Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin öljyroppu jumissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Moottorin öljyroppu jumissa

    Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

    Yritin vaihtaa moottoriöljyt autoon, mutta yrityksesi se sitten jäi. Joku kehveli on mennyt vääntämään koneen öljypohjan tyhjennysropun niin tiukkaan, ettei mokoma normaalilla voimankäytöllä suostunut aukeamaan. Lisäksi tuon pultin kanta oli vielä menty nuljaamaan osittain piloille. Kaikkea harmia sitä kertyykin... Jätin homman sikseen, kun oli sanomattakin selvää, että jos öljyropun saa avattua, niin uusiksihan se menee. Jahka saan uuden öljyropun hankittua, niin yritämme uudestaan.

    Nyt kaivattaisiin hyviä vinkkejä siitä, miten moisen ropun saa avautumaan? Mielessä kävi seuraavat vaihtoehdot:

    - Tarjotaan tulpalle kosanin hellää lämpöä useampaan kertaan ja sitten yritetään avausta käsipelillä ja 8-kulma-hylsy-avaimella. Ropussa on kantaa vielä sen verran, että pariin yritykseen lienee varaa.
    - Sama kuin edellä, mutta koitetaan pulttimopolla.
    - Jos pultin kanta nuljaantuu avausyrityksessä lopullisesti, niin sitten yritetään ISOILLA putkitongeilla tai nuljaantuneen pultin aukaisuavaimella. Harvoin noilla kuitenkaan onnistuu, jos pultti hirmu tiukassa on.

    Pultin kuumentamisenkin hyöty saattaa jäädä vähän vaillinaiseksi, kun öljypohjassa oleva öljy kuitenkin estää ropun tehokkaan lämpenemisen.

    Molemmat vaihtoehdot vähän epäilyttävät, kun tuo öljypohja on alumiinia ja muutenkin pikkuisen arveluttaa öljypohjan kierteet. Jos tuo roppu on menty vääntämään väkisin kiinni, niin öljypohjan jengat saattavat olla heikossa hapessa. Tuskin siellä kuitenkaan mitään teräksisisä helicoil tyyppisiä kierteitä on, vai onko?. Mikäli öljypohjan jengat on meneet/menevät p*skaksi, niin mitäs sitten? Öljypohja irti ja kierteitä ehjäämään, se vaihtoehto ei oikein mieltä lämmitä.

    Yksi vaihtoehto tietysti on luovuttaa suosiolla ja tuomita kone ikuiseen öljyjen imuvaihtokierteeseen, mutta se ei oikein innosta.

    Paljonko muuten tuon öljyropun oikea kiristystiukkuus on ja minkälainen tiiviste siellä pitäisi olla, kuparirengas vai?

  • #2
    Vanha (tai halpa) lenkkiavain hitsillä proppuun kiinni. Pitää vain katsoa, että sopiiko pyörimään ympäri. Noin pitäis lähteä tiukkakin proppu auki, kierteiden kunto voi olla sitten arvoitus...

    Comment


    • #3
      Samaa aihetta sivuten. Miten saa auki piukkaan väännetyn propun, jossa kuusiokoloavaimen kolo on nuljaantunut pyöreäksi. Kyseessä on perän öljyproppu. Uskaltaako siihen hitsata avaimen kiinni, jolla sitten saisi väännettyä sen auki?

      Comment


      • #4
        On tullut hitsattua noitakin kuusiokoloavaimia kiinni. Yhdestä vanhasta avaimesta tuli jopa parempikuntoinen:-)

        Comment


        • #5
          ^^Tai sitten antaa perän propun olla kiinni ja poraa siihen varovasti reiän, reikään tekee kierteen ja M8 lyhyt pultti tiivisteellä tulpaksi. Kuusiokolokantapultti-pätkä niin mahtuu joskus vielä avaamaankin.

          Comment


          • #6
            Jep,ei muutakun "kemppi"-liimaa käyttöön.Se tuntuu yleensä olevan viimeinen vaihtoehto kun lukkopihdit ja putkitongit yms kielletyt työkalut on todettu turhiksi ja rystyset verisiksi:)

            Comment


            • #7
              Jenkkifoorumeilla ovat noita paineilmataltalla availleet. Selaa audifans.com:in s-car-listin arkistoa.

              Esim.:

              The first time I tried to change the oil on my S4 I rounded off the head
              with a 12-point socket. I tried all sorts of things without success: Vise
              grips, hammer and chisel, heat, slots with hacksaw blade, etc. What finally
              worked was hitting the edge with a chisel on an air hammer. Didn't take
              much at all to break it loose. I got a new plug and a 6-point Craftsman box
              wrench, and haven't had the problem since. It always takes a lot of force
              to break it loose, however. I kick the end of the wrench with my foot to
              break it loose. It's just the opposite problem of our self-unscrewing
              spark plugs.

              Comment


                #8
                mulla oli kanssa ekalla övaihdolla sama ongelma, se kyllä hajottamalla jotenkin avattiin, ei voi muistaa viimevuosituhannen juttuja, MUTTA tilalle ei tullut uutta ongelma osaa, vaan tarvike pultti jossa 24mm kanta, ei niinku pyöristy vaikka koittaisit. Suosittelen.

                Comment


                  #9
                  Jaahas, tietynlainen tyyppiongelma siis. Koitetaanpa avata pultti tavalla tai toisella. Tilalle sitten Antin suosittelema isokantainen pultti.

                  Harmi vaan, ettei kemppiliima toimi tässä tapauksessa, pultti ei mahdu aukeamaan kiinnihitsatun lenkkiavaimen kanssa. Muutenhan tuo on tosi mainio konsti jumittuneiden pulttien avaamiseen.

                  Comment


                    #10
                    Kuusikulmainen voi sopia kantaan paremmin kuin kahdeksankulmainen :)

                    Niin ja tosiaan lämpöä, napauttelua kantaan, laadukas lenkkiavain ja sen kanssa lyömällä auki.

                    Ainiin ja laita uusi kiinni muistaen kuinka helposti vanha lähti irti :)

                    Comment


                      #11
                      Nooh, muutama kulma sinne tänne. Myönnetään, että jos oikein tarkasti laskee niin taitaa siitä pultista löytyä vain kuusi kulmaa:)

                      Vielä yksi juttu siitä öljyroppupultista. Perhealbumin mukaan ABY:ssä on M26x1,5 pultti ja sen tiiviste on kokoa 26x31. Pientä hämmennystä herättää se, että autossa olevassa ropussa on 17mm kanta? Albumin kuvan mukaan pultti kuitenkin näyttää ihan tavalliselta eli pultin kanta on kierrettä kookkaampi eli pultin kannan pitäisi olla suurempi kuin 26mm? Alkoi epäilyttämään, että onkohan tuo autossa oleva 17mm kannalla oleva pultti joku ti-viritelmä.

                      Comment


                        #12
                        kyllä se juurikin noin menee, ja sen takia onkin ongelmallinen, 17 kanta ja 26 jenga, on muuten pikkasta vajaa typerän olonen osa ku se on kädessä.

                        Comment


                          #13
                          Jahas, perin nerokas keksintö. Team doorhandlen bolt-on sivujaosto vissiin suunnitellut sen pultin.

                          Comment


                          • #14
                            Jos nylppääntyy pultinpää ihan spedeksi, niin isoilla ja laadukkailla putkipihdeillä nysästä kiinni ja uutta yritystä. Jos ei lähde niin kuuluu ainakin naps... oho :)

                            Comment


                            • #15
                              Tämä voi olla väärää informaatiota, mutta mielestäni jos kanta on 17mm niin tiivisteen tulisi olla 20*14, eli ulkopinta 20 mm ja sisä-14mm. Jos siis tiivisteen sisäpinta on 26mm, niin miten se pysyy 17mm leveän kannan alla tippumatta?mielestäni viispyttysiä on kahdenkokoisella eri proppupultilla(26 ja 17) riippuen öljypohjasta ja motista, eli jos perhealbumi sanoo, että kanta on 26 niin siellä tosiaan voi olla joku ti-viritelmä.

                              Comment


                                #16
                                Perhealbumi sanoo pultin olevan M26X1,5 eli tuo tarkoittaa pultin kierteen paksuutta x kierteen nousua. Tuohon sitten tiiviste: 26x31 (sisä x ulkohalkaisija) Pultin kannan kokoa albumi ei kerro.

                                Jos minä nyt olen ymmärtänyt oikein, niin pultin kierre on juurikin tuo 26mm, pultin kanta on 17mm kuusiokanta ja ilmeisesti siinä pultin kannan ja kierteen välissä on sellainen kierrettä isompi "laippa", joka puristaa tiivisteen öljypohjaa varten.

                                Comment


                                • #17
                                  Joopa. Tää on tätä VAG-logiikkaa(?): 17mm, 13mm ja 10mm sekä ristipäämeisseli, niin saa purettua VAG-tuotteen lähes kokonaan osiksi. Joskus löytyy joitakin 19, 15 ja 14 sekä 8mm pultteja, mutta noilla ensin mainituilla olen minä ainakin päässyt todella pitkälle. Onko ollut omissa laitteissani vain, että Ö-proppu on yleensä VAG-auton omalla rengasavaimella avattavissa?

                                  Comment


                                    #18
                                    Westfalian koukussa oli ovelasti laitettu kuuden 17mm kantaisen pultin joukkoon 2kpl 16mm kannalla olevia. 1mm eroa ei helposti silmällä erota ja arvata saattaa, että kävin kiristelemään 16mm pultteja 17mm avaimella, joilla olin muutkin pultit kiristänyt. Ihmetys oli suuri, kun jo pienellä voimalla onnistuin "korkkaamaan" noiden kahden pultin kannat. Onneksi pultit ei kuitenkaan vaurioituneet liian isolla avaimella kiristeltäessä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Propun kiristysmomentti olisi vain 30 Nm ja kyllä se tiiviste kannattaa ehdottomasti uusia - alkuperäinen tiiviste on punaista kuparia.

                                      Oli se omassakin aika tiukasti kiinni - mutta kun kanta oli rikkomaton, niin eiköhän se kunnon hylsyllä auennut.

                                      Kun pohja on alumiinia tjsp. ja proppu taas terästa tjsp. niin ei ole ihme, että se jähmettyy sinne kiinni

                                      Vanhassa 10V-motissa on peltinen pohja ja propun kierteet jotain M17 tai pienempääkin. Siellä on ylikiristämisen tulos usein juuri öljypohjan reiän kierteiden rikkoontuminen (aikoinaan sitä tekikin niin varovaisesti, että antoi sen propun vaikka vuotaa pikkasen, kun että olis rikkonut reiän)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minäkin yritin aikoinaan avata satasen öljyproppua.
                                        Ensin koitin vääntää normaalisti ja sitten vähän isommalla jatkovarrella...ilman tulosta.

                                        Sit hitsasin siihen proppuun avaimen kiinni. Ei aukea sitten millään. Vaikka miten käänsi ja väänsi.

                                        Oli pakko irrottaa öljypohja ja lämmittää pultti lähes punaiseksi, johan lähti!
                                        Pultissa oli pakko olla kierrelukitetta. Sinistä väriä näkyä pultissa.

                                        Uskomatonta :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ainakin alustan ruuvien ja mutterien kannat on muuttuneet 17>16 mm ja 19>18 mm, syitä voi vain arvailla. Nyt voi käyttää niitäkin avaimia, jotka ei ennen sopineet mihinkään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tulee kevyt auto kun on pulteissa ja muttereissa pienempi kanta.... :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Vielä tosta öljyropun jengasta: M26x1,5. Se ei näköjään ole standardikierre ja oikeastaan missään pulteissa ei sellaista ole. Ei tunne luettelot moista kierrettä ja ruuviliikkeet myy ei oota.

                                              Kyse on ilmeisestikin putkikierteestä eli kannattaa asioida putkiliikkeessä tai rautakaupan putkiosastolla, jos meinaa korvaavan öljyropun löytää. M26x1,5 putkitulppa on käsittääkseni se artikkeli, jolla voidaan korvata öljyroppu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kannattaa käydä myös kysäisemässä joltain autokorjaamolta tuota proppua, voisi vaikka löytyäkin sopiva. Omalla työmaalla noita proppuja ja tiivisteitä on hyllyssä moneen lähtöön.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Omassa Lötkössä joskus muinoin oli sama ongelma. Päädyin vaihdattamaan öljyt paikallisessa Motonet:n pikahuollossa:) Jossa sitten tilalle laiteltiin uusi proppu.. kuusiokolo kannalla. - Löytyi ihan hyllystä.

                                                  Johtuu ilmeisesti nuo tiukat öljyproput siitä, kun saksassa taidetaan käyttää imuvaihtoja enemmän kuin täällä suomessa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    proppu

                                                    kempillä hitsaten kunnon mutteri päähän esim. m14 tai m16 mutteri. hitsaa reijästä kiinni proppuun. lähtee varmasti,jos hitsaus onnistuu. hitsaa eka pienen aloitus nysän joka varmasti tarttuu ja sitten mutteri päälle ja kunnolla virtaa masiinaan. ja proppu säilyy ja voi taas käyttää samaa ja on kunnon kanta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tilasin jo uuden öljyropun http://www.ruuvi.net/. Tonille kiitokset linkkivinkistä. Tuolta löytyi jopa magneetilla varustettu M26x1.5 putkitulppa. Tilasin sellaisen :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Paljonko maksaa? Millä kannalla?

                                                        Tehtaan leimalla 15e.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Magneetilla - 2,99? sanoo Simo. Harmi vain että noita haponkestäviä ei ole oikealla kierteellä - sillä ei ole tapana hirttää alumiiniin kiinni.

                                                          Kantoja näyttäisi olevan useampia eri sortteja.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Haponkestävä olisi ollut se ykkösvaihtoehto, mutta sellaista ei löytynyt. Tosin homma oli karata käsistä ja meinasin ottaa puhelun konepajalle ja teettää sellaisen. Järki palautui kuitenkin hetken miettimisen jälkeen - arvelin, että jaksan 2 kertaa vuodessa katsella hetken ei niin kiiltävää öljyropun kantaa.

                                                            Vaihtoehtoja ruuvi.netissä on nämä:

                                                            Putkitulppa DIN 908 Musta M26x1.5, kuusiokolokanta (kannan koko ei tiedossa) hinta 1,25e
                                                            Putkitulppa DIN 910 Magneetilla M26x1.5, kuusiokanta (kannan koko ei tiedossa) hinta 2,99e
                                                            Putkitulppa DIN 910 Musta M26x1.5, kuusiokanta (kannan koko ei tiedossa), hinta 1,48e

                                                            Kuvan perusteella veikkaisin kuusiokolokannan olevan ~10mm avaimelle sopiva ja kuusiokantojen olevan jotain 21-26mm avaimelle sopivia.

                                                            Saa nyt nähdä, minkälaista tavaraa sieltä tulee.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X