Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi huollettu, ei toimi, exä(?) tukossa? Kompurako?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ilmastointi huollettu, ei toimi, exä(?) tukossa? Kompurako?

    Ja taas uusi ilmastointiaihe ;)

    Ilmastointi kun ei puske kylmää, niin ajattelin että aineet on vähissä ja kävin huollattamassa sen. Ainetta ei ollut kadonnut periaatteessa ollenkaan, ohjearvo on 700+50 g, ja sitä oli 720g. Ihan hyvä juttu se, tietää ettei se vuoda, mutta menipä 112? taivaan tuuliin.

    Varasin jo uuden ajan huoltoon, siellä epäiltiin että joku äxä on tukossa, mikä säätelee painetta kennolle. Se äxä (ihme nimi?) on rintapellin takana heti siinä missä putket menee sisään, näin ainakin sanottiin. Vikakoodeja ei ole, kompura pyörii. Joku alapaine oli 7 bar, pitäisi olla jotain 2-4 bar ja nousta kun painaa kaasua, mutta pysyy kokoajan samassa.

    Osaako kukaan sanoa missä mättää, ettei tarvi turhaan arpoa huollossa toista kertaa?

    #2
    Se äxä, eli expansion valve suihkuttaa kompressorin paineistaman kylmäaineen höyrystimen kennoon(ohjaamossa oleva kenno), josta se joutuu taas kompressorille. Jos tuo x-venttiili olisi tukossa, alapaine eli imupaine olisi vielä pienempi kuin 2-4 bar, koska kompura ei saisi ´uutta´ainetta kierrosta uudelleen pumpattavaksi. Sanoisin että kompressori ei pumppaa eli ei tee paine-eroa. Kompressorin ja x-venttiilin välinen putkistolinja on korkeapainepuoli. X-venttiilin jälkeen tuleva putkisto kompressorille on matalapainelinja. Eli x-venttiili tekee paine-eron systeemiin. Kierroksia nostettaessa alapaineen pitäisi laskea, koska kompressori toimiessaan ´imee´ enemmin tavaraa matalapainepuolelta, paine kyllä taas nousee, jos pitää kierroksia ylhäällä hetken aikaa.

    Comment


      #3
      Tulipa hyvä selostus. Pitää etsiä vielä netistä lisää ilmastoinin toiminnasta. Käytetetyn kompuran jo ostin ihan varmuuden vuoksi, tiedä sitten tarviiko sitä. Harmi kun nämä hommat ei ole tee-se-itse-miehelle. ;)

      Löysin pari vikaselostusta jotka voisivat sopia tähän.

      Ensimmäinen on Bentleyn manuaalista; alapaine on liian suuri, yläpaine normaali tai kasvaa yli rajan -> järjestelmä on ylitäytetty. Tuota ei kuitenkaan pitäisi olla. Normaalipaineet pitäisi olla yläpaineella max 20 bar, ja alapaine yli 1.5 bar. Harmi kun en tullut katsoneeksi yläpainetta.

      Netissä sanottiin että jos expansion valve on tukossa, niin kylmää ei tule. Entäs jos se on täysin auki? Eikös siinä tapauksessa alapaine ole sama kuin yläpaine? Tuleeko silloin kylmää?

      Moottorista ei kyllä huomaa oikein mitenkään että meneekö kompura päälle vai ei. Eli syyt voisi olla ettei kompra pumppaa tai järjestelmä on vastukseton (expansion valve täysin auki?). Tai sitten koneessa on niin paljon vääntöä ettei sitä huomaa ;) Miten muilla 2.7 bit koneen omistajilla, huomaako kompuran päällemenon?

      Comment


        #4
        Ilman paine-eroa ei tule myöskään kylmää. Höyrystyminen/tiivistyminen siirtää sitä lämpöä paikasta toiseen.

        Comment


          #5
          Se osa on Audissa näköjään tämän tapainen: http://www.trustmymechanic.com/parts...y/orifice1.jpg

          Eli "orifice tube" nimeltään. Tuossa ei ole expansion valvea, eli paisuntaventtiiliä.

          Tuollainen on nyt sitten tilattu, ja maanantaina toivottavasti näkee auttaako se.

          Comment


            #6
            Eipä auttanut tuon osan vaihtaminen mitään. :(

            Alapaine oli 6 bar, ja yläpaine 7.5 bar. Tuollaisella paine-erolla ei tule kylmää. Alapaine laski hieman kun kierroksia nosti. Eli taitaapi olla kompura paskana? Onneksi se on tulossa saksasta, pitää vaihtaa samalla nokkahihnaremontin yhteydessä.

            Comment


              #7
              Noniin, nyt on sitten varakompura saatu ja purettu. Saas nähdä alkaako pelit rokkamaan. Akselitiiviste ja kuivain on tilattu. Tuo on yllättäen aika simppeli purkaa, eikä mitään erikoistyökaluja tarvita. Stefan irroitukseen tein pienen ulosvetimen. Sisältä kompura näytti aika hyvältä, ei mitään yllätyksiä, onneksi.

              Magneettikytkin oli _ihan_ ruosteessa, missä lie on saksanpoika sitä säilyttänyt!? Se taitaa olla parempi jättää laittamatta. Sorvasin kyllä siitä pinnat puhtaaksi, mutta pidosta ei ole hajua.

              Jos näillä ei ala homma pelittämään, niin johan nyt on kumma.

              Purkukuvia:
              http://www.valitalo.org/images/ac_co...ompressor1.jpg
              http://www.valitalo.org/images/ac_co...ompressor2.jpg
              http://www.valitalo.org/images/ac_co...ompressor3.jpg
              http://www.valitalo.org/images/ac_co...ompressor4.jpg
              http://www.valitalo.org/images/ac_co...ompressor5.jpg
              http://www.valitalo.org/images/ac_co...ompressor6.jpg
              http://www.valitalo.org/images/ac_co...essor_rear.jpg

              Comment


                #8
                Mag.kytkimen shimmaus taitaa sitten olla aika tarkkaa puuhaa eli sille raolle irtiasennossa pitäisi löytää jostain ohjearvo ja täsmätä se siihen. Muuten ei pidä.

                Comment


                  #9
                  Joo niin se taitaa olla. Siksi aionkin laittaa varmasti toimivan, ja tuon vasta sitten jos alkuperäinen särkyy. Onhan se onneksi niin helpossa paikassa että sen vaihtaa vaikka "lennossa" ;))

                  Comment


                    #10
                    Nyt pelaa! :)

                    Eli vika oli kompurassa. Nyt paineet on kohdillaan, alapaine noin kaksi baria, ja yläpaine n. 12 bar. Nämä arvot siis n. 20 asteessa. Helteessä yläpaine nousee jonnekkin 15 bariin, ja alapaine ehkä vielä laskee vähän.

                    Nyt alkoi kondensiovettä puskemaan maahan, säikähdin ensin että siellä on joku vuoto kun oli unohtunut koko "toiminto" ;) Lisäksi nyt kuuluu rajoitinventtiilin tienoilta suhinaa kun auton sammuttaa. Sekin kuuluu ominaisuuksiin, paineet tasaantuu ja se pitää suhinaa.

                    Vielä kun olisi niitä helteitä... Kylmää ainakin tulee nyt todella reippaasti.

                    Laitoin tuonne vähän kuvia mitä kompura on syönyt ja missä järjestyksessä ne osat siellä on: http://www.valitalo.org/compressor.htm

                    Comment


                    • #11
                      Magneettikytkimelle riittää välyksesksi n.1,0 mm...Shimmaus tapahtuu eri paksuisilla aluslevyillä!

                      Comment

                      Working...
                      X