Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sopivia vanteita A6 2,7 Bi Turboon ei löydy?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sopivia vanteita A6 2,7 Bi Turboon ei löydy?

    Minkä malliset/kokoiset vanteet/ kesärenkaat A6 2,7 BiTurbo omistajilla on?

    Ajattelin laittaa 18x8" ja 235/40 mutta vaikuttaa (ainakin Turussa) olevan vaikeaa löytää sopivat vanteet isokokoisten ja pitkälle "ulospäin" tunkevien jarrusatuloiden takia. Myyvät "ei-oota".

    Pitäisikö ET pienentää jotta se sopii? Vakio ET taitaa olla 35. Vai joutuuko sit jo rakentaa levikkeet? :)

    #2
    S4:sessa (B5) on samantyyppinen ongelma ja siihen meni loistavasti O.Z.:n Superleggera, 18" x 8" ja offset 35. Ei ota kiinni lokariin ja jarrusatulaankin on matkaa. 98-01 A6:ssa pitäis olla sama satula (akte:n mukaan) ja sama levy (321x30 mm). Mulla siis -99 vuosmallia oleva, facelift...

    http://www.ozracing.com/eng/car/inde...am=3&wheel=15#

    Comment


    • #3
      AWS:n Maranello ja Dakar käy (en tiedä minkälaatuinen vanne on - mielipiteitä AWS:stä?).

      http://www.vannecenter.net/

      Comment


        #4
        Laitoin itse juuri ao. autoon alle uudet vanteet, eka meinaamani vanteet eivät käyneetkään ku olivat liian kapeat ja Alessiolta löytyi sitten yksi malli joka kävi eli 18" Star-5. Maahantuojan kaveri tarkisti offsetin olevan ok, lukua en muista. Ainakin maahantuojan mukaan ao. mallin vanteen leveys tulee olla 8,5 " juuri tuon jarrusatulaongelman takia. Jossain casessa oli ollut kapeammat (8"?) vanteet ja ongelmia oli tullut jarrupalojen vaihdon jälkeen.

        Renkaat 235/40-18.

        Comment


        • #5
          Yep maranellot (7,5x16" 5x112 ET35) kävin laittamassa kesukoille, hyvin mahtu satulat vanteiden alle. Aikas kookkaat on nuo satulat edessä, tai siis ulkonevat. Sarjalle jäi alle 400 hintaa.

          Ovatko nuo korottavat keskitysrenkaat laittomia Suomessa? (tätä mieltä olivat pajalla). Talvirenkaissa on mukana tulleet noin sentin tai puolen tuuman, korokerenkaat. Meinaan kun vaihtaa talvitossuja alle, niin tartee varmaan käyttää noita (tai sit taas ostamaan uudet vanteet (hallitus tykkää))

          Comment


          • #6
            Lainaus aiemmin käydystä keskustelusta

            Annettu Helsingissä 19 päivänä joulukuuta 2002 ( N:o 1256/ 2002 )

            10 §

            Vanteiden ja renkaiden muutokset

            4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton
            tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä
            käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.

            http://www.finlex.fi/linkit/smur/19980779

            Comment


            • #7
              Huh, no hyvä, nimittäin vanteet ovat Audin omat, joten oletan että ko sovitepalat ovat juuri nuo automalliin tarkoitetut ns. "omat"...

              Mut kyllä se näyttää orvommalta kun nää kesävanteet istuu sentin syvemmällä :/ kai siihen tottuu..

              Comment


              • #8
                Mä laitoin sitten lopulta Alession Action:it. Kuva esim. täällä: http://www.rengascenter.fi/?sivu=vanteet

                kooltaan 18"x8" 5x112,5 ET35. Ihan nätin näköiset ja mahtuu hyvin pyörimään vaikka on aika uudet jarrupalat. Renkaat 235/40-18"

                Monta mallia kyllä sovitettiin ja moni liike nosti kädet pystyyn kun mikään ei käynyt. Esim monta RS4 ja RS6 replikaa eri valmistajilta testattiin -mikään niistä ei sopinut, ei 17" eikä 18" ...

                Comment


                • #9
                  Alession Giro 8X18 sopii myös Biturbon alle mainiosti ja ainakin Nokian NRY 225-40:llä mukavat ajella... pari kuvaa

                  Palat on reilun vuoden vanhat ja väliä vanteesta satulaan on 3-4 mm.

                  Comment


                  • #10
                    Aihe tuli ajankohtaiseksi taas, pitäisi saada välikelin renkaille uudet vanteet ja RS6 replikavanne on ainoa joka kelpaa ;)

                    Tänään kävin mallailemassa 7,5 x 17" vannetta offsetillä 30. Vanne mahtuu pyörimään mutta vanteen ja jarrusatulan väliin jäi 2-3 milliä vähemmän tilaa verrattuna toiseen etuvanteeseen, joka on 16" orkkisvanne. Jarrulevyt ovat kuluneet pari milliä ja palatkin menee vaihtoon, mutta vasta ensi keväänä. Maalaisjärki sanoo ettei ongelmia on odotettavissa, vanneliikken tyypin mukaan jarrupaloja voi hioa sen pari milliä jos tulevaisuudessa tekee tiukkaa, hmm

                    Löytyyko palstalta ketään jolla olisi kokemuksia RS6-replikoista noille jarruille?

                    Comment


                    • #11
                      Meikä hommas RS6 Replikat talvivanteiksi

                      Eka tuli ET 35, mut otti satuloihin kiinni. kaveri toi sitten ET 30 ja ne sopii kivasti ja näyttää hyvältä

                      Comment


                      • #12
                        Huomioi vielä palojen vaihto + uudet levyt että ei ota kiinni. Uusilla paloilla "kelluva" hp2 satula menee vielä ulommaksi ja voi ottaa kiinni vanteeseen.

                        Comment


                        • #13
                          Palat on ymmärtääkseni suht uudet. Levyt ovat kuitenkin jonkun verran kuluneet, joten täytyy toivoa että mahtuu sittenkin, kun joskus uudet levyt (tai sitten kokonaan uudet etujarrut) hommaa

                          Comment


                          • #14
                            Eikös jotkut hurjat ole antaneet rälläkkää noihin hp-2 "panzerwagen" satuloihin. Niissä on ilmeisen paljon tavaraa ulkoreunassa, joten muutaman millin poisto ei taida vaikuttaa muuhun kuin vannevalikoiman kasvamiseen.

                            Comment


                            • #15
                              ET 30 ja ne sopii kivasti ja näyttää hyvältä
                              Hyvä tietää! Olisiko kuvaa laittaa, vaikka privana tai tonne viralliseen threadiin..?

                              Comment


                              • #16
                                RS6:n (tai S4:n Avus) vanteita 17 tuumaisina on meikäläinenkin etsiskellyt talvikäyttöön kun noi originaalit biturbon 16" vanteet on melko vaatimattoman näköiset.

                                En kyllä lähtisi jarrusatulaa rälläköimään, vaan heittäisin väliin tilapäisesti muutaman millin spacerit siksi aikaa kun palat/levyt kuluvat ohuemmiksi.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos A6 2.7T:ssä on samat jarrupuristimet kuin S4 (b5):ssa, voisiko sen lisätä keskustelun ostikkoon tuomaan enemmän kommentteja?
                                  Minullakin on sama ongelma S4 -99 kanssa. Siihen pitäisi hankkia talvirenkaat ja vanteet. Harkinnassa on 16" koko, koska 17" talvirenkaat 205 leveänä ovat todella kalliita.
                                  Pitää olla siis varovainen Audi-replika vanteita katsoessa.
                                  Mietin OZ malleja tai niitä replikoita, erityisesti AD132 (5-puolaiset) 7x16 malleja, mutta ehkä kaikissa sama ongelma. Nehän voi olla täysin erimalliset vanteet sisältäpäin alkuperäisiin verrattuna.
                                  Jarrupalojen ja levyjen vaihto on huomioitu, mielestäni ei ole järkevää hioa uusia paloja ohuemmaksi. Kyllä se pitää lähteä siitä, että vanteet ovat käypäset autoon.
                                  Auton mukana tulleissa vanteissa ilmeisesti sama ongelma aikaisemmalla omistajalla. Niissäkin oli 5mm välilevyt ( Autec Vision 7,5x17 et45 ).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Laitan kuvia omastani jahka saan ensin otettua...

                                    Comment


                                      #19
                                      Pistä vaan ne 17" alle. 225 on normaali koko ja se on siihen autoon luikiteltu. 225 ei ole ollenkaan leveä rengas talviajoon. Nykyajan nastarengaskin kun on jo melkein kuin kitkapyörä. Ja silloihan leveydestä on vaan hyötyä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Niinhän se taitaapi olla, että mitä enemmän kosketuspinta-alaa kitkoissa tiehen niin sitä paremmin se pitää ääriolosuhteissa. Toki vesi/sohjon päälle nousee helpommin, mutta toisaalta prosentuaalisesti 225 vs. 205 ole kauhea muutos kun jo eri valmistajillakin on heittoa samassa koossa jonkinverran.

                                        Tänään ohimennen tsekkailin kuinka paljon itsellä on tilaa satulaan ja näytäisi olevan päälle toista senttiä helposti (tosin palatkin kohtalaisen loppu). Vanteina OZin superturismoista edellinen mallisarja, mikä nyt olikaan nimeltään (8x17ET35).

                                        Comment


                                          #21
                                          ja S4 on sen verran painava auto että kannattaa katsoa jotta renkaassa on sitä kantavuuttakin. Menee katsastuksestakin läpi kun on oikeat renkaat.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Elikkäs olen tänään vaihdoin ensimmäiseen Audiini(A6 2.7 Bit Quattro) jarrupalat ja levyt eteen... Ja eipäs mahdu vanteet enään pyöriiin.. :( Eli onkos vielä joitain muita malleja mitkä mahtuis pyörimään vai onko kaikki mainittu tässä ketjussa :)
                                            EDIT: Eli nyt pyörii alla jotkut RS6 Replicat, en muista valmistaa, Saksassa tehdyt 17x7,5 ET35...Ja mahtuu väljästi uusilla paloilla pyörimään...Aika monet tuli sovitettua ;)
                                            Viimeksi muokannut jylppy; 4.6.2007, 20:57.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tsekkaas hakusanoilla "vanne ja s4", löytyy parikin viestiketjua, jossa ruoditaan tuota asiaa. Kyllä niitä vannemalleja on, mitkä sinne menee. Jarruthan ovat suhtkohta samat kuin mitä b5-korisessa ässässä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oma jos ois, ja vanteet miellyttäs silmää, ni saattasin harkita muutaman millin spacereita.

                                                Edittiä: tuollahan tuo ylempänä näytti jo olevankin, eli ei ollut vissiin tuore idea

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mahtaako a6 2.7 btq:n mahtua a8 replicat 18" kokoisena? Ja jos mahtuu, niin millä leveydellä ja et:llä?

                                                  Tuli ostettua IA mesh ns. huulivanteet 8x18 et35 etu, ja 9x18 et35 takavanteet. Eteen ei menneet ilman 5mm levikepalaa, joten vanteet takasin kauppaan ja jotkut muut tilalle. Tuo a8 replica vain miellyttäisi silmää... vaikka tusinavanne jo ehkä onkin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    jylppy, Itellä alla just samankokoiset RS6 replican vanteet. Edessä on movitin monoblokin jarrut ja hieman kuluneilla paloilla&levyillä puolien ja satuloiden väliin jää arviolta 1½ milliä tilaa :) Jos uudet palat&levyt laittaa ni voi olla aika hintsusti tilaa. Ei tosiaankaa pysty mitä tahansa vanteita laittaa alle.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      jylppy, Itellä alla just samankokoiset RS6 replican vanteet. Edessä on movitin monoblokin jarrut ja hieman kuluneilla paloilla&levyillä puolien ja satuloiden väliin jää arviolta 1½ milliä tilaa :) Jos uudet palat&levyt laittaa ni voi olla aika hintsusti tilaa. Ei tosiaankaa pysty mitä tahansa vanteita laittaa alle.
                                                      Minua ainakin rupeaisi pelottamaan, jos useampi mäntäinen kiinteä jarrusatula vaihtaisi paikkaa palojen kulumisen mukana.

                                                      Eli ei kannata huolestua tilasta tuolla satulalla, satula pysyy kyllä paikoillaan, vaihdat sitten levyn ja palat samalla kertaa. Satulan liikkuminen palojen ja levyn tahdissa on kelluvien satuloiden ongelma.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        en jaksanut koko tarinaa lukea mutta kokemuksella sanoisin että Audi RS6 replika koossa 18"x8,5", et30 on tehty A6 2,7T:lle eli etujarrut mahtuvat olemaan hyvin osumatta mihinkään.. on lisäksi edullinen ja jopa hyvännäköinen vannemalli (ei, minulle ei ole myynti-ilmoitus)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt rupiaa jo nyppimään tämä vannehomma. Eihän ne sitten menneet ne a8 replicat 8x18 et35 kokoisena tuonne eteen. Ottaa 1-2mm jarrusatulaan kiinni. Eli et30 olis mennyt, mutta kun sillä et:llä ei a8 vannetta tunnu löytyvän.

                                                          3mm levikepalalla sain mahtumaan, mutta sitten ei taas vanne keskity kunnolla ja vauhdissa alkaa se vatkaaminen.

                                                          Ei varmaan auta muu kuin antaa laikkaa nuille surullisen kuuluisille jarrusatuloille.

                                                          Kyllä vastustaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            qedu: Kjäh joo, mitähän sitä taas oikein ajattelin, eihän ne satulat siellä tosiaan mihinkään liiku :) sama pää kesät talvet.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X