Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urS4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • urS4

    Valmistuspäivämäärät/ moottoritietoa:

    [Audi] 100 (4A,C4) S4 Turbo quattro, 08.91-06.94, 169 kW/230 hp, 2226 cc, 5 cyl, AAN
    [Audi] 100 (4A,C4) S4 V8 quattro, 03.94-06.94, 213 kW/290 hp, 4172 cc, 8 cyl, AEC
    [Audi] 100 (4A,C4) S4 V8 quattro, 10.92-06.94, 206 kW/280 hp, 4172 cc, 8 cyl, ABH
    [Audi] 100 Avant (4A,C4) S4 Turbo quattro, 09.91-06.94, 169 kW/230 hp, 2226 cc, 5 cyl, AAN
    [Audi] 100 Avant (4A,C4) S4 V8 quattro, 03.94-06.94, 213 kW/290 hp, 4172 cc, 8 cyl, AEC
    [Audi] 100 Avant (4A,C4) S4 V8 quattro, 10.92-06.94, 206 kW/280 hp, 4172 cc, 8 cyl, ABH

    Vaihteistoja Turbo quattroon ollut saatavana sekä 5- että 6-vaihteisia(01e sarjaa) ja myös
    4-vaihteisena automaattina.

    Valmistusmäärät

    S4 (1991-1995)

    S4 1992-1994 9 286
    S4 Avant 1992-1994 4 654
    S4 4.2 1993-1994 502
    S4 4.2 Avant 1993-1994 1 486

    Vitosturbon tehot 230, kasin 280, kaikkia tarjolla manuaalina ja automaattina.

    S6 (1995-1997)

    S6 1995-1997 3 231
    S6 Avant 1995-1997 3 724
    S6 4.2 1995-1997 745
    S6 4.2 Avant 1995-1997 2 475
    S6 plus 1996-1997 97
    S6 plus Avant 1996-1997 855

    Vitosturbon tehot 230, kasin 290 ja Plussan 326. Plussa aina manuaali, muut myös automaatilla.

    Kulutuslukemia:

    6-manuaali S4 4.2 Avant

    90 km/h: 9,3 l
    120 km/h: 11,3 l
    kaupunki: 18,9 l

    Manuaali S4 2.2 Avant

    90 km/h: 8,2 l
    120 km/h: 10,0 l
    kaupunki: 14,8 l

    Renkaat ja vanteet:

    Vakio vannekoko on 15*-- tuumaa, pulttijako 5* 112mm


    Jarrut:

    Turbo quattro:
    91vm- 94vm käytetty UFO- jarruja, vm94 -> käytetty jo ns. normaalijarruja.
    Esimerkki kuva UFO- Jarrusta,
    Toinen kuva



    Troubleshooting:

    S4 Turbo pätkii, nykii, ei ahda kunnolla....

    Ihan ensimmäisenä kannattaa nostaa puolakansi ylös ja tarkistaa:
    - ettei tulppien koloissa ole öljyä
    - tulpat on tiukalla
    - puolien kaikki johdot ehjiä
    - tulpanhatut ehjiä
    - tulppia vaihdettu edes joskus ja jouluna

    Sitten
    - ahtoputkisto ei vuoda
    - ahtopaineen säätöventtiilistä menee ilmaa läpi jokasuuntaan
    - ahtopaineen säätöventtiiin solenoidi toimii
    - by pass kalvo ei ole rikki

    Noilla tempuilla korjaa noin 95 prosenttia 20 venttiilisistä 5 syl moottoreista.

    a) ahtovuoto Norm. ahtopaineet 1.0 bar, hetkellinen overboost 1.15bar)

    Otat ilmanputsarilta (ilmamäärämittarilta) lähtevän letkun irti ja kiinnität siihen esim. tyhjän tenupullon tms.
    ja paineilmapistoolin kärki sen pohjasta läpi
    -> painetta letkuihin
    -> suhina paljastaa.
    Jotkut ovat tuon tehneet esim. viemäritulpasta johon asennettu tubeless-venttiili. Kokispullo tai vastaava käy myös.

    Esimerkki testeristä:
    Kuva 1 Kuva 2

    b) tulppien ikä

    Vaihda jos ei ole varmuutta iästä, oikea tulppa: Bosch F5DP0R ( VAG osanumero: 101 000 016 AA )

    c) öljyä tulppakaivoissa

    Putsaa, venttiilikopantiiviste vaihtoon.
    Esiintynyt myös sellaista tyyppivikaa ett tulpat löystyvät lämpölaajenemisen takia. Oikea kiristysmomentti on 30 Nm.

    d) tulpan"johdot" puolalta tulpalle
    Kuvassa vanha ja uusi "johto"

    Silmä käteen ja katsomaan onko ehjät, tai lyökö läpi.

    e) Ahtopaineen säätöventtiili (WGFV = wastegate frequency valve)

    Putsaa jarrucleaner:illa, ja anna vaikka laturilla 12 sähköä (räpsyttele)
    Toleranssi kunnossa olevalle n75 on 25-35 ohm, yleismittari auttaa.
    Jos venttiili toimii, ja silti vikakoodia, niin kannattaa tarkistella:
    1) Johto poikki jostain, joku liitin viallinen tai huono kontakti
    2) Venttiiliä ohjaava pääteaste rikki

    Mittaa tuleeko Solenoidille virtaa:
    venttiilin toiseen piuhaan tulee 12 V bensapumpun releen kautta. Eli siellä pitäisi näkyä 12 V aina koneen käydessä.
    Motronic vetää toista piuhaa maihin venttiiliä ohjatessaan. Kaavion mukaan +12 V johto on puna/ruskea ja 0 V kelta/valkoinen

    f) Viallinen / likainen ilmamäärämittari tuttavallisesti MAF

    Voi kokeilla varovasti putsata vaikkapa jarrukliinerillä, ei kuitenkaa paineella, vaan enemmänkin liottamalla lankoja aineessa. Samoin liittimien kontaktipinnat voi yrittää puhdistaa.


    Auto toimi vielä hyvin sammuttaessa, mutta ei enää käynnisty, mikä avuksi?


    a) Hall antureissa on ollut ongelmaa, jonka seurauksena ei lähde käymään kone lämpöisenä, uudella anturilla vika korjautuu.
    a.1) Uusi anturi kannattaa noutaa vaikkapa motonetista, mk2 16v gti golffin hall anturista pystyy osan purkamaan, ja muokkaamaan vanhan anturin paikalle pienellä työstöllä. ~100 euron säästö vrt original osa.

    b) Jos ei käynnisty enää ollenkaan, vikakoodit auttaa asiaa paljon. Mahdollisia vikakohtia mm itse hall anturi, tappi vauhtipyörässä katkennut, jako pari pykälää sivussa.
    b.1) Tarkista onko jako edelleen kohdallaan, hihna ehjä, nokkapyörä ja kampuran hihnapyörä ehjä
    b.2) Tarkasta onko tappi ehjä vauhtipyörällä, anturi pois paikoiltaan, ja vaikka nippuside reikään, starttaa -> jos kuuluu räpätystä, tappi on paikoillaan. Silmämääräisestikkin sen voi nähdä.
    b.2.1) Jos tappi on poikki, uuden pystyy poraamaan paikoilleen startin reijästä. Materiaali on kovaa, joten hyvät terät ja koneet kannattaa varata työstöön.
    b.3) Itse hall anturi sökö, kts kohta a.1


    c) Tuleeko startatessa bensaa? Vikaantunut bensapumppu / pumpun rele ei anna vikakoodia.
    c.1) Releen pystyy tarkastamaan, irroittamalla sen paikoiltaan, ja laittamalla hyppylangan liitinten väliin, jos bensaa tulee, on luultavammin vika releessä. Jos vieläkään ei bensaa tule, vika pumpussa.

    e.m kohdat on tullut omalla kohdalla vastaan, täytyy kaivaa lisää vaihtoehtoja esiin, ja lisäillä tähän.

    Lastutus / virittäminen

    a) Moottorinohjausyksikkö, motronic. Löytyy repsikan jalkatilasta, käsiksi pääsee irroittamalla jalkalistan, sivumuovin kojelaudan kyljestä, sekä raottamalla lattiamattoa. ECU:n purkaminen käy seuraavasti:

    Motronic boksin purku aloitetaan avaamalla kolme puoliskoita yhdessä pitävää kiinnitystä:

    http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_01.jpg

    Aloitetaan ensimmäiseksi keskeltä. Alapuolelta löytyy valkoinen vastakappale, jonka keskeltä tulee ulosvetämällä tappi. Tämä tappi itse asiassa lukitsee keskikiinnityksen:

    http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_02.jpg

    Sen jälkeen siirrytään vasemmanpuoleiseen sivukiinnitykseen, joka irtoaa vetämällä puolikkaita eri suuntaan:

    http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_03.jpg

    Oikeanpuoleinen kiinnike irtoaa samalla tavalla. Todennäköisesti avaamattomassa boksissa joutuu käyttäämään hieman ruuvimeiselia, jotta irrottaminen sujuu hyvin:

    http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_04.jpg

    Nyt voidaan aloittaa liitinpuolen irroitus. Molemmilta puolilta ylinta pinniriviä löytyy muoviset klipsukat. Ruuvimeiseli työnnetään klipsun taakse ja sitä taivutetaan pinnejä kohti reilusti. Samalla joko klipsua tai vaihtoehtoisesti pinnejä tulisi siltä puolelta painaa alaspäin niin, että klipsu jää auki asentoon. Sama tehdään molemmille puolille, avaamattomassa boksissa jopa yhtäaikaa :o)

    http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_05.jpg
    http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_06.jpg

    Kun molemman puolen klipsut ovat auki, painetaan varovasti pinnejä alaspäin ja työnnetään. Tämän jälkeen voisin peukaloilla työntää puolikkaat erikseen:

    http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_07.jpg

    Nyt boksi on auki.

    b) Mitä kaikkea ecu pitää sisällään: Toinen piirilevy sisältää MAP anturin, sekä ahtolastun. Toisen puolen piirilevyltä löytyy toinen lastu, joka pitää sisällään muun oleellisen. Molemmat lastuista vaihdetaan lastutuksen yhteydessä.

    c) Motronicista on myös kahta eri versiota, series1 ja series2, näiden lastut ei käy ristiin. Purkit tunnistaa tästä kuvasta

    Muistilista mitä vielä katsoa:

    -Lyhyet valot katos, viiksien vika.
    -Fyysiset mitat, paino pituus yms vois yrittää kaivaa, kunhan kerkiän
    -Miten ja millä ufot päivitetään oikeisiin jarruihin
    -
    -
    -
    -

    Ilmastointi/lämmityslaite

    Vikakoodien luku ilmastoinnin näytöltä, vikakoodien selitykset sekä muuta hyödyllistä ilmastoinnin näytöltä saatavaa informaatiota (lontooksi):
    http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml
    Viimeksi muokannut A6tonen; 6.11.2012, 21:22. Perustelu: lisäys ilmastoinnista

    #2
    Hyvä esimerkki tosielämästä urs4:n kanssa

    http://personal.inet.fi/koti/kkoski/...paivakirja.htm

    Ideana notta tähän ehkä voi muutkin heitellä juttua perään ja Ville sitten editoida tuonne sekaan. Poistellaan sitten kurat perästä, kun on sen aika.

    Comment


      #3
      Valot kadoksissa.

      Ensimmäisenä ehdotuksena valoviiksi. Tämän saa purettua irroittamalla ratin, joka on hyvin triviaali temppu Nardin ratin kanssa, Airbag ratin kanssa muutama ruuvi enemmän ja enemmän tarkkuutta.

      Nardin (bägitön kolmipuolainen ratti) saa irti kun kääntää ensin keskiötä/tööttiä vastapäivään, pyörähtää hiukan ja irtoo käsiin. Mutteri irti 24mm hylsyllä jossa sopiva jatko perässä. Tämän jälkeen tarvitss Xmm kokoisen kuusiokolon jolla rattiakselin suojamuovien alapuolelta löytyvästä kolosta löystetään viiksipaketti ja napataan irti. Paketti on kasassa ristipääruuveilla ja torxeilla. Voit purkaa aika huoletta paketin kahteen palaan ja vielä valoviiksen/vilkkuviiksen puolen peltikantta myöten auki. Todennäköisesti kannen alta löytyy palaneita kontakteja ja muiden valojen toimimattomuuden yhteydessä katkennut muovikappale. Jos pelkät kontakti on palaneet, voit vielä pelastaa paketin pienellä hionnalla/puhdistuksella. Jos muovikappale on poikki, joudut valitettavasti ostamaan uuden valo/vilkkuviiksi paketin.

      Aina ei syyllinen ole viiksi, vaan muutakin voi porsia. Tällä hetkellä ainakin yhden urssin valoviiksi on vaihdettu, mutta ei toimi vieläkään valot. Lopullista tuomiota odotellessa.

      Comment


        #4
        Jarrupäivitys UFOista normaaleihin levyjarruihin

        Ufoja tuppaa olemaan kahdenlaisia, uusittuja tai kieroja/muuten vain pykiviä.

        kalsket
        myy settiä jossa on Seatista lainatut 4 mäntäiset brembon satulat, 314mm tai 323 mm levyillä varustettuna. 314mm levyt mahtuvat alkuperäisten 16" "Fuchs" vanteiden sisään, 323mm versio sitten alkaen 17" vanteilla.

        http://www.ultimot.de löytyy myös jarrupäivityksiä, näissä joutuu muokkaamaan myös tolpasta yhden satulan kiinnikkeen pois, että saa Porschen tai Brembon satulan kiinnittymään tolppaan.

        HP2 (esim B5 S4 käyttää näitä) jarrut saa myös sovitettua urssiin, näissäkin pitää yksi kiinnityspiste teloa. Bonuksena todella vaikeat vannevalinnat, satula kun on todella kohlo. Levynä käy A8:sta lainattu yksilö. Tolpat vaihtamalla uudemman urssin tolppiin saa paremmin satulan ja levyn kohdistettua. Ei käytettävissä alkuperäisten 16" vanteiden kanssa, ainakaan ilman speisseriä.

        Äärimmäisenä päivityksenä pitäisin Mov'it versiota. Ehkä kallein mahdollinen vaihtoehto, mutta myös kiinnitettävissä ilman yhtään mitään muutoksia tolppaan. 342mm versio ei mahdu minkään alkuperäisen vanteen sisälle. 17" Compomotive MO 5-puolaisena ET35 mahtuu ympärille juuri ja juuri. 18" Team Dynamics Monza R mahtuu myös juuri ja juuri ympärille. Tarralliset tasapainot eivät käy MonzaR:n kanssa ellei satuloita ohenna.

        Lisäksi D2/xyz/k-racing myy 6/8-mäntäistä settiä myös ufotolpalliselle, näistä ei ilmeisesti ole ainakaan tällä forumilla kokemuksia.

        Lähes kaikissa jarrupäivityksissä pitää etunapoja pienentää ulkokehältään, poikkeuksena ainakin Mov'it paketti. Pienennyksen voi tehdä keula ylös nostettuna esim rälläkällä, kunhan on apuri joka pyörittää mahdollisimman tasaisesti toiselta puolelta rengasta.

        Comment

        Working...
        X