kysymys kuuluu et oisko mistään saatavilla täydellisiä kytkentäkaavioita? Ongelmana on se et mun autossa kovallakin pakkasella lähtee flekti pyöriin heti kun auton käynnistää. muillakin ollu ilmeisesti samaa vikaa tämmösessä automaatti ilmastoidussa laitoksessa ja ajattelin ettei varmaan haittais jos opiskelis nää sähköt et älyäis näitten vikojen päälle vähä enämpi. syyläriin aion kyllä vaihtaa lämpötila anturin jos ois vaikka siinä vika mut ei varmaan oo nuin helppo vika ku se monia vaivaa niin sitkeesti. audin liikkeessä kyseli et onko siinä yks vai kaks asentonen anturi niin oletan et on toi kaks asentonen ku siinä flektissä on usiampi eri pyörimis nopeus?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S2 ABY Sähkökuvat
Collapse
X
-
Melkein luulen että ei edes vika se flektin heti pyörimään lähteminen. Sama toiminto monissa muissakin (mm RS2), eli kun otat lämppärin puhalluksen kokonaan pois, niin flektikään ei lähde pyörimään, vasta kun on lämminnyt riittävästi (nähtävästi anturin 2-lämpötilalle). Typerän tuntuinen logiikka, mut tuskin niin monessa laitteessa vikaa missä näistä on ollut juttua.
-
Sama juttu täälläkin. Flekti pörähtää käyntiin aina, kun sisälämppärin puhaltimen kytkee päälle. Tästä on ollut juttua aikaisemminkin, mutta varmaa vastausta kysymykseen: onko vika vai ominaisuus? Ei ole löytynyt. Itsekin olen metsästänyt vastausta tähän vähän sieltä sun täältä, mutta huonolla menestyksellä. ABY:n skemoja liittyen tohon flektin ohjaukseen en valitettavasti ole löytänyt.
En kyllä yhtään ihmettelisi, jos se on ominaisuus. Nahkahousuinsinöörin ajatusmaailmaan tuollainen puolalainen logiikka voisi sopiakin. Audit kuitenkin on suunnattu pääasiassa markkinoille, jossa pakkasukko ei pahemmin vaivaa. Lämpimässä ilmanalassa tuo on periaatteessa ihan järkeenkäypä ominaisuus -> puhallin laitetaan päälle silloin, kun autossa on kuuma -> on lämmin ilma ja konekin voi kaivata lisäjäähdytystä.
Comment
-
Tuota onkohan minun flektissä sitten jotain vikaa, kun ei lähde pyörimään vasta kun on saavuttanut tietyn lämpötilan, eli joku yli 90C...
Itsellänikin pyöri jossain vaiheessa aina, mutta sitten vaihdoin sen anturin sieltä syyläristä ja putsasin hapettuneet liittimet, niin lopetti...
Comment
-
Kappas vaan, oletko Samuli kokeillut että kun flektin ykkösnopeus ei enää riitä niin heittää myös "isommalle", vai voisiko olla et se eka nopeus ei toimisikaan. Itse olen miettinyt et jos jättäisi vaan sen suuremman nopeuden varaan, niin silloin flekti pyörisi vaan kun olisi oikeasti tarvetta. Mutta, mutta kuka sen sitten huomaa jos vaikka ei lähdekkään kun anturi tai liitos ei pelitä... joten jäänyt tekemättä.
Comment
-
Te ootte nyt jotenkin aivan sekasin kaikki :)
Ei sen flektin kuulu pyöriä jos ilmastoinnin kompura pois päältä. Vasta kun tietty lämpötila nesteessä saavutetaan.
Niin ja vikahan taitaa olla klimayksikössä joka turhaan käskyttää puhallinta päälle. Eikö vaan? Tämä on nyt kai se ihan perinteinen juttu mistä puhuttu ennenkin?
Comment
-
Itse samaa mieltä ettei sen oikeasti luulisi kuulua pyöriä ellei ilmastointi sitä käskytä. Silloin myöskin pyörii ykkösnopeudella luonnollisesti kun ilmastoinnin kompura pyörii.
Voi olla että itsellänikin oli kesällä sama ongelma, kun ihmettelin 1000rpm tyhjäkäyntiä. Aina kun sisätilan puhallus oli päällä niin vag-commi herjasi että on ilmastoinnin kompura päällä ja nosti tyhmäkäyntiä, vaikkei kompura ollutkaan päällä. En sitten kerennut stressaamaan siitä enempää silloin, ja nykyään käy siinä 920rpm tuntumassa aina.
Comment
-
-
Oon ihan samaan törmännyt - ei kylla omassa autossa ja näyttää siltä, että vian mahdollisen sijainnin osalta on vaihtoehtoja varsin vähän - eli se käsky flektin käynnistykseen tulee todellakin ohjausyksiköstä varsin suoraan sinne flektin relen nastoille.
Ja sillä flektilla on oikeasti 3 nopeutta:
1 - jälkijäähdytys + kompuran käynti -> moottorilla about 6V
2 - lämpökytkin syylärissä ( 95°C oli kai ) -> moottorilla 8...9V
3 - se sama lämpökytkin ( 102 °C ) -> täydet jännitteet ( ei ole koskaan vielä nähnyt toiminnassa )
en tosin siitä ole 100% varma, mitä vaikutusta voi asiaan olla kompuran piirin painekytkimillä - se on ainakin tiedossa, että jos ylipainekytkin nappaa kiinni, niin flekti heittää isomman nopeuden päälle, mutta ei ole selvää tietoa, miten on homma sen alemman paineen kytkimen kohdalla.
Muuten - kuin monella ongelman kanssa painiskelijoista on kylmäpuoli ilmastoinnissa kunnossa?
Comment
-
Kyllä tuo flektin pyöriminen on ominaisuus, vaan ei ehkä kovin järkevä sellainen.
Flekti lähtee pyörimään ykkösnopeudella kun ilmastoinnin ohjausyksikkö kytkee +12v jälkijäähdytyksen ohjausyksikölle pinniin 3/87b (musta-keltainen ohut johto). Jos jälkijäähyn ohjausyksikön nappaa irti, niin flektin pyöriminen loppuu.
Sama musta-keltainen piuha kytkee myös jännitteen moottorin ECU:n pinnille 41. ABY:n Motronicin tehdasmanuaali kertoo tuosta "Air conditioner auxilliary signal for increasing engine speed":stä seuraavaa:
"This signal from the air conditioner raises the idling speed of the engine by about 80 rpm if increased output is required from the HEATING OR COOLING system"
Ja samalla lähtee siis myös flekti pyörimään ykkösnopeudella.
Eli kun ilmastoinnin ohjausyksikkö on sitä mieltä että nyt tarvitaan hieman enemmän lämmitys- tai jäähdytystehoa, niin se antaa signaalin ECU:lle ja kytkee samalla flektin pyörimään.
Kokeilkaapas antaa sisätilojen lämmetä kunnolla ja pienentäkää sitten ilmastoinnista toivottua lämpötilaa muutamalla asteella. Ainakin mulla flektin pyöriminen loppuu siihen.
Kompuran kytkeytyminen ohjaa sitten flektiä eri kautta, ilmeisesti vetämällä flektin releen ohjauksen maihin. Eli vaikka tuon jälkijäähdytyksen ohjausyksikön ottaa irti, niin flekti käynnistyy kuitenkin kun kompura kytkeytyy. Kompuran kytkeytyminen antaa myös erillisen signaalin ECU:lle, tällä kertaa pin 6:lle.
Comment
-
jos se todellakin on näin, niin pitäiskö sitten omaa tapausta tulkita kun "vikaa"???
On se jälkijäähyn ohjausyksikkö ennenkin epäilyn kohteeksi ollut vähän toisessa asiassa.
Samalla siellä on viite tyhjäkäyntinopeuden nousuun, mutta eihän sitäkään täällä tapahdu ennen, kun kompura kytkeytyy päälle - vai onko kyseessä eri korotus, kun se kompuran kytkennän yhteydessä tapahtuva?
Tavalla tai toisella - jostain pitäis saada varman päälle kunnossa oleva jälkijäähyn ohjausyksikkö ja sitten vaan kokeilla...
Comment
-
Tuskinpa tuo pumppu käyntiin lähtee, flekti vaan. Tuolla ohjausyksiköllä on kaksi lähtöä, yksi pumpulle ja yksi flektille.
Tim, ota se ohjausyksikkö irti ja mittaa tuleeko tuolle 3/87b pinnille +12v sisätilan flektin ollessa käynnissä.
Eipä nuo kierrokset todellakaan juuri taida nousta kun sisätilan flektin laittaa pyörimään. Tuon signaalin voisi ehkä kuitenkin tarkistaa VAG-COMilla, group 5, field 4. Siinä on tuo xxxx-muotoinen binäärilukema. Ensimmäinen numero ilmeisesti osoittaa onko kompura päällä vai ei. Toinen numero taitaa sitten näyttää pin 41:sen signaalin, mutta tätä en ole itse vielä tutkinut.
Comment
-
Kokeilkaapas antaa sisätilojen lämmetä kunnolla ja pienentäkää sitten ilmastoinnista toivottua lämpötilaa muutamalla asteella. Ainakin mulla flektin pyöriminen loppuu siihen.
Jotenkin vaan tuntuu turhalta tuo flektin pyöriminen -32 asteen pakkasella. Jälkijäähyn releen kun pitää hanskalokerossa, niin eipähän ainakaan talvella pyöri turhaan.
Comment
-
Markuksen tekstiä:
Sama musta-keltainen piuha kytkee myös jännitteen moottorin ECU:n pinnille 41. ABY:n Motronicin tehdasmanuaali kertoo tuosta "Air conditioner auxilliary signal for increasing engine speed":stä seuraavaa:
"This signal from the air conditioner raises the idling speed of the engine by about 80 rpm if increased output is required from the HEATING OR COOLING system"
Mutta se nousu tapahtuu juuri silloin, kun kompura menee päälle ja sen huomaa heti - enkä ole löytänyt ECU:n liittimessä jotain toista pinniä, mitä kautta vielä joku toinen tyhjäkäyntinopeuden muutos voidaan toteuttaa (siis yksi sitä flektin käyntiä varten ja toinen kompuran käynnistyessä).
Mulla on kaavioita ilmastoinnista - ne vastaa muilta osin tilannetta, mutta niistä kaikista puuttuu se sama jälkijäähyn piiri ( kyseessä jenkkien kaaviot ja sinne ei S2:sta ole ollenkaan virallisesti viety )
Mutta yritetään sittenkin testata se jälkijäähyn purkki ja sitten ollaan viisaampia.
edit:taas ehtii toiset edelle :-)
Comment
-
Mutta se nousu tapahtuu juuri silloin, kun kompura menee päälle ja sen huomaa heti - enkä ole löytänyt ECU:n liittimessä jotain toista pinniä, mitä kautta vielä joku toinen tyhjäkäyntinopeuden muutos voidaan toteuttaa
"This signal from the air conditioner raises the pilot control value for idling speed stabilization when the air conditioner compressor is switched on so that idling speed stabilization remains in the mid-range of the control field.
When accelerating from a standing start and from a low speed, the Motronic control unit supplies this signal to earth an thus briefly switches off the air conditioner compressor."
Comment
-
Senkin huomasin - vähän ihmeellinen selitys kyllä sillä on sen kaksisuuntaisuuden osalta.
Tuo mittaus tuli myös tehtyä ja todellakin - 87b:lle tulee jännitteet päälle, kun vääntää ilmastoinnin puhaltamaan jotain. Jos kylmällä autolla sitten naputteli lämpötila-asetuksen LO-asentoon, niin jännitteet hävisi (lämpimällä sisätilalla olis ilmeisesti sama tapahtunut jollain toisella asetuksella)...
Eli nyt ei olekaan muuta, kun ehkä viikonloppuna onnistuis tehdä pieni testi - vaihdetaan jälkijäähypurkkeja jonkun kanssa, jolla flekti puhaltelee "melkein aina".
Jos sitten toisessa autossa se flektin käynti loppuu ja omassa rupeaa puhaltelemaan, niin onkin selvä, että pitäisi sille omalle jälkijäähypurkille tehdä jotain - joko yrittää korjata tai etsiä ehjä jostain - uutena on hintaa sillä 50+ egee tjsp
P.S. Oikeastaan on se ilmastoinnin toimintalogiikka muutenkin "ei kovin järkevä" - AUTO-asennossa on aina selvä taipumus puhaltaa lämpimän tarpeen tullessa ilmaa varpaille ja tuulilasille, olisi ne kädet sit vaikka kuinka jäässä. Saa sen lämpimän puhalluksen tulemaan päin naamaakin, mutta vain manuaalisesti asettamalla ( kovalla pakkasella on se sit hienoo, kun saa lämmintä käsille ).
Sama järjen puute kesälläkin - joku on tullut ajatelleeksi, että kun puhalletaan sitä kylmää kuumaan autoon, niin juuri varmasti suoraan päin naamaa - ja sit sitä taas yskitään ja vilustutaan ja silleen.
Talvella on automaattiasennossa varpaat kengissä hauteessa kun lämmintä pukkaa koko ajan - ja kesälläkin tuskin on haittaa, jos saa helteessä vähän varpaillekin viileetä, mutta ei - joku on ollut ilmeisesti meitä viisaampi...
Yleisesti mainittuna on tämä kyllä yllättävän lämmin auto kovallakin pakkasella...
Comment
-
kun aihe on taas vähän noussut pintaan, niin vähän päivitystä täältäkin...
eli kun se jännite tulee 87b pinnille (jolloin flektin pitäis käynnistyä), niin tuonsaman jälkijäähypurkin pinni 87a kytkeytyy maahan juuri näin kun sen kuuluukin, mutta flektin 1-nopeuden rele ei jostain syystä vedä. Samoin ei näytä tulevan 87a:lle tuota plussajännitettä relen läpi, kun 87a ei ole ohjattu maahan (kun 87a vetää hyppylangalla maahan, ei tapahdu myös mitään).
Kuitenkin ilmastoinnin kompuran käynnistyessä flektin 1-nopeus käy kuten pitääkin.
Eli näyttäis siltä, että tuo jälkijäähypurkki olisi kunnossa, mutta yhteys flektin 1-nopeuden relen ja pinnin 87a välistä olisi poikki (kyseistä teoriaa näyttää tukevan se, että kun joskus tuli kokeiltua oikosulkea vesiharavan lämpökytkin, niin pumppu käynnistyi heti, mutta flekti ei tehnyt mitään).
Päivitystä asiaan saa kai silloin, kun on jaksannut tarkistaa noita piuhoja siellä kojelaudan alla.
Comment
Comment