Taasen on viikkovisan vuoro ja tällä kertaa kysymys koskee 200 TQ:n (-88) ilmastointia:
Kas kun kompura ei pyörinyt, niin kaivoin esille linkin http://members.fortunecity.com/willn...te_control.htm (jne.)ohjeet vikakoodien lukuun. Kanavalla 1 oli vikakoodina 9, mikä tarkoittaa "coolant sensor open", tai sitten ei... Kanava 17 kertoi kompressorin olevan käynnissä, mutta kuten mainittua se ei pyörinyt.
Siispä konepelti auki ja sieltä jäähdyttimen alapuolelta hapuilemaan magneettikytkimen piuhan liitosta jännitteen mittailut mielessä. Kas kas, sieltähän tuo piuha nousi ylös, mutta valitettavasti piuhan toinen pää ei sitten ollutkaan kiinni missään. Armeijamallinen syöksy kompuran tykö paljasti piuhan katkenneen magneettikytkimen liitoksesta.
Hiphuraa totesin ja kaivoin kolvin esille, mutta kuten arvata saattaa ei tuosta tinauksesta mitään tullut. Magneettikytkimen purkuhommiksihan tuo meni. Operaation suoritin seuraavasti:
1) Spoilerin alaritilä irti
2) Kompuran hihnan irrotus
3) Kompuran pään mutteri irti paineilmavääntimellä (muuten saattaa olla vaikea avata)
4) Magneettikytkimen etulevy irti kolkuttelemalla ja meisselillä kampeamalla
5) Hihnapyörän Segeritrengas irti
6) Hihnapyörä irti ulosvetäjällä
7) Magneetin Segeritrengas irti
8) Magneetin maapiuha irti
9) Magneetti irti
10) Eristeen kovertaminen mattopuukolla, jotta riittävä pätkä piuhaa saadaan esille tinattavaksi
11) Uuden johdon tinaus esillekaivettuun johtoon
12) Liitoksen eristäminen
13) Magneetti paikoilleen
14) Magneetin Segeritrengas paikoilleen
15) Magneetin maajohdon kiinnitys
16) Hihnapyörä paikoilleen
17) Hihnapyörän Segeritrengas paikoilleen
18) Magneettikytkimen etulevy paikoilleen ja mutterin esikiristys
19) Hihna paikoilleen
20) Virrat päälle ja mutterin lopullinen kiristys, sillä nyt magneettikytkin veti nätisti
21) Koekäyttö: Kylmää tulee ja kompura pyörii joten homma bueno
...
Kunnes kompura ei enää pyörikään: Vikakoodin kanava 17 näyttää kompuran pyörivä, mutta silti magneettikytkin irrottaa välillä. Painekytkin ei vikaa aiheuta, sen näkisi kanavalta 17 (liittimen irrotus painekytkimeltä aiheutti vikakoodin). Kuitenkin mittailu kuskin jalkatilasta paljasti ettei magneettikytkimelle menevä johto saa jännitettä. Vika on varsin kiusallinen sillä mitä lämpimämpi keli, sitä huonommin systeemi toimii. Noin 15C:n lämpötilassa laite toimii kutakuinkin hyvin, mutta 20C:n kelillä toiminta on jo poikkeuksellista.
Onko vika siis ilmastoinnin releessä, ohjausyksikössä, auringonpilkuissa vai jossain muualla? Ymmärtääkseni kompuran pitäisi pyöriä koko ajan kun ilmastointi on "AUTO" -asennossa ja lämpötila on käännetty "LO":ksi. Tai jos jokin estäisi kompuran pyörimisen, näkyisi siitä koodi kanavalta 17.
Kas kun kompura ei pyörinyt, niin kaivoin esille linkin http://members.fortunecity.com/willn...te_control.htm (jne.)ohjeet vikakoodien lukuun. Kanavalla 1 oli vikakoodina 9, mikä tarkoittaa "coolant sensor open", tai sitten ei... Kanava 17 kertoi kompressorin olevan käynnissä, mutta kuten mainittua se ei pyörinyt.
Siispä konepelti auki ja sieltä jäähdyttimen alapuolelta hapuilemaan magneettikytkimen piuhan liitosta jännitteen mittailut mielessä. Kas kas, sieltähän tuo piuha nousi ylös, mutta valitettavasti piuhan toinen pää ei sitten ollutkaan kiinni missään. Armeijamallinen syöksy kompuran tykö paljasti piuhan katkenneen magneettikytkimen liitoksesta.
Hiphuraa totesin ja kaivoin kolvin esille, mutta kuten arvata saattaa ei tuosta tinauksesta mitään tullut. Magneettikytkimen purkuhommiksihan tuo meni. Operaation suoritin seuraavasti:
1) Spoilerin alaritilä irti
2) Kompuran hihnan irrotus
3) Kompuran pään mutteri irti paineilmavääntimellä (muuten saattaa olla vaikea avata)
4) Magneettikytkimen etulevy irti kolkuttelemalla ja meisselillä kampeamalla
5) Hihnapyörän Segeritrengas irti
6) Hihnapyörä irti ulosvetäjällä
7) Magneetin Segeritrengas irti
8) Magneetin maapiuha irti
9) Magneetti irti
10) Eristeen kovertaminen mattopuukolla, jotta riittävä pätkä piuhaa saadaan esille tinattavaksi
11) Uuden johdon tinaus esillekaivettuun johtoon
12) Liitoksen eristäminen
13) Magneetti paikoilleen
14) Magneetin Segeritrengas paikoilleen
15) Magneetin maajohdon kiinnitys
16) Hihnapyörä paikoilleen
17) Hihnapyörän Segeritrengas paikoilleen
18) Magneettikytkimen etulevy paikoilleen ja mutterin esikiristys
19) Hihna paikoilleen
20) Virrat päälle ja mutterin lopullinen kiristys, sillä nyt magneettikytkin veti nätisti
21) Koekäyttö: Kylmää tulee ja kompura pyörii joten homma bueno
...
Kunnes kompura ei enää pyörikään: Vikakoodin kanava 17 näyttää kompuran pyörivä, mutta silti magneettikytkin irrottaa välillä. Painekytkin ei vikaa aiheuta, sen näkisi kanavalta 17 (liittimen irrotus painekytkimeltä aiheutti vikakoodin). Kuitenkin mittailu kuskin jalkatilasta paljasti ettei magneettikytkimelle menevä johto saa jännitettä. Vika on varsin kiusallinen sillä mitä lämpimämpi keli, sitä huonommin systeemi toimii. Noin 15C:n lämpötilassa laite toimii kutakuinkin hyvin, mutta 20C:n kelillä toiminta on jo poikkeuksellista.
Onko vika siis ilmastoinnin releessä, ohjausyksikössä, auringonpilkuissa vai jossain muualla? Ymmärtääkseni kompuran pitäisi pyöriä koko ajan kun ilmastointi on "AUTO" -asennossa ja lämpötila on käännetty "LO":ksi. Tai jos jokin estäisi kompuran pyörimisen, näkyisi siitä koodi kanavalta 17.
Comment