Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Perä ääntää?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Perä ääntää?

    Elikkäs löin tuon vessani kasaan ja nyt jokusen päivän ruisailun jälkeen on perästä alkanut kuulua vaimea ulina. Veto päällä ei kuulu mitään aluksi kuului vain moottori jarrutuksessa mutta nyt kuuluu myös ilman vetoa. Käännyttäessä ei ole mitään eroavaisuutta eli ei vissiin ole pyörän laakeri. Searchilla etsistkelin, mutta vastaavaa en löytäny. Muun remontin yhteydessä vahdoin perään erittäin jäykän takimmaisen puslan.
    Öljyt perään vaihdoin kesällä.

    #2
    Jäykkä pusla johtaa hyvin ääntä. Tarkista perän öljymäärä ja väri veden varalta. Jos öljypuoli kunnossa niin kyllä se vielä jaksaa kauan ulista ennen laukeamista autosi tehoilla.

    Comment


      #3
      Miulla on alkanut kanssa vähän ääntää. Pitäisi varmaan koittaa shimmata sitä uudestaan, mutta ei haittaa niin paljoa. Ei se ainakaan hajoa.

      Comment


      • #4
        Olen ymmärtänyt ja "asiantuntijoilta" kuullut että antaa perän huutaa.

        Takaperän valitus ei haittaa, on sen verran tuhtia kamaa että ei pienistä valituksista ole moksiskaan. Mutta etuperän äänet onkin vissiin sitten aivan toinen asia.

        Comment


          #5
          No mua ainakin vituttaa kun se ääntää vaikkei hajoaisikaan. Mites sitä voi simmailla ja poistaa jotain välyksiä,tai no ensin olis varmaan otettava selvää et mistä se ujeltaa.

          Comment


          • #6
            Shimmilevyillä näköjään voi kaikkia asentoja säätää, mutta eipä nekään väljäksi kulahtaneessa autuaaksi välttämättä tee. Mikäli ääni tulee siitä että ne rataspinnat on kuluneet, niin sitä ei enää oikein saa säädettyä kunnolla. Pikkupyörää jos pistää lähemmäksi vetoakselilinjaa niin silloin siitä rupeaa käyttämätön osa kantamaan ja voi helpostikkin ruveta murtumaan lautaspyörän nurkat. lautaspyörää jos siirtää lähemmäksi pikkupyörää niin sitten on pikkupyörän rattaan harja vaarassa. Kyllä noissa käytetyissä kuluneissa se rataskosketuksen hakeminen on lähinnä aina siihen mitä se on ollut, eikä se mitä se kuuluisi olla.

            Henkilöautoväännöillä ei välttämättä ole niin kriittistä, vain parit henkilöauton laakerirempat tullut tehtyä. Mutta isompia sitten senkin edestä.

            Comment


              #7
              Itse vaihdoin perään uudet poskilaakerit ja jouduin yhden shimmin ottamaan pois, sillä muuten perä tuntui liian tiukalta. Ajoin n. vuoden verran ja sitten huomasin, että perä on melkoisen väljä laakereiden osalta. Otin sitten perän auki ja laitoin saman shimmin samaan paikkaan, jolloin väljyys hävisi. Kun tässä puoli vuotta olen ajanut, niin nyt alkoi perä vähän ääntämään. Ei moottorijarrutuksessa eikä kunnon vedolla, vaan aivan pintakaasulla. Ylämäkeen hiljenee.

              Itseltä löytyy syncro-Passatin shimmausohjeet, että jos on tarvetta niin voin lähettää.

              Comment


                #8
                Mcpete, ratkesiko tämä ikinä vai vieläkö jollotaa? :) Mulla on kans alkanut vähän aika sitten kuulumaan auton takaosasta jotain vaimeahkoa vollotusta, alkaen 50km/h. Veto päällä ja pois: ääntää, moottorijarrulla ääntää, mutkittelu ei poista ääntä, takapyöränlaakerit vauhdettu 12000km sitten, peräöljyt ja stefat vaihdettu ~3000km sitten. Onko se nyt sitten se perkuleen perä joka volisee..?

                Comment


                • #9
                  no, jos ääni kovenee kun otat takapenkin pois ja käyt koeajolla niin eikai sitä vikaa iha älyttömän kaukaa tarvitse hakea.

                  kts. linkki :
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=per%E4

                  Comment


                    #10
                    Jaaha, pitäskö se sitten alkaa tutustumaan tuohon http://en.bildelsbasen.se/

                    Laakeritko ne siellä vollottaa vai mikä? Kuluneet rattaat?
                    Viimeksi muokannut bonus; 20.9.2010, 18:37.

                    Comment


                    • #11
                      no hampaat sen vollotuksen pitää, mut syitä etsisin itse enemmän kasvaneesta laakerivälyksestä.

                      rattaiden kosketuskulma kun muuttuu niin rupeaa ääntämään - eli laakeroimalla saa huutavankin perän joskus hiljaiseksi. tätä nykyä ei vaan taida olla missään mielessä kannattavaa puuhaa ellei harrastuksen puolesta halua itse shimmailla.

                      Comment


                        #12
                        Tuossa muutamat konkarit sano että tässäkin minun tapauksessa on tainnut käydä silleen että öljyjä ei ole aivan äsken vaihdettu, liekkö koskaan, jotenka kun uudet öljyt nakkasin sisään niin ilmeisesti shaisset lähtenyt liikenteeseen ja tehnyt ties mitä. Mitenkäs tommosen "uuden" käytetyn perän kanssa kannattaisi edetä? Oletteko purkanut posket pois ja puhdistellut vai mitä? Uudet öljyt vaan sisään ja paikalleen?

                        Comment


                        • #13
                          eipä niitä sen kummemmin ole ite ainakaan tullut purettua ja putsailtua purkuosista. koska käytettyä kun ostaa on aina se riski olemassa että hatuiks meneepi - ellei osta sitten takuulla purkaamolta. riskillä vaan uus kiinni uusilla öljyillä.

                          Comment


                            #14
                            Vaihda öljyt ja nakkaa RVS mukaan. Eiköhän se siitä vaikene.

                            Comment


                              #15
                              Siis meinaatte että kun uudet öljyt vaihdetaan niin paskat lähtee liikkeelle ja riikkoo laakerit??

                              Missä se paska on ollut niillä vanhoilla öljyillä? Jos "pohjalla" niin eikös ne tulisi ulosöljyn vaihdon aikaan.
                              Jos kiinni metallissa niin silloinhan uuden öljyn on pitänyt liuottaa pintoja ja puhdistaa paikkoja. Nuo laatikot ja perät on kuitenkin roiskevoitelevia osia.

                              Aikamoista ihmettelyä mutta ihan en usko uusien öljyjen vaihdon tuoneen viat. Tietty väärä öljy voi tehdä kivoja juttuja.

                              Comment


                                #16
                                Peräöljyinä tällä hetkellä täys-synteettinen Mobil mobilube shc 75W-90.

                                Comment


                                • #17
                                  Itselläni kun vaihdoin peräöljyt, oli hieman mustuneet vanhat öljyt (175tkm ajettu ja peräöljyt vaihdettu 150 tkm kohdalla) schaissea oli siellä pohjalla. Uudet öljyt sisään ja 10 tkm ajoa niin ihan pikimustana tulivat pois, huuhtelivat vielä perän ja siitä lähtien vuoden välein olen vaihtanut kaikki öljyt. Eli uudet öljyt ns. puhdisti paikat. Öljynä käytän shellin tuotteita

                                  Comment


                                    #18
                                    Kävin tossa tänään VAG-konserin tuntijalla jolla myös korjaamo ja sanoin tosta perän huutamisesta. No sehän tarttui heti pyöränlaakereihin ja selitti tuosta perän anatomiasta. Auto vapaalla ja veto pois ei pitäis kuulua mitään jos perämurikassa vikaa. Veto päällä jne. sitten taas pitäis kuulua. Puheli hammasrattaiden kulmista ynnä muista. Ja sitten vielä kertoi että kun ottaa vedon pois niin hampaat ottaa eri kohtaan tai jotain, perkule kun ei muista enää.. Tapahtuuko siellä murikassa mitään kummempia tilanteita veto päällä -ja pois tilanteessa?

                                    Jos nyt pyöränlaakeriviaksi paljastuu niin on se kumma ettei ajanut kuin 10000 ja rapiat.

                                    E: Joo'o, kylläpä se nyt taitaa olla pyöränlaakerivika. Asennusvirhe ja sillä selvä. Kyllä se pitäs uskoa että siellä Vianorilla on turha muuta tehä kuin renkaita vaihtaa. Vähän jo katoinki että aika huonolta näytti se homma kun ei tahtonut olka-akseli pöydällä pysyä kun ei kunnon palikoita löytynyt, ynnä muuta.
                                    Viimeksi muokannut bonus; 1.2.2011, 00:48.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X