä ojien välissä.
Tietysti niiden remonttien onnistuminen taas riippuu siitä mitä ne omatekemät toleranssit sitten ovat, kun aina ei ole asialle eduksi jos onsyntynyt liian "tirhee" peli ettei tahdo startti jaksaa pyörittää...
Comment
-
No tässä on näkemystä Alpinalta, huomio myös siitä miten lehdistöautot ajetaan eri tavalla sisään...
http://www.m5board.com/vbulletin/alp...-b5-b6-b7.html
Comment
-
Kiitos näkemyksistä. Omani tuli sisäänajettua kurvailemalla Euroopan läpi 2500 km lähes yhtä menoa. Eli siinä mielessä neuvojen kysyminen lienee jo myöhäistä. Alhaisia kierroksiahan tuo matka-ajossa käyttää, mutta se vaihtelu taisi jäädä vähän vähemmälle.
Kyllä se vielä ainakin liikkuu.. pitänee tarkastaa tuo öljyn kulutus, sillä ne kehotettiin vaihtamaan vasta 20 tkm jälkeen
Comment
-
Myös lentokoneiden mäntämoottorit ajetaan rempan jälkeen sisään mineraaliöljyillä ja lentokonepuolella tällaiset pikkuasiatkin (kuten sisäänajo) on tapana tehdä oikein. Varusmiesaikana lentokoneiden parissa puuhaillessa sitä mineraaliöljyn käyttöä ihmettelin, mutten enää. Sisäänajon tarkoitushan on nimenomaan kuluttaa sylinterin seinämä ja männänrenkaat toisiinsa sopiviksi, siksi kova paine (kuormitus) ja vähemmän liukas öljy.
Comment
-
Koneremonttien jälkeen virikaasari- sekä ruiskukoneissa tapana ollut vahvoilla öljyillä esim. mineraali tai tukevilla syntikkaöljyillä ensimmäiset pari-viis sataa kilsaa. Sytytyksen pieni myöhäistäminen ettei nakuta, karvan rikkaalle ja eiku tielle. Väännökkäitä ja kiertäviä kiihdytyksiä vuoron perään tasa-ajon lomaan, kuitenkaan ei tappin saakka, järki mukana. Männänrenkaiden painautuminen sylinteriin tarvitsee ruokaa männän päälle paineeksi ja jos nyt tasasta vaan ajelee pintakaasulla niin tätä ei tapahdu.
Turbollisiin vakio-ohjelma tai ainakin paineiden pienennystä ja sama ajotapa sekä öljystys. Sen jälkeen normaaliksi käyttö-öljyksi valitsema sisään ja ajoa 5000km ja vaihto, sit voi pidentää väliä. Suodattimet joka vaihdossa uudet.
Longlifeä en käytä sen pesemättömyysongelman takia. Tiiseleitä ei oo tullu remppailtua ennen ku ny, mut eiköhän siihen sama "ohjelma" mene.
Ja uudella ehkäpä porskuttelis samal taval pois lukien tuo eka vaihtotapahtuma.
Comment
-
Lentokoneiden mäntämoottorit on kuitenkin perinteisesti 50-60-lukujen tekniikkaa (pl. tuoreet esim. diesel-koneet, joissa tosin niissäkin on omat ongelmansa...), joten ihan suoraan en nykyisiin henkilöauton koneisiin lähtisi vertaamaan, vaikka toisaalta vinha perä tuossa Jouni K:n viestissä onkin.
Comment
Comment