Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4:n Tiptronic

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4:n Tiptronic

    Joo, manuaalina olis parempi omaan käyttöön, myönnetään, mutta kun vaimo sillä pääasiassa ajelee.

    Hieman ihmetyttää 2001:n S4:n tiptronicin logiikka. 1. vaihdetta ei saa lukittua päälle, se vaihtaa automaattisesti 2:lle jos kick-down ei ole pohjassa. Kyllähän vääntö riittää aika kivasti kiihdytykseen 2:llakin, mutta esim joissain tiukoissa risteyksissä ykköselle lukitukseta olisi apua.

    Nyt jos haluaa tehdä ripeän kiihdytyksen niin kick-down nappula kaasupolkimen alla on pidettävä pohjassa. Sitten vaihto tapahtuu vasta 6500 rpm:n kohdalla.

    Allroadissa en ole huomannut tuollaista typerää piirrettä että 1:stä ei saisi lukittua päälle. Moottorijarrutuskin onnnistuu siis 2:lta 1:lle. S4:ssa ei vaikka nopeus olisi kuinka alhainen.

    Onko tuo edellä kuvattu vika vai ominaisuus? Olisiko APR:n tiptronic lastusta apua asiaan?

    #2
    Siis jos laittaa 1:lle niin vaihtaa kuitenki 2:lle? Eihän se niin kuuluis toimia.

    Comment


    • #3
      Joo... kyllä sen 1:n saa moottorijarrutuksessa päälle sitten kun nopeutta on jotain alle 20 km/h.
      Mutta jos paikaltaan lähtee tiptronic päällä pienellä kaasulla niin laatikko vaihtaa 2:lle aika nopeasti. 2:lta se ei sitten vaihda 3:lle vasta kun kierrokset on tapissa tai kepistä/napista vaihtaa.

      Comment


        #4
        Antti, lueppa prive-viestisi.

        Comment


          #5
          Varmaankin kyseisen laatikon normaalia toimintaa. Tiptroniceissä on hyvin monta eri moodia tai koodausta mitä pystyy vain vag-comilla tms muuttamaan. Noita ei sovi sekottaan valittavaan S-moodiin.

          Tässä A8:n tiptronicsta hieman.
          00 and later with Tiptronic
          The 00's and later have different options than the 99's and earlier. They can be coded as followed:
          00002, stock coding
          00012, sport coding
          00022, stock coding, but will hold first gear in Tiptronic to redline regardless of throttle position and then shift to second.
          00032, sport coding and will hold first gear in Tiptronic to redline regardless of throttle position and then shift to second.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia Petri

            Illalla löysin juuri vastaavan vastauksen kansainväliseltä audifoorumilta. Kyseessä siis laatikon ominaisuus. Auton ohjekirjassa kyllä kirjoitetaan että 1:nkin saisi lukittua päälle.

            Laitoin illalla VAG-COMin tilaukseen obdtoolsilta. Toi 00022 mode riittäisi normaalikäyttöön mainiosti. Jos 1:stä ei saa lukittua päälle niin tiukasta kulmasta kiihdytys on sitten vähän on/off... eli "laiska" 2:lla tai sitten "räjähtävä" lutalattiassa 1:llä, välimuotoa ei oikeen ole.

            Comment


              #7
              No olen huomannu tässä 4v tiptronicissa sellasen tylsä puolen, että tasasella ajaessa menee turbiinilukko päälle ja 4:nen silmäs ja kierrokset jossain 1000-1200 (kaupungissa).

              Eipä toi täten raketin omasesti lähde jos ei paina tarpeeks kaasua eli että se vaihtais pienempää (raketti tuo muutenkaan ole).
              Mulla pysyy tipillä vaihteet sinä minkä on pistäny. Taisin kokeilla sportmoodiakin, mutta rupes viemään enemmän bensaa kun vaihtoi herkemmin pienempää. Piti laittaa pappamoodi takas :)

              Comment


                #8
                A4:sen tipissä on kanssa ainakin kahta eri vaihtoehtoa normaalitilassa (ei-sport). Toisessa variaatiossa tippi vaihtaa itse suuremmalle punarajalla ja myös pienemmälle kun alin tietty nopeus saavutetaan. Esim. 80km/h vauhdista tippi vitosella ajettaessa ja hiljennettäessä, se tiputtaa itse neloselle noin 60km/h vauhdissa jne. Kuitenkin ite pystyy kepakolla hämmentämään vaikka 80 vauhdissa kakkosen silmään jos tohtii. Toinen versio oli muistaakseni, että tippi ei ite vaihdakaan pienemmälle. Mutta tuo, että ei voi pakkoykkösellä ajaa kuulostaa hieman erikoiselta. Luulisi nelosissa sekä A että S olevan jotain sukua tiptroniceissa. ZF:n 5HP-19jotain uskoisin?

                Comment


                • #9
                  Mahtaisko A6:n laatikkoa saada ohjelmoitua VAG-COM:lla myös, vai tarkoittaako Petri tuo viestisi sitä että vanhempia kuin -00 on turha yrittää?
                  Mua ei oikeastaan tiptronicin toiminta haittaa kun sitä tulee kovin vähän käytettyä mutta tuntuu, että saisi sporttisempi ohjelma olla normaali automaagiasennossa ainakin näin talvella päällä.
                  Vaihtaa nimittäin aika laiskasti pienempää -> pitää survoa. Tai sitten kaupungissa lähtö on ihme nykimistä kun tempoo isompaa aika ripeään tahtiin sisälle.

                  Comment


                    #10
                    Lähde
                    Recoding Tiptronic:

                    In the newer cars, there are coding options for "Old" vs "New" "Tiptronic strategy". The "New" stategy (introduced in 2000 I think) is much more "automatic" than the old. To get the "Old Tiptronic strategy" where it won't downshift unless you come to a complete stop, I believe you have to change the coding in the following manner:

                    [Select]
                    [02 - Auto Trans]
                    [Recode - 07]
                    Enter the coding below
                    [Do It!]

                    Write down the original coding for future reference.

                    Look at the fourth digit in the coding (Cylinders):

                    0 or 1 - "New-style Tiptronic"
                    2 - "Old-style Tiptronic"

                    Look at the fifth digit in the coding (Market version):

                    1 - "Rest of world, quattro"
                    2 - "USA, quattro"
                    3 - "Rest of world, FronTrak"
                    4 - "USA, FronTrak"

                    So, for a USA model A4 quattro, if the original coding is 00002, and you want to change to the "Old-style Tiptronic" strategy, change the coding to 00022.

                    PS: As always, you play with stuff like this at your own risk. The "old" strategy is documented by VW only for "testing" and they explictly say that the car should be recoded the way it was before giving it back to the customer.
                    Noin ainakin nelosessa.

                    Comment


                    • #11
                      Tekstin mukaan toi koskis pelkkää Tippiä, tai niin ainakin sen ymmärrän.
                      Sitten en ymmärrä uutta ja vanhaa "strategiaa", jos uusi on esitelty vuonna 2000, pitäisi mulla mukamas olla se vanha... mutta kyllähän se vaihtaa vaihteet Tipissäkin alas ennen täydellistä stoppia.

                      Täytyypäs yrittää ettiä jostain VAG-COM:n kaikki koodit (jos niitä jostain löytyy), luulis niistä jo selviävän että pystyykö automaattiasentoa manipuloimaan pelkälle sportille tai sporttisemmaksi.

                      Comment


                      • #12
                        Mjaa... ilmeisesti VAG-COM näyttää itse mitkä soft. koodaukset on mahdollisia kyseisessä autossa johon ollaan kytkeytyneenä?
                        Noh, kohta tuota pääsee kokeilemaan kun jaripetterin DIY-kitti saapuu (jahka se saadaan vielä kunnialla rakennettua toimintakuntoon...).

                        Comment


                          #13
                          Riippuu kai VAG-COM:n versiosta näyttääkö vai ei.
                          Ja kyllä kaikkia, eli myös vanhempia kuin -00 5v/6v? tippejä, voi muuttaa. Koodit voi vaan olla eri tai toiminta.

                          4v tipit on sellasia vielä missä koodauksia ei ole paljon ja ne vähät ei juuri luonnetta muuta.

                          Comment


                          • #14
                            Ja kyllä kaikkia, eli myös vanhempia kuin -00 5v/6v? tippejä, voi muuttaa.
                            Näköjään voi. Vaan nyt ei uskaltanu mennä muuttamaan mitään kun ei ole mahdollisista koodeista tietoa... Ja VAG-COM:n versiokin on sen verta vanha (311.2), ettei se osaa näyttää mahdollisia koodivaihtoehtoja. 003 (vai oliko 0003, nollia ja kolmonen kuitenkin) näytti olevan koodaus tällä hetkellä.

                            Pitääpä yrittää ettiä vaihtoehtoja. Jos joku tietää jo valmiiksi, niin vapaasti saa minua informoida ;)

                            Comment


                            • #15
                              Vaihdoin juuri tuon oman A6:n 5-pykäläisen Tiptronicin Sport-moodille.
                              Vakiona koodi taisi olla 00000, tilalle tuli 00010.

                              Nyt loota on paljon paremmin samalla aaltopituudella kuskin kanssa, pinempää pykälää löytyy heti, ja yleinen arpominen tuntuu loppuneen.
                              Erityisen hyvä tuo on esim. motarille liityttäessä, kun ensin kiihdytetään kickdownilla oikean kaistan jonon sekaan vaikka 90:n vauhtiin, siinä odotetaan 5 sekuntia, että ohituskaistalla on tilaa ja sitten kiihdytetään ohituskaistalle sopivaan matkanopeuteen.
                              Ennen muutosta oli pakko käyttää käsivalintaa, muuten ei ohituskaistalle siirtyessä ollutkaan ruutia heti tarjolla.
                              Nyt kolmonen pysyy valittuna n. 15 sekuntia vakionopeudella, jonka aikana yleensä ehtii löytää raon ohituskaistalta ja kiihdyttää siihen.

                              Comment


                              • #16
                                Vakiona koodi taisi olla 00000, tilalle tuli 00010.
                                Toi vakiokoodi ei ainakaan vastaa mun vakiokoodia, joten en tiedä jos uskaltaa yrittää...
                                Mutta mistä ihmeestä sait selville, että pitää laittaa toi 00010???

                                Comment


                                • #17
                                  Tälläistä lisätietoa löytyi:

                                  Tiptronic Recode for FWD and Non-US Vehicles Alex Smith 2004

                                  Just to be clear if you screw up your car...its not my fault. You can damage your engine and that was your choice to do so...just please be careful.

                                  Purpose:
                                  The Tip recode tutorials I have seen have only talked about American AWD cars, I own a FWD and so I was interested in doing something similar to my car.

                                  Background:
                                  When a non Quattro, or non American car has "00032" entered as a recode, it simply returns to the original code upon reboot. I have found a slightly modified version of the tip recode, which should allow anyone to recode.

                                  Procedure:
                                  To perform this recode you need VAG-COM and a basic VAG-cable, the cheapest way to do this is via a serial cable (which can be purchased through eBay, I bought mine from "ezaudivw") and shareware version. The recode procedure is very simple, I will use my car as an example:

                                  MY 2000 Front-Trac 2.8
                                  Software coding: 00004
                                  Workshop coding: 00000

                                  While leaving the last number alone, because this is an indication of country and drive train, change the 10's places. Example:

                                  MY 2000 Front-Trac 2.8
                                  Software coding: 00034
                                  Workshop coding: 00000

                                  Changing the workshop code has no effect on the mod, it is a code indicating the last shop to work on the car. It should be left alone.

                                  The values that are usable for the 10s place are:
                                  0 - stock
                                  1 - sport
                                  2 - hold gear until redline
                                  3 - both 1 and 2

                                  Example values:
                                  0000X (stock)
                                  0001X (sport)
                                  0002X (hold gear)
                                  0003X (hold gear and sport)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitos Ari, nyt meni mullekin jakeluun. Löysin jotain vastaavaa eilen mutta en tajunnut, että homma hoituu toiseksi viimeistä digittiä manipuloimalla. Tässä löytämässäsi esimerkissä se on hianosti selitetty.

                                    Tänään muuttuu laatikko sporttisemmaksi :)

                                    Edit: Nyt se on sitten uudelleen koodattu (00013) ja lyhyen koeajolenkin jälkeen jäi kyllä hyvä maku. Mua on erityisesti "häirinny" se kun tulee ylämäkeen jotain 70+ klasissa ja kone yrittää vedättää viitonen silmässä 1200-1300rpm:llä mäkeä ylös, kunnes sitten tajuaa lopulta heittää pykälää pienemmälle. Tipillä tai pakkonelosella olen sitten homman hoitanu. Vaan nyt ei tarvi, pienempää on _heti_ tarjolla kun meinaa joutua ahtaalle.

                                    Luulisi tuon rasittavan vähemmän laatikkoa kun ei joudu vedätettäessä niin koville, vaikka nyt vaihdot varmaan tuplaantuukin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuosta "hold gear"ista ei taida olla apua talviseen ohitusongelmaan... Pyrkii sutimaan keskivallia ylittäessä ja huonosti auratulla ohituskaistalla, kun hakee herkästi pienempää vaihdetta. D-asennolla vaihtaa ensin omalla kaistalla neloselle ja just kaistaa vaihtaessa kolmoselle tai jopa kakkoselle. Jos tuossa vaiheessa nostaa kaasua niin tod. näk. heittäs takasin neloselle, jolloin kiihtyvyys heikkenee. Tipillä vois etukäteen "lukita" kolmosen ja annostella kaasua sopivasti, mutta liikaa painaessa kick-down heittää kakkoselle. Pitäs vaan manuaalin jälkeen opetella kaasun käyttö uudelleen ja painaa sen verran hitaasti, että tuntee koska ollaan kick-downin rajalla. Jonkinlainen pykälähän tuossa taitaa olla... Pien riski vaan on siinä, jos ei jostain syystä muistakaan välttää pohjaan painamista.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jaa ei täällä kauheesti ohituksissa sudi, varmaan tehon puutetta :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Vajaavedon kirouksia... :/

                                          Comment


                                            #22
                                            Nojoo, ei joka paikassa tohdi kickdownia painaa. Kyllä nuo saksanluikkarit sellaset on, ettei aina ole pitoa. Mut normaali ohituksissa ei ole ongelmia.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pari tyhmää kysymystä tähän väliin, mutta sallittakoon ne aloittelijalta? :) Elikkäs:

                                              - Tarkoittaako tuo "hold gear" sitä että jos tiptronic on "manuaalipuolella" ei tietokone vaihda pykälää automaattisesti missään tilanteessa? Eli antaa kierrosten nousta/laskea kunnes kuski vaihtaa itse?
                                              - Sporttiasento ilmeisesti vaan vaihtelee pykäliä ahkerammin/herkemmin?
                                              - Ja mistähän voisi löytää nuo koodit omaan autoon (A4 2.8 V6 Avant Quattro Tiptronic -98)?

                                              Voisi nimittäin kiinnostaa nuo molemmat säädöt... :)


                                              Kiitos!

                                              Comment


                                                #24
                                                Sporttiasento ylipäätänsä vaihtaa herkemmin pienempää pienemmillä kaasunpoikkeutuksilla eli ajossa tuntuu rivakammalta kun ei vedätä niin pienillä. Haittapuolena tulee pieni kulutuksen kasvu johtuen keskimääräistä korkeammista kierroksista kiihdyttäessä.

                                                Hold gear meinaa juuri tuota. Vanhemmissa tipeissä tippipuolella ei isompaa tule vaikka kuinka olisi punarajalla, mutta uudemmat vaihtaa isompaa/pienempää myös manuaaliasennossa.

                                                The values that are usable for the 10s place are:
                                                0 - stock
                                                1 - sport
                                                2 - hold gear until redline
                                                3 - both 1 and 2

                                                Example values:
                                                0000X (stock)
                                                0001X (sport)
                                                0002X (hold gear)
                                                0003X (hold gear and sport)
                                                Tällä periaatteella voit kokeilla. Vaggarilla vaan uusi arvo ja TEST jonka jälkeen kokeileman. Ei tuolla softkoodilla pitäisi mikään mennä rikki. Jos arvoa ei löydy käyttää se tunnetusti edellistä arvoa. Ja varsinkin kun ei paina SAVE niin muutettu arvo häviää kun käyttää virrat poissa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jees.... Kiitoksia infosta. :) Eli arvot pitäisi olla samat tähän vanhempaan malliinkin?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Siis noihan on 5v tiptronicille, 4v:llä ei kovin montaa vaihtoehtoa edes ole.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juuh... Viisi pykälää löytyy... :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tälläistä lisätietoa löytyi:

                                                        Tiptronic Recode for FWD and Non-US Vehicles Alex Smith 2004

                                                        Siis toimiiko nämä samat koodit sitten varmasti myös -98 A4 quattrossa, kun tässä taitaa olla puhe uudemmista ei amerikkalaisista vajaavetoisista A6:sta? Mistähän nuo koodit voisi varmistaa? Että löytyisi varmasti oikea koodi tuohon omaan menopeliin... :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jussi, kyllä ne toimivat, kun vaihdat vain koodin toiseksi viimeistä merkkiä etkä koske muihin.
                                                          Ne muut merkit määrittelevät näitä vetotapoja, lokalisointeja ja ties mitä muita ominaisuuksia.
                                                          Toiseksi viimeinen merkki vaikuttaa noihin vaihtostrategioihin samalla tavalla ainakin kaikissa omalle kohdalle sattuneissa 5-v Tiptroniceissa.
                                                          Huoliasi pitäisi myös helpottaa se, ettei VAG-COM suostunut ottamaan väärää koodia vastaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kiitoksia paljon Matti! Nyt pääsen huolettomin mielin säätelemään laatikkoa juhannuksena parin oluen ääressä! ;) No ei vaan... Ensin säädöt ja koeajot ja sitten illanviettoon! :)

                                                            Kiitos!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X