Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatti ongelmaa

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Automaatti ongelmaa

Moi,

Päätinpä minäkin Audin uutena omitajana rekisteröyityä tänne kysymään neuvoja.

Kyseessä on Audi a6 1.9 TDI 98 Automaatti (4v) 105 tkm (Saksantuonti ja pitäisi jopa pitää km:t paikkansa)
    Homma ilmeni kutakuinkin seuraavasti:

Auto on toiminut minulla n. 1 viikon ihan normaalisti kunnes, olen huomaavinani, että autossa ilmenee tyhjäkäynnillä (paikallaan, kun saapuu esim. risteykseen) aavistus värähtelyä. Seuraavana päivänä autossa tuntuu, että kun pitäisi vaihtaa pienemmälle, että vaihde jumittaisi päälle kun pitäisi vaihtaa pienemmälle 2:lle ja varsinkin 1:lle. Lisäksi liikkeelle lähtiessä vaihteen ollessa ykkösellä kuuluu kahisevaa ääntä ja värinää. Kun kierroksia hieman nostaa ääni ja värinät loppuu. Kaikki vaihteet menee kuitenkin vielä tässä vaiheessa päälle ja autolla on mahd. ajaa.

Etsin korjaamon jossa tutkitaan vika ilmoituksia automaatista, mutta vika ilmoituksia ei vielä tässä vaiheessa näy. Sitten ajan kotiin (koska meinaavat että korjaantuu tod näk. öljyn vaihdolla)ja käskevät ajaa mahd. vähän. (Aika olisi varattuna ensi viikoksi huoltoihin toisesa liikkeessä). Kotiin ajaessa autossa ilmenee myös luistoa aavistus kolmosella tai nelossella kaasua paineassa.

Aamulla olisin sitten menossa tähän toiseen korjaamoon jossa olisin tutkituttanut vikaa lisää, mutta auto sammuu melkein heti kun olen laittanut vaihteen päälle (peruutus). Kun sitten yritin nostaa vaihteen ollessa päällä (peruutus) jalkaa jarrulta niin auto liikahti kyllä taaksepäin mutta sammui. (Toive siitä, että kyseessä olisi pelkkä turbiinivika perustuu siihen, että eikös jarrua painaessa nimen omaan tuolla momenttimuuntimen pitäisi toimia ikään kuin "kytkimenä")

Tässä vaiheeesa toimitin auton toiseen korjaamoon. Tässä toisessa korjaamossa on ilmestynyt vika tieto "momenttimuuntimen lukituskytkin mekaaninen vika" mitä ei aiemmin löytynyt.

Mikähän vika autoon on tulllut ja olisko vain turbiini rikki vai meneekö kaikki vaihtoon tms.? neuvoja kaipaisin. Onko aina kun on luistoa niin myös vaihteisto (=ei selviä pelkällä turbiinin korjauksella/vaihdolla) rikki?

Huoltoliikkeet ehdottavat kokonaan uutta laatikkoa jne.

Löytyykö Oulun läheltä asiantuntemusta Automaatteihin... tai korjaamoa josta on hyviä kokemuksia vastaavissa asioissa tms.? Onko kokemusta käytetyistä laatikoista ? (Huoltoliikkeet varoittelevat näistä)

näyttää siltä, että sieltä on rikki tuo nimenomainen "lock-up" kytkin momentinmuuntimesta. Poskettoman huonoa tuuria, mutta selvinnee turbiiniremontilla? Tuota lukituskytkintä ohjataan sähköisesti, mutta vikakoodi viittaa vahvasti, että kyseessä ei ole sähkövika.
    Korjattuja vaihtolaatikoita saa ruotsista www.hellsten.se. omaani kunnostettu olisi jotain 2100 ?
    käytö hakua hakusanoina "automaatti" tai vastaavaa , niin löydät paljon tarinaa automaateista Audeissa... (olisinpa lukenut ennen kuin hankin omani....)
    liity myös audiclubiin, niin saat osia saksasta kerhon kautta huokeammalla...
    Voimaa....

Comment

H&J Vepsäläinen tulee ekana mieleen korjaamoista.Rajakylässä..

Comment

Vepsäläisen automaattikokemus ei ny niin kummonen ole. Osaavat kyllä vaihtaa turbiinin. Itse kun oman autoni laatikkoa ihmettelin niin Vepsäläinen ohjasi pörhölle. Loppuen lopuksi vika ei sitten ollut lähelläkään laatikkoa...

Dieseliautomaagien ongelmina tuntuu olevan tuo momentinmuunnin. Olenko ihan hakoteillä jos olen huomannut että Audi automaagien/tippien ongelmat ovat yleensä dieselversioissa?

Comment

Itse vaihdoin vaihto-osana turbiinin, vaihto ei ole pikku juttu, vaatii Auditietoa, eikä siis onnistu nyrkkiyleispajassa. Pelkkä vaihtoturbiini maksaa n. 400 eur.

Jos laitteessa on vanhanmallinen turbiini, pitää laatikosta sahata liukulaakeri pois, uudessa, korjatussa turbiinissa on neulalaakeroitu tuenta liukulaakerin sijasta. Ilmeisesti heikko kohta, ehkä juuri se joka pitää ääntä?

Voi sitä joka ei tiedä tuota liukulaakerin sahausta ja yrittää tunkea neulalaakeroitua turbiinia laatikkoon, romua tulee...

Comment

Jep,

Mitenkähän todennäköisesti laatikosta on jotain hajonnut, eli lähteekä turbiinin "moskat" liikkeelle ja hajottaa vaihteiston helposti?

Comment

Öljy kulkee suodattimen kautta, joten luulisi jäävän sinne. Varmin tapa päästä ongelmista on vaihtaa kunnostettu paketti, mutta voihan sitä harrastaa urheilua.

Itse en viitsisi jumpata laatikkoa alas-ylös montaa kertaa, on aika ahdas työskennellä etc.

Comment

Working...
              X