Valmistuspäivämäärät/ moottoritietoa:
[Audi] 100 (4A,C4) S4 Turbo quattro, 08.91-06.94, 169 kW/230 hp, 2226 cc, 5 cyl, AAN
[Audi] 100 (4A,C4) S4 V8 quattro, 03.94-06.94, 213 kW/290 hp, 4172 cc, 8 cyl, AEC
[Audi] 100 (4A,C4) S4 V8 quattro, 10.92-06.94, 206 kW/280 hp, 4172 cc, 8 cyl, ABH
[Audi] 100 Avant (4A,C4) S4 Turbo quattro, 09.91-06.94, 169 kW/230 hp, 2226 cc, 5 cyl, AAN
[Audi] 100 Avant (4A,C4) S4 V8 quattro, 03.94-06.94, 213 kW/290 hp, 4172 cc, 8 cyl, AEC
[Audi] 100 Avant (4A,C4) S4 V8 quattro, 10.92-06.94, 206 kW/280 hp, 4172 cc, 8 cyl, ABH
Vaihteistoja Turbo quattroon ollut saatavana sekä 5- että 6-vaihteisia(01e sarjaa) ja myös
4-vaihteisena automaattina.
Valmistusmäärät
S4 (1991-1995)
S4 1992-1994 9 286
S4 Avant 1992-1994 4 654
S4 4.2 1993-1994 502
S4 4.2 Avant 1993-1994 1 486
Vitosturbon tehot 230, kasin 280, kaikkia tarjolla manuaalina ja automaattina.
S6 (1995-1997)
S6 1995-1997 3 231
S6 Avant 1995-1997 3 724
S6 4.2 1995-1997 745
S6 4.2 Avant 1995-1997 2 475
S6 plus 1996-1997 97
S6 plus Avant 1996-1997 855
Vitosturbon tehot 230, kasin 290 ja Plussan 326. Plussa aina manuaali, muut myös automaatilla.
Kulutuslukemia:
6-manuaali S4 4.2 Avant
90 km/h: 9,3 l
120 km/h: 11,3 l
kaupunki: 18,9 l
Manuaali S4 2.2 Avant
90 km/h: 8,2 l
120 km/h: 10,0 l
kaupunki: 14,8 l
Renkaat ja vanteet:
Vakio vannekoko on 15*-- tuumaa, pulttijako 5* 112mm
Jarrut:
Turbo quattro:
91vm- 94vm käytetty UFO- jarruja, vm94 -> käytetty jo ns. normaalijarruja.
Esimerkki kuva UFO- Jarrusta,
Toinen kuva
Troubleshooting:
S4 Turbo pätkii, nykii, ei ahda kunnolla....
Ihan ensimmäisenä kannattaa nostaa puolakansi ylös ja tarkistaa:
- ettei tulppien koloissa ole öljyä
- tulpat on tiukalla
- puolien kaikki johdot ehjiä
- tulpanhatut ehjiä
- tulppia vaihdettu edes joskus ja jouluna
Sitten
- ahtoputkisto ei vuoda
- ahtopaineen säätöventtiilistä menee ilmaa läpi jokasuuntaan
- ahtopaineen säätöventtiiin solenoidi toimii
- by pass kalvo ei ole rikki
Noilla tempuilla korjaa noin 95 prosenttia 20 venttiilisistä 5 syl moottoreista.
a) ahtovuoto Norm. ahtopaineet 1.0 bar, hetkellinen overboost 1.15bar)
Otat ilmanputsarilta (ilmamäärämittarilta) lähtevän letkun irti ja kiinnität siihen esim. tyhjän tenupullon tms.
ja paineilmapistoolin kärki sen pohjasta läpi
-> painetta letkuihin
-> suhina paljastaa.
Jotkut ovat tuon tehneet esim. viemäritulpasta johon asennettu tubeless-venttiili. Kokispullo tai vastaava käy myös.
Esimerkki testeristä:
Kuva 1 Kuva 2
b) tulppien ikä
Vaihda jos ei ole varmuutta iästä, oikea tulppa: Bosch F5DP0R ( VAG osanumero: 101 000 016 AA )
c) öljyä tulppakaivoissa
Putsaa, venttiilikopantiiviste vaihtoon.
Esiintynyt myös sellaista tyyppivikaa ett tulpat löystyvät lämpölaajenemisen takia. Oikea kiristysmomentti on 30 Nm.
d) tulpan"johdot" puolalta tulpalle
Kuvassa vanha ja uusi "johto"
Silmä käteen ja katsomaan onko ehjät, tai lyökö läpi.
e) Ahtopaineen säätöventtiili (WGFV = wastegate frequency valve)
Putsaa jarrucleaner:illa, ja anna vaikka laturilla 12 sähköä (räpsyttele)
Toleranssi kunnossa olevalle n75 on 25-35 ohm, yleismittari auttaa.
Jos venttiili toimii, ja silti vikakoodia, niin kannattaa tarkistella:
1) Johto poikki jostain, joku liitin viallinen tai huono kontakti
2) Venttiiliä ohjaava pääteaste rikki
Mittaa tuleeko Solenoidille virtaa:
venttiilin toiseen piuhaan tulee 12 V bensapumpun releen kautta. Eli siellä pitäisi näkyä 12 V aina koneen käydessä.
Motronic vetää toista piuhaa maihin venttiiliä ohjatessaan. Kaavion mukaan +12 V johto on puna/ruskea ja 0 V kelta/valkoinen
f) Viallinen / likainen ilmamäärämittari tuttavallisesti MAF
Voi kokeilla varovasti putsata vaikkapa jarrukliinerillä, ei kuitenkaa paineella, vaan enemmänkin liottamalla lankoja aineessa. Samoin liittimien kontaktipinnat voi yrittää puhdistaa.
Auto toimi vielä hyvin sammuttaessa, mutta ei enää käynnisty, mikä avuksi?
a) Hall antureissa on ollut ongelmaa, jonka seurauksena ei lähde käymään kone lämpöisenä, uudella anturilla vika korjautuu.
a.1) Uusi anturi kannattaa noutaa vaikkapa motonetista, mk2 16v gti golffin hall anturista pystyy osan purkamaan, ja muokkaamaan vanhan anturin paikalle pienellä työstöllä. ~100 euron säästö vrt original osa.
b) Jos ei käynnisty enää ollenkaan, vikakoodit auttaa asiaa paljon. Mahdollisia vikakohtia mm itse hall anturi, tappi vauhtipyörässä katkennut, jako pari pykälää sivussa.
b.1) Tarkista onko jako edelleen kohdallaan, hihna ehjä, nokkapyörä ja kampuran hihnapyörä ehjä
b.2) Tarkasta onko tappi ehjä vauhtipyörällä, anturi pois paikoiltaan, ja vaikka nippuside reikään, starttaa -> jos kuuluu räpätystä, tappi on paikoillaan. Silmämääräisestikkin sen voi nähdä.
b.2.1) Jos tappi on poikki, uuden pystyy poraamaan paikoilleen startin reijästä. Materiaali on kovaa, joten hyvät terät ja koneet kannattaa varata työstöön.
b.3) Itse hall anturi sökö, kts kohta a.1
c) Tuleeko startatessa bensaa? Vikaantunut bensapumppu / pumpun rele ei anna vikakoodia.
c.1) Releen pystyy tarkastamaan, irroittamalla sen paikoiltaan, ja laittamalla hyppylangan liitinten väliin, jos bensaa tulee, on luultavammin vika releessä. Jos vieläkään ei bensaa tule, vika pumpussa.
e.m kohdat on tullut omalla kohdalla vastaan, täytyy kaivaa lisää vaihtoehtoja esiin, ja lisäillä tähän.
Lastutus / virittäminen
a) Moottorinohjausyksikkö, motronic. Löytyy repsikan jalkatilasta, käsiksi pääsee irroittamalla jalkalistan, sivumuovin kojelaudan kyljestä, sekä raottamalla lattiamattoa. ECU:n purkaminen käy seuraavasti:
Motronic boksin purku aloitetaan avaamalla kolme puoliskoita yhdessä pitävää kiinnitystä:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_01.jpg
Aloitetaan ensimmäiseksi keskeltä. Alapuolelta löytyy valkoinen vastakappale, jonka keskeltä tulee ulosvetämällä tappi. Tämä tappi itse asiassa lukitsee keskikiinnityksen:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_02.jpg
Sen jälkeen siirrytään vasemmanpuoleiseen sivukiinnitykseen, joka irtoaa vetämällä puolikkaita eri suuntaan:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_03.jpg
Oikeanpuoleinen kiinnike irtoaa samalla tavalla. Todennäköisesti avaamattomassa boksissa joutuu käyttäämään hieman ruuvimeiselia, jotta irrottaminen sujuu hyvin:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_04.jpg
Nyt voidaan aloittaa liitinpuolen irroitus. Molemmilta puolilta ylinta pinniriviä löytyy muoviset klipsukat. Ruuvimeiseli työnnetään klipsun taakse ja sitä taivutetaan pinnejä kohti reilusti. Samalla joko klipsua tai vaihtoehtoisesti pinnejä tulisi siltä puolelta painaa alaspäin niin, että klipsu jää auki asentoon. Sama tehdään molemmille puolille, avaamattomassa boksissa jopa yhtäaikaa :o)
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_05.jpg
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_06.jpg
Kun molemman puolen klipsut ovat auki, painetaan varovasti pinnejä alaspäin ja työnnetään. Tämän jälkeen voisin peukaloilla työntää puolikkaat erikseen:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_07.jpg
Nyt boksi on auki.
b) Mitä kaikkea ecu pitää sisällään: Toinen piirilevy sisältää MAP anturin, sekä ahtolastun. Toisen puolen piirilevyltä löytyy toinen lastu, joka pitää sisällään muun oleellisen. Molemmat lastuista vaihdetaan lastutuksen yhteydessä.
c) Motronicista on myös kahta eri versiota, series1 ja series2, näiden lastut ei käy ristiin. Purkit tunnistaa tästä kuvasta
Muistilista mitä vielä katsoa:
-Lyhyet valot katos, viiksien vika.
-Fyysiset mitat, paino pituus yms vois yrittää kaivaa, kunhan kerkiän
-Miten ja millä ufot päivitetään oikeisiin jarruihin
-
-
-
-
Ilmastointi/lämmityslaite
Vikakoodien luku ilmastoinnin näytöltä, vikakoodien selitykset sekä muuta hyödyllistä ilmastoinnin näytöltä saatavaa informaatiota (lontooksi):
http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml
[Audi] 100 (4A,C4) S4 Turbo quattro, 08.91-06.94, 169 kW/230 hp, 2226 cc, 5 cyl, AAN
[Audi] 100 (4A,C4) S4 V8 quattro, 03.94-06.94, 213 kW/290 hp, 4172 cc, 8 cyl, AEC
[Audi] 100 (4A,C4) S4 V8 quattro, 10.92-06.94, 206 kW/280 hp, 4172 cc, 8 cyl, ABH
[Audi] 100 Avant (4A,C4) S4 Turbo quattro, 09.91-06.94, 169 kW/230 hp, 2226 cc, 5 cyl, AAN
[Audi] 100 Avant (4A,C4) S4 V8 quattro, 03.94-06.94, 213 kW/290 hp, 4172 cc, 8 cyl, AEC
[Audi] 100 Avant (4A,C4) S4 V8 quattro, 10.92-06.94, 206 kW/280 hp, 4172 cc, 8 cyl, ABH
Vaihteistoja Turbo quattroon ollut saatavana sekä 5- että 6-vaihteisia(01e sarjaa) ja myös
4-vaihteisena automaattina.
Valmistusmäärät
S4 (1991-1995)
S4 1992-1994 9 286
S4 Avant 1992-1994 4 654
S4 4.2 1993-1994 502
S4 4.2 Avant 1993-1994 1 486
Vitosturbon tehot 230, kasin 280, kaikkia tarjolla manuaalina ja automaattina.
S6 (1995-1997)
S6 1995-1997 3 231
S6 Avant 1995-1997 3 724
S6 4.2 1995-1997 745
S6 4.2 Avant 1995-1997 2 475
S6 plus 1996-1997 97
S6 plus Avant 1996-1997 855
Vitosturbon tehot 230, kasin 290 ja Plussan 326. Plussa aina manuaali, muut myös automaatilla.
Kulutuslukemia:
6-manuaali S4 4.2 Avant
90 km/h: 9,3 l
120 km/h: 11,3 l
kaupunki: 18,9 l
Manuaali S4 2.2 Avant
90 km/h: 8,2 l
120 km/h: 10,0 l
kaupunki: 14,8 l
Renkaat ja vanteet:
Vakio vannekoko on 15*-- tuumaa, pulttijako 5* 112mm
Jarrut:
Turbo quattro:
91vm- 94vm käytetty UFO- jarruja, vm94 -> käytetty jo ns. normaalijarruja.
Esimerkki kuva UFO- Jarrusta,
Toinen kuva
Troubleshooting:
S4 Turbo pätkii, nykii, ei ahda kunnolla....
Ihan ensimmäisenä kannattaa nostaa puolakansi ylös ja tarkistaa:
- ettei tulppien koloissa ole öljyä
- tulpat on tiukalla
- puolien kaikki johdot ehjiä
- tulpanhatut ehjiä
- tulppia vaihdettu edes joskus ja jouluna
Sitten
- ahtoputkisto ei vuoda
- ahtopaineen säätöventtiilistä menee ilmaa läpi jokasuuntaan
- ahtopaineen säätöventtiiin solenoidi toimii
- by pass kalvo ei ole rikki
Noilla tempuilla korjaa noin 95 prosenttia 20 venttiilisistä 5 syl moottoreista.
a) ahtovuoto Norm. ahtopaineet 1.0 bar, hetkellinen overboost 1.15bar)
Otat ilmanputsarilta (ilmamäärämittarilta) lähtevän letkun irti ja kiinnität siihen esim. tyhjän tenupullon tms.
ja paineilmapistoolin kärki sen pohjasta läpi
-> painetta letkuihin
-> suhina paljastaa.
Jotkut ovat tuon tehneet esim. viemäritulpasta johon asennettu tubeless-venttiili. Kokispullo tai vastaava käy myös.
Esimerkki testeristä:
Kuva 1 Kuva 2
b) tulppien ikä
Vaihda jos ei ole varmuutta iästä, oikea tulppa: Bosch F5DP0R ( VAG osanumero: 101 000 016 AA )
c) öljyä tulppakaivoissa
Putsaa, venttiilikopantiiviste vaihtoon.
Esiintynyt myös sellaista tyyppivikaa ett tulpat löystyvät lämpölaajenemisen takia. Oikea kiristysmomentti on 30 Nm.
d) tulpan"johdot" puolalta tulpalle
Kuvassa vanha ja uusi "johto"
Silmä käteen ja katsomaan onko ehjät, tai lyökö läpi.
e) Ahtopaineen säätöventtiili (WGFV = wastegate frequency valve)
Putsaa jarrucleaner:illa, ja anna vaikka laturilla 12 sähköä (räpsyttele)
Toleranssi kunnossa olevalle n75 on 25-35 ohm, yleismittari auttaa.
Jos venttiili toimii, ja silti vikakoodia, niin kannattaa tarkistella:
1) Johto poikki jostain, joku liitin viallinen tai huono kontakti
2) Venttiiliä ohjaava pääteaste rikki
Mittaa tuleeko Solenoidille virtaa:
venttiilin toiseen piuhaan tulee 12 V bensapumpun releen kautta. Eli siellä pitäisi näkyä 12 V aina koneen käydessä.
Motronic vetää toista piuhaa maihin venttiiliä ohjatessaan. Kaavion mukaan +12 V johto on puna/ruskea ja 0 V kelta/valkoinen
f) Viallinen / likainen ilmamäärämittari tuttavallisesti MAF
Voi kokeilla varovasti putsata vaikkapa jarrukliinerillä, ei kuitenkaa paineella, vaan enemmänkin liottamalla lankoja aineessa. Samoin liittimien kontaktipinnat voi yrittää puhdistaa.
Auto toimi vielä hyvin sammuttaessa, mutta ei enää käynnisty, mikä avuksi?
a) Hall antureissa on ollut ongelmaa, jonka seurauksena ei lähde käymään kone lämpöisenä, uudella anturilla vika korjautuu.
a.1) Uusi anturi kannattaa noutaa vaikkapa motonetista, mk2 16v gti golffin hall anturista pystyy osan purkamaan, ja muokkaamaan vanhan anturin paikalle pienellä työstöllä. ~100 euron säästö vrt original osa.
b) Jos ei käynnisty enää ollenkaan, vikakoodit auttaa asiaa paljon. Mahdollisia vikakohtia mm itse hall anturi, tappi vauhtipyörässä katkennut, jako pari pykälää sivussa.
b.1) Tarkista onko jako edelleen kohdallaan, hihna ehjä, nokkapyörä ja kampuran hihnapyörä ehjä
b.2) Tarkasta onko tappi ehjä vauhtipyörällä, anturi pois paikoiltaan, ja vaikka nippuside reikään, starttaa -> jos kuuluu räpätystä, tappi on paikoillaan. Silmämääräisestikkin sen voi nähdä.
b.2.1) Jos tappi on poikki, uuden pystyy poraamaan paikoilleen startin reijästä. Materiaali on kovaa, joten hyvät terät ja koneet kannattaa varata työstöön.
b.3) Itse hall anturi sökö, kts kohta a.1
c) Tuleeko startatessa bensaa? Vikaantunut bensapumppu / pumpun rele ei anna vikakoodia.
c.1) Releen pystyy tarkastamaan, irroittamalla sen paikoiltaan, ja laittamalla hyppylangan liitinten väliin, jos bensaa tulee, on luultavammin vika releessä. Jos vieläkään ei bensaa tule, vika pumpussa.
e.m kohdat on tullut omalla kohdalla vastaan, täytyy kaivaa lisää vaihtoehtoja esiin, ja lisäillä tähän.
Lastutus / virittäminen
a) Moottorinohjausyksikkö, motronic. Löytyy repsikan jalkatilasta, käsiksi pääsee irroittamalla jalkalistan, sivumuovin kojelaudan kyljestä, sekä raottamalla lattiamattoa. ECU:n purkaminen käy seuraavasti:
Motronic boksin purku aloitetaan avaamalla kolme puoliskoita yhdessä pitävää kiinnitystä:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_01.jpg
Aloitetaan ensimmäiseksi keskeltä. Alapuolelta löytyy valkoinen vastakappale, jonka keskeltä tulee ulosvetämällä tappi. Tämä tappi itse asiassa lukitsee keskikiinnityksen:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_02.jpg
Sen jälkeen siirrytään vasemmanpuoleiseen sivukiinnitykseen, joka irtoaa vetämällä puolikkaita eri suuntaan:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_03.jpg
Oikeanpuoleinen kiinnike irtoaa samalla tavalla. Todennäköisesti avaamattomassa boksissa joutuu käyttäämään hieman ruuvimeiselia, jotta irrottaminen sujuu hyvin:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_04.jpg
Nyt voidaan aloittaa liitinpuolen irroitus. Molemmilta puolilta ylinta pinniriviä löytyy muoviset klipsukat. Ruuvimeiseli työnnetään klipsun taakse ja sitä taivutetaan pinnejä kohti reilusti. Samalla joko klipsua tai vaihtoehtoisesti pinnejä tulisi siltä puolelta painaa alaspäin niin, että klipsu jää auki asentoon. Sama tehdään molemmille puolille, avaamattomassa boksissa jopa yhtäaikaa :o)
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_05.jpg
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_06.jpg
Kun molemman puolen klipsut ovat auki, painetaan varovasti pinnejä alaspäin ja työnnetään. Tämän jälkeen voisin peukaloilla työntää puolikkaat erikseen:
http://www.audiclub.fi/docs/motronic_2003_purku_07.jpg
Nyt boksi on auki.
b) Mitä kaikkea ecu pitää sisällään: Toinen piirilevy sisältää MAP anturin, sekä ahtolastun. Toisen puolen piirilevyltä löytyy toinen lastu, joka pitää sisällään muun oleellisen. Molemmat lastuista vaihdetaan lastutuksen yhteydessä.
c) Motronicista on myös kahta eri versiota, series1 ja series2, näiden lastut ei käy ristiin. Purkit tunnistaa tästä kuvasta
Muistilista mitä vielä katsoa:
-Lyhyet valot katos, viiksien vika.
-Fyysiset mitat, paino pituus yms vois yrittää kaivaa, kunhan kerkiän
-Miten ja millä ufot päivitetään oikeisiin jarruihin
-
-
-
-
Ilmastointi/lämmityslaite
Vikakoodien luku ilmastoinnin näytöltä, vikakoodien selitykset sekä muuta hyödyllistä ilmastoinnin näytöltä saatavaa informaatiota (lontooksi):
http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml
Comment