Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitkä talvirenkaat quattroon?

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mitkä talvirenkaat quattroon?

    Talvi on kohta ovella... No joo, onhan ulkona vielä vihreää, mutta kuitenkin. Kysymys kuuluu, minkälaisia rengasvalintoja nelivetoisten kuljettajat suosittelevat talven varalle? Kuvitellaan, että ajamiset tapahtuvat sekä taajamissa ja maaseudulla 50/50.

    Riittääkö kitkat? Liikkeelle lähtöhän ei ole ongelma, mutta se pysähtyminen tahi liukkaassa, kirraavassa kaarreajossa?? Onko sittenkin nakattava nastaiset alle, jotka tänäpäivänä vain vähän muistuttavat wanhan ajan hakkapeliittaa, olkoonkin, että niiden kuvioihin on lisätty kitkojen lailla "lamelleita"?
    5
    Nastat
    80,00%
    4
    Kitkat
    20,00%
    1

    #2
    Itsellä on ässässä alla michelin ivalot ja olen tykännyt vaikka perus "juro" nastat onkin. Ajoa on kaupungissa ja taajamissa ja joskus ihan "kärrypoluilla". Rengastus on 215-55 R16 ja hyvin toimii. Ennen "misuja" oli michelinin pilot alpinit (kitkat) ja musta ne oli huonolla säällä vähän ku olis kesärenkailla ajellu, eli nelipyöräluisua haki joka helvetin mutkassa. En tiedä sitte, ilmiö hävis niin että nyt mennään sivuttain vasta kun halutaan, muuten tuo rengastus pitää auton vankasti siellä missä kuski sen toivoo menevän.

    Comment


      #3
      Itelläni oli kitkat viimetalvena, enkä pitänyt yhtään. Auto oli kun luistinradalla etenkin jarruttaessa.
      Tähän mennessä kaikki autot jotka olen omistanut, alla ollu perus hakkapelitta tyyliset nastakumit. Pitäähän ne enemmän meteliä, mutta mielestäni pito on huomattavasti parempi.

      Comment


      • #4
        Kivakiva!
        Taas alkaa kitka-nastakeskustelu 8)))

        Comment


          #5
          nastat on ainoat oikeat talvirenkaat!!! ;-) (toi pitää ottaa sitte ihan tosissaan ja kilo herneitä vielä sinne hengitysteihin...) :-D

          Comment


          • #6
            Niinpä ;)

            Vannoutuneena nasta puolueen kannattajana ajattelin kokeilla tänä talvena kitkoja!!
            Pitkästä aikaa, noin 6 vuotta sitten oli viimeksi kitkat, se kausi päättyi silloin linja-auton perän alle :(

            EDIT: tosin silloin eleltiin keski-itä suomessa (kuoppijossa), täällä etelässä ei oo ihan niin pal liukkaita, hope so ;)

            Comment


              #7
              Kitkat on kuudessa vuodessa kehittyneet melkoisesti. Mulla oli viime talven alla jo huonohkot 210 nopeusluokan Pirellit. Eihän ne pidä kuten uudet nastat, mutta ajetaan sitten sen mukaan. En aio vaihtaa takaisin nastoihin, täällä Turkkusessa kuitenkin kolme neljäsosaa ajosta on paljaalla asvaltilla.

              Comment


              • #8
                Kaksi vuotta sitten vaihdoin kitkoihin, enää ei nastarenkaita (tiensyöjiä) tässä taloudessa nähdä. On kehittynyt renkaat sen verran, ettei mielestäni nastoille ole enää mitää perustetta.

                Comment


                • #9
                  Simppeli päätös: Jos haluaa parasta mahdollista (jää)pitoa, niin uudet nastarenkaat ja mikäli se paras mahdollinen pito vieläkin tärkeämpää, niin niillä ei ajeta ainakaan kahta talvea kauempaa.

                  Jos taas haluaa hiljaisempaa menoa ja osaa/haluaa ennakoida liikenteessä hieman enemmän, niin kitkat.

                  Comment


                  • #10
                    Edelliseen autoon (Saab 9000) ostin Hakkapeliitta neloset ja uusissa nastarenkaissa oli kyllä loistava pito, kevättalven puolella olikin pito jo selvästi heikentynyt. Jollei tämä auto mene ennen talvikelejä myyntiin niin ajattelin tähän hankkia 205/55R16 Hakkapeliitta RSi:t. Riittävän uusilla kitkoilla varmasti pärjää, mutta pari talvea kokeneilla tai Keski-Eurooppalaisilla H-malleilla on ajaminen kyllä aika luistelua.

                    Comment


                    • #11
                      Wau, ihan äänestys ;)

                      Nyt väännetään tiukkaan, harmi vaan kun juuri vaihdoin leiriä, ainakin kokeeksi...

                      Comment


                        #12
                        Riippuu täysin ajotavasta. Asuinpaikalla nyt ei ole niin suurta merkitystä, mutta lumisemmilla seuduilla kitkatkin pitävät todella mukavasti, mutta eipä nastatkaan ropise. Etelän epävarmoilla lumitilanteilla nastat purevat kitkoja paremmin, mutta ropisevat ikävästi.

                        Jos tykkää ajaa mieluummin hieman luistattamalla kuin pyrkien estämään sutaisua tai luistoja, on valinta nasta. Itse hermostuin kitkojen totaaliseen pidon menetykseen pienimmänkin sutaisun tai luiston jälkeen. Tosin ne kitkat vain ovat niin äärettömän miellyttävät ajaa pehmeyden ja äänen suhteen.

                        Itse suosin tänä- ja viimetalvena nastoja, parin kitkavuoden jälkeen. Kohta siirryn varmasti taas kitkojen pariin. Vaihtelu virkistää.

                        Mutta, mutta... Elokuu on vielä puhtaasti kesää. Syksy jatkuu aina marraskuuhun ja talvi valllitsee vasta joulukuusta helmikuuhun. Aivan pohjoisessa jako ei aivan tasan taida mennä, etelässä aivan riittävän tasan.

                        Comment


                        • #13
                          Nastoilla olen lähes aina ajellu, mutta nyt tuli audin mukana puolitalvea ajetut kitkat. Pittääpä lähteä katteleen mitä niillä sitte tekee ko tuo talvi tullee. Odotukset on ihan hyvät, sillä luoteislapin tiet on kuitenkin suurimman osan ajasta ihan rehellisesti lumen peitossa ja jääkelejä on kohtuullisen vähän. Vertailukohtaa entiseen voi tosin olla hieman hankala saada ko kitkojen apuna vetää nyt kaikki pyörät ja onhan mukaan tullu ESPit, ABSit yms. lisukkeet.

                          Ja unohtu.. Äänestykseen vaihtoehdoksi EOS, että miekin saan ääneni kuuluviin =)

                          Comment


                          • #14
                            En osaa oikein noin uusista autoista sanoa, mutta ainakin omassa autossani Gislavedin nf3 nastat toimivat oikein mainiosti. Uskon kyllä että kitkoillakin tulisin toimeen oikein loistavasti, hieman enemmän ennakointia vaan peliin.

                            Comment


                            • #15
                              Itse ostin michelin ivalot 195/15/65 viime talvena enkä osta toista kertaa.myyjä suositteli raskaaseen autoon mutta ei meinaa tiellä pysyä kun on niin heijaavat. kesärenkailla toimii mainiosti,voihan se olla et ois pitäny laittaa matalamman profiiliset.

                              Comment


                                #16
                                Miksei voi nauttia myös talvella quattrosta? Nastat vaan alle niin ei luistonesto puutu peliin jatkuvasti. Itse ajelin 90 quattrolla saksalaisin kitkarenkain, ja sen jälkeen en kitkoihin palaa. Jarrutella täytyy valitettavan aikaisin risteykseen tultaessa. Tämän hetken paras rengas (tietty oma mielipide) on Gislaved nord frost 3, mutta säästösyistä aion kokeilla semperitin nastaa ens talveks.

                                Comment


                                  #17
                                  Vanhemmalla autolla ajaessa toi luistonesto istuu melko usein vieressä...

                                  Kunnolliset uudet kitkarenkaat on tähän saakka riittänyt, niinkuin Hannukin sanoi, ei täällä lounais-nurkassa mitään nastoja tarvi kuin joskus harvoin tulee paniikkijarrutuksessa mieleen...

                                  Comment


                                    #18
                                    Ittellä on tossa kompostorissa saksankitkat alla, ite olen tykänny ajella vaikkei pito olekkaan kaikista parhain. Tietysti vaatii tiettyä reikäpäisyyttä ajaa koko ajan pienessä luistossa että auto kääntyisi ja muuta. Ja jarrumatkojen ennakointihan tuo vaatii.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei malta olla kommentoimatta... 90-luvun alussa meni talvi Trans Amilla 245 leveillä M/S merkityillä kesäkumeilla. Ohittaessa piti muistaa kaasun käyttö, ja risteyksissä jarru... Mutta hyvin meni ja kokemusta tuli. Siihen verrattuna quatrolla ajaa kyllä renkailla kuin renkailla...

                                      Comment


                                      • #20
                                        -92 tammikuussa hankin Coupe quattron (torsen, abs) alle Viking -merkkiset kitkat, jotka olivat silloisen mittapuun mukaan ihan kelpo nakit. Kolme talvea niillä meni ilman ongelmia -en muista edes, että olisi kovin tarvinnut ennakoida. Jo silloin uskoin, että nastoihin ei nelivetoisessa ole palaamista.

                                        Sekä nastarenkaitten että varsinkin kitkojen kehitys on niistä päivistä ollut valtavaa. Vaikka viimeisimmät autoni ovat olleet etuvetoisia, kohta kuudes talvi perätysten lähtee kitkat alla. Vei kohtalaisen pitkään, ennen kuin uskalsin ottaa etuvetoiseen kitkat, mutta valintani tehtyäni en ole katunut.

                                        Kahden toisiaan seuraavan kitkarengassukupolven eron olen kokenut usein varsin dramaattiseksi -varsinkin, jos vanhan renkaan kulutuspinta ei enää ole parhaimmillaan.

                                        Mielestäni ns. saksankitkoja ja m+s -merkittyjä renkaita ei pitäisi verrata oikeisiin, uusiin kitkarenkaisiin. Monesti nuo renkaat on suunniteltu nopeaan ajoon (=kova kulutuspinta) Saksan teillä ja satunnaisesta lumesta ja jäästä selviämiseen. Viime tammikuusta kevääseen ajoin ihan piruuttani kepoisella kädillä 195/50R15 m+s -merkityillä goodyeareilla, vaikka autotallin nurkassa olisivat olleet uudet maxi-icen kitkat. Ero näiden renkaiden välillä oli suunnaton. Oppi ainakin ennakoimaan liikenteessä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kitkat riittää mainiosti niin quattroon kuin taka- ja etuvetoisiinkin missä Suomen olosuhteissa tahansa.

                                          Itseasiassa "kitkat riittää" on väärä tapa ilmaista asia koska mistään "riittämisestä" nastoihin verrattuna ei edes ole kysymys. Nykyaikainen kitkarengas on kokonaisuutena täysin vertailukelpoinen nastarenkaan kanssa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Aha, ilmeisesti meidän pihatiemme ei ole Suomessa kun Pajero lukot päällä kitkoilla ei noussut siitä viime talvena ylös. ;-)

                                            Tien pinta jäätä + vesi päällä. Ihan vähän piti käydä sirottelemassa hiekkaa, sitten nousi ilman mutinoita. Quattro nastoilla sitten tuli ihan nätisti, en tiedä olisiko tullut kitkoilla. :)

                                            Vähän kyseenalaista tehdä tuollaisia ehdottomia yleistyksiä, joku saattaa ihan oikeasti tehdä tuon perusteella väärän hankinnan ja ajaa normaalin tieverkon alueella paikkaan missä kitkoilla ei pärjää. Pelkästään Lappeenrannan kaupungin alueella on monta hoidettua katua jonne kitkoilla ei ole asiaa liukkaalla kelillä (eikä välillä nastoillakaan).

                                            Suomen olosuhteet ovat kuitenkin melko vaihtelevat. Se pyry mikä Helsingissä aiheuttaa kaaoksen, saa aikaan riemua Turussa ja Imatralla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Nykyaikainen kitkarengas on kokonaisuutena täysin vertailukelpoinen nastarenkaan kanssa.
                                              Tuo on niin vahvasti yleitäen karrikoitu ilmaisu ettei siihen voi sanoa kuin että näin ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaankaan. Oikealla asenteella kitkoillakin toki pärjää vallan hienosti mutta nastarenkaan veroiset ne eivät ole.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tärkeintä on muistaa quattroillakin renkaista riippumatta, että liikkeellelähtö on nopeampaa kuin vajaavetoisilla, mutta pysähtyminen on yhtä hidasta kuin muillakin. Joillekin uusille nelivetokuskeille kaveripiirissä on tämä tullut yllätyksenä ensi liukkailla.

                                                Itse olen vajaavetoisella ajellut aina nastoilla, ja tulen ajelemaan niin kauan kunnes ostan auton, jossa on kitkat valmiina, ja totean ne mahdollisesti toimiviksi niihin olosuhteisiin joissa itse ajelen. Rengasliikkeestä en siis tule ostamaan näillä näkymin kitkoja.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  hakkapeliitta Q 195/55-15 kokoisena toimi 4wd sierran alla loistavasti, se on siis kitkapyörä.
                                                  ei ollut mitään syytä vaihtaa nastarenkaita. kerran jäin jumiin..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kitkoilla pärjää talvessa kyllä, mutta eivät ne nastarenkaiden veroiset ole kun kumin alla on jäätä.
                                                    Alla parit testitulokset samoissa olosuhteissa suoritetusta rengasvertailusta (TM 16/2004)


                                                    Jarrutusmatka jäällä :
                                                    - Continental nasta : 40 m
                                                    - Continental kitkat : 52 m


                                                    Kiihdytys jäällä :
                                                    - Continental nasta : 7,4 s
                                                    - Continental kitka : 12,5 s


                                                    Käsittelyrata jäällä
                                                    - Continental nasta : 80,9 s
                                                    - Continental kitka : 92,5 s


                                                    Rengasmerkistä riippumatta nastarenkaat pärjäsivät kaikissa jäätesteissä selvästi kitkoja paremmin.
                                                    Lumiolosuhteissa erot rengastyyppien välillä häipyvät, eikä silloin voida osoittaa kitkoja tai nastoja selvästi toisiaan paremmiksi.

                                                    Itse julistan omalta kohdaltani nastarenkaan täten varmemmaksi valinnaksi. Miinuksena tulee tietysti suurempi rengasmelu.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nykysuomen sohjokeleillä kitkat, entisaikojen kunnon talvessa nastat.

                                                      Itse laittaisin nastat, mutta kun on nuo iki-ihanat saksan sliksit vielä melkein uudet.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllä minustakin kaiman "kärki" kommentti nyt haiskahtaa siltä, että Oulunläänin yläpuolella ei ole hirveästi asioitu. Jos kerran talvessa ajaa lapin eteläosaan laskettelemaan, niin toki kitkoilla "pärjää". Se ei kuitenkaan ole synonyymi sanalle "hyvä", koska kyllähän sitä "pärjää" vaikka kesärenkailla.

                                                        Itse ajoin vuosina 99-01 työmatkaani päivittäin 87km:n tieosuudella lapissa, jossa tapahtuu keskimäärin 1 poro/hirvikolari päivässä. Iltaisin pimeällä kotiinpäin ajellessa täysin lumen ja jään peitossa olevaa kapeaa ränniä 100km/h, ei kertaakaan käynyt mielessä hankkia autoon (tuolloin audi 80 v6, vajaaveto) kitkarenkaita!

                                                        Siihen pitäisi olla yksinkertaisesti täys-hullu.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          On sitä kaikenlaisissa keleissä ja olosuhteissa tullut ajeltua..ja väitän edelleen että nykykitkoilla pärjää kaikissa Suomen olosuhteissa ilman ongelmia.

                                                          Oleellinen asia tässä kohtaa on..kuten kaikessa muussakin (talvi)autoilussa..se että kuski siellä ratin takan tiedostaa mikä on sillä hetkellä keli ja millaiset ovat alla olevan auton ominaisuudet.

                                                          Onhan se se selvä ettei peilijäällä pärjää kitkolla jos haluaa ajaa kuin kesäkelillä..vaan ei silloin pärjää nastoillakaan.. Jos taas tiedostaa mikä on keli niin taatusti pärjää yhtä hyvin (tai huonosti) sekä nastoilla että kitkoilla.

                                                          Se on selvä että niin kitkoilla kuin nastoillakin on omat vahvuus- ja myös heikkousalueensa ominaisuuksien suhteen. Kiistatta jääkeli on kitkan heikointa aluetta..mutta toisaalta on ainakin jonkinasteista itsepetosta uskotella itselleen että "mun on pakko ajaa nastoilla kun joudun ajamaan niin paljon peilijäällä..."

                                                          Vaikka asuisi missä niin ei se peilijää ole se vallitsevin talvikeliolosuhde..

                                                          Kokonaisuus ratkaisee ja sikäli kitkarengasta on turha moittia nastarengasta huonommaksi vaihtehdoksi. Molemmilla pärjää yhtälailla..KUNHAN muistaa mitä siellä alla on..sekä tienpintana että renkaan pintana..

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jep, ja tarvittaessa niillä pilkkoo ja leikkaa sipulitkin :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X