Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 ilmastointi ja mittaristo.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S2 ilmastointi ja mittaristo.

    Kysellään täällä, niin ei tule tuonne projektipuolella olevaan turhaa jatkoa ketjuun.

    http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=2072

    Omaani aloin kanssa kokeilemaan, niin antoi koodit
    02.1 (G86) Interior Temperature Sensor, in Headliner, static open
    (*02.1 Digital default value of 128 is programmed if sensor fails)
    05.3 Outside Air (Ambient) Temperature Sensor, front, sporadic open
    13.7 Footwell/Defroster Flap, sporadic block
    18.3 Fresh air blower voltage, sporadic. Tämä kylläkin vaihtelee, 18.1 näyttää, kun puhalllin ei puhalla.

    Eli mitä tässä nyt niinku on vikana? Kuitenkin värkki lämmittää kabiinin ja säätää jaloille/ikkunoille ihan hyvin. Lämpötilan säätöönkin reagoi. Voisin paremmin näitä nähneenä sanoa, että tuo kyllä toimii. Voiko noi viat jäädä muistiin pitkäksikin aikaa?
    Onkohan noista antureista joku nyt pimeenä?

    Viikonloppuna tuli hieman katseltua, niin se kattoanturin piuhan liitin oli jostain syystä irroitettu sieltä ratin alta. Nyt antaa koodin 02.3. (Interior Temperature Sensor, in Headliner, sporadic open)

    Muut vikakoodit säilyi ennallaan. Katsoin niitä moottoreita, niin kyllä ne näyttää ihan sinne mekaaniseen rajaan saakka liikkuvan, kun käskyttää lasille tai jaloille. Ainakin se kuskinpuoleinen. Olisiko sitten huonot hiilet ja kipinöinti, joka aiheuttaa noi koodit, vaikka säädöt tuntuu toimivan.

    59 Temperature in deg C, from Outside Air (Ambient) Temperature Sensor (G 17), front
    Tuota kanavaa katsoessa ihmettelin, kun tallissa ollessa näyttää -40? Olisiko sensori hieman viallinen? Tallissa kuitenkin lämmintä ihan reilusti (+17).

    Miten tuon härveli kuuluisi puhallella? Itsellä se aina puhaltaa jonkin aikaa hieman kovempaa ja sit on aikansa hiljaa. Hetken päästä taas puhaltaa hetken. Eli semmoisissa jaksoissa. Kun kabiini on lämmin sykli harvenee. Kaikki puhallusnopeudet kyllä toimii, kun manuaalisäädöllä kokeilin.

    Onko tuossa mittaristossa sitä ulkolämpötilan näyttöä siellä alalaidassa keskellä? Itsellä ei siinä mitään näy, mutta ohjekirjassa siitä on kuitenkin kuvia. Vai onko se tullut myöhempään vuosimalliin vasta? Omani on -93.

    Ajattelin kuitenkin tuon puhdistusoperaation tehdä jossain välissä, niin näkee vaikuttaako se sitten noihin koodeihin.

    #2
    Miten tuon härveli kuuluisi puhallella? Itsellä se aina puhaltaa jonkin aikaa hieman kovempaa ja sit on aikansa hiljaa. Hetken päästä taas puhaltaa hetken. Eli semmoisissa jaksoissa. Kun kabiini on lämmin sykli harvenee. Kaikki puhallusnopeudet kyllä toimii, kun manuaalisäädöllä kokeilin.
    Ennen kuin kone on lämmennyt tarpeeksi puhaltaa aika laiskasti. Sitten kun on koneessa tarpeeksi lämmintä, niin puhaltaa melkein täysillä vähän aikaa ja kun alkaa saavuttaa haluttua lämpötilaa hidastaa nopeutta.
    Onko tuossa mittaristossa sitä ulkolämpötilan näyttöä siellä alalaidassa keskellä? Itsellä ei siinä mitään näy, mutta ohjekirjassa siitä on kuitenkin kuvia. Vai onko se tullut myöhempään vuosimalliin vasta? Omani on -93.
    Tais olla että tuo tuli vasta -94.

    Comment


      #3
      Mulla -93 tehty ja siinä on ulkolämpötilan näyttö siinä mittaristossa

      Comment


      • #4
        Sen verran vielä utelisin, että mistä toi G17 anturi löytyy?

        Huomasin lisäksi, että siellä autossa on sellainen boksi, jossa lukee jotain "Remote controlled door central lock" tms. Tuossa kuitenkin ihan avaimella noi ovet aukaistaan. Onko toi vaan se jakoboksi, joka käskyttää muutkin luukut auki, kun ovenlukon avaa?
        Ei tuossa ainakaan mitään infrapunahommaa ole.

        Comment


          #5
          3B autossa se ainakin on vasemman koriaisan päässä. Kuskin puolen ritilä puskurista irti ja sinne sisälle valolla sihtailemaan niin eiköhän löydy.

          Comment


          • #6
            G17 anturi oli liitoksesta hapettunut ja tarjosi siksi aika erikoisia arvoja.
            Hiutale syttyy nyt lämpimässä, kuten kuuluu. Kompura ei vaan käy.
            Miten arka toi kompura on tälleille? Se sai nimittäin muutaman tällin tuossa jokin aika sitten. (Vasara pamahti siihen aikas kovaa)
            Varmaan pitää ensin tutkia sähköpuoli sieltä.

            Comment


              #7
              Ettei vaan ois mehut karannaut järjestelmästä. Ei kai tuo kompura nyt ihan pienistä säikähdä, mutta ei sitä kyllä vasarallaakaan kannata käydä pieksämään.
              Tuohon ilmastointinnin näytöllehän saa ne vikakoodit. Mitäs ne näyttää?

              Comment


              • #8
                Eilen katsoin ne kanavat 52 ja 53.
                Kaikki muuten ok, mutta toi A/C Refrigerant low pressure switch näkyi kans.
                Eli ilmeisesti kylmästöinti aine on vähissä. Pitänee täyttää ennen helteitä.
                Tutkiiko ne samalla, että onko vuotoja? Ei menisi ihan hukkaan täyttö jos ne karkaa samointein pihalle.

                Comment


                  #9
                  Tyypillisesti (?) täytön/huollon yhteydessä laite imee sisällä olevan tavaran pois. Takaisin laitetaan oikea määrä kylmäainetta ja (kompura)öljyä sekä useimmiten (mutta varmista tämä) merkkiainetta, jonka idea on näyttää ns. mustalla valolla katsottuna mahdolliset vuotokohdat.

                  Oulussa Pörhö kauppaa tällaista huoltoa hintaan ?130,-, joten kylmälaiteammattilaiset tekevät näitä alle ?100,- hintaan ...

                  Comment


                  • #10
                    Koeponnistus typellä on paras tapa varmistaa järjestelmän tiiviys.

                    Comment


                    • #11
                      No niin, kamaa laitettu systeemiin, niin heräsi eloon tuo ilmastointi.
                      Sisäpuhaltimen moottorissa on varmaankin jokin kosketushäiriö, kun se aina sammahtaa välillä. Palkit näkyy näytöllä ja mittarin mukaan virtaa tulee, mutta moottori vaan pysähtyy. Hetken palkit näkyy näytöllä ja sit ne käy nollassa ja starttaa uudelleen sen moottorin, jolloin se taas hetken pyörii.
                      Kellään hyvää arvausta viaksi?
                      Puhdistin sen moottorin pölystä ja tarkistin hiilet (ovat ok). Ei silti herennyt pysähtelemästä. Ihmeellistä kyllä, ei katko, mikäli ei käynnistä autoa... Eli pyörii normaalisti, kun virrat on päällä, mutta moottori ei ole käynnissä.

                      Sellainen vielä, että tuo jäähdyttäjän flekti ei pyöri, ennen kuin ollaan saavuttamassa painerajaa. sitten se hurahtaa sen n.10 sek (kuten kuuluukin) ja on taas mykkä. Pitäisi ilmeisesti kompuran käydessä pyöriä aina pikkuteholla. Jälkijäähy ei toimi, joten olisiko sen kans yhteyksissä sitten.

                      Tästä topikista yrittänyt ottaa oppia, mutta ei ihan selvää ole saanut, miten ne piuhat tarkistaisin.

                      http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=16833

                      Comment


                        #12
                        Olisko jonkun nopeuden rele nypätty irti koska flekti on pyörinyt jatkuvasti toisessa säikeessä kerrotusta syystä?

                        Comment


                          #13
                          1. 1-nopeuden rele poissa/rikki (sulakeboksissa rele nro.3, jos oikein muistan...)
                          2. 1-nopeuden syötön sulake palanut.
                          3. Flektin etuvastus sökö.

                          Jos sisäpuhallin temppuilee, niin voi vika olla sen moottorin ohjainmoduulissa (todennäköisesti 1J0907521) (minullakin se oli melkein kuollut, kun autolla ajeltiin ensimmäistä kertaa kotiin päin).

                          Comment


                            #14
                            Kertookos S2 diagnostiikka ilmastoinnin osalta jotakin jos aineet on karannut? VagCom ei näytä mitään vikakoodia, mutta pieni epäilys on että syylärin vaihdon yhteydessä on voinut aineet karata

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä kertoo. Kanava 52, "segment e2" (eli toinen numero, segmentti vasemmalla alhalla) tarkoittaa erään opuksen mukaan: A/C refrigerant low pressure switch (F73).

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja tim71
                                1. 1-nopeuden rele poissa/rikki (sulakeboksissa rele nro.3, jos oikein muistan...)
                                2. 1-nopeuden syötön sulake palanut.
                                3. Flektin etuvastus sökö.

                                Jos sisäpuhallin temppuilee, niin voi vika olla sen moottorin ohjainmoduulissa (todennäköisesti 1J0907521) (minullakin se oli melkein kuollut, kun autolla ajeltiin ensimmäistä kertaa kotiin päin).
                                Ohjainmoduuli? Minä kyllä epäilen, että tuo sisäpuhaltimen moottori on vaan jotenkin rikki. Ankkuri on aika kulunut. Tai käämityksistä jotain kosketushäikkää.
                                Moottorin piuhoihin nimittäin tulee jännite, kun se pysähtyy. Jos käyttää piuhaa irti ja tökkää heti takas, niin taas pyörii hetken. Tämä siis pitää ehtiä tehdä ennen kuin näytöllä pälkit häviää. Jos moottorin piuhat ottaa irti ja mittaa jännitettä siitä, niin jännite ei häviä missään välissä.

                                Comment


                                  #17
                                  Jep, katoin koodit niin tätä koodia näyttää:

                                  A/C refrigerant low pressure switch (F73).

                                  Ihme ettei vag com reagoi mitenkään tohon?

                                  Kompura pyörähtää käyntiin mutta sammuu samantien

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tim71 olit oikeassa. Se mokkula siellä flektin vieressä oli viallinen.
                                    Eli puhaltimen moottorissa ei ole mitään vikaa. (Tuli uusi vaihdettua aikas turhaan). Otin sen mokkulan irti ja tinasin kaikki liitokset sieltä sisältä uusiksi, niin vika hävisi. Siinähän ei ole kuin muutama regulaattori ja parit diodit sekä ilmeisesti G89 vai oliko se G86 anturi.
                                    Nyt toimii, kuten pitääkin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mullakin on uudet sopat systeemissä ja nyt on kylmää kyytiä

                                      Comment


                                        #20
                                        Otin sen mokkulan irti ja tinasin kaikki liitokset sieltä sisältä uusiksi, niin vika hävisi.
                                        niinpä - pitäis kai se vanha mokkula täälläkin hajottaa ja kattoa ne tinaukset...

                                        P.S. Nyt on sen kansi auki ja todettava on, että ei tinauksissa vikaa ollut, mutta yksi niistä trankuista on fyysisesti haljennut (ei ole ihan atomeiksi purettu, siispä ei ole palikoiden tyypit selvillä)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Täällä on kyllä puhuttu, että koodit pitäisi lähteä pois riittävän monen virtojen päällekytkemisen jälkeen, mikäli vikoja ei ole. Kaikki noi viat, mitä oli on korjattu, paitsi 13.7.
                                          Silti edelleen antaa kaikista koodin. Ilmeisesti kaapelilla pitäisi puhdistaa muistit?

                                          Eipä noi tietysti mitään haittaa tuolla muistissa, kun kaikki nyt kuitenkin pelaa ilmastoinnin osalta.

                                          Comment


                                            #22
                                            ...olit oikeassa. Se mokkula siellä flektin vieressä oli viallinen.
                                            Eli puhaltimen moottorissa ei ole mitään vikaa.
                                            Aluksi kun katteli sitä palikkatetristä siellä puhaltimen ohjauspanelissa, oli epäilyjä, että voisko olla tuo pääyksikkö itse rikki, mutta onneksi tuon moottorinohjaimen vaihto ratkaisi ongelman...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse itseäni lainaten.
                                              Täällä on kyllä puhuttu, että koodit pitäisi lähteä pois riittävän monen virtojen päällekytkemisen jälkeen, mikäli vikoja ei ole. Kaikki noi viat, mitä oli on korjattu, paitsi 13.7.
                                              Silti edelleen antaa kaikista koodin. Ilmeisesti kaapelilla pitäisi puhdistaa muistit?

                                              Eipä noi tietysti mitään haittaa tuolla muistissa, kun kaikki nyt kuitenkin pelaa ilmastoinnin osalta.
                                              Eilen ajellessani huvikseni pitkästä aikaa kokeilin vilkaista koodeja, niin kaikki oli nollaantunut.
                                              Nyt näyttää 0.00. Hiphei, siis kaikki kondiksessa. Enempi taitaa olla vaan se virtojenkytkennän määrä kuin parikymmentä, jotta noi nollaantuu.

                                              Comment


                                                #24
                                                Taisi olla 50 se määrä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Koska aihe liippaa aika läheltä ajattelin kysyä josko täältä löytyisi tietoa.
                                                  Automaatti ilmastointi näyttää koodit 02.1 (G86)(interior temp sensor, headliner) 03.1 (G56) ( interior temp sensor, inst panel) ja 05.1 (G17) (ambient temp sensor). Käsittääkseni noilla antureilla on sama maapiste mistähän se voisi löytyä koska se taitaa olla irti? Ja sitten lisäksi oli vielä 22.1 vikakoodi.

                                                  Tämä ratkesi tänään kun otin ratin alta suojan irti ja aloin ihmettelemään "maa ongelmaa". Olin itse autoa ropatessa todennäköisesti nykäissyt ratin alta aivan oikeasta reunasta syvältä johtojen seasta punaisen 15pinnisen kookkaan liittimen irti jonka seurauksena tuli nuo vika koodit. Blugi paikalleen ja ilmastointi alkoi pelittämään ja ulkolämpötila näytökin vaihtoi kolme viivaa oikeaan lämpötila lukemaan.

                                                  Liitin on melko syvällä siellä konsolissa ja helppo siksi missata.
                                                  Viimeksi muokannut AnZA; 9.4.2007, 15:44.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Laitetaan nyt tänne niin ei tarvii uutta tehdä. Eli ilmastointi antaa tossa mun laitoksessa vikakoodia 16. Mikäköhän mahtaa olla vialla? Tasan vuosi sitten täytetty viimeksi..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      High pressure switch F118 has open circuit or cycled at least one time during current driving period.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Elikkäs mitä toi käytännössä tarkottaa sit?

                                                        Lisätty: eli voiko vika olla jossain anturissa vai onko vain aineet vähissä? Vai jotain isompaa..? Olisi kiva saada kesäksi kuntoon!
                                                        Viimeksi muokannut mb5165; 13.4.2007, 16:19.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Osaisko joku avittaa kun alkaa aika tukalan kuuma olemaan autoissa näillä keleillä..

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Siellä lauhduttimen edessä. Tais olla se punainen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X