Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkön ilmastointi kummittelee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lötkön ilmastointi kummittelee

    Taasen on viikkovisan vuoro ja tällä kertaa kysymys koskee 200 TQ:n (-88) ilmastointia:

    Kas kun kompura ei pyörinyt, niin kaivoin esille linkin http://members.fortunecity.com/willn...te_control.htm (jne.)ohjeet vikakoodien lukuun. Kanavalla 1 oli vikakoodina 9, mikä tarkoittaa "coolant sensor open", tai sitten ei... Kanava 17 kertoi kompressorin olevan käynnissä, mutta kuten mainittua se ei pyörinyt.
    Siispä konepelti auki ja sieltä jäähdyttimen alapuolelta hapuilemaan magneettikytkimen piuhan liitosta jännitteen mittailut mielessä. Kas kas, sieltähän tuo piuha nousi ylös, mutta valitettavasti piuhan toinen pää ei sitten ollutkaan kiinni missään. Armeijamallinen syöksy kompuran tykö paljasti piuhan katkenneen magneettikytkimen liitoksesta.
    Hiphuraa totesin ja kaivoin kolvin esille, mutta kuten arvata saattaa ei tuosta tinauksesta mitään tullut. Magneettikytkimen purkuhommiksihan tuo meni. Operaation suoritin seuraavasti:

    1) Spoilerin alaritilä irti
    2) Kompuran hihnan irrotus
    3) Kompuran pään mutteri irti paineilmavääntimellä (muuten saattaa olla vaikea avata)
    4) Magneettikytkimen etulevy irti kolkuttelemalla ja meisselillä kampeamalla
    5) Hihnapyörän Segeritrengas irti
    6) Hihnapyörä irti ulosvetäjällä
    7) Magneetin Segeritrengas irti
    8) Magneetin maapiuha irti
    9) Magneetti irti
    10) Eristeen kovertaminen mattopuukolla, jotta riittävä pätkä piuhaa saadaan esille tinattavaksi
    11) Uuden johdon tinaus esillekaivettuun johtoon
    12) Liitoksen eristäminen
    13) Magneetti paikoilleen
    14) Magneetin Segeritrengas paikoilleen
    15) Magneetin maajohdon kiinnitys
    16) Hihnapyörä paikoilleen
    17) Hihnapyörän Segeritrengas paikoilleen
    18) Magneettikytkimen etulevy paikoilleen ja mutterin esikiristys
    19) Hihna paikoilleen
    20) Virrat päälle ja mutterin lopullinen kiristys, sillä nyt magneettikytkin veti nätisti
    21) Koekäyttö: Kylmää tulee ja kompura pyörii joten homma bueno
    ...
    Kunnes kompura ei enää pyörikään: Vikakoodin kanava 17 näyttää kompuran pyörivä, mutta silti magneettikytkin irrottaa välillä. Painekytkin ei vikaa aiheuta, sen näkisi kanavalta 17 (liittimen irrotus painekytkimeltä aiheutti vikakoodin). Kuitenkin mittailu kuskin jalkatilasta paljasti ettei magneettikytkimelle menevä johto saa jännitettä. Vika on varsin kiusallinen sillä mitä lämpimämpi keli, sitä huonommin systeemi toimii. Noin 15C:n lämpötilassa laite toimii kutakuinkin hyvin, mutta 20C:n kelillä toiminta on jo poikkeuksellista.

    Onko vika siis ilmastoinnin releessä, ohjausyksikössä, auringonpilkuissa vai jossain muualla? Ymmärtääkseni kompuran pitäisi pyöriä koko ajan kun ilmastointi on "AUTO" -asennossa ja lämpötila on käännetty "LO":ksi. Tai jos jokin estäisi kompuran pyörimisen, näkyisi siitä koodi kanavalta 17.

    #2
    No sama eli magneettikytkimen tsekkaus edessä. Saamari tuotakaan ymmärtänyt...

    Comment


      #3
      Kompura ei koko aikaa pyöri, vaan sitä katkotaan painekytkimen tiedon perusteella. Se taitaa pyöriä muutaman sekunnin kerrallaan aina. Ei koskaan jatkuvalla syötöllä.

      Comment


        #4
        Aamupäivän testien mukaan Pasi näyttäisi olevan oikeassa.

        Kylmää tulee kabiiniin riittävästi, mutta kompura katkoo omaan tahtiinsa. Olenkin valmis uskomaan, että ilmastoinnin ohjausyksikkö näyttää kompuran olevan koko ajan päällä, vaikka lämpötila-anturi tai jokin muu katkaisin (poislukien järjestelmän turvakytkimet) katkaisee magneettikytkimen ohjausjännitteen.

        Kotimaisen kesäautoni manuaali-ilmastointi, jonka toimintaan lötkön ilmastointia vertasin, onkin pykälää yksinkertaisempi jolloin kompuran katkaisu riippuu ainoastaan kuljettajasta tai pakkassuojasta tahi lauhdutinkennon lämpötilakytkimestä.

        Näin ollen totean lötkön ilmastoinnin mystisen vian olevan pääni sisällä, vaikka pidätänkin oikeuden muuttaa mieltäni tilanteen niin vaatiessa.

        Comment


        • #5
          Olenkin valmis uskomaan, että ilmastoinnin ohjausyksikkö näyttää kompuran olevan koko ajan päällä
          Jep, ohjausyksikkö näyttää vain onko systeemi eco- vai auto-asennossa, eli onko kompura valittu pyörimään. Ohjainlaite ei voi tietää pyöriikö kompura mekaanisesti vai ei.

          Mystinen vika voi kuitenkin olla kylmäainevajauksessa tai joskus flektin toiminnassa. Tehottoman ilmastoinnin syy juontuu lähes aina kylmäainevajaukseen.

          Comment


            #6
            t89 vanha ilmastointi näyttää diagnostiikassa kanavalla 17 jos pyörii tai ei pyöri (painekytkin). Tai siis no "käsketty pyörimään" :)

            Comment


              #7
              Taannoin havaittuna vikana voi myös olla tuo kuuluisa moottorin lämpoanturi (se 3- tai 4-napainen). Kyseisessä tapauksessa lämpömittari sai oikeaa tietoa mutta muut eivät. Liian vähäinen kylmäainemäärä taas johtaa rytkivään kompuran käyntiin, siis käy sekunnin pätkiä ja tuntuu ajossa ikävästi.

              Comment


                #8
                Eikös moottorin lämpöanturin voi ohittaa nyppäisemällä moninapapistokkeen irti. Tällöin sen ei pitäisi aiheuttaa kompressorin poiskytkeytymista?

                Jos taasen pätkiminen johtuu kylmäaineen vähyydestä, eikö tuolloin pitäisi diagnoositilassa kanavan 17 näyttää painekytkimen katkaisevan kompressorin?

                Nythän keskusyksikkö näyttäisi käskevän kompressorin pyöriä koko ajan, mutta käytännössä kompura tipahtelee pelistä tämän tästä.

                Comment


                • #9
                  Nyt kun on tuota ulkolämpötilaa riittävästi, niin mulla näyttäs olevan sellasta ominaisuuta, että kompurä rytkii sekunnin-pari kerrallaan ja ei puske riittävästi kylmää sisälle. Järjestelmän täyttö lienee siis ajankohtaista...

                  Comment


                  • #10
                    ilmastoinnista!?

                    Eli itselläni vähän samoja oireita tuon ilmastoinnin kanssa!Kävin laitattamassa uudet nesteet mutta ei tule silti kapiiniin kylmää ilmaa!Paineet testattu ennen täyttöä että pysyvät järjestelmässä!Olisin erittäin kiitollinen jos joku voisi kertoa mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?Ilmeisesti vikakoodit kannattaisi lukea ensin?Sanokaapa miten se tapahtuu selvällä Suomen kielellä?

                    Comment


                    • #11
                      Saat ne vikakoodit siihen pikkunäytöllle.

                      Comment


                      • #12
                        ilmastoinnista!?

                        Tänään kokeilin apuna käyttäen Audin paksua huolto kirjaa lukea noita vikakoodeja,vaan eipä antanut minkäänlaista elon merkkiä tuo koko ilmastoinnin näyttö.Olisikohan tuo säätö paneeli rikki?

                        Comment


                        • #13
                          Kyllähän siihen pitäisi "on" asennossa tulla lämpötila näyttöön, ja haluamasi "puhallustavan" päälle syttyy punainen valo. OFF asennossa laite on näytön puolestakin mykkä. Muulloin pitäisi kyllä jotain lukemia olla näytössä.

                          Comment


                          • #14
                            ilmastoinnista!?

                            Joo elikkä kyllä siihen nuo normaalit jutut tulee niinkuin pitääkin mutta ei niitä vikakoodeja!Jos ne edes katsotaan siten että virrat päälle sitten painat off asentoon sen jälkeen painat pohjaan tuon ulkolämpöilan napin ja pidät siellä sitten painat tuon off napin ja pidät, sitten päästät ensimmäisen pois ja sitten toisen napin ja pitäisi näkyä vikakoodit jos sellaisia on!?Vai olenko ihan hakoteillä tuon asian suhteen?

                            Comment


                            • #15
                              JOs napit meni oikein(joku varmistanee?) niin ensin muistaakseni tulee 00 näyttöön, siitä sitten lämpötilan säätönapeilla valitaan kanava ja ulkolämpötilal kanavan varmistus, jolloin näyttää sen kanavan tiedot. Mut uskon et teet oikein kerran sul on ohjeetkin ; ) Joku muu ehkä osannee kertoa enemmän?

                              Comment


                                #16
                                Vikakoodien lukua varten nappien painelujärjestys on seuraava:

                                1) Kytketään virrat päälle
                                2) Valitaan esim. "Auto" ohjelma (Huom, älä paina "off":ia)
                                3) Painetaan "Outside temp"-nappi pohjaan, pidetään nappi pohjassa
                                4) Painetaan samalla "Off"-nappi pohjaan
                                5) Tämän jälkeen vapautetaan molemmat nappulat, jolloin vikakanavia pääsee selaamaan
                                6) Halutulle vikakanavalle siirrytään "warmer" tai colder" nappuloilla
                                7) Kyseisen vikakanavan arvot saa näkyviin painamalla "Outside temp" nappulaa
                                8) Vikakoodien luku voidaan lopettaa painamalla "off", "econ" jne. alarivin nappeja, tai katkaisemalla virrat virta-avaimesta

                                Comment


                                • #17
                                  ilmastoinnista!?

                                  Joo eipä anna mitään lukuja tuo vikasettien katsominen!Tänään kyllä illalla joskus 20.30 aikaan kun lähdin harrastuksen pariin niin tuli semmoista haaleata ilmaa!tilasin jo uuden tuulettimen moottorin ja sen säätöpaneelin sisälle!Kummatkin foorumin kautta!:)

                                  Comment


                                  • #18
                                    ilmastoinnista!?

                                    Noniin tänään sain tietää että ilmastoinnin kompura vuotaa keskeltä joten ei ihme ettei toimi tuo ilmastointi!:(

                                    Comment


                                      #19
                                      Luultavasti ihan kotikonstein korjattavissa jos lohkojen välistä vuotaa. Siellä on vaan o-renkaat.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ässän kompurassa ei ole tavalliset O-renkaat, vaan aika kovat tiivisteet, näkyy tässä kuvasssa. En kyllä osaa muista kompuroista sanoa että minkälaiset niissä on. Täällä lisää kuvia.

                                        Eihän tuossa muu auta kuin avata kompura ja katsoa mitä se on syönyt. Tulee joko kuntoon tai sitten ei.

                                        PS: minun korjaus onnistui ;)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X