Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.
Yritin vaihtaa moottoriöljyt autoon, mutta yrityksesi se sitten jäi. Joku kehveli on mennyt vääntämään koneen öljypohjan tyhjennysropun niin tiukkaan, ettei mokoma normaalilla voimankäytöllä suostunut aukeamaan. Lisäksi tuon pultin kanta oli vielä menty nuljaamaan osittain piloille. Kaikkea harmia sitä kertyykin... Jätin homman sikseen, kun oli sanomattakin selvää, että jos öljyropun saa avattua, niin uusiksihan se menee. Jahka saan uuden öljyropun hankittua, niin yritämme uudestaan.
Nyt kaivattaisiin hyviä vinkkejä siitä, miten moisen ropun saa avautumaan? Mielessä kävi seuraavat vaihtoehdot:
- Tarjotaan tulpalle kosanin hellää lämpöä useampaan kertaan ja sitten yritetään avausta käsipelillä ja 8-kulma-hylsy-avaimella. Ropussa on kantaa vielä sen verran, että pariin yritykseen lienee varaa.
- Sama kuin edellä, mutta koitetaan pulttimopolla.
- Jos pultin kanta nuljaantuu avausyrityksessä lopullisesti, niin sitten yritetään ISOILLA putkitongeilla tai nuljaantuneen pultin aukaisuavaimella. Harvoin noilla kuitenkaan onnistuu, jos pultti hirmu tiukassa on.
Pultin kuumentamisenkin hyöty saattaa jäädä vähän vaillinaiseksi, kun öljypohjassa oleva öljy kuitenkin estää ropun tehokkaan lämpenemisen.
Molemmat vaihtoehdot vähän epäilyttävät, kun tuo öljypohja on alumiinia ja muutenkin pikkuisen arveluttaa öljypohjan kierteet. Jos tuo roppu on menty vääntämään väkisin kiinni, niin öljypohjan jengat saattavat olla heikossa hapessa. Tuskin siellä kuitenkaan mitään teräksisisä helicoil tyyppisiä kierteitä on, vai onko?. Mikäli öljypohjan jengat on meneet/menevät p*skaksi, niin mitäs sitten? Öljypohja irti ja kierteitä ehjäämään, se vaihtoehto ei oikein mieltä lämmitä.
Yksi vaihtoehto tietysti on luovuttaa suosiolla ja tuomita kone ikuiseen öljyjen imuvaihtokierteeseen, mutta se ei oikein innosta.
Paljonko muuten tuon öljyropun oikea kiristystiukkuus on ja minkälainen tiiviste siellä pitäisi olla, kuparirengas vai?
Yritin vaihtaa moottoriöljyt autoon, mutta yrityksesi se sitten jäi. Joku kehveli on mennyt vääntämään koneen öljypohjan tyhjennysropun niin tiukkaan, ettei mokoma normaalilla voimankäytöllä suostunut aukeamaan. Lisäksi tuon pultin kanta oli vielä menty nuljaamaan osittain piloille. Kaikkea harmia sitä kertyykin... Jätin homman sikseen, kun oli sanomattakin selvää, että jos öljyropun saa avattua, niin uusiksihan se menee. Jahka saan uuden öljyropun hankittua, niin yritämme uudestaan.
Nyt kaivattaisiin hyviä vinkkejä siitä, miten moisen ropun saa avautumaan? Mielessä kävi seuraavat vaihtoehdot:
- Tarjotaan tulpalle kosanin hellää lämpöä useampaan kertaan ja sitten yritetään avausta käsipelillä ja 8-kulma-hylsy-avaimella. Ropussa on kantaa vielä sen verran, että pariin yritykseen lienee varaa.
- Sama kuin edellä, mutta koitetaan pulttimopolla.
- Jos pultin kanta nuljaantuu avausyrityksessä lopullisesti, niin sitten yritetään ISOILLA putkitongeilla tai nuljaantuneen pultin aukaisuavaimella. Harvoin noilla kuitenkaan onnistuu, jos pultti hirmu tiukassa on.
Pultin kuumentamisenkin hyöty saattaa jäädä vähän vaillinaiseksi, kun öljypohjassa oleva öljy kuitenkin estää ropun tehokkaan lämpenemisen.
Molemmat vaihtoehdot vähän epäilyttävät, kun tuo öljypohja on alumiinia ja muutenkin pikkuisen arveluttaa öljypohjan kierteet. Jos tuo roppu on menty vääntämään väkisin kiinni, niin öljypohjan jengat saattavat olla heikossa hapessa. Tuskin siellä kuitenkaan mitään teräksisisä helicoil tyyppisiä kierteitä on, vai onko?. Mikäli öljypohjan jengat on meneet/menevät p*skaksi, niin mitäs sitten? Öljypohja irti ja kierteitä ehjäämään, se vaihtoehto ei oikein mieltä lämmitä.
Yksi vaihtoehto tietysti on luovuttaa suosiolla ja tuomita kone ikuiseen öljyjen imuvaihtokierteeseen, mutta se ei oikein innosta.
Paljonko muuten tuon öljyropun oikea kiristystiukkuus on ja minkälainen tiiviste siellä pitäisi olla, kuparirengas vai?
Comment