Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tukivarret, jarrut ja iskarit uusiksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tukivarret, jarrut ja iskarit uusiksi

    Mun A6 kaipaa uutta raidetangonpäätä ja taaempaa ylätukivartta. Mittarissa 145tkm joten on kait oletettavaa että muutikin palikat rupeaa porsimaan... Eli pitäskö tilata kerralla tämä Meylen sarja 116 050 0029/HD ?

    Ja voisko joku kertoa tyhmälle mitä eroa on Motonetin ja autoteile.cc:n setillä, siitä on puhuttu toisaalla tällä foorumilla ja myös http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=3125? kertoo jotain ?

    Myös jarrupalat ja -levyt ja ainakin takaiskarit pitää vaihtaa. Onko näiden ostoon suosituksia? Auto on siis 1.9tdi joten mitään rata-alustaa en ole vailla :)

    Tommosen setin voisi jo tilata Saksastakin tai sit ottaa reppuun mukaan kun seuraavan kerran tulee käytyä.

  • #2
    Eikös Motonetin myymä sarja ole juuri tuota vahvistettua Meylen sarjaa? Kerro sitten kokemuksia jos vaihdat koko sarjan, itselläkin tulee vaihto väistämättä jossain vaiheessa eteen eikä huvita ruveta uusimaan noita pala kerrallaan... Vaihdoin Sachsin Advantage iskarit viime keväänä A6:n ja ihan tyytyväinen olen ollut, tosin ei ole ollut vertailumahdollisuutta muihin uusiin iskareihin. Jarruosista olen kuullut kehuttavan Brembon levyjä ja Ferodon paloja vaihtoehtona alkuperäisosille, mutta vielä ei niistä omakohtaisia kokemuksia...

    Comment


      #3
      Tänne tuli perjantaina paketti Meylen tukivarsia. Motonetin kautta yritin ensin:
      1. tilasin sarjan
      2. parin viikon päästä ilmoitus Motonetiltä, että menee 3 viikkoa
      3. parin viikon päästä ilmoitus etteivät saa niitä ollenkaan...
      4. ilmoitin Motonetille, ettei tarvitse hommata mulle ko. sarjaa
      Tämän jälkeen lähti tilaus ja maksu autoteile.cc:lle. Tasan viikon päästä postimies kolkutteli ovea. Viikko meni toimituksessa, koska rahat eivät siirry heti ulkomaille. Olen todella tyytyväinen autoteile.cc:n toimintaan. Hintakaan ei ollut mielestäni paha: 377,20 ? kotiovelle toimitettuna.

      Comment


      • #4
        Hei!

        Olisi kiinnostavaa tietää, millaiseksi tilaamasi sarja osoittautui. Menikö kaikki osat helposti paikalleen ja mikä oli lopputulos. Kiinnostaa myös tietää paljonko aikaa purkamiseen ja asentamiseen kului ja tarvittiinko joitain erikoisvälineitä tai taitoja. Jos tolla hinnalla saa etupään kolinat ja muut vetelyt korjattua, niin olen todella kiinnostunut itsekin moiseen ryhtymään.

        Antti Voipio

        Comment


        • #5
          Kerrotko vähän tarkemmin miten tilaus auteteilestä tapahtui.

          Olisin kiinnostunut tilamaan tukivarret ko butiikista.

          Comment


            #6
            En osaa Saksaa itse sanaakaan, eikä ollut käytettävissä ketään joka osaa. Osat kuitenkin onnistuin saamaan... Eli Altavistan Babelfish-käännöksistä oli kerrankin jotain hyötyäkin!

            Tuote löytyy heti etusivun mainoksesta. Klikkaamalla Warenkorb-painiketta saa sen valittua ostoskoriin. Zur kasse-painikkeesta lähdetään kassaa kohti. Neuanmeldung-painike johtaa rekisteröitymis-kaavakkeeseen, johon syötetään omat tiedot. Jatkossa piti muistaakseni varmistaa vielä, että tilaus on oikein. Tässä vaiheessa näkyvät jo toimituskulutkin. Kun tilauksen hyväksyy, kilahtaa sähköpostiin tilausvahvistus ja lasku liitetiedostona. Laskun maksamalla saadaan tilaus eteenpäin. Kun maksu on mennyt perille, tulee siitä vahvistus autoteileltä. Samassa viestissä on paketin numero, jolla pystyy DPD:n sivuilla seuraamaan paketin kulkua. Sitten vain odotellaan ovikellon soimista!

            Itse aion laittaa rasvanipat jokaiseen palloniveleen. Edellinen omistaja oli laittanut ylempiin tukivarsiin ja ne ovatkin vielä melko timmin oloiset. Menevät joka tapauksessa vaihtoon. Raidetangon päät ja alemmat tukivarret ovat itsellä suurin syy koko touhuun.

            Meylen sarjan kai pitäisi olla melko laadukas, joten en usko että paikalleen menossa tulee olemaan ongelmia. Asennan sarjan paikalleen näillä näkymin ensi viikonloppuna, joten siitä lisää sitten. Voisi pestata vaikka avopuolison räpsimään kuvia, niin olisi helpompi havainnollistaa eri vaiheita.

            Comment


            • #7
              Antti V., tämä viestiketju kannattaa vilaista läpi. Täältä hieman asennustietoutta

              Comment


              • #8
                Hei Ari!

                Olipa hyvä sivusto, sitä täytyykin sitten alkaa opiskelemaan. Thanks! Odotetaan myös Mikan asennusohjeita ensi viikonlopun jälkeen. Kuviakin tiedossa.

                Antti

                Comment


                • #9
                  http://www.motonet.fi/vs.php?Tuote=17-1947+ kertoo että Tuote: 17-1947 tukivarsisarja A4/A6/Passat:
                  Turku: 8
                  Tampere: 5
                  Salo: 3
                  Pori: 3

                  Pitääpä mennä katsomaan miltä sarja näytää. Jos siinä on kaikki samat osat mitä autoteile.cc myy niin taidan ottaa kyytiin. Samalla voisi harkita jarrupalikoiden ja takaiskareiden ostoa sieltä.

                  Comment


                    #10
                    Pistin merkille edellisen kerran Merteilissä käydessäni, että sielläkin oli myynnissä jokin etupään korjaussarja, oli oikein näytillä lasivitriinissä ja monen moista tukivartta yms. osaa siinä oli. Ei vaan tullut sen tarkemmin tutkittua, kun asia ei minua sinänsä kosketa ja enpä nyt muista oliko se nelkkuun vai kutoseen. Hintaa oli muistaakseni jotain 3xx euroa.

                    Comment


                    • #11
                      Olen monta kuukautta kyttäillyt motonetin sarjaa aina saldot nollaa.

                      Nyt sitten tilasin setin auteilestä, ja seuraavana päivänä motonetissä tavaraa. Ja kaiken lisäksi vielä 40? halvemmalla, nyt vähän sapettaa. Toivotaan että auteilen sarjaa tulee ongelmitta perille.

                      Onkos kukaan käynyt hakemassa ko sarjaa motonetistä tai merteilistä. Enpä sitten tajunnut katella jälkimmäisestä.

                      Comment


                        #12
                        Noniin, ensi tunnelmia. Olo on kuin autokaupasta lähtiessä: rahat meni, mutta auto tuntuu uudelta! Vanhat kolinat, narinat ja vetelyt ovat nyt historiaa! Keskialueella tosiaan ei ohjaus palauta aivan täydellisesti, mutta kuuleman mukaan palautuu normaaliksi parissa viikossa.

                        Asennus ei ollut kauhean paha, tosin aikaa se vei koko lauantai-päivän. Ongelmia ei ollut oikeastaan ollenkaan, tosin asiaa auttaa se että edellinen omistaja oli joskus tehnyt jotain rasvanippasovelluksia, ja laittanut samalla tervaa ruuveihin ja kierteisiin. Molemmilta puolilta joutui ottamaan iskarin yläpään irti ja kääntämään sen verran, että etummaisen ylätukivarren pultin sai pois. Lisäksi apukuskin puolelta piti ottaa apurungon kiinnikkeitä sen verran auki, että sai taaemman alatukivarren pultin pois tuhoamatta bensaputkia. Siinä erikoisemmat toimenpiteet.

                        Meylen sarja vaikuttaa järeämmältä kuin alkuperäiset, esim. raidetangon päät olivat kertaluokkaa järeämmät Meyle-merkkisinä. Kuvia räpsittiin jonkin verran, en ole vielä katsonut miten ovat onnistuneet. Jonkinlaista selostusta toimenpiteestä voin tehdä, kun ehdin.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt on mullakin Motonetin sarjan ylätukivarret & raidetangon päätasennetuna.

                          Eniten ahisti kuskin puolen ulommat nivet kinnittävä pitkä musta pultti, joka ei lähtenyt ilman suurta väkivaltaa ja lämpöä ulos. Lisäksi tallista ulos ajaessani ABS-valo jäi palamaan, pitää vilkaista vasemman etupyörän anturia kun saatto saada osakseen tästä väkivallasta.

                          Samalla vaihdoin BOGE-iskarit ja jarrut uusiksi joka kulmaan ja alatukivarretkin piti vaihtaa, mutta ei riittänyt aika, into, eikä työkalut. Eikä niissä vielä mitään vikaa ole ollutkaan. Ehkä sitten kesällä...

                          Mutta vaikka kuinka Motonet kertoo noiden olevan vahvistettuja niin ihan samanmoisilta ne näytti kun entisetkin. Missään ei lukenut myös mitään Meyle- tms tekstiä.

                          Kiva oli kuitenkin ajella anoppilasta kotia, ei kolinaa eikä kilninää. Töyssytkin meni kuin uusi auto. Pitää huomenna etsiä kulmien suuntaaja niin sitten auto onkin kuin uutena.

                          Kuvia asennukseta osoitteessa http://www.kaali.fi/audi. Huomioitavaa Mersun tankkauksen lisäksi väärät liittimet jarrupaloissa, pyöristynyt takajarrun kiinnitysruuvi (jota ei edes tavitsisi avata), Bilteman SUPERtyökalut jarrumännille ja viimeisessä kuvassa väkivallan uhriksi joutunut pultti.

                          Auto on siis A6 1.9tdi, 1998. Kilometrejä takana 146t.


                          Comment


                          • #14
                            Kiinnitin huomiota kuvaan nro 15, ohjeiden mukaan jousilautasen? ja tukivarren väli on 57mm +- 2mm, näytät uskoneen sitä (-;.

                            Bentley/Elsa

                            - Line up top link, dimension (A) = 57 +/- 2 mm.
                            - Replace all bolts and nuts.
                            - Tighten hex bolts -1- of both links to 50 Nm, plus additional 90turn.

                            Comment


                            • #15
                              Linkin Bentley/Elsa takaa löytyy yksi kuva asennusvaiheesta. Mistä osoitteesta löytyy lisää ko. kuvia ja numerotietoa?

                              Comment


                              • #16
                                Kai muistit putsata navan pinnan jarrulevyn alta? Pitäisi saada kaikki ruoste pois hiomapaperiila ja mitata levyn heitto, joka ei saisi olla muutamaa satasta enempää.

                                Comment


                                • #17
                                  Heh, vai vielä mittakellon kanssa pitäs rueta ihmettelemään :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tilasin netistä sen Meylen sarjan ja jahka se saapuu ajattelin vaihtaa kaikki nivelet kerrasta. Tartteeko iskari/jousipaketin irroituksessa jousipuristimia tms. Entäs jotain muita "erikoistyökaluja"

                                    Perheessä ei ole kuin yksi auto, joten jos jotain työkalua tulee tarve niin olisi hyvä hommata etukäteen.

                                    Lisäksi saa antaa muita hyviä vinkkejä hommaan.

                                    ei tule olemaan varmaan helpoimmasta päästä kun ei ole tallia missä tehdä

                                    Comment


                                    • #19
                                      Taitaa ne tukivarret pystyä vaihtamaan niin ettei tarvi jousiin koskea. Alaniveliä irrottaessa tarvinnee pallonivelen ulostyöntäjän tms.

                                      Mutta kuvassa http://www.kaali.fi/audi/slides/IMG_5146.html näkyvän pultin irrottaminen on kuulemma muillakin ollut tosi hankalaa. Lekaa ja lämpöä piti antaa.

                                      Ja en lähtis ihan heti ulkona töhkäämään tommosta remonttia. Ehkä ei kannata ensiksi purkaa koko keulaa vaan vaihtaa ensin esim vasen ylätukivarret, jos loppuu päivä kesken niin saa takasi ajokuntoon nopeesti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Joo tuo pultti voi olla todella jumissa, itsekin olen sitä hakannut siitä irti hiki hatussa. Muutamassa autossa se taas oli ihan helposti irroitettavissa. Kannattaa muuten laittaa se takaisinkin niin päin että voi hakata sen seuraavan kerran irti jos tarvii (jos unohtaa rasvat siitä ;)).

                                        Joku "vatipää" oli laittanut muuten iskarin alapään pultit väärinpäin, ja sitä ei saanut pois kuin irroittamalla alatukivarren tai katkaisemalla pultin.

                                        Ja ei tarvitse koskea jousiin.

                                        Niin, ja tosiaan niin alapalloihin tarvii ulosvetimen. Ja kun niitä puristaa irti, kannattaa napauttaa kunnolla siihen navan kylkeen mistä nivelen pää menee läpi. Se lähtee tuolla tavalla aika kivuttomasti irti. Muuten saa kyllä kiristää ulosvetimen todella kovalle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Taisit katsoa mun kuvista kun siellä pultit on välillä vähän väärin päin :-) Rasvaa tuli onneksi laitettua, ja vielä kunnon nikkelimössöä jonka pitäs kestää mitä vain.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tämän ohjeen vinkki oli juuri oikea tuohon "tehtaan vatipään" asentamaan iskarin pulttiin. Putkitongeilla kevyt kallistus ja pultti tuli itsekseen pois paikoiltaan... (-;

                                            Itse ruikin muutamia päiviä ennen tukivarsijumppaa WD-40 kaikkiin mahdollisiin irrotettaviin pultteihin ja sitten tuuran ja hien avulla tuo kuuluisa ylätukivarsien pultti lähti suht' vaivattomasti - kannattaa muuten käydä ostamassa uusi pultti siihen, jollei sarjan mukana tule pultteja...

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei noiden pallonivelten irrottamiseen välttämättä tarvita pallonivelen murtolaitetta: jos on käytettävissä apumies niin toinen vääntää esim. rengasraudalla niveltä pois paikaltaan, toinen antaa sinne navan puolelle vasaralla iskua. Näin olen itse aina irrottanut pallonivelet. Toki se tarkoitukseen sopiva laite on kätevä varsinkin ahtaissa paikoissa, missä ei pääse kunnolla lyömään oikeaan paikkaan. "Nimim. Kun järki vähenee niin vehkeet suurenee" :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Kappas vaan aina oppii uutta. :) Yritin kyllä vääntää sitä pulttia että se tulisi pois, mutta ilmeisesti liian pienillä työkaluilla ja väärästä paikasta :D

                                                Ihan omissa projekteissa olen tuon väärinpäin olevan pultin kanssa taistellut, en siis mistään kuvista ole katsellut...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Koetin tilata Motonetistä tuota sarjaa omaani, mutta tuli tyly vastaus:

                                                  Hei!

                                                  17-1947 ei sovi Quattro malliin.

                                                  T: Motonet

                                                  A6 98--04 Korjaussarja, täydellinen VAHVISTETTU Meyle-versi 17-1947 335.00 ???
                                                  > (sis tukivarret, vakaajantangot, pultit, raidetpäät parina)17-1947 335.00 ???

                                                  Onko tosiaan näin? Onko joku asentanut tuon Quattroon?

                                                  Jari

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nonniin. Vaihdettiin tossa tukivarret viimeinkin, johan ne 2 kk loju varastossa...
                                                    ulkona oli semmonen kiva 8 asteen pakkanen...

                                                    Auto oli sii A6 Quattro.

                                                    aikaa meni yhteensä noin 7 tuntia. + ajo nosturille ja alatukivarsien kiristys momenttiin.

                                                    eka puoli oli aavistuksen ihmettelyäkun ei ollut hommaa ikinä tehnyt, mutta pienten pohtimisien jälkeen kaikki sujui kivasti.

                                                    Ylätukivarsien ulkopäitä pitävä pultti lähti irti kuin unelma. ja muutenkin pultit olivat kohtuu hyvässä kunnossa. Yhtään siis ei tarvinnut ruiskia mitään mömmöjä. onkohan siinä kenties eroja kun on vissiin alumiinisiä ja teräksisiä pyörän tuentoja?

                                                    Yläpäästä 3 palloniveltä oli aivan loppu. ja yhdessä oli jo pientä klappia.

                                                    alapäät oli loppujen lopuksi ihan hyvässä kunnossa, mutta vaihdettiin nyt nekin kun kerran osat oli.

                                                    Meylen sarjasta kaikki palikat sopi paikoilleen hyvin. Tosin vakaajatankoon tulevat linkit olivat pakattu väärin eli menivät juuri päivastoin(vasen/oikea) kuin vertasi alkuperäisiin mitkä oli paikoillaan.

                                                    Ihmetyttämään jäi että päteekö se 57+-2mm myös tehdasmadallettuun? sillä tuntuu että ei aivan yhtä alas tullut keula vaihdon jälkeen.

                                                    Ja vielä vinkkinä että ennenkuin irroittaa tukivarsia niin kannattaa löysätä alatukivarsien mutterit niin etummaisen voi vaihtaa helpommin kun iskaripaketti on irti

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      meylen 116 050 0029/HD käykö toi sarja s4 ?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja rannila Näytä viesti
                                                        Kiinnitin huomiota kuvaan nro 15, ohjeiden mukaan jousilautasen? ja tukivarren väli on 57mm +- 2mm, näytät uskoneen sitä (-;.

                                                        Bentley/Elsa

                                                        - Line up top link, dimension (A) = 57 +/- 2 mm.
                                                        - Replace all bolts and nuts.
                                                        - Tighten hex bolts -1- of both links to 50 Nm, plus additional 90turn.

                                                        Vaihtotyötä tässä itsekin tänään tekemässä, niin laittoi silmään tuossa oleva luku 57 mm.

                                                        A40-0210

                                                        Ylläoleva kuva sanoisi, että 47 mm. Sama kuvanumero molemmissa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ite oon tuota 47 mm käyttäny.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            katsotaanko tuo tukivarren ja jousilautasen etäisyys keula ylhäällä vai renkaat maassa ?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X