Mites tämän asian laita? Hajoaako jotain jos esim. takana on tuuman leveämpi vanne? Ja/Tai myös leveämpi rengas?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Quattro ja erikoko renkaat
Collapse
X
-
Westrace
Viskot kestää mitä kestää (lukko vaara), mietippä nopeuseroja etu/taka akselilla ja tuskin kannattaa laittaa ainakaan kiinteä keskilukkosiin eri halkajaisia renkaita, taitaa tulla luisto/sutimis ongelmia.
Comment
-
Äkkiä kun päissäni laskin, niin 2mm ero kulutuspinnassa tekee 0,5 - 1% eron kehän pituudessa. Eli jos huonompi rengas pyörii 100 kierrosta niin parempi pyörii 99 kierrosta. Joku voi tarkistaakin jos ei muuta tekemistä ole. :)
Edit: Josta tulikin mieleeni, että kaverin t44:ssä on eriparia takaperä ja etupää, jolloin eroa taisi olla niin paljon että keskilukko ei asvaltilla enää irrottanut. Muistaakseni niin, että kun etupää pyörii 18 kierrosta niin takapää pyörii 17 kierrosta tai toisinpäin. Mutta suuri ero kuitenkin. Ja hyvin toimii.
Comment
-
Lainataanpa yöunien turvaamiseksi vanhaa ketjua.
200 TQ:seen tuli koottua kitkasarja kahdesta eri sarjasta. Edessä on 185/65-15 ja takana 195/65-15. Vasta nyt tajusin, että renkaillahan ei ole pelkästään leveyseroa vaan kehän pituuksissakin on eroa, mutta onko haittaksi asti?
edit: Tämän laskurin mukaan maililla tulee etu- ja takarenkaiden välillä pyörimiseroa peräti 18 kierrosta. Nyt on yöunet vaarassa.
Comment
-
jiisimula
Kokemuksia jos esim. 235/35/18 renkaan laittaa 8,5" ja 9,5" vanteelle.. Eli miten kehä muuttuu, jos sama rengas on 8,5" vanteella, ja sitten 9,5" vanteella? - eli miten vanteen leveys vaikuttaa kehään?
Comment
-
Miten tuo tuuman ero vanteen leveydessä kehän ympärysmittaan vaikuttaisi?
Tämän mukaankin 235 leveä kumi kävisi molempiin vanneleveyksiin ilmeisesti sen kummemmin venyttämättä. Ei kai 9½" vanteellekaan tarvitse niin venyttää että kumin osuus "madaltuisi".
: ^-merkillä viittaamiset ovat kiellettyjä. Älkää käyttäkö niitä.
Comment
-
No paljonko vaikuttaa 0,1 bar:n paineen alenema oletettuna että lähtöarvo on 2,5 bar?
Kai siihenkin voi soveltaa rakettitiedettä..
jasso, väität siis että renkaan halkaisija muuttuu n.8mm muutettaessa tuumalla vanteen leveyttä?
oletko samaa mieltä myös silloin jos verrataan 6" ja 10" vannetta?
Otitko muuten jasso huomioon että siitä tuumasta tulee vain 12,7mm puolelleen? ;-)
Comment
-
Normaaleissa katuliikenteeseen tarkoitetuissa renkaissa ei vanteen koko vaikuta kuin ihan marginaalisesti renkaan pyörähdyskehään, koska renkaan teräsvyö on niin vahva ettei anna myöden. Renkaan kyljet venyy vain, eli trigonometrialla (tai millä nyt vaan) ei pysty laskemaan muutoksia. Sliksien kanssa on toinen asia, niissä vaikuttaa vanneleveys aika paljonkin pyörimiskehään (puhumattakaan nyt kiihdytysrenkaista).
Comment
-
jiisimula
Tack. Pitänee katsella jos saisi pyöräytettyä kumit alle, ja hieman soviteltua ens kesän vanteita.. ja kenties kuvaakin napattua.
Comment
-
Otitko muuten jasso huomioon että siitä tuumasta tulee vain 12,7mm puolelleen? ;-)
Comment
-
Onkos tästä mitään faktaa olemassa?
Kaverilla oli puhjennut torsenautosta rengas ja kun ei parempaa tietoa ollut saatavilla, niin oli kysynyt Laakkoselta mitä pitäisi tehdä.
Oli sanottu, että alle 2mm ero kulutuspinnassa sallitaan ja oli sitten mennyt ja ostanut koko kierroksen uusia.
Olisi kiinnostavaa siis tietää onko asiasta oikein jotain faktaa jossain, vai oliko tuo taas sellainen hatusta heitetty "fakta"?
Comment
-
Faktoja olisi kiva kuulla.
Itsellä tuo torsenin tarkka rakenne kun ei ole mikään kovinkaan sisäistetty asia, joten päättelytkin on aikalailla mutua. Päätellen siitä, millaisiin tilanteisiin tuo torsen on varmasti suunniteltu toimimaan, ainakin 2mm pitäisi kestää ongelmitta. Mitä ilmeisemmin torsen on suunniteltu kestämään ainakin normaalia ajoa ja ajoittain hieman rajumpaakin ajoa. Siihen kun vielä ottaa huomioon mitä todennäköisemmäin "insinööri-vara" eli laskettu varmasti kestämään myös satunnaiset hieman suuremmatkin rasitukset ja pyörimiserot, voisi kuvitella kestävän ~5mm säteen heitot akselien välillä. Varmasti pidemmän päälle kuluttaa huomattavasti enemmän, mutta uskoisin kestävän ajoa muutamia tuhansia kilometrejä mitään hajottamatta.
Puhdasta mutua, mutta mielestäni perä tuppasi irtoamaan liukkaalla helpommin ihan normaalissa ajossa, kun akseleilla oli erikokoiset renkaat. Jonnekinhan se pyörimisero pitää tasoittaa, joten olisiko tasoittunut aavistuksen laahaamalla?
Comment
-
Puhdasta mutua, mutta mielestäni perä tuppasi irtoamaan liukkaalla helpommin ihan normaalissa ajossa, kun akseleilla oli erikokoiset renkaat. Jonnekinhan se pyörimisero pitää tasoittaa, joten olisiko tasoittunut aavistuksen laahaamalla?
Erikokorenkaat aiheuttavat normaalissa ajossa (lasken normaaliajoksi sellaisen ettei renkaat sudi) sellaisen ongelman, että Torseni joutuu koko ajan töihin. Normaalisti kun ajetaan suoraan saman kokoisilla renkailla se ei "pyöri" ollenkaan. Eli kaikki riippuu siitä kuinka hyvin se on tehty kestämään jatkuvaa hieman normaalista isompaa pyöritystä. Äkkiä sanottuna jos normaalisti Torseni kestää 400tkm, niin hieman erikokorenkailla (sanotaaan nyt sentti eroa säteessä) voisin kuvitella sitten 200tkm.
Comment
-
Noh, itsellä oli alla 205/55/16 kesärenkaat. Taka rengas puhkesi, ja vararenkaan laitoin alle, joka oli 205/50/16.
Hienoinen urina kuului ajaessa isompia nopeuksia, ajoin kuitenkin Helsingistä Savonlinnaan näin.
Ei ainakaan toistaseksi ole rikki vielä mennyt!
Kyseinen rengastus ei ole ajossa enää... :)
Comment
-
Noh, itsellä oli alla 205/55/16 kesärenkaat. Taka rengas puhkesi, ja vararenkaan laitoin alle, joka oli 205/50/16.
Hienoinen urina kuului ajaessa isompia nopeuksia, ajoin kuitenkin Helsingistä Savonlinnaan näin.
Comment
Comment